2010-04-19, 23:14
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är verkligen spännande - precis som i en bra deckare. Fast detta är hämtat ur levande livet.

Det är heller ingen saga utan allt är förklarbart.

Tänker du berätta nu?
Citera
2010-04-20, 01:04
Medlem
Citat:
Som jag har skrivit förut så inkommer en hel del information från olika håll och kanter om tiden innan den 29 juli 1965 men även en del efter detta ödesdigra datum. Här är en sådan uppgift.

Än i dag så lever och verkar en av de som ingick i "Dahlsjö-gänget". Denne person bor i en viss del av Sverige. Helt otroligt men så förhåller det sig!

OTROLIGT OCH FANTASTISKT!

Jag gissar på att det är Kjell-Åke som lever? Man undrar hur det är möjligt? När Var Hur och Varför?

Men kan återigen konstatera att verkligheten överträffar dikten i denna historia!
Citera
2010-04-20, 02:38
Medlem
Citat:
Som jag har skrivit förut så inkommer en hel del information från olika håll och kanter om tiden innan den 29 juli 1965 men även en del efter detta ödesdigra datum. Här är en sådan uppgift.

Än i dag så lever och verkar en av de som ingick i "Dahlsjö-gänget". Denne person bor i en viss del av Sverige. Helt otroligt men så förhåller det sig!

Detta låter ytterst sensationellt. Vet du med säkerhet att detta stämmer? Personen ifråga kan ju knappast använda sig av det namn han föddes med. Antar att du fått kontakt med någon som utger sig för att vara någon i "Dahlsjö-gänget", eller någon som känner denna person. Är du helt säker på att uppgifterna du fått stämmer?

Kanske låter negativ i ovanstående rader, vilket inte är meningen, du har lagt ner ett otroligt bra arbete med detta fall, tycker dock att uppgifterna är så sensationella att man vill dubbelkolla så långt det är möjligt.
Citera
2010-04-20, 13:24
Medlem
Citat:

Oj. Nå Sk2, är denna person ngn av KÅJ, JOD el.GRK?
Citera
2010-04-20, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
OTROLIGT OCH FANTASTISKT!

Jag gissar på att det är Kjell-Åke som lever? Man undrar hur det är möjligt? När Var Hur och Varför?

Citat:
Men kan återigen konstatera att verkligheten överträffar dikten i denna historia
!

Ja verkligheten överträffar återigen dikten i detta massförsvinnande.

I vilken miljö Dahlsjö, Johansson och Karlsson rörde sig i var inte svårt att förstå från första stund. Därför har jag också lagt ned arbete på att försöka få fram åtminstone en del personer som fanns omkring dem denna sista sommar. Dessutom ställen som dessa uppehöll sig på vid denna tid.

Det spelar ingen roll från vilken källa uppgifter kommer ifrån så spelade Cafe Mården, porrbiografen, Mellangatan, Frigångsgatan, Landsvägsgatan, Risåsgatan, Lilla Risåsgatan en central roll i det som sedan kom att ske. Jag har inte någon gång kommit på uppgifter som t.ex. leder till Hisingen. Allt verkar ha skett just i Haga.

Därför kan man också anta att bilverkstaden och dessa källarförråd låg någonstans runt sluttningarna av Skansen Kronan. Går man t.ex. igenom Göteborgs telefonkatalog för 1966 så får man snabbt fram fem st. mindre och halvstora verkstäder. Denna verkstad hade också en central betydelse iaf efter den 29 juli. Dessa källarförråd skall än i dag finnas kvar.

Man måste ställa sig följande fråga: Hur många personer var det som ingick i det som här kallas för "Dahlsjö-gänget"? Var det enbart dessa tre eller förekom det mera personer i detta gäng? Vem var t.ex. P.L.? Detta vet vi inte - ännu.

Om vi utgår ifrån att det var enbart tre personer så skulle jag vilja påstå att den person som ännu är i livet måste isf vara just Kjell-Åke Johansson. Detta är alltså inget jag vet för den enda information jag fått är att en av dem är fortfarande i livet samt bor i mellersta Sverige. Just ang. Kjell-Åke så finns det även andra händelser långt efter försvinnandet som kan tyda på just detta.

Jag kan inte se att vare sig Dahlsjö eller Karlsson skulle ha kunnat överleva under 45 års tid. Däremot så kan t.ex. Dahlsjö ha levt ett flertal år efter den 29 juli 1965.

Utan att jag vet något, så måste "Hymme" denna dag kommit i kontakt med dessa tre på något sätt. Att hans försvinnande har med de övrigas att göra är jag personligen övertygad om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-20 kl. 14:34.
Citera
2010-04-20, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgiftslämnaren mycket trovärdig.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Detta låter ytterst sensationellt. Vet du med säkerhet att detta stämmer? Personen ifråga
Citat:
kan ju knappast använda sig av det namn han föddes med
. Antar att du fått kontakt med någon som utger sig för att vara någon i "Dahlsjö-gänget", eller någon som känner denna person. Är du helt säker på att uppgifterna du fått stämmer?

Kanske låter negativ i ovanstående rader, vilket inte är meningen, du har lagt ner ett otroligt bra arbete med detta fall, tycker dock att uppgifterna är så sensationella att man vill dubbelkolla så långt det är möjligt.

Nej naturligtvis kan den överlevande inte använda det namn och personnummer han föddes med. Om den överlevande skulle vara Kjell-Åka Johansson så har iaf inte hans personnummer varit aktivt efter den 29 juli 1965. Med aktivt menar jag att detta personnummer har aldrig blivit registrerat i något sammanhang som att ta körkort, giftermål, personbevis, militärtjänst, röstning m.m.

Att det skulle vara Kjell-Åke Johansson som skulle vara den överlevande kan vi bara spekulera i.

Nej jag har inte haft kontakt med någon som har utgivit sig för att vara någon i "Dahlsjö-gänget". Denne uppgiftslämnare är mycket trovärdig. Dessa uppgifter i sin tur korsar andra uppgifter. De källor jag har var själva med 1965 och åren därefter. Även under åren fram till det tidiga1970-talet sker en hel del underliga "incidenter". Den allra sista "incidenten" sker en bra bit in på 2000-talet.

Delar helt din uppfattning att allt måste dubbelkollas så gott detta nu låter sig göra. Att bevisa denna uppgift kan jag naturligtvis inte - iaf inte i dagsläget.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-20 kl. 22:38.
Citera
2010-04-20, 23:21
Medlem
månss avatar
Mycket intressant.
Men hur får man ett nytt pers.nr. som svensk?
Citera
2010-04-21, 21:08
Medlem
Stakbrötes avatar
Dubbel/trippelmördare i livet? Eller kan den person som nu påstås leva ha kommit undan mördaren/mördarna och gått under jord av rädsla? Hmm
Citera
2010-04-21, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återinvandring till Sverige fullt möjligt för en svensk vid denna tid.

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Mycket intressant.
Men hur får man ett nytt pers.nr. som svensk?

Har varit i kontakt med flera personer som arbetar på folkbokföringen. Dessa personer arbetade själva på den tiden då pastorexp. hade hand om folkbokföringen. Tror att detta ändrades 1991. Jag har diskuterat bl.a. detta nedanstående ang. byte av identitet och deras kommentarer var att det var fullt möjligt.

Den överlevande måste den första tiden ha legat och tryckt i Göteborg. Tiden efter den 29 juli 1965 rådde det en febril aktivitet genom att lägga ut en mängd olika villospår. Karlssons lägenhet vet vi att den tömdes på allt innehåll någon gång i slutet av 1965 ev. årsskiftet 1965/66. Ryktet gick då i Haga att Karlsson skulle vara tillbaka och att han skulle flytta. Då lär troligtvis den överlevande ha lämnat lägenheten i samband med tömningen.

Därefter blir den överlevande försedd med ett falskt men väl gångbart pass. För att sedan försvinna från Sverige fanns det då två vanliga sätt att göra detta på. Antingen att ta mönstring på en båt i Antwerpen eller den franska främlinglegionen. Jag tror att den överlevande valde Antwerpen. Väl där så får han då en sjömansbok efter det pass han har. När den överlevande efter ett antal år väl återvänder till Sverige så är det ingen som ställer några frågor. Fallet hade knappast blivit omskrivet i dagspressen och dessutom var den överlevande (med ett nytt namn) inte efterlyst för något brott.

Detta var fullt möjligt att det kunde ha gått till på detta sätt. Folkbokföringsuppgifter skrevs då ner för hand eller med skrivmaskin.

I dag så hade det förstås varit helt omöjligt att gå tillväga på detta sätt.

På så sätt kunde en svensk s.a.s. återinvandra till Sverige med en ny identitet.

Att få ett nytt och bra förfalskat pass måste den överlevande isf fått hjälp med. Detta kostade både pengar samt fodrade mycket goda kontakter.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-21 kl. 21:39.
Citera
2010-04-21, 22:10
Medlem
Oralices avatar
Oj här är man borta några dagar och då strömmar det in ny intressant information!

Sk2: Du skriver att att den person som idag är i livet har skaffat sig ny identitet och personnummer.
Jag är övertygad om att det va fullt möjligt vid denna tidpunkt och det enklaste sättet att göra detta borde vara genom kontakter i den undre världen, vilket vi vet att "våra" grabbar hade.
(Nu är det fullt möjligt att det går att byta identitet på andra sätt, upplys mig gärna om detta.)

Om en grupp människor från den undre världen har livet ur två av tre medlemmar från "vårat" gäng och den tredje medlemmen väljer att byta identitet hur gör han det?
Inte katten tror jag att han vänder sig till herrarna som precis slagit ihjäl hans kamrater ( dvs om den tredje medlemmen nu inte var delaktig i mordet)
Citera
2010-04-21, 22:23
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Nej naturligtvis kan den överlevande inte använda det namn och personnummer han föddes med. Om den överlevande skulle vara Kjell-Åka Johansson så har iaf inte hans personnummer varit aktivt efter den 29 juli 1965. Med aktivt menar jag att detta personnummer har aldrig blivit registrerat i något sammanhang som att ta körkort, giftermål, personbevis, militärtjänst, röstning m.m.

Att det skulle vara Kjell-Åke Johansson som skulle vara den överlevande kan vi bara spekulera i.

Nej jag har inte haft kontakt med någon som har utgivit sig för att vara någon i "Dahlsjö-gänget". Denne uppgiftslämnare är mycket trovärdig. Dessa uppgifter i sin tur korsar andra uppgifter. De källor jag har var själva med 1965 och åren därefter. Även under åren fram till det tidiga1970-talet sker en hel del underliga "incidenter". Den allra sista "incidenten" sker en bra bit in på 2000-talet.

Delar helt din uppfattning att allt måste dubbelkollas så gott detta nu låter sig göra. Att bevisa denna uppgift kan jag naturligtvis inte - iaf inte i dagsläget.

Vad är det för underliga "incidenter" skaraborg?
Citera
2010-04-21, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur många personer fanns med i "Dahlsjö-gänget"?

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Dubbel/trippelmördare i livet? Eller kan den person som nu påstås leva ha kommit undan mördaren/mördarna och
Citat:
gått under jord av rädsla?
Hmm

Nej den person som är i livet än i dag kom inte undan och gick heller inte under jorden av rädsla.

Nu vet vi inte om den överlevande överhuvudtaget deltog i vare sig ett dubbelmord eller trippelmord?

En sak som är otroligt viktig att få reda på är Hur många personer ingick i "Dahlsjö-gänget"? Jag vet att en hel del personer hade med detta att göra som kom att utspela sig i "den lägenhet i det hus där allt en gång började". Vilket hus? Kan det vara Risåsgatan 9C?

En annan sak som jag inte vet något om men som jag har funderat över en hel del är dessa källarförråd som spelade en central roll. Kan några personer ha hållits inspärrade i dessa under en kortare tid? Kanske till månadsskiftet juli/augusti?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-21 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in