2013-02-24, 19:32
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag ser fram emot resultatet. Personligen anser jag att han är körd.

Han baserar sin ursäkt på det nästan smärtsamt vanliga missförståndet att du kan lägga fram en hur dum ursäkt som helst och om inte åklagaren kan bevisa motsatsen så blir du friad.

Det hela är dock en ren trovärdighetsbedömning. Kan hans ursäkt inte lura oss så kan han inte lura rätten heller.

Varför han har skyltarna är oväsentligt. Dom måste vara väll synliga och ska kunna snabbt och lätt avläsas från alla håll.

Jag tror att tingsrätten är "tvungen" att fälla honom. Annars så är det fritt fram att dölja skyltarna.

Att sätta något framför skylten för att skydda mot stenskott kan väl va OK. I så fall är frågan varför han inte använde vanligt genomskinligt plexiglas.
(Och även strålkastarglasen borde han skyddat, för de glasen kostar en slant)
Citera
2013-02-24, 20:37
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1310649--skont-att-kampanjen-ar-over-

Kampanjen är över och om tre månader kommer ett tjänsteutlåtande till kommunfullmäktige.
Hur fan kan det ta tre månader. Vad gör man nu då? Betalar, knyter näven i fickan och inväntar valet 2014?

Citera
2013-02-24, 21:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysan
Trafikräkningar är värdefull information med flera tillämpningar. Som jag har förståt systemet noteras ett fordon även vid utpassage, och då kan man uppskatta genomfartstrafik, restider och målpunkter (vilket har än fler tillämpningar än enkel trafikräkning). Det är värdefull data helt enkelt, ser inte varför man inte skulle passa på om ett system ändå är installerat.

Integritetsskäl! Att man registrerar passager utan att behovet egentligen finns där är inte bra.

Eller är du typen som anser att "jag har ingenting att dölja"? Skriver du även brev på vykort så att myndigheterna lätt kan kolla din post?
Citera
2013-02-24, 21:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Och vad registrerades?

För kanske 10 år sedan monterades det upp kameror runt Göteborg för trafikräkning, det systemet registrerade inte hela regnumret*. Det här kanske fungerar på liknande sätt.

*Exempel: Om fordon ABC123 passerar en kamera så registeras ABC12. När sedan ABC123 passerar nästa kamera så registreras ABC12 igen och systemet kan beräkna körtider. Nackdelen är att om fordonen ABC 123 och ABC 124 kör samma sträcka ungefär samtidigt så kan det bli lite störningar.

Infrarött ljus syns i kameror men inte för blotta ögat. Mobilen visade att det står en ljusstråle från kamerorna även när skatt inte tas ut. Givetvis har exempelvis polisen direktacess till dessa passager, något annat vore naivt korkat att tro.

Och nej, jag är varken kriminell eller rättshaverist däremot ogillar jag 1984 visionen som blir allt mer verklig...

Btw så verkar installatören vara norska Q-free.
Citera
2013-02-24, 21:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Infrarött ljus syns i kameror men inte för blotta ögat. Mobilen visade att det står en ljusstråle från kamerorna även när skatt inte tas ut. Givetvis har exempelvis polisen direktacess till dessa passager, något annat vore naivt korkat att tro.

Och nej, jag är varken kriminell eller rättshaverist däremot ogillar jag 1984 visionen som blir allt mer verklig...

Btw så verkar installatören vara norska Q-free.
Slutsats: Polisen och andra, oklart vilka, har direktacess till alla passager dygnet runt.
Citera
2013-02-24, 21:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Slutsats: Polisen och andra, oklart vilka, har direktacess till alla passager dygnet runt.

Rimligen de som driftar systemet

Frågan är vem som övervakar övervakaren?
Citera
2013-02-24, 21:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Rimligen de som driftar systemet

Frågan är vem som övervakar övervakaren?
Exempelvis du!
Har du funderat på att fråga Transportstyrelsen om hur systemet fungerar och eventuellt begära ut relevanta handlingar? Sysslas det med kameraövervakning så borde väl även Länsstyrelsen (tror jag) vara inblandad.
Citera
2013-02-24, 21:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Exempelvis du!
Har du funderat på att fråga Transportstyrelsen om hur systemet fungerar och eventuellt begära ut relevanta handlingar? Sysslas det med kameraövervakning så borde väl även Länsstyrelsen (tror jag) vara inblandad.

Bara det faktum att man inte gått ut med denna information innan systemet startades spär på min misstro mot allt vad myndigheter heter.

Need to know basis duger gott i alla lägen.
Citera
2013-02-24, 22:00
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1310649--skont-att-kampanjen-ar-over-

Kampanjen är över och om tre månader kommer ett tjänsteutlåtande till kommunfullmäktige.
Hur fan kan det ta tre månader. Vad gör man nu då? Betalar, knyter näven i fickan och inväntar valet 2014?

Helt korrekt. Betala måste man. Och på valdagen kommer DE att få betala. Jag kan vänta, det handlar inte om pengar utan om svek. Och om övervakningen.
Citera
2013-02-24, 22:07
Medlem
Såg en artikel i tidningen om att det sitter 20 heltidsbetalda timanställda personer vars enda jobb är att tyda skyltar som kameran inte kan läsa.

Dom får in och tyder 300.000 skyltar om dagen.

Jag ser det inte som särskilt kränkande. Vill någon veta vem som körde där och när kan dom bara ställa sig vid vägen och skriva upp hur mycket dom vill.
Senast redigerad av JoanJen 2013-02-24 kl. 22:09.
Citera
2013-02-24, 22:33
Medlem
Fysans avatar
Citat:
Integritetsskäl! Att man registrerar passager utan att behovet egentligen finns där är inte bra.

Eller är du typen som anser att "jag har ingenting att dölja"? Skriver du även brev på vykort så att myndigheterna lätt kan kolla din post?

För det första så använder jag inte mitt eget namn på flashback som du säkert ser. Så det var väl ganska snabbt ett motiverat; "nej, jag är inte den typen". För det andra trodde jag inte att det gick någon förbi att jag bara lyfte fram att det visst fanns anledningar att mäta trafiken under hela dygnet. Så om du nu ansåg att det är "mer okej" att registrera passager under de tider som det finns en nytta (trängselskatt) så har vi väl punkterat det argumentet nu, i och med att nyttan finns dygnet runt.

Och om jag får tala för mitt skrå så är det inte du som är intressant. Vad man generellt vill veta är hur många fordon (st), hur stor andel tung trafik (%) eller hur lång restid (minuter) för en stor ström. Statistik över trafiken, inte trafikanten. Jag är inte intresserad av vem du är, jag vill veta om det finns möjligheter att förbättra framkomligheten eller säkerheten eller vad ni nu har bett mig undersöka. För att göra det behöver jag data.
Citera
2013-02-24, 22:38
Medlem
Fysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Såg en artikel i tidningen om att det sitter 20 heltidsbetalda timanställda personer vars enda jobb är att tyda skyltar som kameran inte kan läsa.

Dom får in och tyder 300.000 skyltar om dagen.

Jag ser det inte som särskilt kränkande. Vill någon veta vem som körde där och när kan dom bara ställa sig vid vägen och skriva upp hur mycket dom vill.

8 timmars arbetsdag. 20 anställda. 160 hentimmar om dagen alltså, eller 9600 henminuter. 31,25 skyltar per hen och minut. Inte illa pinkat om vi förutsätter 100 % effektiv arbetstid. Jag ställer mig tvivlande.

Haha, tyckte det lät helgalet och jag var rätt ute också. Det registreras för fasen bara 400 000 fordonspassager under betaltid. Skulle kamerorna missa 75 %?
Senast redigerad av Fysan 2013-02-24 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in