Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Absolut, men ska du vara konsekvent så är det ju bara de som tar lån idag som borde amortera, inte de vars bostadsrätter ökat till en sådan nivå att deras relativa skuldsättning inte längre är ett problem. Och de som idag lånar måste själva gå in med 15% eller ta blancolån som måste betalas tillbaka. Vidare brukar bankerna säga att man ska amortera ner till åtminstone 75% av bostadens värde.
Visst är det mindre akut att amortera ju lägre belåningsgrad man har. Betänk dock att det kan vända snabbt och brutalt, det har hänt förr (även om inte jag heller tror det kommer att hända i närtid om inget underliggande förändras ordentligt).
Blancolån till "kontant"insats borde inte existera. 15% kontantinsats borde verkligen vara sparade pengar. Vad är meningen med att sätta 15% "kontant"insats om folk ändå lånar den, bara till högre ränta? Då är det ju ingen kontantinsats. Larv...
Min åsikt är även, och kommer alltid att vara, att lån ska betalas tillbaks i sin helhet. Kalla mig gammalmodig, men så är det. Jag har inte köpt mitt boende för att vara hyresgäst hos banken (40% belånad och amorterar fortfarande). För mig är hela vitsen med att köpa att betala av skiten så fort som möjligt för att sedan bo nästan gratis, annars kan jag lika väl hyra..