2013-05-29, 21:37
Medlem
Dude30zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
De som med glädje köper denna svindelvaluta har bytt plats på arslet och huvudet.

Tragiskt eller hur? Med så många böcker om sunda investeringar där ute, så dras folk till detta, ofattbart! Snacka om Idiocracy.
Citera
2013-05-30, 03:16
Medlem
shotacats avatar
Nu när det ser ut som att Btcx har börjar strula för folk, vart kan man köpa coins som inte tar en evighet att få över?
Citera
2013-05-30, 06:22
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
De som med glädje köper denna svindelvaluta har bytt plats på arslet och huvudet.
Varför skulle det vara en svindelvaluta om man faktiskt kan köpa saker för bitcoins? Motivera!
Citera
2013-05-30, 09:21
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Varför skulle det vara en svindelvaluta om man faktiskt kan köpa saker för bitcoins? Motivera!

För att värdet på valutan är en bubbla och enormt uppblåst.
Citera
2013-05-30, 10:36
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
För att värdet på valutan är en bubbla och enormt uppblåst.
Den har ju samma värde för både köpare och säljare! Dess värde kommer av att båda vill äga bitcoins. Du menar att valutan är volatil? Ju fler som använder valutan desto mer stabil blir den men samtidigt blir kursen högre — den blir mer värdefull.
Citera
2013-05-30, 10:45
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Den har ju samma värde för både köpare och säljare! Dess värde kommer av att båda vill äga bitcoins. Du menar att valutan är volatil? Ju fler som använder valutan desto mer stabil blir den men samtidigt blir kursen högre — den blir mer värdefull.

Nej, jag menar inte att valutan är volatil (även om den är extremt volatil), utan jag menar att värdet på bitcoin är en bubbla och extremt övervärderat. Självklart har bitcoin samma värde för säljare och köpare (hur skulle man annars kunna genomföra en affär?), men det har inget med saken att göra. Hade inte husen i USA samma pris för säljare och köpare innan bubblan sprack? Hade inte IT-aktier samma värde för säljare och köpare innan IT-kraschen?

Självklart kan ingen av oss "bevisa" något (om vi hade kunnat göra det hade bubblor aldrig uppstått), men det är min fasta övertygelse. Tyvärr har jag inte hittat någon handlare som erbjuder blankning av bitcoins..
Citera
2013-05-30, 10:54
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, jag menar inte att valutan är volatil (även om den är extremt volatil), utan jag menar att värdet på bitcoin är en bubbla och extremt övervärderat. Självklart har bitcoin samma värde för säljare och köpare (hur skulle man annars kunna genomföra en affär?), men det har inget med saken att göra. Hade inte husen i USA samma pris för säljare och köpare innan bubblan sprack? Hade inte IT-aktier samma värde för säljare och köpare innan IT-kraschen?

Självklart kan ingen av oss "bevisa" något (om vi hade kunnat göra det hade bubblor aldrig uppstått), men det är min fasta övertygelse. Tyvärr har jag inte hittat någon handlare som erbjuder blankning av bitcoins..
De bubblor du pratar om är ju inte valutabubblor. Jämförbart — med din hypotes — vore i stället hyperinflationen i Argentina eller Weimartyskland. Där tryckte man nya sedlar — tekniken möjliggör inte det med bitcoin.

Vad skulle få värdet på bitcoins att sjunka? Och varför skulle detta osannolika scenario hindra handel med bitcoins. Sannolikt kommer värdet på valutan att stiga i takt med att flera människor använder den. Deflation altså — inte inflation.
Citera
2013-05-30, 11:40
Medlem
Citat:

Vad skulle få värdet på bitcoins att sjunka? Och varför skulle detta osannolika scenario hindra handel med bitcoins. Sannolikt kommer värdet på valutan att stiga i takt med att flera människor använder den. Deflation altså — inte inflation.
Värdet på bitcoin måste nog snarare sjunka för att fler ska använda den som en valuta istället för som en aktie.

Sen kan man ju tänka sig att bitcoin en dag blir helt värdelösa när de förbjuds att handla med.
Citera
2013-05-30, 12:13
Medlem
Bitcoin är varken valuta eller aktie, det är lite mitt emellan.

Jag skulle snarare jämföra Bitcoin med guld. Du kan använda det som valuta med vissa personer och företag, men samtidigt känns det som att det är mest spekulation som sätter priset.

Skillnaden med guld är dock att det inte går att klona. Bitcoin går att klona. Jag kan starta en ny blockkedja om jag vill, och därmed skapa min egna "BullCoin" med exakt samma egenskaper som Bitcoin. Detta görs friskt redan i form av s.k Alternate Cryptocurrencies. Jag ser det som det största hotet mot Bitcoin, eftersom det skapar ett problem; Folk och företag måste nå konsensus över vilken coin som man ska använda. Och med nya bra funktioner som utvecklas till nya coins, är Bitcoin redan idag inte det bästa alternativet.
Citera
2013-05-30, 13:19
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Värdet på bitcoin måste nog snarare sjunka för att fler ska använda den som en valuta istället för som en aktie.
Varför skulle fler handla med den om värdet på en bitcoin var lägre? Då har den ju också lägre värde för en säljare.

Det är ungefär som att påstå att guld kunde man ha som valuta om det var billigare .
Citera
2013-05-30, 13:25
Medlem
Citat:
Varför skulle fler handla med den om värdet på en bitcoin var lägre? Då har den ju också lägre värde för en säljare.
Det överdrivet höga värdet på bitcoin har ju förstört bitcoins användbarhet som en valuta och gjort bitoin mer till en aktie som folk gillar att spekulera i för tillfället men det lär ändras snart när bitcoin mer och mer regleras.
Citera
2013-05-30, 15:16
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Att lagra sin plånbok offline, hur går man tillväga? Dvs att inte alls ha den exponeras mot internet. Hur sätter man upp en plånbok offline helst en på usb-sticka där man har merparten av coinsen och en på telefonen eller datorn där man kan förvara mindre summor. Tacksam för hjälp!
Bitcoin-QT är ett Windows / Mac / Linux program som agerar som en offline wallet.

Programmet skapar en fil wallet.dat i %APPDATA%\Bitcoin för Windows användare, vilken är en offline wallet. Filen innehåller privata nycklar som används för att spendera dina Bitcoins, så var försiktig med filen. Du vill ogärna ha den på en dator virus.

I övrigt är programmet straight-forward, tanka det och see for yourself!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in