Citat:
Ursprungligen postat av
Aimbert
Nej, jag menar inte att valutan är volatil (även om den är extremt volatil), utan jag menar att värdet på bitcoin är en bubbla och extremt övervärderat. Självklart har bitcoin samma värde för säljare och köpare (hur skulle man annars kunna genomföra en affär?), men det har inget med saken att göra. Hade inte husen i USA samma pris för säljare och köpare innan bubblan sprack? Hade inte IT-aktier samma värde för säljare och köpare innan IT-kraschen?
Jag förstår verkligen inte argumentet bakom denna slutsats. Alla bitcoins totala värde är ca $1,4 miljarder. Är detta alltså mycket för en valuta? Det är ju mindre än vad många företag är värda. Det är inte ens i närheten av små skitländer (jämför med M3), och då är Bitcoin globalt och möjliggör dessutom många användningsområden som är helt omöjliga med traditionella valutor. Det räcker med att bitcoin verkligen hittar in på en niche-marknad så måste värdet öka mångfalt, för att den totala köpkraften ska räcka till.
Och jag menar inte ens att detta nödvändigtvis har särskilt stor sannolikhet för att hända, utan att även en relativt låg sannolikhet motiverar ett väldigt högt pris/btc. De som säger att Bitcoin är övervärderat verkar inte göra annat än att kolla på priset på en BTC. Men en BTC är ju bara en totalt slumpmässig enhet. Hade decimaltecknet placerats 6 steg åt höger hade en BTC varit värd 0.00013 USD nu. Det enda som är relevant är värdet av den totala penningmängden, och jag ser verkligen inte hur folk kan vara så extremt säkra på en övervärdering.
Food for thought, Venezuelas totala penningmängd har ett totalt värde av ca $72 miljarder (med reservation för att min
källa inte är rätt), ca 50 ggr så mycket. Vad har Venezuelas valuta för egenskaper som gör den 50 gånger så värdefull som en global valuta som kan skickas omedelbart var som helst i världen utan hänsyn till kapitalkontroller, och till nästan ingen kostnad alls? Ett försprång på 100 år med en historiskt garanterad negativ avkastning?
Är en Venezuelansk Bolivar inflationsskyddad?
Finns det någon som helst möjlighet att Bolivaren kommer få spridning utanför Venezuela?
Har Bolivaren möjlighet att användas för distansbetalningar i tredje världen, för den halvan av jordens befolkning som saknar bankkonto?
Nu finns det väldigt många osäkerheter i Bitcoin också, och jag blundar inte för detta. Det jag har svårt att förstå är hur någon kan vara så självsäker på att säga att Bolivaren givetvis är värd 50 ggr mer än Bitcoin. Bitcoin skiljer sig mot alla fiatvalutor på en punkt här. Alla fiatvalutor har en garanterad nedåtsida. Bitcoin har en potentiellt gigantisk uppsida som alla fiatvalutor saknar. Valet står mellan garanterad förlust eller en högriskmöjlighet till vinst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aimbert
Självklart kan ingen av oss "bevisa" något (om vi hade kunnat göra det hade bubblor aldrig uppstått), men det är min fasta övertygelse. Tyvärr har jag inte hittat någon handlare som erbjuder blankning av bitcoins..
Se exempelvis:
http://www.igmarkets.se/cfd/handla-binarer-bitcoins.html