Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Forskarnas vardag är inte annorlunda än din och min, de måste få inkomster. Idealismen avtar med åldern och en bra slant kan de få för reklam av en politisk korrekt åsikt. Se min signatur, studera materialet och bilda dig en egen uppfattning, inte se upp till såkallade auktoriteter!
Fast jag är skeptisk till den argumentationen. Att klimatfrågan på allvar tagits upp i den internationella politiken är, enligt mig, ett tecken på att det i grunden finns en enorm oro bland respekterade forskare inom området. Jag har sett många konspirationsteorier kring detta vilka jag inte ger mycket för.
Det finns givetvis stora faror att det finns ett politiskt tryck på att forskare ska leverera resultat som stödjer den etablerade teorin. Finns säkert stora risker i att många av de som väljer att forska inom klimatfrågor gör det för att de i grunden brinner för miljöfrågor och vill bevisa tesen snarare än att bedriva neutral forskning.
Fast å andra sidan. Oftast är motparten till den aktuella klimatfrågan, vad jag kan se, de ekonomsikt och politiskt mäktiga oljeproducenter och energikrävande industrier. De finansierar ”klimatskeptiska” tankesmedjor och politiska kandidaturer.
Så den svåra frågan är ju: Vem kan man lita på?