Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-01, 23:36
  #253
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
Haha. Du kan flytta ut på landet om du inte gillar biltrafik din apa..

Tvärtom så är det på landet det finns skäl att ha biltrafik, det är långa avstånd och litet befolkningsunderlag.

Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
Kollektivtrafiken är ett jävla skämt. Det går inte ens bussar/spårvagnar hela nätterna visste du det Hur fan tror du man ska kunna handla en massa mat om man inte har en bil, häst och vagn? Jag skulle vilja se dig åka till ikea och köpa en soffa och bära hem den.

Jag har bott i GBG över fem år så jag vet att det kan vara lite besvärligt med kollektivtrafiken på vintrarna. Det finns mssor med folk som uppenbarligen klarar sig utan egen bil ändå. Det är en livsstilsfråga ingen nödvändighet eller ens nyttighet. Jag har inte svultit ihjäl ännu, jag bor nämligen i ett hyreshusområde med egen mataffär, vilket är lite av poängen med storstäder. Om staden inte var anpassad för massbilism skulle den vara tätare vilket även skulle leda till mindre avstånd mellan mataffärerna. IKEA har hemkörning för de som inte har egen bil. För de flesta inköp fungerar det utmärkt med cykelkärra större delen av året.

Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
Det är dyrare att åka kollektiv än att åka bil många sträckor.

Ganska marginellt i så fall. Bilen kostar ju bara genom att stå still och åldras.

Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
Kollektivtrafiken i Göteborg suger, det går extremt långsamt att ta sig genom stan kollektivt.
Man kan anpassa biltrafiken efter stan genom att bygga tunnlar och parkeringshus..

Tunnlar i GBG är svindyrt pga dålig mark i centrala stan. Därför har vi ingen tunnelbana heller.

Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
Sen om man inte gillar buller så flytta ut på landet, gillar du inte utsläpp flytta ut på landet.
Finns inga större problem med utsläpp i Sverige. Jorden kommer inte gå under pga av utsläpp.

Nödvändigt buller får man finna sig i. Inte andra individers onödiga buller pga deras livsstilsval att åka bil. GBG har ohälsosam luft kring de större lederna. Om jorden går under är väl en definitionsfråga men det blir iaf allvarliga störningar av jordbruket och ökade väderkatastrofer i stora delar av världen.
Citera
2013-01-01, 23:39
  #254
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Tvärtom så är det på landet det finns skäl att ha biltrafik, det är långa avstånd och litet befolkningsunderlag.



Jag har bott i GBG över fem år så jag vet att det kan vara lite besvärligt med kollektivtrafiken på vintrarna. Det finns mssor med folk som uppenbarligen klarar sig utan egen bil ändå. Det är en livsstilsfråga ingen nödvändighet eller ens nyttighet. Jag har inte svultit ihjäl ännu, jag bor nämligen i ett hyreshusområde med egen mataffär, vilket är lite av poängen med storstäder. Om staden inte var anpassad för massbilism skulle den vara tätare vilket även skulle leda till mindre avstånd mellan mataffärerna. IKEA har hemkörning för de som inte har egen bil. För de flesta inköp fungerar det utmärkt med cykelkärra större delen av året.



Ganska marginellt i så fall. Bilen kostar ju bara genom att stå still och åldras.



Tunnlar i GBG är svindyrt pga dålig mark i centrala stan. Därför har vi ingen tunnelbana heller.



Nödvändigt buller får man finna sig i. Inte andra individers onödiga buller pga deras livsstilsval att åka bil. GBG har ohälsosam luft kring de större lederna. Om jorden går under är väl en definitionsfråga men det blir iaf allvarliga störningar av jordbruket och ökade väderkatastrofer i stora delar av världen.
Vem i h-e sitter och bränner soppa, däck och andrahandsvärde i onödan?? Det är svindyrt att ha och köra bil.
Dessutom är redan städerna anpassade för biltrafik, den täta bilobehövande staden är bara fantasier.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2013-01-01 kl. 23:47.
Citera
2013-01-01, 23:43
  #255
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vismut
Vilka skatter tycker du att vi ska höja för att kompensera för de pengar som bilismen bidrar med till statskassan?

Det behöver nog inte höjas så mycket pga minskade kostnader. Bensinkonsumtionen (import) skulle bytas mot inhemsk konsumtion av transporttjänster och centralt belägna bostäder som leder till ytterligare investeringar och konsumtion inom landet. Dyra utbyggnader av vägnätet skull bli överflödiga. Underhållskostnaden skulle minska. Stora ytor (parkeringar t.ex.) skulle frigöras för bostäder och verksamheter. Byggkostnaden minskar när man kan avskaffa p-normen. Acceptansen för förtätning ökar när den inte medför lika stor ökning av buller och trängsel. Kollektivtrafiken borde bli mindre beroende av subventioner om kundunderlaget förbättras.
Citera
2013-01-01, 23:52
  #256
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Göteborg behöver pengar till invandringen.

Göteborg skulle behöva pengar till kraftigt utbyggd spårväg, pendeltåg och storskaligt byggande av kommunala hyresrätter. Tyvärr kommer dessa pengar till betydande del finansiera nya vägbyggen.
Citera
2013-01-02, 01:57
  #257
Medlem
pongos avatar
Frågan som jag vill ställa är följande:
Om jag kommer åkande på E20 norrifrån (från typ Alingsås/Lerum) och skall till exempelvis Malmö eller typ Varberg. Eller viseversa....
Då ser väl följande ut:
E20- Passerar Göteborg Energi, och TerrängAxel så att säga, Håller lite lätt vänster så man kommer på E6 och passerar ju typ Liseberg (som ligger på höger sida) och IKEA kållered, ligger på E6 hela tiden och vips så har man GBG i ryggen.
Alltså- E20--till E6 och fortsätter neråt. Lämnar aldrig europavägen...

Är det verkligen så som jag har hört att man får betala en avgift då?

Citera
2013-01-02, 02:37
  #258
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Frågan som jag vill ställa är följande:
Om jag kommer åkande på E20 norrifrån (från typ Alingsås/Lerum) och skall till exempelvis Malmö eller typ Varberg. Eller viseversa....
Då ser väl följande ut:
E20- Passerar Göteborg Energi, och TerrängAxel så att säga, Håller lite lätt vänster så man kommer på E6 och passerar ju typ Liseberg (som ligger på höger sida) och IKEA kållered, ligger på E6 hela tiden och vips så har man GBG i ryggen.
Alltså- E20--till E6 och fortsätter neråt. Lämnar aldrig europavägen...

Är det verkligen så som jag har hört att man får betala en avgift då?

Japp, du ska betala då. Du drabbas av stationerna 27 och 33 http://transportstyrelsen.se/Global/...brg-120705.pdf

Om du exempelvis kör Lerum/Härskogen så kommer du upp ungefär till Landvetter flygplats och kan köra öster och söder om flygplatsen ner till Lindome/Hällingsjö eller Kungsbacka/Tölö. Om du istället kör Jonsered/Härkeshultsvägen eller Partille/Landvettervägen så kan du på lite olika sätt passera ungefär Mölnlycke > Pixbo > Mölndalsbro, som ligger söder om trängselskatten.
Citera
2013-01-02, 02:46
  #259
Medlem
Ogres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Frågan som jag vill ställa är följande:
Om jag kommer åkande på E20 norrifrån (från typ Alingsås/Lerum) och skall till exempelvis Malmö eller typ Varberg. Eller viseversa....
Då ser väl följande ut:
E20- Passerar Göteborg Energi, och TerrängAxel så att säga, Håller lite lätt vänster så man kommer på E6 och passerar ju typ Liseberg (som ligger på höger sida) och IKEA kållered, ligger på E6 hela tiden och vips så har man GBG i ryggen.
Alltså- E20--till E6 och fortsätter neråt. Lämnar aldrig europavägen...

Är det verkligen så som jag har hört att man får betala en avgift då?


Just det, det kommer att kosta. Du kan nog svänga av i Partille mot Landvetter och sedan köra mot Hällesåker och därigenom slippa avgiften.
Citera
2013-01-02, 07:42
  #260
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolers
Tyvärr kostar invandringen så mycket att vi inte längre har råd att finansiera våra infrastruktur längre. Förr kunde staten/kommunen punga ut pengarna genom skatten.

Om några år har vi elbilar så trafiken kommer inte minska. Folk har behov av bil i framtiden också.

Ja, men så är det nog. Du verkar vara en riktigt smart människa med koll på din omvärld.
Eller så är det så att ju fler vi är desto större blir underlaget att bygga bra vägar och kollektivtrafik?
Kanske finns en anledning till att större städer har bättre och mer tillgänglig infrastruktur än mindre städer?

OnT: Håll dina murkna mörkbruna åsikter utanför, denna tråd ska inte handla om invandring utan om trängselskatter i Göteborg.
Citera
2013-01-02, 08:05
  #261
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Tyvärr stämmer det nog. Politikerna vet att flera är emot trängselskatten.
Man vill inte riskera ett bakslag med en omröstning.

Idag var sista vardagen utan trängselskatt

Förrutom imorgon (29:e), övermorgon (30:e), nyårsafton (31:e), nyårsdagen och alla kommande helger....
Citera
2013-01-02, 08:36
  #262
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
I dagens GP skriver någon "expert" på arkitektur, Mark Isitt, om de fantastiska fördelar som bortses när trängselskatten diskuteras. Bland annat att det skulle vara fantastiskt att kunna smutta på en latte utan att se biltrafik omkring sig och hur fantastiskt mycket renare luften blir utan de hemska bilavgaserna. Ursäkta mig, men det här var den mest infantila artikel jag någonsin läst. Halva dravlet ägnas åt att gnälla att nej-sidan har alla argument med statistik och fakta medan ja-sidan tydligen endast har känsloargument. Artikeln verkar för tillfället endast finnas i pappersupplagan, den kanske kommer upp senare under dagen.

Detta verkar vara en trend inom svensk politik, jag kommer osökt att tänka på invandringspolitiken. När siffrorna inte pekar åt rätt håll stoppar man huvudet i sanden och öser ut en massa tomma känsloargument som får informationstagaren att bli helt förvirrad. Det är inte bara ohederligt, det är förkastligt lurendrejeri. Allt för att genomföra reformer helt utan folklig förankring och säkerställa dessa för tiotals år framåt, långt efter dessa politiker behöver stå till svars för konsekvenserna. Det är viktigt att dessa fulspelare exponeras och fördöms offentligt. Jag vet i alla fall hur jag behandlar politiker som bara bryr sig om sig själva, jag krossar dem med stövelklacken.

Vad gäller Mark Isitt så är han GPs (och DNs) "husarkitekt". Han synpunkter är ofta, enligt min åsikt, ganska idealistiska.
Citera
2013-01-02, 08:44
  #263
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Japp, du ska betala då. Du drabbas av stationerna 27 och 33 http://transportstyrelsen.se/Global/...brg-120705.pdf

Om du exempelvis kör Lerum/Härskogen så kommer du upp ungefär till Landvetter flygplats och kan köra öster och söder om flygplatsen ner till Lindome/Hällingsjö eller Kungsbacka/Tölö. Om du istället kör Jonsered/Härkeshultsvägen eller Partille/Landvettervägen så kan du på lite olika sätt passera ungefär Mölnlycke > Pixbo > Mölndalsbro, som ligger söder om trängselskatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Just det, det kommer att kosta. Du kan nog svänga av i Partille mot Landvetter och sedan köra mot Hällesåker och därigenom slippa avgiften.

bor ju inte i gbg, men tycker fan det är fantastiskt att man skall behöva betala på E-vägar när man bara skall passera på väg till exempelvis E6 söderut. Om man kommer från Oslo och skall till Malmö eller liknande så är det betalingen också kan jag tänka mig.
hur många väljer inte typ E4 när man kommer norrifrån, ist för att ta vägen e20 e6 som kommer säkert många styra e4 ist.

detta är ju helkonstigt... hade fan inte sagt något om det var betalning på avfarter in till gbg men fan inte evägarna...
hoppas verkligen de som är stentuffa nu, när det kommer till valen senare att de gör slag i saken, men det blir nog som vanligt... inget händer vid nästa val..

edit. hhur kör man då om man kommer från oslo?
Citera
2013-01-02, 08:47
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det var ju tanken även i Stockholm att intäkterna skulle finansiera investeringar.

Sen kan man ju inte sticka under stol med att det fungerat väl, även om många människor hellre sitter 2 timmar i bil än 40 minuter i tåg, men det är deras förlust och tidsvärdering, inte min.

Var i göteborg råkar man ut för detta 2 timmar vs. 40minuter scenario?

Stockholm går inte att jämföra. Stan är byggd för att ha tullar. Stadskärnan har heller ingen genomfartstrafik. Stockholm har också en utbyggd kollektivtrafik samt en fungerande barnomsorg.
I göteborg bor många på ena sidan stan och jobbar på den andra samt har den svårfunna dagisplatsen på ett tredje ställe. Denna runda blir för många svår att göra med kollektivtrafik och ingår sällan i restidsberäkningarna.
Att man sedan tillåts ta betalt för passerande på E6 är ett skämt. I stockholm finns alternativa vägar som man vill trafiken ska ta för att styra flödet. I göteborg är syftet att så många som möjligt ska betala.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback