2013-05-30, 09:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jag har tidigare skrivit i den här tråden att jag tror att majoriteten av uppvärmningen som skett troligtvis har gjort det av våra utsläpp av växthusgaser (dock har jag varit kritisk till klimatkänsligheten som man "kommit fram till" i IPCC, där man tar en bunt modeller som alla förutspår temperaturer som idag ligger utanför deras felmarginal, och tar ett snitt ur dem).

Jag är dock inte säker på att jag verkligen tror att vi kan säga att majoriteten kommer av koldioxidutsläpp. Jag börjar tro att det rimliga att säga är att vi inte vet vad det beror på.

Som jag förstått det kommer man fram till att det är CO2 genom att man vet att det sker värmeabsorption på infraröda spektrat för CH4 och CO2 (man vet dock inte hur mycket). Sen försöker man räkna ut hur mycket genom att man "drar av" det som man tror kommer från andra variabler, och det som "blir kvar" är det man attribuerar till dessa växthusgaser. Men tänk om exempelvis ENSO 1998 gav en "shock" till systemet som skapa ett nytt jämviktsvärde för ett årtionde (system kan bete sig så), eller om man inte är helt med på hur mycket vattenånga bidragit till uppvärmningen. Eller det är någon anledning vi inte vet. Ifrån den metoden man använder, där man försöker filtrera bort andra påverkade variabler, så kan man inte säga att det beror på dessa växthusgaser. Man kan argumentera att det är rimligt. Men man kan inte säga att man vet det eller hur mycket. Speciellt inte när samma modeller man använder för att filtrera inte kan modellera klimatet för ens 10 år framåt.

Finns det några andra metoder för att ta fram CO2's påverkan? För jag har inte hittat några. Det verkar verkligen som att ovan argument är det man för. Vilket snarare stinker av enorm hybris och arrogans gällande frågan, att man tror att dessa modeller är så perfekta att de filtrerar ut allting annat. Hur kan man ens göra det med en sådan vild variabel som aerosols? Man tar ju fram aerosols kylande påverkan genom att kolla på felen modellerna får i förväntad uppvärmning, och sen ökar man hela tiden på den variabeln. Det hela framstår som ett enormt cirkelargument, allting hänger ju på dessa modellers prediktiva förmåga, som inte ens finns.

Absorption av gaser i värmespektrumet:
10.1029/2009JD011800
10.1038/35066553

De studierna jag talar om som påvisar att det beror på CH4 och CO2:
10.1073/pnas.0908699106
10.1038/ngeo1327

Vattenånga:
10.1175/JCLI3461.1
10.1029/2011GL050506

ENSO:
10.1029/2008JD011637

En av de bärande teserna är återkoppling, att en mindre temperaturförhöjning orsakad av en mänskligt drive koldioxidförhöjning i sin tur skulle leda till en ökning av vattenånga som i sin tur orsakar en större förändring i strålningsbalans och därmed ännu högre medeltemperatur.
I den delen är argumentationen och empiriska data ytterst svaga.
Citera
2013-05-30, 20:01
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En av de bärande teserna är återkoppling, att en mindre temperaturförhöjning orsakad av en mänskligt drive koldioxidförhöjning i sin tur skulle leda till en ökning av vattenånga som i sin tur orsakar en större förändring i strålningsbalans och därmed ännu högre medeltemperatur.
I den delen är argumentationen och empiriska data ytterst svaga.

Är det någon som har kunnat visa någon återkoppling annat än i datorer?
Citera
2013-05-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius

Jo, men de är mycket mindre eller t.om. negativa. Argumentet för modellerna är att "effekterna laggar". Okej, men det ska även vara kopplat till känsligheten så är känsligheten låg så bör det inte lagga i 15 år.
Citera
2013-05-30, 22:04
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:

En av återkopplingarna är molnbildning som påstås vara starkt positiv. Det är ett välkänt faktum att modelleringen av molnbildning är minst sagt undermålig. Hur det egentligen förhåller sig med molnens återkoppling är långt ifrån känt, men mycket talar för att den huvudsakligen är negativ.

Personligen tror jag att en av de viktigaste faktorerna till varför klimatmodellerna inte fungerar är just molnbildningen.

Man har inte förstått hur molnbildning fungerar och än mindre hittat modeller för att representera den i klimatmodellerna.
Citera
2013-06-02, 08:13
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Jo, men de är mycket mindre eller t.om. negativa. Argumentet för modellerna är att "effekterna laggar". Okej, men det ska även vara kopplat till känsligheten så är känsligheten låg så bör det inte lagga i 15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
En av återkopplingarna är molnbildning som påstås vara starkt positiv. Det är ett välkänt faktum att modelleringen av molnbildning är minst sagt undermålig. Hur det egentligen förhåller sig med molnens återkoppling är långt ifrån känt, men mycket talar för att den huvudsakligen är negativ.

Personligen tror jag att en av de viktigaste faktorerna till varför klimatmodellerna inte fungerar är just molnbildningen.

Man har inte förstått hur molnbildning fungerar och än mindre hittat modeller för att representera den i klimatmodellerna.
Ok tack för svaren, men om all data pekar mot att alarmisterna har fel och modellerna har så inåthelvete fel varför hör vi så få kritiska röster? Är vetenskapen så jävla korrupt? Är all media lurad av iccp:s falska prognoser eller väljer man att blunda för det uppenbara? Jag ska inte spela bildad men jag har läst det mesta sedan 2008 inom ämnet AGW och kan inte se annat än hopp hos alarmisterna att det ska bli varmare.
Citera
2013-06-02, 09:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ok tack för svaren, men om all data pekar mot att alarmisterna har fel och modellerna har så inåthelvete fel varför hör vi så få kritiska röster? Är vetenskapen så jävla korrupt? Är all media lurad av iccp:s falska prognoser eller väljer man att blunda för det uppenbara? Jag ska inte spela bildad men jag har läst det mesta sedan 2008 inom ämnet AGW och kan inte se annat än hopp hos alarmisterna att det ska bli varmare.
Det finns i alla fall en djupt ohederlig attityd mot skeptikerna inom den alarmistiska grenen av forskningen. Huruvida detta är ett vetenskapligt drag eller anslagsstyrt eller ren frustration är svårt att veta. Men faktum är att skeptikernas slutsatser har visat sig ligga betydligt närmare sanningen än alarmisternas och trots det dundrar majoriteten (det är tydligen viktigt att det är just en majoritet) på om vilken fara både CO2-utsläppen och skeptikerna utgör.

Alarmisterna bästa argument just nu förefaller alltså vara att den totala mängden hjärnceller som förespråkar den alarmistiska teorin är fler än de hjärnceller som förespråkar den skeptiska linjen. Det är ett argument som naturligtvis räcker för svenska journalister och uppenbarligen även för en del tråddeltagare. Men de flesta andra förstår nog att relationen inte säger ett skvatt om den vetenskapliga sanningen kring CO2-utsläppen.
Citera
2013-06-02, 13:35
Medlem
Citat:

Det verkar som att den är det. Det finns ganska klart inget skäl för alarm. Ej heller starka uttalanden om att det skulle vara farligt.
Citera
2013-06-03, 14:40
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:

Alltfler vetenskapsmän och andra sakkunniga hoppar nu av AGW-tåget. Det är helt enkelt nära slutet för sötebrödsdagarna. En liten grupp har dock blivit än mer radikaliserade och kommer att gräva ner sig i sina positioner för att de intalat sig själva att de har rätt trots att mätningar säger att de har fel.

Exempel på dessa är Trenberth som nu söker efter vad han kallar missing heat. Anledningen till att han inte hittar den är densamma som gör att man inte hittar enhörningar oavsett hur mycket man söker.
Citera
2013-06-07, 01:08
Medlem
MoLoKs avatar
http://www.drroyspencer.com/2013/06/still-epic-fail-73-climate-models-vs-measurements-running-5-year-means/

Puh!

Vad skönt, håller ni inte med mig alla ni alarmister? Fan vad skönt att temperaturen inte stiger alls lika fort som alla ni trodde och påstod att den skulle göra.

Visst är det en BRA nyhet! Eller hur?!
Citera
2013-06-07, 09:20
Medlem
zerxezs avatar
Jag skulle vara den första att vilja tro på att global uppvärmning inte sker, men att 97% av alla klimatfotskare är överens är en siffra som är svår att blunda för. Sverige har turen att än så länge inte ha blivit värst drabbade men på många håll i världen känner man effekterna av nya värmerekord varje sommar och regnkaos (senast i Centraleuropa), samt fler orkaner och dylikt
Citera
2013-06-07, 09:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Jag skulle vara den första att vilja tro på att global uppvärmning inte sker, men att 97% av alla klimatfotskare är överens är en siffra som är svår att blunda för. Sverige har turen att än så länge inte ha blivit värst drabbade men på många håll i världen känner man effekterna av nya värmerekord varje sommar och regnkaos (senast i Centraleuropa), samt fler orkaner och dylikt
Nu kom majoritetsargumentet igen. Dessutom påstår väl inte 97 procent av dessa forskare att det blir varmare, det var ganska längesedan.

Själv tror jag hellre på en termometer än på svajiga klimatforskare och termometern visar att jorden inte blivit varmare de senaste 15 åren. Termometern är som tur är för dum för att låta sig påverkas av en forskarmajoritet.
Citera
2013-06-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Du måste förstå att klimatförändringar är naturliga. Vi har haft en global uppvärmning sedan 1800-talet.
Men 1800-talet var en av de kallaste perioderna sedan istiden. Vi får vara glada åt att temperaturerna stigit något sedan dess och det är inget hot utan en välsignelse. Alternativet hade varit att det blivit kallare istället vilket hade gett oss större problem.
Argumentet att det har blivit varmare och då måste något vara fel är alltså helt uppåt väggarna tokigt.

Medias rapporter fokuserar alltid på problem. Det ger oss alltid en skev bild av verkligheten.
Det rapporteras inget om det varmare klimatets positiva inverkan.

Det är inte fler orkaner.
Däremot kan jag tänka mig att klimatförändringar kan ge problem med översvämningar då vi kan förvänta oss att varmare klimat samtidigt ger fuktigare klimat på vissa håll. Slättbygd är alltid känsliga för ökat vattenflöde.
Klimatförändringar kan alltid ge problem men det är inget argument för att klimatförändringarna skulle till största delen vara orsakad av förhöjda koldioxidnivåer.
Det finns många orsaker till klimatförändringar, både naturliga och antropogena. Man glömmer exempelvis bort i debatten att de förändringar i miljön vi gör genom att exempelvis hugga ned skog kan ha stor påverkan regionalt på klimatet.
Bilden av vad som orsakar klimatförändringar är fruktansvärt onyanserad och fokuserar bara på koldioxid.
Vi får hoppas att den uteblivna temperaturhöjningen och svårigheten att se ett direkt samband mellan höjningen av koldioxidnivån och temperaturförändringarna kommer att leda till att bilden nyanseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in