2013-01-06, 19:32
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Vad skapar volvo? Vad tror du man behöver förflytta mellan platserna?
Personal behöver flytta sig mellan platserna. Det står i artikeln jag länkade till.

Om du tänker på produktion så ligger den i Tuve.
En del produktion sker inne hos Penta, men artikeln tog inte upp nåt om förflyttning av material.
Citera
2013-01-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Haha, nej. Det kan du på allvar inte tro. Då har du väldigt dålig koll på folk semestervanor. En liten del, visst, men mest pga. trängselskatten.

Jag jobbade i fredags,och jag var den anda på plats (av 20 personer). I onsdags och torsdags var ingen på jobbet.
Citera
2013-01-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
I Stockholm har det varit en markant skillnad dom senaste två veckorna. Mycket mindre trafik.

Nu på måndag kommer allt vara som vanligt igen. Likaså i Göteborg. Folk tar bilen trots trängselskatter. Allt annat är naivt att tro.

Som jag skrivit tidigare så startar dock inte skolor och dagis förrän på tisdag. Därför kommer morgondagen vara något mellanting mellan en normal dag och en semesterdag.
Citera
2013-01-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Du försvarar TSkatten och vänsterns prestigprojekt med näbbar och klor, du är inte seriös, du bortser från fakta. Jävligt synd att man inte få outa folk på detta forum.

Rekommenderar att ingen lyssnar på vad användare 'plainvanilla' skriver då han gör det med en rejäl baktanke både här och på andra ställen.

Lugn, jag ska inte outa dig!

Märkligt, han kanske jobbar där. Sen bör vi göra en utredning varför vi inte har råd med finansiera våra infrastruktur längre. Vilket svart hål som stjäl pengarna.
Citera
2013-01-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jo det har jag. Har du sett köerna i stan, tingstadstunneln etc under rusning. Kollektivtrafiken har ju oftast sina egna körfält. Kan du förklara för mig varför bilen är mer är pålitlig?

För det första har det inget med inköp av bussar att göra utan hur man ser till att plogning sköts. Det går att rada upp exempel på hur trängsel, bilkrockar och vinterväglag har fått bilburna resenärer att komma sent som också så om du vill få ditt resonemang till att vi skall satsa på biltrafik så håller det tyvärr inte.

För en människa som du så kommer du aldrig att erkänna att kollektivtrafiken fungerar. Vad är det som inte fungerar och vad skall man göra?

Börjar dina argument ta slut då du slänger in hur länge politikerna kan jobba och få betalt trots att de inte har med saken att göra.

Ta en titt i tråden så märker du att folk bygger sin åsikt och sina argument på hur det kommer fungera i deras fantasi. Kan du förklara hur detta är mer träffsäkert jmf med politiker som har fakta och experthjälp till hands? I annat fall är det du som har idiotförklarat dig ganska grovt.

Haha, nu faller du allt på ditt eget argument
En arbetare på Volvo är inte direkt lågavlönad, och 378 kr månad är knappast en chockhöjning din dumma skalle.
Volvo är mycket riktigt beroende av transporter och tränselskatten har minskat trafiken, vilket det finns exempel på samt studier som visar.
Därmed blir transporterna effektivare vilket gynnar företag som Volvo.

378kr? Frågan är vilken arbetare som bara åker enkel väg? För de flesta blir det 756kr extra i måndaden.

Trängselskatten i Göteborg är till skilnad från i Stockholm inte framtagen för att minska trängseln i första hand. I så fall hade man placerat kamerorna annorlunda. Trängselskatten är till för att finansiera det Västsvenska paketet.
Senast redigerad av BenderRodriquez 2013-01-06 kl. 20:53.
Citera
2013-01-06, 20:56
Medlem
Citat:
Det var inget prisma, det var en "skyltmössa".

Ah, ok. Dock räknas ju prismor in i samma kategori då de skymmer sikten. Vore intressant o höra från någon som testat IR-filter istället.
Citera
2013-01-06, 20:57
Medlem
Citat:
Du försvarar TSkatten och vänsterns prestigprojekt med näbbar och klor, du är inte seriös, du bortser från fakta. Jävligt synd att man inte få outa folk på detta forum.

Rekommenderar att ingen lyssnar på vad användare 'plainvanilla' skriver då han gör det med en rejäl baktanke både här och på andra ställen.

Ja vi borde alla ta till oss ditt råd gällande 'Plainvanilla'. Han lägger alldeles för mycket energi här i tråden med upprepningar och tjat fullt med absurda argument för att bli tagen på allvar. Avlönad av Kia Andreasson eller Hulthén kanske för att dribbla bort stackars Göteborgare genom att närmast spamma här.
Citera
2013-01-06, 21:30
Medlem
stevie1971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

Tom Heyman påstår med sin statistik att trafiken inte är ökat mellan 1970 till idag.
Han "glömmer" att nämna att biltätheten i stan har ökat med va 30%
Faktum är att biltrafiken i götaälvsnittet (göta älvbron, älvsborgsbron, angeredsbron tingstadstunneln) har ökat med 54%
Enbart tingstadstunneln har ökat med 82%

Jo, och sedan 1902 så har trafiken ökat med 1,000,560%, men det intressanta är att trafiken de senaste åren har minskar inne i Göteborg centrum och sannolikt kommer fortsätta göra det. Därför stressar politikerna igenom detta beslut, så de garanterat får in en massa godtyckligt indrivna skattepengar. Det verkliga problemen är trafiken norrifrån (från Kungälvshållet) och söderifrån (Kungsbackahållet). De som kommer från K-backa hållet och ska till ytterområdena drabbas inte av någon trängselskatt, utan kan fortsätta som vanligt. Sämre är det för dem som kommer norrifrån - där drabbas alla.

Från Göteborgs kommuns hemsida:
"Biltrafiken över citysnittet fortsätter att minska (minus 1,6 procent 2010). Trafikmängderna in mot city har inte varit så små som under 2010 sedan mätningarna startade 1970."

Stat och kommun behöver få in mer och mer skatter för att finansiera en massa tokiga projekt såsom massinvandring av arbetsskygga individer och assistansersättning (bara för detta senare projekt har kostnaden ökat från 5 till över 30 miljarder sedan 90-talet). Det har inget med infrastruktur att göra. Trafiken drar redan in 70-80 miljarder i olika skatter. Ca. 20 miljarder avsätts till vägprojekt - resten går till övriga idiotprojekt.
Citera
2013-01-06, 21:36
Medlem
Citat:

Det var väldans var detta var känsligt för vissa.
Jag försvarar trängselskatten av det syfte att jag anser att den är positiv för regionens tillväxt. Jag är en av få i denna tråden som faktiskt kommer med fakta och inte fantasier.
Citera
2013-01-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
378kr? Frågan är vilken arbetare som bara åker enkel väg? För de flesta blir det 756kr extra i måndaden.

Har du tänkt på att folk kan åka förbi tullarna innan trängselskatten börjar gälla. Vilket man även kan göra påhemvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Trängselskatten i Göteborg är till skilnad från i Stockholm inte framtagen för att minska trängseln i första hand. I så fall hade man placerat kamerorna annorlunda. Trängselskatten är till för att finansiera det Västsvenska paketet.

Ja visst. Och trängselskatt kan omöjligt minska köerna, och Göteborg har inget behov av att göra detta.
Citera
2013-01-06, 21:46
Medlem
VitNegers avatar
Citat:

Vänstern? Trängselskatt/vägavgift är en liberal idé. Det vill säga - den som använder betalar. Vänstern och sossarna har alltid tyckt att _alla_ ska vara med och betala. Det är ju därför S först ville ha folkomröstning: man ville att projekten skulle finansieras av staten med den skatt som staten inbringar. Som det alltid varit. Borg och kompani sa nej. Du får nog läsa på lite om ideologi och hur den rent konkret yttrar sig. I Sthlm är alla partier för. I Göteborg är väl också alla för, utom Vägvalet.
Citera
2013-01-06, 21:48
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Alla de som hurrar nu i tråden, jag förutsätter att ni bor innanför taxgränsen. Hur hade ni tänkt göra för att behålla era små butiker och kaffeer inne i stan nu då? Det blir ett mentalt hinder att åka in till stan och luncha eller bara fika lite hastigt nu efter tullarna. Skall ni själva nu bära ert utbud?
Jag kommer, eftersom min arbetsplats och boende finns utanför tullarna, i största mån förlägga mina ärenden i de centrum som finns utanför vilket för övrigt går lika bra. Frölunda torg, sisjön mm har allt det som jag behöver. Tror ni att ni boende i Göteborgs centrum, som trots allt är en relativt lite stad med små infrastrukturproblem om inte kommunen krånglat till det så med sitt storstadskomplex, kommer att kunna ge era butiker och kaffer tillräckligt med underlag för överlevnad? Det är ju svårt att betala löner med studenters tretimmarsfikande på en eller två kaffekoppar a 20 kronor.

Det här var ett konstigt argument. Om folk nu vill fika och inte vill ta bilen in till stan så tar de väl kollektivtrafiken,cykel eller sina fötter. Om de inte vill det så kommer de uppsöka ett fik i sitt närområde. Vilket kan leda till att några caféer i innerstan försvinner, medan det ploppar upp nya i ytterområdena. Vilket nog inte alls är så dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in