2013-06-18, 22:15
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vill gärna veta hur man kan bygga nytt för 12 000 kr / m^2 ??!
Internationellt sätt är det ganska dyrt. I USA räknar man med under 10 000 kronor kvadraten när man bygger lägenheten. http://www.reedconstructiondata.com/rsmeans/models/apartment/

I Sverige så kostar villor 10-20 tusen per kvadratmeter och lägenheter är billigare.
http://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-det-att-bygga

En nybyggd riktigt toppmodern lägenhet på 100 kvadratmeter ska alltså kosta mindre än 2 miljoner, annars är du blåst.
2013-06-18, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Jo, https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=246586

Skulderna ökar. Amorteringskultur råder ej. Tvärtom och det är en anledning till fortsatt stigande priser.
2013-06-18, 22:21
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Kolla mig omkring"? Så länge statistiska myndigheter är att lita på (och det vete ju fan) så gäller ökningen av penningmängden och det är tyvärr rätt så TYPISKT för vår tid i hela väst, inklusive Sverige, att den är i stadigt ökande. Detta är vad FED, ECB och andra arbetar rätt mycket med att ställa till med. Ganska så hög inflation råder och alla andra påståenden är lögner. Jag undrar varför folk inte mer ifrågasätter sanslösa uttalanden från elitens företrädare, när just de påstår att inflationen är låg. Det är lögner som ger bedrövliga konsekvenser. En är att vi bör gå i pension vid 75.

Alltså, bara för att du säger något så blir det inte en sanning. Inflationen är väldigt låg, och därför är också räntan låg och löneökningarna låna. Eller du tror att bankerna lånar ut de här enorma mängderna pengar du pratar om till negativ realränta? Det verkar väldigt korkat, tycker du inte?

Citat:
"Rikare befolkning..." Husby-borna? De 40 miljoner amerikanerna beroende av matkuponger? Massorna av arbetslösa spanjorer? Nej vad dum jag är, svenska löntagare inom IT förstås.

Alla svenska som har jobb har fått det väsentligt bättre. Det är knappast arbetslösa bidragstagare som köper en massa bostäder. Som sagt var, svenskarnas nettoförmögenhet har aldrig varit så hög.

Citat:
Och begränsat utbud råder jämt på alla varor och tjänster överhuvudtaget. Det säger ingenting. Brist, det är en annan sak och brist råder ej. Nya slags önskemål är också något annat men brist är det inte. Att lägre räntor spelar roll är ju vad jag skriver hela tiden. Dessa har ju ställt till med inflationen och med den förlorad köpkraft.

Jösses

Ja utbud är begränsat men beroende på hur begränsat och hur stor efterfrågan så sätts ett pris. Är det verkligen nytt för dig? För dina fantasier rörande inflationen, se ovan.
2013-06-18, 23:00
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du tror inte att de lånar massor av pengar för att de behöver någonstans att bo? Vad har de för alternativ menar du? Tälta?
Jag har hört massor av människor säga att det gör inget eftersom det kommer vara värt mer i framtiden. Folk är inte rädda för att låna 5 årslöner eftersom de är övertygade om att det kommer vara värt mer i framtiden.

Citat:
Varor har inget "egentligt värde". Släpp Ricardo och Marx. Det du nämner om att folk maxbelånar sig stämmer inte. Inte ens i Uppsala ligger priserna på samma nivå som i Stockholm.
Det finns ett produktionspris. Kostar en vara 100 kronor att producera kommer den inte säljas begagnad för 300 kronor. En lägenhet för 3 miljoner i Stockholm har 300 000 kronor i värde av själva byggnaden och 2 700 000 som är ett abstrakt värde.

Det säger sig självt att det inte kommer fungera i längden att sälja något i andra hand för många gånger vad det kostade att producera från början. Det är som att sälja en begagnad Volvo för 700 000. Den kan ju så klart bara stiga i värde.

Citat:
Och vad blir då realräntan om inflation och ränta stiger?
Man måste fortfarande hosta fram pengarna. Tro inte att lönerna kommer stiga lika fort i början. Inflation gör att folk halkar efter med betalningar. Om lånet ökar eller minskar på långsikt är inte kortsiktigt relevant när banken ska ha sina pengar. Om folk ska betala 8% ränta på flera miljoner skulle vi behöva massiva löneökningar.

Citat:
Och vad var realräntan dina föräldrar betalade? Det är ju det som är det väsentliga. Du säger många saker som inte hänger ihop. Ja vi har haft låga räntor ett tag nu, vad är problemet med det? Det finns ingen som strävar efter de gamla inflationssamhällena som vi hade förr och då är det också orimligt med höga räntor.
Det är inflationssamhället vi får av låga räntor, centralbanker som försöker blåsa bubblor och ansvarslöst lånande. Vill vi slippa inflationen så bör vi ha vettiga bostadspriser och folk som amorterar.

Citat:
Men är du trög eller? Om efterfrågan är mycket högre än utbudet, vad händer med priset då? Att man eventuellt skulle kunna bygga fler bostäder hjälper ju absolut ingenting om du vill ha en bostad nu. Om det hade varit brist på mobiltelefoner så hade priserna givetvis stigit på dessa. Jämför med när iPhone var ny och inte gick att få tag på, folk betalade mer än listpris för att få tag på en.

Det här är inget konstigt om du bara inser hur priser sätts.
Finns absolut ingen anledning till dagens höga priser. Det är som om staten skulle förbjuda nya bilar och folk skulle köpa en bil från 90-talet för 700 000 och säga att den kan bara stiga i värde och tillgång och efterfråga.

Sattes priset på tulpaner på ett vettigt sett under den bubblan? Priset hålls uppe av vansinnig politik, vansinniga centralbanker och en strid ström av nya nyttiga idioter som är beredda att offra årslöner på ingenting. Köper man en bostad så satsar man på att alla tre komponenter kommer finnas i 50 år.
2013-06-18, 23:17
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag har hört massor av människor säga att det gör inget eftersom det kommer vara värt mer i framtiden. Folk är inte rädda för att låna 5 årslöner eftersom de är övertygade om att det kommer vara värt mer i framtiden.

De är inte rädda för att de har råd med det och för att de behöver någonstans att bo. Sedan är det klart att många skulle ha avstått om de vetat att de skulle förlora en miljon på ett år. Men det finns få alternativ om du vill bo i t.ex. Stockholm. Det är ju inte så att det vimlar av hyresrätter. Eller att det är billigare att hyra i andra hand.

Citat:
Det finns ett produktionspris. Kostar en vara 100 kronor att producera kommer den inte säljas begagnad för 300 kronor. En lägenhet för 3 miljoner i Stockholm har 300 000 kronor i värde av själva byggnaden och 2 700 000 som är ett abstrakt värde.

Det säger sig självt att det inte kommer fungera i längden att sälja något i andra hand för många gånger vad det kostade att producera från början. Det är som att sälja en begagnad Volvo för 700 000. Den kan ju så klart bara stiga i värde.

Men suck. Känner du till utbud och efterfrågan? Om det hade varit lätt att bygga lägenheter för 300 000 och sedan sälja dem för tre miljoner, varför tror du inte att folk gör det? Till skillnad från Volvo så råder det brist på lägenheter i attraktiva områden. Vad är alternativet menar du?

Citat:
Man måste fortfarande hosta fram pengarna. Tro inte att lönerna kommer stiga lika fort i början. Inflation gör att folk halkar efter med betalningar. Om lånet ökar eller minskar på långsikt är inte kortsiktigt relevant när banken ska ha sina pengar. Om folk ska betala 8% ränta på flera miljoner skulle vi behöva massiva löneökningar.

Ja man måste fortfarande hosta fram pengarna och det är därför bankerna ser till att det finns marginaler när det gör sina kreditbedömningar. De tar höjd för väsentligt högre ränta.

Citat:
Det är inflationssamhället vi får av låga räntor, centralbanker som försöker blåsa bubblor och ansvarslöst lånande. Vill vi slippa inflationen så bör vi ha vettiga bostadspriser och folk som amorterar.

Men du, höga räntor är ett tecken på HÖG inflation inte LÅG. Bostadspriserna sätts fortfarande av helt vanliga marknadsmekanismer och som vi nyss såg i en tidigare länk så amorterar de flesta.

Citat:
Finns absolut ingen anledning till dagens höga priser. Det är som om staten skulle förbjuda nya bilar och folk skulle köpa en bil från 90-talet för 700 000 och säga att den kan bara stiga i värde och tillgång och efterfråga.

Sattes priset på tulpaner på ett vettigt sett under den bubblan? Priset hålls uppe av vansinnig politik, vansinniga centralbanker och en strid ström av nya nyttiga idioter som är beredda att offra årslöner på ingenting. Köper man en bostad så satsar man på att alla tre komponenter kommer finnas i 50 år.

Är du på riktigt? Det är många fler som vill ha en lägenhet i Stockholm än det finns lägenheter. Vad händer då med priserna? Hur kan du säga att det inte finns någon anledning?
2013-06-18, 23:29
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Jo, https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=246586
Problemet med länken är att om du amorterar 1kr/år så räknas du till dom som amorterar, jag vet minst en bekant med mångmiljonlån som amorterar 500kr/mån. Amorterar man verkligen då eller är det bara symboliskt? Genomsnittstiden för att amortera ett lån helt (för området hela Sverige) var 125 år förra året, i Stockholm är det väl gissningsvis +200 år och det har inte blivit bättre detta år.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/skilda-varldar-for-nordiska-bolanekunder_7413964.svd
2013-06-19, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

Citat:
Och det betyder inte att vi har en bostadsbubbla om du får ett prisfall för att du ändrar fundamenta. En bubbla har ju sin grund i spekulation inte fundamenta.

Nu är vi där igen, Carlito. Definitionen av en svensk bostadsbubbla.
90-talets bostadskris(bubbla) hade inte sin grund i spekulationsköp.
Så enligt din definition så hade vi ingen bostadsbubbla på 90-talet heller.
Det slår dig inte alls att din definition inte stämmer överrens med vad trådstartaren (Lava) vill diskutera?
2013-06-19, 07:59
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Nu är vi där igen, Carlito. Definitionen av en svensk bostadsbubbla.
90-talets bostadskris(bubbla) hade inte sin grund i spekulationsköp.
Så enligt din definition så hade vi ingen bostadsbubbla på 90-talet heller.
Det slår dig inte alls att din definition inte stämmer överrens med vad trådstartaren (Lava) vill diskutera?

90-tals bubblan var väl just en spekulationsbubbla. Den hade till stor del sin grund i den då nyligen avreglerade kreditmarknaden och svenska bankers ovana vid att göra ordentliga kreditbedömningar. Så de skyfflade ut pengar till företag som spekulerade i fastigheter.
2013-06-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Internationellt sätt är det ganska dyrt. I USA räknar man med under 10 000 kronor kvadraten när man bygger lägenheten. http://www.reedconstructiondata.com/rsmeans/models/apartment/

I Sverige så kostar villor 10-20 tusen per kvadratmeter och lägenheter är billigare.
http://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-det-att-bygga

En nybyggd riktigt toppmodern lägenhet på 100 kvadratmeter ska alltså kosta mindre än 2 miljoner, annars är du blåst.

Om vi nu räknar med att dessa priser är direkt överförbara till Svenska förhållanden så är det ett par saker:

1. Marken är inte inräknad.
2. El/avlopp/vatten är inte inräknat.
3. Inredning så som Kök, el, lampor, kyl/frys osv är inte inräknat.
2013-06-19, 10:32
Bannlyst
Citat:
Alltså, bara för att du säger något så blir det inte en sanning. Inflationen är väldigt låg, och därför är också räntan låg och löneökningarna låna. Eller du tror att bankerna lånar ut de här enorma mängderna pengar du pratar om till negativ realränta? Det verkar väldigt korkat, tycker du inte?

...Ja utbud är begränsat men beroende på hur begränsat och hur stor efterfrågan så sätts ett pris. Är det verkligen nytt för dig? För dina fantasier rörande inflationen, se ovan.

Vad jag tar del av är ekonomisk analfabetism. Låg ränta ger hög inflation. Hög ränta dämpar hög inflation och gör den låg. Det är för bövelen inte tvärtom.

Jag lämnar idiotfrågan om utbud och efterfrågan. Hög efterfrågan leder givetvis till ökade priser. Men varifrån kommer pengarna? Från KREDIT-SATAN naturligtvis, inte svenskarna själva som får så mycket betalt nuförtiden just till följd av inget nytt särskilt skäl alls.

Viktigast. Hur i helvete kan man acceptera KPI bara för att eliten mörkar? Nej dags att punktera det här eviga skitpratet från Alliansen-sympatisörer och andra om att inflationen är låg.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____282807.aspx

2006 och 2007, inflationen är drygt 15% vardera ett av dessa två år. Vi har ett årssnitt av inflation sedan Alliansen tog vid på cirka 7,5%.

"Inflationen är låg" Jag blir heligt förbannad över dessa påståenden och jag förmodar att det märks.
2013-06-19, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad jag tar del av är ekonomisk analfabetism. Låg ränta ger hög inflation. Hög ränta dämpar hög inflation och gör den låg. Det är för bövelen inte tvärtom.

Jag lämnar idiotfrågan om utbud och efterfrågan. Hög efterfrågan leder givetvis till ökade priser. Men varifrån kommer pengarna? Från KREDIT-SATAN naturligtvis, inte svenskarna själva som får så mycket betalt nuförtiden just till följd av inget nytt särskilt skäl alls.

Viktigast. Hur i helvete kan man acceptera KPI bara för att eliten mörkar? Nej dags att punktera det här eviga skitpratet från Alliansen-sympatisörer och andra om att inflationen är låg.

2006 och 2007, inflationen är drygt 15% vardera ett av dessa två år. Vi har ett årssnitt av inflation sedan Alliansen tog vid på cirka 7,5%.

"Inflationen är låg" Jag blir heligt förbannad över dessa påståenden och jag förmodar att det märks.

Man får nog frikoppla bostadspriserna från inflationen. Om du går och handlar i en butik så det går det fortfarande att köpa mjölk för ca 7 kr/liter i vissa affärer. Dessa priser har gällt så länge jag kan minnas. Samma med kläder och alla andra komsumentrelaterade produkter.

Vad gäller bostäder så har dessa ökat i pris pga låga långa räntor, som gör att folk har råd att betala allt högre priser på bostäder.

Man får nog se det hela mer kostnadsmässigt. Vad kostar det att bo idag kontra tidigare när priserna på bostäder var lägre, men räntan hög? Förmodligen har inte kostnaderna ökat så mycket mer än inflationen.

Själv har jag sänkt mina kostnader rejält de senaste åren, vilket gör att jag tycker att bostadsmarknaden känns helt ok prismässigt trots rekordpriser.

Jag tror nog att ganska många delar den uppfattningen, utom folk som är avundsjuka på alla som gjort det rätta och köpt sitt boende istället för att hyra det.
2013-06-19, 11:20
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Låg ränta kan användas för att sätta fart på ekonomin men låg ränta sammanfaller inte med hög inflation. Du kan kolla på vilken korrelationsgraf som helst.

Det säger sig själv, har du låg ränta och hög inflation så blir realräntan negativ och banker vill inte låna ut till negativ realränta. Tänk lite.

Sedan så fattar jag inte varför du länkar till olika mått på penningmängden. Var det inte inflation du ville prata om? Inflation mäts i förändring i priser inte i förändring i penningmängd då det senare inte är ett vettigt mått till följd av att pengarnas omsättningshastighet inte finns med i beräkningen. Om du ökar penningmängden med 10 000 0000 miljarder men ingen använder pengarna så har du inte heller någon inflation. Det är därför man mäter hur priser förändras.

Du borde bli heligt förbannad på din egen okunnighet istället.

Och jag förstår varför du lämnar utbud/efterfrågan då det enkelt och effektivt slår hål på alla dina knäppa påståenden. Varför är folk inte "maxbelånade" i Kungälv t.ex.? Det borde de med din logik vara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in