2013-09-04, 23:39
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Om man backtrackar utvecklingen så är det naturligtvis lätt att visa sin poäng. Det är i efterhand självklart ingen skillnad. Dock borde 1 aldrig fått låna så mycket från början.

Absolut, men ska du vara konsekvent så är det ju bara de som tar lån idag som borde amortera, inte de vars bostadsrätter ökat till en sådan nivå att deras relativa skuldsättning inte längre är ett problem. Och de som idag lånar måste själva gå in med 15% eller ta blancolån som måste betalas tillbaka. Vidare brukar bankerna säga att man ska amortera ner till åtminstone 75% av bostadens värde.
2013-09-04, 23:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Absolut, men ska du vara konsekvent så är det ju bara de som tar lån idag som borde amortera, inte de vars bostadsrätter ökat till en sådan nivå att deras relativa skuldsättning inte längre är ett problem. Och de som idag lånar måste själva gå in med 15% eller ta blancolån som måste betalas tillbaka. Vidare brukar bankerna säga att man ska amortera ner till åtminstone 75% av bostadens värde.

Visst är det mindre akut att amortera ju lägre belåningsgrad man har. Betänk dock att det kan vända snabbt och brutalt, det har hänt förr (även om inte jag heller tror det kommer att hända i närtid om inget underliggande förändras ordentligt).

Blancolån till "kontant"insats borde inte existera. 15% kontantinsats borde verkligen vara sparade pengar. Vad är meningen med att sätta 15% "kontant"insats om folk ändå lånar den, bara till högre ränta? Då är det ju ingen kontantinsats. Larv...

Min åsikt är även, och kommer alltid att vara, att lån ska betalas tillbaks i sin helhet. Kalla mig gammalmodig, men så är det. Jag har inte köpt mitt boende för att vara hyresgäst hos banken (40% belånad och amorterar fortfarande). För mig är hela vitsen med att köpa att betala av skiten så fort som möjligt för att sedan bo nästan gratis, annars kan jag lika väl hyra..
2013-09-05, 00:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Min åsikt är även, och kommer alltid att vara, att lån ska betalas tillbaks i sin helhet. Kalla mig gammalmodig, men så är det. Jag har inte köpt mitt boende för att vara hyresgäst hos banken (40% belånad och amorterar fortfarande). För mig är hela vitsen med att köpa att betala av skiten så fort som möjligt för att sedan bo nästan gratis, annars kan jag lika väl hyra..

Hade du lagt in pengarna på börsen hade du kunnat betalat av ditt lån lite snabbare. På många aktier får man högre direktavkastning än vad räntan på bolånen kostar.

Att bara amortera förstår jag mig inte riktgt på, då jag inte tror att det är så smart. Det är bättre att bredda sina risker lite och äga lite aktier i bra bolag, som man inte säljer.
2013-09-05, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hade du lagt in pengarna på börsen hade du kunnat betalat av ditt lån lite snabbare. På många aktier får man högre direktavkastning än vad räntan på bolånen kostar.

Att bara amortera förstår jag mig inte riktgt på, då jag inte tror att det är så smart. Det är bättre att bredda sina risker lite och äga lite aktier i bra bolag, som man inte säljer.

Nu handlar inte tråden om mig, men jag har investerade pengar också. Lägger absolut inte allt på amortering. Snarare så amorterar jag klumpsummor vid tillfällen det passar mig.

Så visst, jag håller med dig, man ska aldrig lägga alla ägg i samma korg.
2013-09-05, 01:16
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Även om jag håller mig dig i Värdepappers forumet så anser jag att du har fel inställning här.

Visst aktier är alltid fint och kul, men att betala av sin bostad ger en svängrum i vardagen och en viss säkerhet till pensionen då man kan "downsiza" som det heter nuförtiden, detta kan man så klart även tycka att man kan göra med aktier men att lägga alla ägg i aktiemarknaden och hoppas att det inte skiter sig så att man kan betala av bolånet är lite väl risky.

Varför inte 50/50? Hälften amortering och hälften värdepapper för månadens sparkapital.
2013-09-05, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Inte i innerstaden, där är det runt 10 år, 6-8 år gäller samtliga områden som inkluderar lågattraktiva områden.
Öhh..Där jag bor, inte i innerstan, 12-14 år. Jag har stått 16 år i kö, kan möjligen få en etta eller en svindyr lgh.
2013-09-05, 07:10
Avslutad
Här är en artikel publicerad av SCB i mars 2013.
http://www.scb.se/Pages/Article____353441.aspx

Enligt artikeln så har bankerna skruvat åt kranarna, så de senaste åren ökar skulderna nu i stort sett i samma takt som de disponibla inkomsterna. Mycket glädjande att se sådana siffror efter så många år av hejdlös lånefest. Om den trenden håller i sig så vågar jag hoppas på framtiden, (ingen krasch).

Artikeln berör även hushållens belåning i de nordiska länderna och Tyskland, för er som är intresserade av det.
2013-09-05, 08:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Öhh..Där jag bor, inte i innerstan, 12-14 år. Jag har stått 16 år i kö, kan möjligen få en etta eller en svindyr lgh.
Senaste jag horde var en kotid pa runt 20 ar for lagenheter i Stockholm som inte hade nagot underligt med sig.

Bostadsmarknaden ar ett haveri som inte kan losas med fri hyressattning eller annat skit, det ar mer dorrar som maste byggas och sa lange man bygger mindre dorrar an vad kon okar kommer man att fortsatta ha problem. Byggs det nog med dorrar kommer istallet bopriserna att sjunka for man har mer eller mindre byggt marknaden kring att det skall finnas ett underskott.
2013-09-05, 09:09
Bannlyst
Champagne i helgen!

Såg nyss på TV4 att det inte kommer att komma några amorteringskrav. Istället ska man uppmuntra folk att frivilligt amortera!!

Härligt! Festen fortsätter!
2013-09-05, 09:16
Medlem
Citat:
Jag ställde frågan lite tidigare i tråden, men tänkte rikta den direkt till dig den här gången…

Scenario 1: Jag köper en lägenhet för 1 miljon kronor, och lånar 100%. Om fem år är den värd 2 miljoner. Jag är alltså nu belånad till 50% av tillgångens värde.

Scenario 2: Jag köper en lägenhet för 2 miljoner kronor, men går in med 1 miljon kronor själv. Jg är nu belånad till 50% av tillgångens värde.

Tycker du det är någon skillnad?
Scenario 1: huspriserna faller 20 %. Du är nu belånad till 125 % av tillgångens värde.

Scenario 2: huspriserna faller 20 %. Du är nu belånad till 62,5 % av tillgångens värde.

2013-09-05, 09:44
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Scenario 1: huspriserna faller 20 %. Du är nu belånad till 125 % av tillgångens värde.

Scenario 2: huspriserna faller 20 %. Du är nu belånad till 62,5 % av tillgångens värde.

Ja, i alternativ 1 sitter man plötsligt med en tillgång värd mindre än vad man har lån för. Det gör man inte med alternativ 2.
2013-09-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ja, i alternativ 1 sitter man plötsligt med en tillgång värd mindre än vad man har lån för. Det gör man inte med alternativ 2.
Vilken situation tycker du är att föredra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in