2011-02-23, 22:06
Medlem
Avgörande i sammanhanget är väl att både Älvsborgsbron och Tingstadstunneln hade ett fåtal år kvar till invigning, när försvinnandet skedde. I och med tillkommandet av både dessa samt sidoleder år 1968 fick ju Göteborg ett mycket mer finmaskigt nät av alternativa vägar, och viktigast av allt fler älvöverfarter.

Får jag fråga, angående att du nämner polisstationers placering längs vägarna. Är detta en form av "antydning" om att det som nu spårade ur denna dag skulle ha gjort det redan inne i Göteborg? Närheten och enkelheten att larma lagens långa arm?
Citera
2011-02-25, 21:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidsperspektiv m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
1. det skälet är väl helt okej
2. Tidsperspektivet?? vad menas med det? är det den långa tiden som förflutit eller är tiden för kort?3. Diskussioner och ifrågasättande är väl vad detta forum är till för? men om det skulle vara så att du presenterar en förtroendeingivande förklaring som får stöd i olika kontrollerbara sakförhållanden så skulle jag då nöja mig med det. Vilka "vi" är tveksamma? Att skriva på det sätt du gör medverkar på absolut intet sätt till att frågeställningar, diskussioner och ifrågasättanden minskar i frekvens.

2. Både och faktiskt. Mycket har skett under dessa snart 46 år som har gått gör att det är som det är. Om ca 20-25 år så har alla som fanns med i kretsen runt eller i "Dahlsjö-gänget" avlidit. Idag är åldern på denna grupp ca 60 upp till 80 år. Förresten så fanns det aldrig något gäng som kallades för "Dahlsjö-gänget" när detta utspelade sig. Namnet har tillkommit senare.

3. Det har du alldeles rätt i svenne-i-viken. FB är till för att diskutera och ifrågasätta. P.g.a. att fallet är så komplexfyllt och så udda som få andra fall gör att det olösta massförsvinnandet faktiskt intar en mycket känslig och i lika hög grad komplex ställning. Med dessa ord "förklaring som får stöd i olika kontrollerbara sakförhållanden" så har du faktiskt bekräftat att det som hände innan, det som hände den 29 juli 1965 samt det som hände efteråt inte går att lägga ut i tråden.

Du har helt rätt i detta. Hur vi än skulle göra så kommer alltid frågeställningar, diskussioner och ifrågasättanden att finnas ang. dessa försvinnanden för så länge sedan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-02-25 kl. 21:05.
Citera
2011-02-27, 10:13
Medlem
Så om jag tolkar den senaste tidens utveckling i fallet så vet Skara och "utredarna" kring honom ungefär vad som ligger bakom försvinnandena, men kan inte lägga ut det på grund av löften och att informationen fortfarande är känslig och kan ge men för de inblandade som fortfarande är i livet?
Citera
2011-03-01, 13:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Största polispådraget någonsin t.o.m. år 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Avgörande i sammanhanget är väl att både Älvsborgsbron och Tingstadstunneln hade ett fåtal år kvar till invigning, när försvinnandet skedde. I och med tillkommandet av både dessa samt sidoleder år 1968 fick ju Göteborg ett mycket mer finmaskigt nät av alternativa vägar, och viktigast av allt fler älvöverfarter.

Får jag fråga, angående att du nämner polisstationers placering längs vägarna. Är detta en form av "antydning" om att det som nu spårade ur denna dag skulle ha gjort det redan inne i Göteborg? Närheten och enkelheten att larma lagens långa arm?

Ja inte sprang "aktörerna" den 29 juli benen av sig för att att komma till polishuset på Spannmålsgatan eller till polisstationen på Falkgatan eller överhuvud någon annan polisstation.

Denna dag gick också som förut nämnts Grodmans-rånet av stapeln och därför var det extra mycket poliser ute i farten. Dessa slog också en "järnring" runt hela staden. Detta var då det största polispådraget någonsin i Göteborg t.o.m. år 1965.
Citera
2011-03-10, 12:36
Medlem
Hej!

Har läst drygt hundra sidor, innan jag föll för frestelsen att hoppa längst bak i tråden, nu fattade jag ingenting och skulle sannerligen uppskatta en sammanfattning!

Mvh
Citera
2011-03-11, 11:48
Medlem
Lejsas avatar
Skulle ingen kunna ändra i texten på ämnet eller typ flika in ett inlägg i början på tråden om hur den slutliga !? situationen ser ut, jag själv har läst hela tråden & följt den i snart ett år - men jag lider lite faktiskt med dom som läser igenom allt eftersom det blir ett snöpligt slut !

Ingen ide att folk spekulerar mera eller ödslar tid då det finns en lösning som man inte vill delge tyvärr !

Bara en tanke !
Citera
2011-03-13, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sammanfattningar.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenIngeSmuggelson
Hej!

Har läst drygt hundra sidor, innan jag föll för frestelsen att hoppa längst bak i tråden, nu fattade jag ingenting och skulle sannerligen uppskatta en sammanfattning!
Mvh

Det finns en sammanfattning i tråden Sammanfattningar till forumets trådar. Den person som har lagt ut bl.a fotona på de försvunna där har också vid ett flertal tillfällen gjort sammanfattningar i själva tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-03-13 kl. 22:10.
Citera
2011-03-27, 17:41
Medlem
getosts avatar
Det var inte så att "Sandhamns-gänget" bokstavligen satt på gåtans lösning?
Citera
2011-03-29, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
"sandplansgänget".

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Det var inte så att "Sandhamns-gänget" bokstavligen satt på gåtans lösning?

Nja det var ju inte Sandhamn detta ställe kallades för. Det kallades ju för sandplan av ungdomarna i Haga. Redan på 1950-talet var detta en träffpunkt där barnen gungade, lekte och grävde i sandlådorna. När dessa ungdomar blev äldre så blev detta en träffpunkt där man träffades för att prata och umgås. Ibland innan man drog vidare till t.ex. Café Mården eller Rio.

Därför har dessa ungdomar fått benämningen "sandplansgänget" i tråden även om det inte förekom något sådant gäng. Precis som "Dahlsjö-gänget" har fått detta namn här så förekom det inget sådant med detta namn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-03-29 kl. 18:09.
Citera
2011-03-30, 16:17
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nja det var ju inte Sandhamn detta ställe kallades för. Det kallades ju för sandplan av ungdomarna i Haga. Redan på 1950-talet var detta en träffpunkt där barnen gungade, lekte och grävde i sandlådorna. När dessa ungdomar blev äldre så blev detta en träffpunkt där man träffades för att prata och umgås. Ibland innan man drog vidare till t.ex. Café Mården eller Rio.

Därför har dessa ungdomar fått benämningen "sandplansgänget" i tråden även om det inte förekom något sådant gäng. Precis som "Dahlsjö-gänget" har fått detta namn här så förekom det inget sådant med detta namn.

- Jag tänkte närmast på att platsen i sig kanske var en grundbult i hela historien.
Citera
2011-03-30, 18:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mindre beståndsdel.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Jag tänkte närmast på att platsen i sig kanske var en grundbult i hela historien.

Vet inte om man kan kalla platsen för någon "grundbult" men nog var platsen av ett visst intresse. Här knöts kontakter och vänskapsband uppstod.

Man kan kanske säga att själva "sandplan" var en mindre beståndsdel i det hela.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-03-30 kl. 18:44.
Citera
2011-04-03, 23:49
Medlem
TheStorytellers avatar
Har ägnat några kvällar åt att läsa igenom hela tråden ganska noggrant. Tycker inte riktigt om att den slutade som den gjorde, men det är inte mycket att göra åt det. Man måste ju respektera Skaraborg2's beslut att till varje pris skydda sina källor även om en del av mig lutar åt (liksom någon annan skrev i tråden nyligen) att det verkar lite galet och bakvänt att skydda en eller flera gärningsmän till priset av att anhöriga ej får reda på vad som hänt trots att tillräckligt mycket fakta verkar finnas. Men jag kan inte göra något åt det, så därför låter jag tills vidare saken bero.

Vi har på senare tid blivit uppmanade att glömma PV:n eftersom den skulle sakna betydelse, men i brist på bättre tycker jag det kan vara idé att gräva lite ny information om den.

Till exempel, finns det någon här som sysslar med Geocaching? En googling gav att det finns ett PV 444 -56 "skogsvrak" (rätt modell, rätt årsmodell) i Göteborgstrakten, i lite svårtillgänglig terräng.

Direktlänk:
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2fc61456-f485-462a-b133-af364fe1bf9b

Sen såg jag också att någon (alldeles nyligen) slängt ut en efterlysning på ett svenskt PV-forum:
http://volvopvlv.egensajt.se/board/soker-en-pv-som-hade-o-numret-18920-t1569.html

Detta ger väl heller ingenting kan man anta, men som allt annat är det värt ett försök.

Förresten kan jag inte minnas att man lyckats få fram det gamla registreringsbeviset, vad beror detta på? Där bör ju finnas info om både färg (man har ju inte lyckats komma överens om den) samt motornummer, chassinummer etc. Är det svårt att få fram reg.bevis eftersom den flyttats geografiskt och därmed bytt reg.nummer?

En annan grej; flera gånger har det antytts att PV:n inte skulle blivit dumpad eftersom den var värd pengar, och att den därför skulle ha demonterats och sålts i delar t.ex till Norge. Jag finner detta MYCKET osannolikt, en 9 år gammal bil sågs generellt sett som uttjänt och folk drog ju ut bilar i den åldern i skogen och dumpade dem lite hur som helst. Man bör inte väga in bilens eventuella pengavärde i sannolikhetskalkylen angående vad som har hänt med den.

Men, låt oss nu fördjupa oss i denna PV med registreringsnummer O18920! Vad VET vi egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in