2012-07-07, 21:18
Medlem
Taalmannens avatar
Jag länkade inte till skumma sidor. Shaviv är en erkänt skicklig forskare, även inom klimatområdet. Kolla hans meriter!

Luboš Motl är en strängteoretiker, men ett IQ långt över ditt och mitt. Du påstod ju i ditt inlägg att man skulle väga in intelligens...

Jag behöver inte "namedroppa", kan tillräckligt själv, om du hade ids läsa tråden....

Med din sista mening här kan jag inte tro att du är smådum, snarare bekymrad, men ditt första inlägg var skrivet från en alarmist synpunkt...
Senast redigerad av Taalmannen 2012-07-07 kl. 21:38. Anledning: Förtydligande
Citera
2012-07-07, 21:38
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geonomi
Jag ögnade snabbt igenom de länkar du skicka. Kunde inte hitta namnen på de aktuella forskarna som jag kunde kolla upp. Kanske fanns där i textmassorna någonstans.

Pga fenomen som kognitiv bias, informationsöverflöd, tidsbrist och så vidare vill jag gärna se forskaren, i typ ett youtubeklipp, argumentera för sin sak. Upplever jag att personen är intelligent och kan sin sak så lyssnar jag gärna på dennes argument.

Stephen Hawkin, Carl Sagan, Michio Kaku och Neil Degrasse Tyson tillhör ju den absoluta eliten. De delar de troligtvis fikarum med de mest publicerade geologerna...

Forskarnas vardag är inte annorlunda än din och min, de måste få inkomster. Idealismen avtar med åldern och en bra slant kan de få för reklam av en politisk korrekt åsikt. Se min signatur, studera materialet och bilda dig en egen uppfattning, inte se upp till såkallade auktoriteter!
Citera
2012-07-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Forskarnas vardag är inte annorlunda än din och min, de måste få inkomster. Idealismen avtar med åldern och en bra slant kan de få för reklam av en politisk korrekt åsikt. Se min signatur, studera materialet och bilda dig en egen uppfattning, inte se upp till såkallade auktoriteter!

Fast jag är skeptisk till den argumentationen. Att klimatfrågan på allvar tagits upp i den internationella politiken är, enligt mig, ett tecken på att det i grunden finns en enorm oro bland respekterade forskare inom området. Jag har sett många konspirationsteorier kring detta vilka jag inte ger mycket för.

Det finns givetvis stora faror att det finns ett politiskt tryck på att forskare ska leverera resultat som stödjer den etablerade teorin. Finns säkert stora risker i att många av de som väljer att forska inom klimatfrågor gör det för att de i grunden brinner för miljöfrågor och vill bevisa tesen snarare än att bedriva neutral forskning.

Fast å andra sidan. Oftast är motparten till den aktuella klimatfrågan, vad jag kan se, de ekonomsikt och politiskt mäktiga oljeproducenter och energikrävande industrier. De finansierar ”klimatskeptiska” tankesmedjor och politiska kandidaturer.

Så den svåra frågan är ju: Vem kan man lita på?
Citera
2012-07-07, 22:28
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geonomi
...
Fast å andra sidan. Oftast är motparten till den aktuella klimatfrågan, vad jag kan se, de ekonomsikt och politiskt mäktiga oljeproducenter och energikrävande industrier. De finansierar ”klimatskeptiska” tankesmedjor och politiska kandidaturer.

Så den svåra frågan är ju: Vem kan man lita på?

Du har fel geonomi! "Mäktiga oljeproducenter" sponsrar tusen gånger mer klimatdårarna. De har inget att förlora i den kampen, utan vinner oavsett...

Lita på mig!
Citera
2012-07-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Jag länkade inte till skumma sidor. Shaviv är en erkänt skicklig forskare, även inom klimatområdet. Kolla hans meriter!

Luboš Motl är en strängteoretiker, men ett IQ långt över ditt och mitt. Du påstod ju i ditt inlägg att man skulle väga in intelligens...

Jag behöver inte "namedroppa", kan tillräckligt själv, om du hade ids läsa tråden....

Med din sista mening här kan jag inte tro att du är smådum, snarare bekymrad, men ditt första inlägg var skrivet från en alarmist synpunkt...

Nir Shaviv ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nir_Shaviv Hittad några föreläsningar han haft. Ska kika på dem senare.

Luboš Motl ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lubo%C5%A1_Motl
Har svårt att uttala mig om hans åsikter. På youtube hittade jag mest sådana riktiga konspirationsuttalanden. tex http://www.youtube.com/watch?v=cAjZ1HqhLbs Enligt Wikipedia så bla "His political comments include comparing Islam to Nazism and expressing sympathy for Anders Breivik's idea of a necessary war to prevent Europe from "becoming a part of the Islamic civilization"". Han kan mycket väl vara smart och ha rätt i mycket av vad han säger, men han borde fila på sitt varumärkesbyggande.

Fast jag vet ju inte vad du kan. För att köra lite Sun Tzu-strategi, kontakta Stephen Hawking, Michio Kaku och Neil Degrasse Tyson. Övertala dessa herrar om att deras uttalanden var felaktiga. Vinner du över dom på din sida så kommer ju opionen snabbt att vända då dessa herrar regelbundet dyker upp i debatter, dokumentärer, föreläsningar, tidningar, filmer och tv-serier.
Citera
2012-07-07, 23:16
Medlem
Taalmannens avatar
Man behöver inte ta till sig enstaka personers åsikter till fullo!! Jag har inte en aning om de jag länkade till har för åsikter i allmänhet. Bara det som är relevant för ämnet!

Hade du läst denna tråd, hade du kunnat skaffat en egen föreställning om vad jag kan. Kort: Jag är expert på den senaste (ca 2 Mår) geologiska tiden; kvartärtiden. Alltså, jag är kvartärgeolog!
Citera
2012-07-09, 22:06
Medlem
VitNegers avatar
http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/national/2012/6

"The average temperature for the contiguous U.S. during June was 71.2°F, which is 2.0°F above the 20th century average. The June temperatures contributed to a record-warm first half of the year and the warmest 12-month period the nation has experienced since recordkeeping began in 1895. Scorching temperatures during the second half of the month led many cities to set all-time temperature records. "

Tendentiöst ? Kanske. Men jag tror att få blir förvånade om det inte fortsätter och vi får se rekord på rekord slaget de närmaste tio åren.
Citera
2012-07-12, 22:42
Medlem
Taalmannens avatar
Det vitneger skriver handlar om väder. Säger ingenting. Jämför här i Svedala i år, var för säsongen i mellansverige åtminstone, jämfört med medel: mars varmare, april kallare, maj kallare, juni kallare...

geonomi efterfrågade video med intelligenta människor som inte tror ett skvatt på AGW/CAW. Här bjuder jag på några länkar:

Världens kunnigaste(?) atmosfärfysiker Richard Lindzen: Why you should not worry. Det finns många video på Youtube med honom, så klicka på fler om detta inte räcker.

Ivar Giaever Nobelpristagare i fysik 2012 anförande vid Nobelföreläsningen: Nobel prize winning physicist explains why global warming is 'a new religion' and 'pseudoscience'

Astrofysiker Nir Shaviv på Vierte Internationale Klima- und Energiekonferenz in München: The Cosmic Ray Climate Connection - Evidence and Implications.

Behövs det fler, så sök själv!
Citera
2012-07-13, 16:37
Medlem
ihavesoldouts avatar
lol, http://www.dailymail.co.uk/debate/article-2157831/Its-raining-pouring-thatll-global-warming-.html
Citera
2012-07-15, 19:44
Medlem
Taalmannens avatar
Stephen Hawking förlorade ett vad, trots sin intelligens och dessutom inom sitt eget kunskapsområde fysik. Citerar hela notisen från DN publicerad 2012-07-05:

"En av världens ledande fysiker, professor Stephen Hawking, 70, hade hoppats på ett annat besked från kärnfysiklaboratoriet Cern i Schweiz än att Higgs partikel med stor sannolikhet påträffats.

Tillkännagivandet i onsdags kostar Stephen Hawking 100 dollar. Han slog nämligen vad med en kollega om att beskedet från Cern skulle bli ett annat.

– Det här är en viktig upptäckt och den borde belönas med Nobelpriset, men det är på sätt och vis synd eftersom de stora framstegen inom fysiken kom från experiment som gav resultat vi inte hade väntat oss, säger Stephen Hawking i en intervju med den brittiska nyhetskanalen BBC.

Fysikprofessor Gordon Kane på Michiganuniversitetet är nu 100 dollar rikare.
"

Så kan det gå...

Det ingen/få vågar/ids reflektera över här, är att oavsett vad vi gör i vårt land, påverkar vi inte klimatet alls/mätbart även om det högsta påhittet skulle falla ut (+4 K om hundra år; totalt orealistiskt dock), ens om hela Sverige skulle lägga ner. Så varför ska vi i Sverige kasta bort resurser motsvarande >en triljoner kronor de närmaste 40 åren för att bekämpa väderkvarnar = klimathot? Det som redan har slängts i sjön är mer än nog...

Se vidare mitt inlägg https://www.flashback.org/u487077
Citera
2012-07-20, 00:46
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Sorry, dig ger jag inga länkar. Det enda du gör att att trolla och fjanta dig. Det ger mig inget.

Där fick vi svaret. DU är alltså hjärntvättad. Det är bara att erkänna.
Citera
2012-07-24, 15:09
Medlem
Jag är inte så insatt i ämnet men som jag förstått det har CO2 halterna i atmosfären ökat kraftigt de senaste 150 åren. Halterna i sig verkar inte vara något att oroa sig för, historiskt sett, men det är hastigheten de ökar med som ter sig lite skrämmande. Många nu levande arter kanske inte hinner anpassa sig till de nya förhållandena (om trenden fortsätter vill säga).

Är ökningen ovanligt snabb, och är den till och med potentiellt skadlig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in