Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Om jag uppfattar dig rätt så anser du att det västsvenska paketet är motiverat. Men inte finansieringen.
Ditt motiv till folkomröstning är att det bör ske eftersom en så stor kostnad läggs direkt på invånarna?
Men det kommer det ju göra ändå! - Genom skatten.
Hade man hållit folkomröstning om Västsvenska Paketet hade jag röstat JA om det finansierats helt med statliga medel. Finansiering genom höjd kommunal skatt hade jag röstat NEJ till, och finansiering genom trängselavgift hade jag
definitivt röstat NEJ till.
Detta av diverse anledningar som vi kan lämna därhän.
Men om JA-sidan i en folkomröstning hade vunnit, hade jag utan (större) problem kunna förlika mig med detta. Ett demokratiskt fattat beslut, är ett demokratiskt fattat beslut.
Nu fattades beslutet om Västsvenska Paketet utan folkomröstning.
Detta var ett stort misstag.
Och det är ett ännu större misstag att nu, med det stora folkliga missnöje detta resulterat i, framhärda i att inte att ändå inte hålla folkomröstning.
Inte för att Västsvenska Paketet nödvändigtvis är en dålig idé, eller ens för att det är en dålig idé att finansiera det med trängselavgift...
...Utan för att beslutet fattades utan att den folkliga förankringen säkerställts.
Att det råder
osäkerhet kring den folkliga förankringen är nu säkerställt, genom det inlämnade kravet på folkomröstning.
En retroaktiv folkomröstning kommer säkerligen ställa till med en massa problem. Framförallt om NEJ-sidan vinner. Rent ekonomiskt är bästa lösningen naturligtvis att gå vidare med VSP.
Men man kan inte kosta på sig att strunta i kraven på folkomröstning, eftersom detta skadar förtroendet för det demokratiska systemet.
Som sagt, man har satt sig i skiten genom att inte hålla folkomröstning från första början. Om ju mer man framhärdar i att ej gå med på folkomröstning, desto djupare ned i skiten gräver man sig.