Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Kul att se att en tråd finns om boken då jag just nu läser den.
Några rader som fastnar är:
"Det faktum att jag existerar bevisar att det inte finns någon mening i världen."
"... ett skri av förtvivlan avslöjar mycket mer än den mest subtila spetsfundighet."
"[Att] en tårs källor alltid är djupare än ett leendes."
Jag får ett tvetydigt intryck av texterna då jag uppfattar att han å ena sidan hyser ett genuint hat gentemot de "normala" människorna, samtidigt som han inser orimligheten av att kritisera dem för att de inte är olyckliga. M.a.o. så förstår han någonstans att det är honom det är fel på, inte människor som är lyckliga. Fast även om denna insikt finns på ett greppbart avstånd så tror jag att erkänna detta fullt ut givetvis skulle göra existensen outhärdlig.
Jag håller inte alls med honom, om det är hans slutsats. Man blir doktrinerad av samhället att blint lyssna och lyda auktoritet, samt inte tänka själv. Tänkandet sköter auktoriteten åt en. Skitsaker får du bestämma själv. Men det betyder inte att det är fel att tänka, tvärtom. Och börjar man tänka, kan man inte bli annat än deprimerad.
Börjar inte människor tänka själva snart, så är vi förlorade. Är man lycklig idag, så lever man verkligen i sin egna lilla värld, som dock snart kan rämna ordentligt, även på global nivå.