2013-05-12, 21:15
Medlem
Juleskums avatar
Det kommer inte bli någon folkomröstning. Flera ur den moderata fullmäktigegruppen kommer gå emot partiet.
Citera
2013-05-12, 21:47
Medlem
Om politikerna sviker väljarna så kommer väljarna att svika de berörda politikerna i nästa val på kommunal och regional nivå.

Vägvalet och SD lär få ökat stöd.
Citera
2013-05-12, 23:20
Medlem
Alla inklusive vägvalet tycks vara överens om situationen i Göteborg och valet av lösning är helt klart strategiskt viktig. Västlänken, eller Götaringen.

Vad man har kunnat se från vägvalets sida i debatten är en helt otydlig linje i vad man står i olika frågor. (Förutom just TS då, vilket man försöker skjuta hål på genom att slänga in massa konstiga argument).
Västsvenska paketet ifrågasätter man och vill att det skall göras fler utredningar än de som redan gjorts. (Enbart för att förhala frågan fattar nog även den dumme).
Man påstår även att trafiken i göteborg inte har ökat sedan -70 talet baserat att kvantiteten såld bensin inte har ökat

Att dom som inte vill ha TS och inte bryr sig om NÅGOT ANNAT röstar på detta parti kan jag förstå.
Men hur tänker ni andra som tänker rösta på VV och låta dessa tomtar påverka ER framtid?
Citera
2013-05-13, 09:11
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Folkpartiet sa ikväll nej till folkomröstning. Fan vad jag älskar detta. Tydligheten i att de inte vill att folket ska få säga sitt så att politikerna i folkpartiet får bestämma åt dem. Jag önskar av hela mitt hjärta att så många som möjligt av dessa figurer röstar emot och det inte blir någon omröstning. Då kommer folket tvingas rösta rätt i kommunalvalet istället. Det kommer bli episkt!

Fullständigt uppenbart att man borde ha hållit folkomröstning i denna fråga.

Som vanligt när det gäller politiker går prestigen tvärs emot logiken. Ju större misstag politikerna gör, desto mindre benägna är de att korrigera misstaget.

Att inte hålla folkomröstning i en fråga som innebär 15 miljarder kronor i direkt kostnad för kommunens invånare var ett gigantiskt misstag...

...följaktligen kommer politikerna nu bekämpa folkomröstningen med näbbar och klor.

Detta kan inte annat än skada förtroendet för politikerkåren i Göteborg, för systemet med representativ demokrati, och kanske rentav förtroendet för demokrati över huvud taget.

Tanken med representativ demokrati är att politikerna skall representera väljarna. Om de går i så här stor otakt med väljarna, förtjänar de verkligen att representera oss då? Svaret är nej. Följaktligen kan politikerna inte gå med på folkomröstning, eftersom det skulle bevisa att de faktiskt går i otakt, och därför inte förtjänar att representera oss. Moment 22...
Senast redigerad av fluff995 2013-05-13 kl. 09:15.
Citera
2013-05-13, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fullständigt uppenbart att man borde ha hållit folkomröstning i denna fråga.

Som vanligt när det gäller politiker går prestigen tvärs emot logiken. Ju större misstag politikerna gör, desto mindre benägna är de att korrigera misstaget.

Att inte hålla folkomröstning i en fråga som innebär 15 miljarder kronor i direkt kostnad för kommunens invånare var ett gigantiskt misstag...

...följaktligen kommer politikerna nu bekämpa folkomröstningen med näbbar och klor.

Detta kan inte annat än skada förtroendet för politikerkåren i Göteborg, för systemet med representativ demokrati, och kanske rentav förtroendet för demokrati över huvud taget.

Alternativet är ju att förlägga intäkterna från TS som skatt. Hur får du det till att det inte kommer att drabba invånarna i kommun/region?

Alternativet är att inte ha något VSP alls.
Citera
2013-05-13, 09:18
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Alternativet är ju att förlägga intäkterna från TS som skatt. Hur får du det till att det inte kommer att drabba invånarna i kommun/region?

Alternativet är att inte ha något VSP alls.

Det har jag väl aldrig påstått?

Jag konstaterar bara att man borde ha haft folkomröstning i frågan. Huruvida en folkomröstning hade lett till ett JA eller NEJ för Västsvenska Paketet är av sekundär betydelse, eller egentligen ingen betydelse alls.
Det finns en stor folklig oenighet i denna fråga, och det handlar om stora belopp, stora förändringar. Alltså borde man ha hållit en folkomröstning.
Nu höll man ingen folkomröstning, och följaktligen sitter man nu i skiten rejält.
Citera
2013-05-13, 09:22
Medlem
Citat:
Det har jag väl aldrig påstått?

Jag konstaterar bara att man borde ha haft folkomröstning i frågan. Huruvida en folkomröstning hade lett till ett JA eller NEJ för Västsvenska Paketet är av sekundär betydelse, eller egentligen ingen betydelse alls.
Det finns en stor folklig oenighet i denna fråga, och det handlar om stora belopp, stora förändringar. Alltså borde man ha hållit en folkomröstning.
Nu höll man ingen folkomröstning, och följaktligen sitter man nu i skiten rejält.

Om jag uppfattar dig rätt så anser du att det västsvenska paketet är motiverat. Men inte finansieringen.

Ditt motiv till folkomröstning är att det bör ske eftersom en så stor kostnad läggs direkt på invånarna?
Men det kommer det ju göra ändå! - Genom skatten.
Citera
2013-05-13, 09:32
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Om jag uppfattar dig rätt så anser du att det västsvenska paketet är motiverat. Men inte finansieringen.

Ditt motiv till folkomröstning är att det bör ske eftersom en så stor kostnad läggs direkt på invånarna?

Men att många medborgare känner sig "lurade" (rätt eller fel) måste du väl ändå hålla med om är ett bekymmer?
Jag håller med skribenten ovan - man borde åtminstone varit tydligare inför valet att det var en TS på ingång - jag anser att partierna dribblade bort den frågan från dagordningen.
Det har jag stora problem med.
Jag tror det är det som egentligen stör folk (inklusive pellejönsarna i denna tråden) mest.

Jag vet inte ens vilken fot jag ska stå på längre - var väldigt anti från början men har börjat svänga en hel del. Med det sagt är det förödande (nåväl, tidigare skandaler i stan har redan naggat förtroendet enormt) för mitt och många andras förtroende för stadens politiker.

Dessutom, om nu TS och hela paketet är så förträffligt så borde det vara enkelt att argumentera för det och valet således en enkel sak att vinna? Ser faktiskt inte problemet.
Citera
2013-05-13, 09:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Hade man hållit folkomröstning om Västsvenska Paketet hade jag röstat JA om det finansierats helt med statliga medel. Finansiering genom höjd kommunal skatt hade jag röstat NEJ till, och finansiering genom trängselavgift hade jag definitivt röstat NEJ till.

Detta av diverse anledningar som vi kan lämna därhän.

Men om JA-sidan i en folkomröstning hade vunnit, hade jag utan (större) problem kunna förlika mig med detta. Ett demokratiskt fattat beslut, är ett demokratiskt fattat beslut.

Nu fattades beslutet om Västsvenska Paketet utan folkomröstning.
Detta var ett stort misstag.
Och det är ett ännu större misstag att nu, med det stora folkliga missnöje detta resulterat i, framhärda i att inte att ändå inte hålla folkomröstning.
Inte för att Västsvenska Paketet nödvändigtvis är en dålig idé, eller ens för att det är en dålig idé att finansiera det med trängselavgift...

...Utan för att beslutet fattades utan att den folkliga förankringen säkerställts.
Att det råder osäkerhet kring den folkliga förankringen är nu säkerställt, genom det inlämnade kravet på folkomröstning.
En retroaktiv folkomröstning kommer säkerligen ställa till med en massa problem. Framförallt om NEJ-sidan vinner. Rent ekonomiskt är bästa lösningen naturligtvis att gå vidare med VSP.
Men man kan inte kosta på sig att strunta i kraven på folkomröstning, eftersom detta skadar förtroendet för det demokratiska systemet.

Som sagt, man har satt sig i skiten genom att inte hålla folkomröstning från första början. Om ju mer man framhärdar i att ej gå med på folkomröstning, desto djupare ned i skiten gräver man sig.
Senast redigerad av fluff995 2013-05-13 kl. 09:43.
Citera
2013-05-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Men att många medborgare känner sig "lurade" (rätt eller fel) måste du väl ändå hålla med om är ett bekymmer?
Jag håller med skribenten ovan - man borde åtminstone varit tydligare inför valet att det var en TS på ingång - jag anser att partierna dribblade bort den frågan från dagordningen.
Det har jag stora problem med.
Jag tror det är det som egentligen stör folk (inklusive pellejönsarna i denna tråden) mest.

Jag kan ha full förståelse för att tydligheten inte har varit helt klar innan det implementerades. Vad detta beror på kan man ju ställa sig? Har inte media varit tillräckligt engagera i frågan? VV tog ju upp frågan i förra valet och fick ca 5 %

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Dessutom, om nu TS och hela paketet är så förträffligt så borde det vara enkelt att argumentera för det och valet således en enkel sak att vinna? Ser faktiskt inte problemet.

Problemet är att folk agerar enligt self-seeking interest , pss som NIMBYS. Jättebra att något byggs - sålänge inte jag påverkas.
Det jag är rädd för är att motståndarna inte förmedlar hela bilden och därmed lyckas övertyga människor om att de faktiskt kommer tjäna på att TS dras tillbaka.
Faktum är ju att alternativet till TS är att höja kommunalskatten med ca 3000/år för en medel inkomst familj.
Citera
2013-05-13, 10:11
Medlem
Citat:
Hade man hållit folkomröstning om Västsvenska Paketet hade jag röstat JA om det finansierats helt med statliga medel. Finansiering genom höjd kommunal skatt hade jag röstat NEJ till, och finansiering genom trängselavgift hade jag definitivt röstat NEJ till.

Nu bygger VSP på en medfinansiering till staten annars blir det inget. Att rösta nej till båda TS och kommunal skattehöjning och ändå inkassera VSP kan vi bara lämna direkt. Alternativt kan man ju driva en linje om statlig omröstning att bygga VSP och låta staten stå för hela kostnaden.

Citat:

Nu fattades beslutet om Västsvenska Paketet utan folkomröstning.
Detta var ett stort misstag.

Här håller jag definitivt inte med. Västsvenska paketet är en långsiktig strategisk satsning. Jag tror faktiskt inte att du tycker att gemene man kan överblicka och komma med rätt beslut för att möta kommande utmaningar.
Citera
2013-05-13, 10:25
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Jag kan ha full förståelse för att tydligheten inte har varit helt klar innan det implementerades. Vad detta beror på kan man ju ställa sig? Har inte media varit tillräckligt engagera i frågan? VV tog ju upp frågan i förra valet och fick ca 5 %

Precis denna självkritik tror jag det politisk "etablissemanget" skulle ha varit tydligare med från början.
Det är olyckligt ur många aspekter att situationen nu är som den är.

Problemet är att folk agerar enligt self-seeking interest , pss som NIMBYS. Jättebra att något byggs - sålänge inte jag påverkas.
Det jag är rädd för är att motståndarna inte förmedlar hela bilden och därmed lyckas övertyga människor om att de faktiskt kommer tjäna på att TS dras tillbaka.
Faktum är ju att alternativet till TS är att höja kommunalskatten med ca 3000/år för en medel inkomst familj.

Så är det givetvis.
Ingen vill såklart påverkas - så fungerar vi och inte minst i miljörelaterade frågor är det extra tydligt.
"Allmänningens tragedi" typ.

Jag tror fortfarande att tydliga politiker som framför sina sakargument, likt de om den alternativa kostnaden som du framför här har goda förutsättningar att vinna en omröstning. Motståndet är troligen inte så hårt som GT och vägvalet främst vill påskina när det väl kommer till krita och alla aspekter ska beaktas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in