2013-06-16, 15:24
Medlem
Busstations avatar
Giganternas fall av Ken Follet. Har läst ca 100 sidor in och den känns väldigt lovande!
Citera
2013-06-16, 16:45
Medlem
Ensam i Berlin av Hans Fallada.Har läst runt 50 sidor och den bådar gått
Citera
2013-06-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Samlingsverket Collected Poems 1909-1962 av TS Eliot.
Jag läser inte så mycket poesi vanligtvis, men det är omöjligt att inte älska TS Eliot och nu måste jag dyka djupare ner i hans poesi.
Eliot är en av mina absoluta favvon. Tog ett tag innan jag begrep The waste land. kan väl inte påstå att jag "begriper" den nu heller men det är ju en anledning till att man kan återkomma till den gång på gång på gång.

The hollow men är fantastisk. Liksom The love song of Alfred J Prufrock. En anledning till varför filmen Apocalypse now! är så bra är ju att Dennis Hopper och Brandos karaktärer citerar de sistnämnda verken så ofta.

Eliot befinner sig såattsäga mittemellan Conrads Mörkrets hjärta och Apocalypse...

Jag hoppas för Din skull att de tre nämnda diktverken finns med i din bok.

"These fragments I have shored against my ruins
Why then I´le fit you..."
Citera
2013-06-16, 18:32
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Eliot är en av mina absoluta favvon. Tog ett tag innan jag begrep The waste land. kan väl inte påstå att jag "begriper" den nu heller men det är ju en anledning till att man kan återkomma till den gång på gång på gång.

The hollow men är fantastisk. Liksom The love song of Alfred J Prufrock. En anledning till varför filmen Apocalypse now! är så bra är ju att Dennis Hopper och Brandos karaktärer citerar de sistnämnda verken så ofta.

Eliot befinner sig såattsäga mittemellan Conrads Mörkrets hjärta och Apocalypse...

Jag hoppas för Din skull att de tre nämnda diktverken finns med i din bok.

"These fragments I have shored against my ruins
Why then I´le fit you..."

Jag har redan läst The hollow men, The Waste land och skummat igenom den tredje dikten du nämnde. Det var faktiskt The hollow men som fick mig att fastna för Eliot när jag läste ett citat ur dikten i en annan bok:

Is it like this in death's other kingdom
waking alone at the hour when we are trembling with tenderness
Lips that would kiss form prayers to broken stone

Otroligt starka och fängslande ord.
Citera
2013-06-16, 19:02
Medlem
Citat:
Jag har redan läst The hollow men, The Waste land och skummat igenom den tredje dikten du nämnde. Det var faktiskt The hollow men som fick mig att fastna för Eliot när jag läste ett citat ur dikten i en annan bok:

Is it like this in death's other kingdom
waking alone at the hour when we are trembling with tenderness
Lips that would kiss form prayers to broken stone

Otroligt starka och fängslande ord.
Det är väl inte exakt Hollow men? Låter ju som något väldigt inspirerat av Hollow men, men det är väl inte exakt? Eller minns jag så galet?
Citera
2013-06-16, 19:18
Medlem
Långt från landsvägen av Vilhelm Moberg.

Har kommit knappt halvvägs på 2 dagar. Jag vet inte vad det är med Moberg men hans böcker griper mig så nåt otroligt, älskar beskrivningen av landsbygden i Småland runt 1900 talets början. Varför jag gör det vet jag inte då jag inte har några band till Småland själv, men det kanske är alla Emil serier man såg som liten.

Senare i sommar blir det Soldat med brutet gevär av samma författare.
Citera
2013-06-16, 20:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Det är väl inte exakt Hollow men? Låter ju som något väldigt inspirerat av Hollow men, men det är väl inte exakt? Eller minns jag så galet?

http://allpoetry.com/poem/8453753-The_Hollow_Men-by-T_S__Eliot

Citera
2013-06-16, 20:07
Medlem
donnamanloves avatar
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg, som jag av någon outgrundlig anledning inte läst tidigare trots att den stått i bokhyllan i flera år, och trots att jag älskat hans andra verk. Har inte kommit speciellt långt än då jag började läsa på den i morse, men än så länge är den okej, dock inte Doktor Glas-klass (vilken finns med på min topp-5-lista över bästa böcker).
Citera
2013-06-16, 20:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg, som jag av någon outgrundlig anledning inte läst tidigare trots att den stått i bokhyllan i flera år, och trots att jag älskat hans andra verk. Har inte kommit speciellt långt än då jag började läsa på den i morse, men än så länge är den okej, dock inte Doktor Glas-klass (vilken finns med på min topp-5-lista över bästa böcker).

Kan rekommendera "Martin Bircks ungdom", om du inte har läst den ännu. Det är nog en av mina favoriter av Söderberg.
Citera
2013-06-16, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Kan inte bli bättre
Citera
2013-06-16, 22:43
Medlem
Strangeflowers avatar
Jag läser Den hemliga historien av Donna Tartt. Har läst den ca 5 gånger och älskar den lika mycket varje gång. En av mina absoluta favoritböcker.

Sedan håller jag på med Himmelsdalen av Marie Hermanson, spännande bok som håller mig klistrad.

Och när jag känner för fakta så läser jag mig igenom Invandring och mörkläggning : en saklig rapport från en förryckt tid av Karl-Olov Arnstberg & Gunnar Sandelin. Mycket intressant läsning.
Citera
2013-06-16, 23:47
Medlem
Citat:
http://allpoetry.com/poem/8453753-The_Hollow_Men-by-T_S__Eliot

Fel av mig, rätt av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto