Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-05, 20:42
  #1
Avstängd
Glöm Liberty Reserve, Paypal, Alertpay och de andra e-valutorna. Jag stötte nyss på en väldigt intressant sida: http://www.bitcoin.org/


Citat:
Bitcoin är en digital valuta baserad på peer-to-peer-nätverk. Peer-to-peer (P2P) innebär att det inte finns någon central myndighet som utfärdar nya pengar eller håller reda på transaktioner. Istället sköts dessa uppgifter kollektivt av noderna i nätverket. Fördelar:

* Överför pengar enkelt via Internet, utan att behöva lita på mellanhänder.
* Tredje part kan inte förhindra eller kontrollera dina transaktioner.
* Bitcoin transaktioner är praktiskt taget gratis, medan kreditkort och online-betalningssystem normalt kostar 1-5% per transaktion plus diverse andra handelsavgifter upp till hundratals dollar.
* Skydd från den instabilitet som orsakas av fractional-reserve banking och centralbankernas dåliga politiker. Den begränsade inflationen av Bitcoin-systemets penningsmängd fördelas jämnt (enligt processorkraft) över hela nätet i stället för att den skulle monopoliseras av bankerna.

http://www.bitcoin.org/



Vad tror ni om det här? Kan det slå igenom och växa sig stort? Det vore intressant att veta hur de skyddar nätverket från att någon skapar sina egna pengar. Men visst är det riktigt spännande?

Det ska tydligen vara helt decentraliserat och skyddat från insyn.
__________________
Senast redigerad av Visf 2011-11-29 kl. 14:43. Anledning: Ändra länken så den fungerade / mod
Citera
2011-02-05, 20:53
  #2
Medlem
-flame4fame-s avatar
Vad skulle de största fördelarna visavi paypal vara då?
Citera
2011-02-05, 20:59
  #3
Avstängd
Inga dokument, ingen insyn från myndigheter. Omöjligt(?) att stänga ner.
Det var väl inte så längesen som den amerikanska staten tvingade Liberty Reserve att ge ut uppgifter om deras användare. Med Bitcoin så skulle det inte gå. (som jag förstått det).
Citera
2011-02-05, 21:09
  #4
Medlem
-flame4fame-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ODKC
Inga dokument, ingen insyn från myndigheter. Omöjligt(?) att stänga ner.
Det var väl inte så längesen som den amerikanska staten tvingade Liberty Reserve att ge ut uppgifter om deras användare. Med Bitcoin så skulle det inte gå. (som jag förstått det).
Okej, intressant ämne onekligen. Jag är inte så insatt i paypal men kan förtydliga med att jag främst avsåg vilka fördelarna blir för mig som handlar en ovanlig cd eller nån bok nån gång ibland, dvs jag bryr mig inte nämnvärt om mina transaktioner blir "uthängda".
Citera
2011-02-05, 21:26
  #5
Avstängd
I dagsläget så ser jag knappast några fördelar för dig om man jämför med Paypal, snarare nackdelar eftersom Bitcoin inte är så sort ännu.
Citera
2011-02-06, 11:29
  #6
Medlem
riXs avatar
Den stora fördelen jämfört med PayPal är ju att de tar ca 4% i avgift. För små transaktioner är avgiften 0 om man använder BitCoin.

Paypal suger av många anledningar, några minuters googlande gör att man gärna söker andra alternativ. Många privatpersoner och småföretag har fått sina konton frysta i upp till flera år helt utan anledning.

Liberty Reserve ändrade sina regler (eller rättare sagt Costa Rica ändrade sina banklagar) den 1a februari 2011, numera måste man ange sitt riktiga namn och alla transaktioner sparas och kan kontrolleras av myndigheter utan vidare. http://article.gmane.org/gmane.comp....r-crypto/22354



För den intresserade är Bitcoin i en expansiv fas, här är en länk till den i dagsläget största växlingssidan: http://mtgox.com/


Kolla även in forumet på http://www.bitcoin.org/smf/, många intressanta diskussioner.
Citera
2011-02-07, 15:07
  #7
Medlem
DrugsAreSads avatar
härligt! hoppas det växer sig riktigt stort!
det verkar redan nu finnas flera sidor där man kan växla till sig bitcoins så alltså fungerar redan valutan även fast det inte vuxit sig så stort än.

ska hålla ögonen på bitcoin.
Citera
2011-02-07, 15:24
  #8
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Till sluts kommer det att finnas 21 000 000 bitcoins. Det kommer aldrig att finnas fler bitcoins en så.

Jag fattar inte riktigt hur det där är tänkt att fungera...
Citera
2011-02-07, 16:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Jag fattar inte riktigt hur det där är tänkt att fungera...

Det kan som max finnas 21 000 000 bitcoins, men du kan betala vilka fraktioner som helst eftersom det är en digital valuta.

Jag tror hursomhelst att det inte kommer att slå.
Det finns för många säkerhetsproblem med en icke central valuta.

Får du ett virus på datorn som du använder för betalningar så är det hejdå till dina pengar.
Citera
2011-02-07, 17:49
  #10
Medlem
DrugsAreSads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Det kan som max finnas 21 000 000 bitcoins, men du kan betala vilka fraktioner som helst eftersom det är en digital valuta.

Jag tror hursomhelst att det inte kommer att slå.
Det finns för många säkerhetsproblem med en icke central valuta.

Får du ett virus på datorn som du använder för betalningar så är det hejdå till dina pengar.

det gäller att ha backups på sin "plånbok". jag skulle själv ha flera olika "plånböcker" istället för en stor om jag hade mycket pengar.
Citera
2011-02-07, 18:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsAreSad
det gäller att ha backups på sin "plånbok". jag skulle själv ha flera olika "plånböcker" istället för en stor om jag hade mycket pengar.

Jag bekymrade mig inte om slumpmässig vandalism.
Om systemet blir stort så kommer det att skrivas riktade attacker mot detta.
Dvs virus/trojan som stjäl pengarna helt anonymt.
Citera
2011-02-07, 21:19
  #12
Medlem
DrugsAreSads avatar
det kan ju lösas rätt enkelt genom att man använder säkerhetsfrågor/captcha för att få skicka pengar.
men din dator ska du ju ändå skydda. antivirusprogram och vanligt folkvett brukar funka hur bra som helst.

om du känner att du inte är kapabel till att avgöra om en fil kan vara farlig eller inte så tycker jag inte du bör använda en dator alls.

paypal verkar inte ha några problem med virus/trojaner som man hört talas om, inte i nån större skala iaf.
folk som drabbas är ofta okunniga när det gäller datorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback