2013-04-12, 16:15
Medlem
BigBusinesss avatar
Självklart spelar ränteläget och lånemöjligheterna in i bostadspriserna. Vad är det som är svårt att förstå med det? Tror man att sunkiga villor skulle gå för 4 miljoner i Sveriges mellanstora städer om möjligheten att "billigt" låna dessa pengar skulle försvinna? Möjligheten att låna försvinner med amorteringskrav, högre krav på handpenning, arbetslöshet och annat.

Jag gissar att i Spanien får man inte låna en cent om man inte har jobb, alltså blir nybyggena ej sålda (då byggbolagen hellre låter de stå tomma än skänka bort dem). Folk med bostad och jobb ligger i förlust på nuvarande bostad och kan/vill därför inte sälja och köpa nytt.

Hatar nuvarande läge, väntar bara på smällen. De som råkar ha stabila ekonomi men inte vill ta så stor risk, är i dag lika köpstarka i budgivningar som jepparna utan en sparad krona som är beredda att ta riktigt stora risker.
2013-04-12, 21:58
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ändå konstigt att det inte faller mer.
Bopriser faller och stiger alltid väldigt långsamt över många år, till skillnad mot värdepapper. Jag tror de spanska bopriserna kommer falla i några år till.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Dessa soökstäder som omskrivs är resultatet av överbevyghelse. Valdeluz till exempel, är ett samhälle som byggdes på kort tid. 30 000 bostäder. 700 boende. Ett enormt överskott, alltså. I Spanien är det amorteringskrav på 40 år. I Spanien har det i fem års tid varit rekordlåga räntor. Ändå faller priserna. Hur kan du så fortsätta argumentera i tråden att det är amortering och ränteläge som är det mest relevanta för Stockholms bostadspriser och dess ökning?
Absolut, i Spanien finns det en god tillgång till bostäder. Det man ska komma ihåg är att alla medelhavsländerna var nästan u-länder för bara 30 år sedan, innan man började pumpa in pengar i dom. Nu konvergerar dom tillbaka till sitt naturliga stadium. Det förhindrar ändå inte att det helt är räntan, amorteringsfriheten och ränteavdraget som sätter priserna i Stockholm, boprisökningen är mer eller mindre helt linjär med skuldökningen.

I vilka länder har inte priserna kraschat ur, Sverige, Norge, Kanada, Australien, några fler?
2013-04-12, 22:36
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-stavsnas-varmdo-kommun-gammelbodavagen-17-4528955
Ibland undrar man om ägaren eller mäklaren inte kan prissätta tomten rätt redan från början eller det är bråttom innan kronkalle knakar på dörren. -41% från ursprungliga priset. Snart ta två betala för en.
2013-04-13, 15:26
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Bopriser faller och stiger alltid väldigt långsamt över många år, till skillnad mot värdepapper. Jag tror de spanska bopriserna kommer falla i några år till.

Absolut, i Spanien finns det en god tillgång till bostäder. Det man ska komma ihåg är att alla medelhavsländerna var nästan u-länder för bara 30 år sedan, innan man började pumpa in pengar i dom. Nu konvergerar dom tillbaka till sitt naturliga stadium. Det förhindrar ändå inte att det helt är räntan, amorteringsfriheten och ränteavdraget som sätter priserna i Stockholm, boprisökningen är mer eller mindre helt linjär med skuldökningen.

I vilka länder har inte priserna kraschat ur, Sverige, Norge, Kanada, Australien, några fler?

Okunnigt att prata om hela Spanien, I Madrid, Barcelona och Balearerna går priserna fortfarande uppåt men visst finns det billiga lägenheter och hus i betonggetton som Costa del Sol och andra orter där dumsvennar köper och tror sig gjort ett kap.

Priserna har inte nått bottennivå i Spanien än så länge, samma utveckling som Florida väntar där mäklare och banker gång på gång skriker ut att botten är nådd så att turister skall slå till snabbt.

Det bästa lägena sparas dock åt bankdirekörer och deras bekanta och det är sällna utlänningar kommer åt dessa objekt
2013-04-14, 01:32
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Okunnigt att prata om hela Spanien, I Madrid, Barcelona och Balearerna går priserna fortfarande uppåt
Av nyfikenhet, har du en källa på det?
2013-04-14, 09:50
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Av nyfikenhet, har du en källa på det?

Ja mig själv och alla som bor i dessa städer. dessutom har du all statistik här

http://news.kyero.com/

http://www.kyero.com/house_prices/8-barcelona-house-prices
2013-04-14, 18:44
Medlem
talgoxens avatar
Domen kommer på fredag. Ska bli spännande att se vad det blir.

Avskaffa hyresregleringen!

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/dom-i-veckan-kan-hoja-hyror-med-30-procent
2013-04-14, 18:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Om du talar om länder i stort så kan jag inte komma på några fler än de du nämner. Om du är beredd att dela upp länder i regioner och rentav gå ner på stadsnivå, ja då finns det många städer som inte haft crascher. Det alla har gemensamt är att det funnits en brist på bostäder, och ett väldigt högt inflyttningstryck. I USA kollapsade bostadsmarknaden, ja, men man talar ju om de massa nybyggen som gjordes där ingen ville bo. Det byggdes i spekulationssyfte och nu går de inte att sälja. Ser du på New York, centrala Chicago och andra områden med hög efterfrågan så har det ju inte varit någon crash. Tyvärr utgjorde den amerikanska kreditstocken av skitbostäder en så stor del av bankernas tillgångar att det ändå gick åt helvete. Ser du på Spanien, så ja - det har crashat. Men "bara" i nybyggda områden skapade i spekulationssyfte. Det fanns aldrig något tryck på bostäder i dessa områden, det var en artificiellt uppumpad bubbla av folk och banker som försökte göra sig en hacka. Ser du på områden som centrala Madrid och Barcelona, så har det ju inte crashat. Priserna går upp. Inte minst på grund av arbetslösheten där folk från priferierna söker sig in mot städerna för jobb. Hade svenska regeringen bestämt sig 2005 för att bygga enorma bostadskomplex i Dalarna för hundratals miljoner, och folk hade börjat köpa dem i spekulationssyfte utan att bo där eller vilja bo där, så hade vi haft en crash i Sverige också. Sett över riket. Men dem här tråden hade ändå talat om Stockholm som området där "bubblan ännu inte spruckit" medan jag m.fl hade argumenterat för att vi inte har någon bubbla i Stockholm bara för att vi har det i Dalarna-exemplet.
2013-04-14, 20:24
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Ja mig själv och alla som bor i dessa städer. dessutom har du all statistik här

http://news.kyero.com/

http://www.kyero.com/house_prices/8-barcelona-house-prices
Kolla priserna igen, det faller mycket tydligt i Barcelona sedan 2009... Q1 2013 var det ren slakt...
Senast redigerad av Gargamelik 2013-04-14 kl. 20:38.
2013-04-14, 20:38
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du talar om länder i stort så kan jag inte komma på några fler än de du nämner. Om du är beredd att dela upp länder i regioner och rentav gå ner på stadsnivå, ja då finns det många städer som inte haft crascher. Det alla har gemensamt är att det funnits en brist på bostäder, och ett väldigt högt inflyttningstryck.
Sverige, Norge, Australien och Kanada har så vitt jag förstått alla haft massiv skuldökning parallellt med boprisökningen, men det länderna också har gemensamt verkar vara "stabila" banker och viss bostadsbrist. Jag köper det. Det är dock ändå storleken på bankens lån som sätter priserna, skulle bankerna över natten få för sig att halvera hur mycket dom lånar ut skulle bopriserna i princip också halveras. Jag ska försöka följa dessa länder lite halvt och se hur det går, händer det något signifikant på någon marknad borde man kunna se likheter.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-04-14 kl. 20:41.
2013-04-14, 20:50
Avslutad
Tips: Den 17 april, samma dag som nästa reporäntebesked, så kan man chatta med riksbankschef Stefan Ingves på Riksbankens webbplats. Fast en direkt fråga om bostadsbubbla i Stockholm duckar han nog. Något annat förslag på vad man skulle kunna fråga?
2013-04-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Tips: Den 17 april, samma dag som nästa reporäntebesked, så kan man chatta med riksbankschef Stefan Ingves på Riksbankens webbplats. Fast en direkt fråga om bostadsbubbla i Stockholm duckar han nog. Något annat förslag på vad man skulle kunna fråga?
Varför är svenskar världens mest skuldsatta människor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in