2010-06-18, 21:06
Medlem
K9Devils avatar
Släktet - Guillermo del Toro. Får väl ge ett gott betyg åt det faktum att jag tänkte "kika på första sidan" tidigare idag och en halvtimme senare hade slukat 80 sidor. Det är inte någon Müller, varken språkligt eller innehållsmässigt - så klart, men filmmänniskan del Toro vet jävlar i mig vad som får en att vända blad som om det inte fanns någon morgondag!
Citera
2010-06-18, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Läser Virgina Woolfs Mot fyren. Måste säga att det är en märkvärdig språkbehandling som attraherar mig mycket. Högsta klass och kan rekommenderas.

Woolf är galet bra!

Just nu är jag 3/4 in i Niffeneggers "Själens osaliga längtan"(originaltitel: Her fearful symmetry) och är överraskad över hur mycket jag gillar den. Dessvärre vet jag ju att det är för mycket nytt jag åste läsa sen, annars hade jag mer än gärna börjat på hennes debut härnäst.
Citera
2010-06-18, 21:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Släktet - Guillermo del Toro. Får väl ge ett gott betyg åt det faktum att jag tänkte "kika på första sidan" tidigare idag och en halvtimme senare hade slukat 80 sidor. Det är inte någon Müller, varken språkligt eller innehållsmässigt - så klart, men filmmänniskan del Toro vet jävlar i mig vad som får en att vända blad som om det inte fanns någon morgondag!

Det var verkligen en läsupplevelse som heter duga för min egen del, ser verkligen fram emot de två kommande böckerna.
Citera
2010-06-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Menar du alltså att det finns en bok av Lovecraft på svenska som heter Färg bortom tid och rum? Novellen ifråga har publicerats i ett antal samlingar, men jag har aldrig sett en bok med den titeln.

Så är det. Finns ingen bok med den titeln. Vad sjutton kan den novellsamlingen heta där den ingår? Jag har läst den på svenska. Den är mkt bra. Ot Finns en novell som heter "Salivträdet" av en annan författare. Kommer inte ihåg författaren till den men minns att när jag läste den så påminde den mig om Färg bortom tid och rum.
Citera
2010-06-18, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Woolf är galet bra!

Just nu är jag 3/4 in i Niffeneggers "Själens osaliga längtan"(originaltitel: Her fearful symmetry) och är överraskad över hur mycket jag gillar den. Dessvärre vet jag ju att det är för mycket nytt jag åste läsa sen, annars hade jag mer än gärna börjat på hennes debut härnäst.

Nu klar. Den var överraskande, förbannat, bra.

Börjar nu på And the hippos were boiled in their tanks av Burroughs/Kerouac.
Citera
2010-06-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Så är det. Finns ingen bok med den titeln. Vad sjutton kan den novellsamlingen heta där den ingår? Jag har läst den på svenska. Den är mkt bra.

Några inlägg längre upp listar jag de samlingar och antologier där den har publicerats på svenska

Citat:
Ot Finns en novell som heter "Salivträdet" av en annan författare. Kommer inte ihåg författaren till den men minns att när jag läste den så påminde den mig om Färg bortom tid och rum.

Romanen (obs! Novel=roman, short story=novell) salivträdet är skriven av Brian Aldiss.
Citera
2010-06-18, 23:53
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Just nu är det Odysseen som varvas av med Parfymen. Läser båda två samtidigt för att Odysseen verkligen är en sådan bok som jag bara kan läsa ett antal få sidor av i taget och måste sedan ta ett tag och reflektera över vad jag just har läst. På detta sätt upptäcker jag nyanser och budskap som jag omöjligt har kunnat upptäcka om jag malde sida efter sida.
Citera
2010-06-19, 00:29
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Är just nu i slutet av "The Illuminatus! Trilogy" av Robert Shea och Robert Anton Wilson.

Jag har hittills skrattat mig fördärvat, varit förvirrad, googlat en massa, stått frågande, hittat svaret ett par kapitel senare, men då glömt frågan, konverterat till Discordianismen, läst om, skrattat ännu mer, googlat ännu mer, blivit ännu mer förvirrad, hittat en fnord, funderat över "the 23 enigma", och inte minst, faktiskt grämt mig över när verkligheten kommit emellan mig och läsandet.

Märkligt nog är jag fortfarande inte helt klar över vad jag faktiskt tycker om boken, men det känns å andra sidan inte så viktigt.
Den har jag gått och funderat på ett tag, tillsammans med Wilsons Prometheus Rising.
Det låter dock på dig som att den är läsvärd?
Citera
2010-06-19, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
En mycket, mycket bra bok!

Tack för omdömet om Spanska inbördeskriget (Anthony Beevor).

Ninq är så snäll och upplyser mig om lite engelska bokbegrepp:

Romanen (obs! Novel=roman, short story=novell) Men vad säger du! Det hade jag ingen aaaning om!!!
salivträdet är skriven av Brian Aldiss.

Ninq skriver
Några inlägg längre upp listar jag de samlingar och antologier där den har publicerats på svenska

Det var jättesnällt, tyvärr hittar jag inte det inlägget - är det medfödd eller förvärvad idioti tro? Hos mig alltså.
Senast redigerad av hindmountain 2010-06-19 kl. 00:57.
Citera
2010-06-19, 01:38
Medlem
Under tiden jag har ägnat mig åt livligt deltagande här på Flashback, åtminstone för att vara jag, så har jag läst ut "Den gamla antikvitetshandeln", av Dickens. Den boken är ett typexempel på varför jag finner Dickens så trösterik. Det går bra för alla de bra personerna och väldigt illa för de dåliga! Är inte det härligt! Det är så det ska vara.

Allt slutar bra för alla, ja inte för lilla Nell och hennes morfar tyvärr men det kan vi stå ut med eftersom lilla Nell nästan alldeles säkert genast blir transformerad till ängel när hon dragit sin sista suck så änglalikt snäll, mild, vacker och tålig som hon var redan i detta livet. Och hennes gamle morfar som man nästan vill ha till en "bad person" eftersom hans tanklöshet och spelpassion faktiskt orsakar Nells död: honom är det ju bara skönt för att få dö eftersom han börjat inse att han kanske, kanske kunde ha del i att hans dyrkade lilla barnbarn dog. Jaa, morfar, rätt åt dig att du fick sörja ihjäl dig tycker Dickens och jag. Litet uppmärksam bör man vara på vad man ställer till med för sina anhöriga!

Nu har jag börjat med "Övergången" av Cormac McCathy. Bara läst slumpvis här och där på första sidorna medans jag skrivit här. Verkar vara en okej alldeles vanlig bok, blir nog inga tokerier här med kannibalism och allmän tröstlöshet som i "Vägen". Men, man ska aldrig säga aldrig. Ooops! Höll nästan på att somna, den som kunde det ändå men icke, bara nästan.
Citera
2010-06-19, 11:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Nu har jag börjat med "Övergången" av Cormac McCathy.

Jag har tänkt att läsa den själv nu under sommaren så det vore kul om du kunde lämna en reflektion av boken i McCarthy-tråden då du läst den.
Citera
2010-06-19, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har tänkt att läsa den själv nu under sommaren så det vore kul om du kunde lämna en reflektion av boken i McCarthy-tråden då du läst den.

Gäller "Övergången" av Cormac McCarthy. Gärna det, lämna reflektion. Men kom ihåg att den kanske blir mer subjektiv än som är riktigt trevligt. Är ju inte speciellt förtjust i Cormac. Men skall verkligen försöka vara någorlunda objektiv och rättvis!
Senast redigerad av hindmountain 2010-06-19 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in