2013-06-07, 21:10
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Jag måste anmäla en avvikande uppfattning. Religiös tro är förklaringen till varför i övrigt intelligenta människor hävdar att man kan gå på vatten och att AGW kommer att få katastrofala konsekvenser. Dumhet är i de flera fall inte en tillräcklig förklaring, det måste till antingen religion eller personlig vinning (en fjärde förklaring!)

En egenhet med troende är att observationer inte på något sätt kan få dem att ändra uppfattning.

Nejdå, troende tillhör samma tre grupper jag angav, så det är inget problem i sammanhanget! De behöver inte särskiljas...

Ok, din klimatnolla som läser här, när ger du med dig att ett litet bättre klimat är bättre och inte sämre? Vi har ju redan facit. Enligt SMHI har det blivit +1,5 °C bättre i genomsnitt (0,01 °C/varmare per år i snitt) i Svedala de senaste 150 åren. Vad har blivit sämre, i kontrast mot det bättre?
Senast redigerad av Taalmannen 2013-06-07 kl. 21:17. Anledning: förtydligande
Citera
2013-06-08, 17:36
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Vet att det inte är någon mening att diskutera med klimattroll, då det för dem rör sig om en ideologisk fråga, och inte en vetenskaplig. Är man liberal, för marknadsekonomin etc, så förnekar man global uppvärmning, det verkar höra ihop.

Ni verkar ha väldigt svårt att förstå att koldioxid fungerar som en växthusgas när detta egentligen aldrig har varit ifrågasatts av någon sakkunnig.

Här i Göteborg utläser vi 13,3C medeltemperatur i Maj, vilket framgår är 1,7C högre än medeltemperaturen mellan 1961-1990. Även Norrland har haft rekordvärme etc, så förstår inte riktigt argumentet att man bara ska kolla på termometern för att kunna förkasta klimatförändringen?

Om du jämför med 1910-1940 då?
Citera
2013-06-09, 11:48
Bannlyst
Citat:
Vet att det inte är någon mening att diskutera med klimattroll, då det för dem rör sig om en ideologisk fråga, och inte en vetenskaplig. Är man liberal, för marknadsekonomin etc, så förnekar man global uppvärmning, det verkar höra ihop.

Ni verkar ha väldigt svårt att förstå att koldioxid fungerar som en växthusgas när detta egentligen aldrig har varit ifrågasatts av någon sakkunnig.

Här i Göteborg utläser vi 13,3C medeltemperatur i Maj, vilket framgår är 1,7C högre än medeltemperaturen mellan 1961-1990. Även Norrland har haft rekordvärme etc, så förstår inte riktigt argumentet att man bara ska kolla på termometern för att kunna förkasta klimatförändringen?

Har inte befläckat tråden på ett tag, då den blev osaklig. Men ideoligiskt sett brukar Klimatgate förnekarna vara just liberaler eller vänster.

Att världen har ökat i värme under en specifik period har få av oss förnekat. Dock förnekar ni låtsasliberaler oftast att det aldrig skett en periodisk Cooling, utan att ökningen är en farlig konstant. Vilket är fel.
Citera
2013-06-10, 20:05
Medlem
Citat:

Men temperaturerna i ett område från Storbritannien i norr, Österrike i öster och mellersta Spanien i söder i allmänhet var 0-3 grader under de normala.

Så det termometerargument faller direkt.
Citera
2013-06-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Nu visar alla studier på området jag sett att den totala dödligheten ökar vid kallare väder/klimat. De visar att fler dör av extrem kyla än som dör av extrem värme, och det så pass mycket att en klimatförändring mot varmare klimat minskar den totala dödligheten.

Keatinge et. al. 2000, i en studie för Europa:
http://www.bmj.com/cgi/content/full/321/7262/670

Goklany och Straja 2000, i en studie för USA:
http://www.co2science.org/articles/V3/N23/C2.php

Detta hör man inte i medierna. Om det varit rubriker om dödlighet pga extremväder år 1977 hade det nog varit kylan man skrivit spaltmeter om i medierna, och det hade alltså varit mer korrekt.

Time 1977:
http://farm4.static.flickr.com/3023/2572248237_fca63e09e9_o.gif

En klimatförändring mot varmare klimat räddar alltså människoliv.

http://uppsalainitiativet.blogspot.fi/2013/06/forvillare-forfalskar-framsida.html
Citera
2013-06-11, 19:55
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
http://uppsalainitiativet.blogspot.fi/2013/06/forvillare-forfalskar-framsida.html

Finns mycket mer coooling propaganda tex. http://www.youtube.com/watch?v=tUYnHxtFYlM
Citera
2013-06-11, 21:49
Medlem
Det är ingen myt att det talades mycket om en ny istid på 70-talet. Vi som var med då minns det väl.
Det är inget konstigt med det.
Vi hade ingen uppvärmning från 40-talet fram till mitten av 70-talet.
Tvärtom hade temperaturen sjunkit något.
Om det talades om global uppvärmning då, så var det nog inför döva öron.
Jag minns det i alla fall inte.
Citera
2013-06-12, 00:32
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det är ingen myt att det talades mycket om en ny istid på 70-talet. Vi som var med då minns det väl.
Det är inget konstigt med det.
Vi hade ingen uppvärmning från 40-talet fram till mitten av 70-talet.
Tvärtom hade temperaturen sjunkit något.
Om det talades om global uppvärmning då, så var det nog inför döva öron.
Jag minns det i alla fall inte.

I grova drag så var det varmt 1910-1940, kallt 1940-1970 och varmt 1970-2000.
Citera
2013-06-12, 16:05
Medlem
sannkunskaps avatar
Global uppvärmning är "BULLSHIT". Det är bara ytterligare sätt att hålla fast oss i illusionen.
Al Gore är ingen ni ska lägga någon energi på. Det här kommer ALLA förstå förr eller senare.
Senast redigerad av sannkunskap 2013-06-12 kl. 16:05. Anledning: ändring
Citera
2013-06-12, 22:13
Medlem
Då var det dags att skrämma upp folk igen, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5560508
Citera
2013-06-12, 22:58
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Då var det dags att skrämma upp folk igen, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5560508
Hur kan någon knåpa ihop en sådan förbannad soppa.

Citat:
Målet är att stoppa den globala uppvärmningen vid 2 grader för att inte klimatet ska löpa amok

Ja men lycka till då. Se till att det inte blir kallare bara!!
Citera
2013-06-15, 07:14
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Jag skulle vara den första att vilja tro på att global uppvärmning inte sker, men att 97% av alla klimatfotskare är överens är en siffra som är svår att blunda för. Sverige har turen att än så länge inte ha blivit värst drabbade men på många håll i världen känner man effekterna av nya värmerekord varje sommar och regnkaos (senast i Centraleuropa), samt fler orkaner och dylikt

I god tro förutsatte jag att det du skrev avspeglar din inställning och hade tänkt skriva en vänligt formulerad infotext om de saker du tar upp. dina senare skriverier har emellertid avslöjat att du är en indoktrinerad alarmist. Snyggt försök.

Istället bjuder jag här på lite fakta som för tänkande människor är lätta att förstå. Jag har dock inget hopp om att du skall göra det så jag förbereder mig för en längre nätkamp likt den jag tidigare utkämpat mot Melange. Du kan vara helt säker på att du inte bara kommer att förlora, utan att du kommer att göra det på ett förödmjukande sätt om du inte följer normal logik och debattpraxis.

Har du ens en aning om hur siffran 97% har tillkommit? Skulle inte tro det. man frågade tusentals människor om deras uppfattning och av dessa valde man ut 77 svar. Av dessa hade 75 svarat att människan till viss del hade orsakat 1900-talets blygsamma temperaturhöjning.

Detta är en beskrivning som inte bara jag utan nästan alla klimatskeptiker hade kunnat skriva under på. Det är i själva verket underligt att två inte höll med. Jag antar att detta beror på att de anade undersökningens tendentiösa karaktär.

huvudpoängen är emellertid att ingen av dessa tusentals forskare blev tillfrågade om huruvida de ansåg att AGW var ett problem och i så fall om det är möjligt att hindra. Med den frågeställningen är det sannolikt att det faktiskt blivit en majoritet för uppfattningen att AGW är ingenting man kan påverka eller att det inte spelar någon roll.

Effekten av nya värmerekord och för den delen köldrekord har alltid kunnat kännas i olika delar av världen om man tittar på ett ganska kort perspektiv. Det säger inte mycket om huruvida vi har en skadlig uppvärmning eller inte.

Sverige kan nog visst sägas vara bland de av klimatet värst drabbade länderna, varför tror du folk åker till varmare platser på semestern?

Om du tror att regnovädren i Centraleuropa beror på AGW kan jag meddela att din uppfattning går stick i stäv med IPCC:s. Enligt AR4 och baserat på klimatmodeller skall nederbörden minska där under sommaren.

Att det skulle ha blivit fler orkaner är rent nonsens och inte heller det i linje med IPCC:s prognoser.

Vad läser du för dynga eftersom du uppenbarligen har lyckats skapa en världsbild som helt saknar förankring i den fysiska verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in