2013-05-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det överdrivet höga värdet på bitcoin har ju förstört bitcoins användbarhet som en valuta och gjort bitoin mer till en aktie som folk gillar att spekulera i för tillfället men det lär ändras snart när bitcoin mer och mer regleras.

Högt värde på bitcoin har ingen betydelse eftersom priser spikas till USD.
Om en pryl kostar 2 bitcoin idag och bitcoinvärdet fördubblas till imorgon så kommer den bara kosta 1 bitcoin.

Om bitcoinvärdet sedan tiodubblas kommer den kosta 0.1 bitcoin. Och så vidare.

Bitcoin skadas därmed inte alls som valuta av ett högt värde. Den skadas dock som valuta av att vara volatil.
Citera
2013-05-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Högt värde på bitcoin har ingen betydelse eftersom priser spikas till USD.
Om en pryl kostar 2 bitcoin idag och bitcoinvärdet fördubblas till imorgon så kommer den bara kosta 1 bitcoin.

Om bitcoinvärdet sedan tiodubblas kommer den kosta 0.1 bitcoin. Och så vidare.

Bitcoin skadas därmed inte alls som valuta av ett högt värde. Den skadas dock som valuta av att vara volatil.
Klart Bitcoin som valuta skadas av ett överdrivet högt värde, de flesta andra valutor är ju betydligt lägre värderade vilket gör att de kommer mer till använding.
Citera
2013-05-30, 20:20
Medlem
Jag är inte säker på hur du tänker. Du verkar inte ha läst mitt inlägg.
Vänta nu, är inte du den där trollaren som dök upp i tråden för några veckor sen?
Citera
2013-05-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Jag är inte säker på hur du tänker. Du verkar inte ha läst mitt inlägg.
Jo Jag läste ditt inlägg men du verkar inte förstå hur folk tänker och hur ovilliga folk generellt är att handla en soffa för säg 0,67 bitcoin.
Sen kan man ju tycka att det är grymt ironiskt att många Bitcoin-anhängare verkar hata Dollar i de flesta sammanhang men inte när det gäller att värdera Bitcoin med riktiga pengar.
Citera
2013-05-30, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Varför skulle det vara en svindelvaluta om man faktiskt kan köpa saker för bitcoins? Motivera!
Ja du kan köpa saker för bitcoins just nu, men hur det är i morgon och nästa dag vet du inte, och du kan inte göra ett förbannade dugg åt detta.
Du har ingen insyn i valutan heller, värdet kan blåsas upp och sedan rasa över en natt.
Bitcoins är närbesläktat med pyramidspel, den som inte begriper detta, kan köpa på sig så mycket h*n orkar och få sig en ordentlig läxa.
Citera
2013-05-30, 23:35
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Nej, jag menar inte att valutan är volatil (även om den är extremt volatil), utan jag menar att värdet på bitcoin är en bubbla och extremt övervärderat. Självklart har bitcoin samma värde för säljare och köpare (hur skulle man annars kunna genomföra en affär?), men det har inget med saken att göra. Hade inte husen i USA samma pris för säljare och köpare innan bubblan sprack? Hade inte IT-aktier samma värde för säljare och köpare innan IT-kraschen?
Jag förstår verkligen inte argumentet bakom denna slutsats. Alla bitcoins totala värde är ca $1,4 miljarder. Är detta alltså mycket för en valuta? Det är ju mindre än vad många företag är värda. Det är inte ens i närheten av små skitländer (jämför med M3), och då är Bitcoin globalt och möjliggör dessutom många användningsområden som är helt omöjliga med traditionella valutor. Det räcker med att bitcoin verkligen hittar in på en niche-marknad så måste värdet öka mångfalt, för att den totala köpkraften ska räcka till.

Och jag menar inte ens att detta nödvändigtvis har särskilt stor sannolikhet för att hända, utan att även en relativt låg sannolikhet motiverar ett väldigt högt pris/btc. De som säger att Bitcoin är övervärderat verkar inte göra annat än att kolla på priset på en BTC. Men en BTC är ju bara en totalt slumpmässig enhet. Hade decimaltecknet placerats 6 steg åt höger hade en BTC varit värd 0.00013 USD nu. Det enda som är relevant är värdet av den totala penningmängden, och jag ser verkligen inte hur folk kan vara så extremt säkra på en övervärdering.

Food for thought, Venezuelas totala penningmängd har ett totalt värde av ca $72 miljarder (med reservation för att min källa inte är rätt), ca 50 ggr så mycket. Vad har Venezuelas valuta för egenskaper som gör den 50 gånger så värdefull som en global valuta som kan skickas omedelbart var som helst i världen utan hänsyn till kapitalkontroller, och till nästan ingen kostnad alls? Ett försprång på 100 år med en historiskt garanterad negativ avkastning?

Är en Venezuelansk Bolivar inflationsskyddad?
Finns det någon som helst möjlighet att Bolivaren kommer få spridning utanför Venezuela?
Har Bolivaren möjlighet att användas för distansbetalningar i tredje världen, för den halvan av jordens befolkning som saknar bankkonto?

Nu finns det väldigt många osäkerheter i Bitcoin också, och jag blundar inte för detta. Det jag har svårt att förstå är hur någon kan vara så självsäker på att säga att Bolivaren givetvis är värd 50 ggr mer än Bitcoin. Bitcoin skiljer sig mot alla fiatvalutor på en punkt här. Alla fiatvalutor har en garanterad nedåtsida. Bitcoin har en potentiellt gigantisk uppsida som alla fiatvalutor saknar. Valet står mellan garanterad förlust eller en högriskmöjlighet till vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Självklart kan ingen av oss "bevisa" något (om vi hade kunnat göra det hade bubblor aldrig uppstått), men det är min fasta övertygelse. Tyvärr har jag inte hittat någon handlare som erbjuder blankning av bitcoins..
Se exempelvis:
http://www.igmarkets.se/cfd/handla-binarer-bitcoins.html
Citera
2013-05-30, 23:45
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Att lagra sin plånbok offline, hur går man tillväga? Dvs att inte alls ha den exponeras mot internet. Hur sätter man upp en plånbok offline helst en på usb-sticka där man har merparten av coinsen och en på telefonen eller datorn där man kan förvara mindre summor. Tacksam för hjälp!
Bitcoinklienter har en plånboksfil. Det är denna som bevisar för resten av alla användare att du äger vissa bitcoins. Du behöver inte vara online för att ta emot bitcoins, så om du sparar plånboksfilen på en usb-sticka och skriver ner adressen så kan du skicka coins till den utan att den är ansluten till internet.

Jag skulle dock rekommendera klienten Electrum. Där skapas din plånbok utifrån tolv slumpmässiga ord. Skriver du ner dessa ord på ett papper så kan du återskapa plånboken igen var som helst i världen. Så du behöver inte ens en USB-sticka. Sen kan du gott ha mindre summor på någon webwallet av något slag, så slipper du krångla med flera nedladdade plånböcker, med risk för att du blandar ihop dem och glömmer en plånboksfil på en dator med internet etc.
Citera
2013-05-31, 16:12
Medlem
Är man tvungen att köpa 1 bitcoin i taget eller är det möjligt att köpa 0.5 etc ?
Citera
2013-05-31, 16:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syltkakor
Är man tvungen att köpa 1 bitcoin i taget eller är det möjligt att köpa 0.5 etc ?

Ja, allt är möjligt.
Citera
2013-05-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltkakor

Du kan tom köpa i så små decimaler som 0.0001. Om inte ännu lägre.
Citera
2013-05-31, 19:37
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelkonkelkonkel
Ja du kan köpa saker för bitcoins just nu, men hur det är i morgon och nästa dag vet du inte, och du kan inte göra ett förbannade dugg åt detta.
Du har ingen insyn i valutan heller, värdet kan blåsas upp och sedan rasa över en natt.
Bitcoins är närbesläktat med pyramidspel, den som inte begriper detta, kan köpa på sig så mycket h*n orkar och få sig en ordentlig läxa.
Pyramidspel? Valutan ät visseligen volatil men den kan inte åks upp eller ned hursomhelst. Bitcoins är en begränsad resurs, det blir inte fler bitcoins av ett intresse för valutan.
Citera
2013-05-31, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag skulle dock rekommendera klienten Electrum.

Vilken version rekommenderar du för en windowsanvändare? Den här sidan tycks ha fem alternativ: http://electrum.org/download.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in