2015-05-25, 01:57
Medlem
Hallucinogenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Hur köper jag Bitcoins lättast idag? Det var busenkelt för något halvår sen, men nu verkar det vara så att jag måste skicka in bild på mitt id eller massa andra krångel.

Läste lite att man kan köpa av andra privatpersoner, hur säkert är det egentligen?

Undrar också över detta.
Det var ju ett jädra klödd att köpa bitcoins nuförtiden.
Så vart ska man vända sig?
Citera
2015-05-26, 22:02
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
har inte helt koll på btc, men man kan ju spåra transaktionerna? hur kan det då vara anonymt? då kan man ju köpa dem och sen följa vart dem går?
Citera
2015-05-27, 12:52
Medlem
armatas avatar
Håller på och fixar en offline-wallet. Har två alternativ framför mig,

* En plånbok på Blockchain med 2FA (Google Auth) och ett huvudlösenord om man ska skicka pengar. Man gör en backup på plånboken som man lägger på ett usb-minne.

* En plånbok genom programmet Bitcoin-qt som man sedan krypterar och exporterar och lägger på ett usb-minne.

Vilket alternativ av dessa 2 är den säkraste?

Något att tänka på i övrigt? Man ska väl inte lägga .dat filen synlig sådär på ett usb-minne, vad kan man maskera den som/i? en truecrypt container? Vad rekommenderar ni?
Citera
2015-05-27, 16:09
Medlem
Har använd Bitcoin Core ett bra tag nu men helt plötsligt så har den slutat synkronisera och mina 1.3BTC har försvunnit.

Brandväggen och dylikt är avstängt.

Någon som vet varför den har slutat synkronisera?
Citera
2015-05-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes
Har använd Bitcoin Core ett bra tag nu men helt plötsligt så har den slutat synkronisera och mina 1.3BTC har försvunnit.

Brandväggen och dylikt är avstängt.

Någon som vet varför den har slutat synkronisera?

BitcoinQT du använder?

Detta hjälpte mig:

Börja med att stänga av Bitcoin-Qt.
Öppna sedan programmets "användarmapp" genom att skriva %appdata% i körfältet.
Döp om mappen Bitcoin (ta inte bort den för att vara säker på att du inte råkar radera plånboksfilen wallet.dat som ligger här)
Starta Bitcoin-Qt igen. Bitcoin under appdata-mappen kommer att återskapas och blockkjedjan laddas ner igen.
När hela blockkjedjan är nedladdad kan du stänga Bitcoin-Qt, kopiera wallet.dat från den tidigare omdöpta Bitcoin-mappen till den nyskapade där Bitcoin-Qt kommer att söka efter den. Starta sedan Bitcoin-Qt igen och du är förhoppningsvis synk
Citera
2015-05-28, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armata

* En plånbok på Blockchain med 2FA (Google Auth) och ett huvudlösenord om man ska skicka pengar. Man gör en backup på plånboken som man lägger på ett usb-minne.

* En plånbok genom programmet Bitcoin-qt som man sedan krypterar och exporterar och lägger på ett usb-minne.

Något att tänka på i övrigt? Man ska väl inte lägga .dat filen synlig sådär på ett usb-minne, vad kan man maskera den som/i? en truecrypt container? Vad rekommenderar ni?

Ingen av dessa är offline-plånböcker enligt mig eftersom nycklarna finns på en dator ansluten till internet när du gör transaktioner. De enda offline-plånböcker jag känner till är Armory och hårdvaruplånböcker som Trezor. En pappersplånbok kan också tänkas var offline men risk finns att nycklarna kapas av malware när de skapas om du är online och när du ska skicka pengar eftersom hela privata nyckeln behöver läsas in.
Citera
2015-05-28, 09:17
Medlem
justiceBEAVERs avatar
Om jag vill sätta in via bankgiro på Saffelo, behöver jag sätta in pengarna på mitt egna konto då och sen göra överföringen till Saffelo, eller jag kan gå till banken -fylla i papperna legga mig och göra överföringen på så vis?
Citera
2015-05-28, 13:21
Medlem
Santadunks avatar
Köpte bitcoins vid 11 idag och skickade till Blockchain Wallet, men det har fortfarande inte kommit några coins alls. Så lång tid har det aldrig tagit för mig just att skicka till Wallet på blockchain.

Är det något man kan göra eller typ normalt och bara vänta?
Citera
2015-05-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armata

Kör med en bitaddress.org genererad adress och nyckel samt kryptering med VeraCrypt istället. Glöm inte att generera bitcoinnyckeln i virus- och spanfri offlinemiljö, annars finns risken att någon som ser din internettrafik kan roffa åt sig pengarna.
Citera
2015-06-04, 16:26
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Köpte bitcoins vid 11 idag och skickade till Blockchain Wallet, men det har fortfarande inte kommit några coins alls. Så lång tid har det aldrig tagit för mig just att skicka till Wallet på blockchain.

Är det något man kan göra eller typ normalt och bara vänta?

Hur ser transaktionen ut? skrev du verkligen rätt BTC address? Brukar ju gå på max 10 minuter om det inte är nåt generalknas med BTC-kedjan vilket det inte ska vara vad jag vet.
Citera
2015-06-12, 00:17
Medlem
habeshas avatar
Har köpt Trezor, någon som kan rekommendera ett program som man kan använda istället för sidan myTrezor.com som man annars måste använda sig av?

Vill att allt skall vara så decentraliserat så möjligt så att pengarna inte flyger någonstans.
Citera
2015-06-12, 16:55
Medlem
habeshas avatar
ingen som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in