Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Jag skulle vara den första att vilja tro på att global uppvärmning inte sker, men att 97% av alla klimatfotskare är överens är en siffra som är svår att blunda för. Sverige har turen att än så länge inte ha blivit värst drabbade men på många håll i världen känner man effekterna av nya värmerekord varje sommar och regnkaos (senast i Centraleuropa), samt fler orkaner och dylikt
I god tro förutsatte jag att det du skrev avspeglar din inställning och hade tänkt skriva en vänligt formulerad infotext om de saker du tar upp. dina senare skriverier har emellertid avslöjat att du är en indoktrinerad alarmist. Snyggt försök.
Istället bjuder jag här på lite fakta som för tänkande människor är lätta att förstå. Jag har dock inget hopp om att du skall göra det så jag förbereder mig för en längre nätkamp likt den jag tidigare utkämpat mot Melange. Du kan vara helt säker på att du inte bara kommer att förlora, utan att du kommer att göra det på ett förödmjukande sätt om du inte följer normal logik och debattpraxis.
Har du ens en aning om hur siffran 97% har tillkommit? Skulle inte tro det. man frågade tusentals människor om deras uppfattning och av dessa valde man ut 77 svar. Av dessa hade 75 svarat att människan
till viss del hade orsakat 1900-talets blygsamma temperaturhöjning.
Detta är en beskrivning som inte bara jag utan nästan alla klimatskeptiker hade kunnat skriva under på. Det är i själva verket underligt att två inte höll med. Jag antar att detta beror på att de anade undersökningens tendentiösa karaktär.
huvudpoängen är emellertid att ingen av dessa tusentals forskare blev tillfrågade om huruvida de ansåg att AGW var ett problem och i så fall om det är möjligt att hindra. Med den frågeställningen är det sannolikt att det faktiskt blivit en majoritet för uppfattningen att AGW är ingenting man kan påverka eller att det inte spelar någon roll.
Effekten av nya värmerekord och för den delen köldrekord har alltid kunnat kännas i olika delar av världen om man tittar på ett ganska kort perspektiv. Det säger inte mycket om huruvida vi har en skadlig uppvärmning eller inte.
Sverige kan nog visst sägas vara bland de av klimatet värst drabbade länderna, varför tror du folk åker till varmare platser på semestern?
Om du tror att regnovädren i Centraleuropa beror på AGW kan jag meddela att din uppfattning går stick i stäv med IPCC:s. Enligt AR4 och baserat på klimatmodeller skall nederbörden minska där under sommaren.
Att det skulle ha blivit fler orkaner är rent nonsens och inte heller det i linje med IPCC:s prognoser.
Vad läser du för dynga eftersom du uppenbarligen har lyckats skapa en världsbild som helt saknar förankring i den fysiska verkligheten?