2010-04-11, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Johanssons mäktiga närvaro, Dahlsjö på Mården och Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack för artikeln Skaraborg2!

Karlsson var säkert ogripbar för Svedelids medvetande vid den tidpunkt då HJ-artikeln skrevs.

För mig som läsare av tråden
Citat:
har han varit den som kommit mig närmast, i synnerhet i början.
Dahlsjö var länge helt anonym, förutom till namnet. Sedan blev hans storebror en källa och vi fick veta lite om honom. Fler källor tillkom. Johansson väckte undran då han var så mycket yngre än de andra två, hans mäktiga närvaro på det första fotografiet och den eventualiteten att han var "mannen i tröjan" väckte misstankar. Vittnen tillkommer och nyanserar bilden, purung barrnafader, starkt fäst vid modern, ville sluta på sitt jobb, vilket det nu var. Tydligen en känslig själ också.

Om Karlsson har det ju funnits omdömen på ett tidigt stadium: uppskattad granne, flicktycke, vinnande leende, mån om sin lillasyster, lättledd, dryckesbenägen et.c.

Om man är tillfällig passagerare i en bil och knappt lägger märke till föraren men väl lägger märke till passageraren till höger om honom, beror det, kanske snarare än att föraren är speciellt flyktig till sitt väsen, på att man sitter rakt bakom honom och inte ser honom under resans gång, och att han måste ägna en betydande del av sin uppmärksamhet åt trafiken, medan mannen till höger om honom kan vända sig om och prata på obekymrat, och visa sitt ansikte under tiden.

Men för Svedelids artikel kanske det var bra att skapa en positiv mystifikation av okunskapen, att göra en grej av den för dramats skull. Skriver man en artikel så måste man säga något, annars blir det ju ingen text . Detta är på gott och ont.

Tack för uppskattningen av artikeln Sven-Gustaf.

Det råder samma sak med mig angående Karlsson. Ja det första fotot på Johansson var verkligen mäktigt. Ev. kan detta foto ha tagits när han konfirmerades 1963? Ingen vet i dag med säkerhet? Personligen tror jag att det är taget senare med tanke på hans mogna och "vuxna" utseende - antingen 1964 eller 1965. Jag vet att hans barn skall ha detta foto på fadern i original.

Du har ju som vanligt rätt i ditt resenomang ang. detta med passagerare och förare av en bil. Vad som dock är förvånande är att ingen ser ut att minnas Karlsson från Mården till skillnad mot Dahlsjö. En liten händelse som har levat kvar hos folk om Dahlsjö är den som utspelade sig på Mården den 8 juni 1965. Denna dag fyllde han 21 år och alla pratade och skämtade med honom att nu fick han för första gången gå till bolaget och köpa sprit lagligt. Detta hade födelsedagsbarnet då redan gjort.

Efter samtal med Karlssons anhöriga, så måste jag dock säga att på något sätt så har Karlsson blivit "ogripbar". Detta beroende på att han flyttade hemifrån tidigt. Han måste då ha varit ca 17 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-11 kl. 13:30.
Citera
2010-04-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack för artikeln Skaraborg2!

Karlsson var säkert ogripbar för Svedelids medvetande vid den tidpunkt då HJ-artikeln skrevs.

För mig som läsare av tråden har han varit den som kommit mig närmast, i synnerhet i början. Dahlsjö var länge helt anonym, förutom till namnet. Sedan blev hans storebror en källa och vi fick veta lite om honom. Fler källor tillkom. Johansson väckte undran då han var så mycket yngre än de andra två, hans mäktiga närvaro på det första fotografiet och den eventualiteten att han var "mannen i tröjan" väckte misstankar. Vittnen tillkommer och nyanserar bilden, purung barrnafader, starkt fäst vid modern, ville sluta på sitt jobb, vilket det nu var. Tydligen en känslig själ också.

Om Karlsson har det ju funnits omdömen på ett tidigt stadium: uppskattad granne, flicktycke, vinnande leende, mån om sin lillasyster, lättledd, dryckesbenägen et.c.

Om man är tillfällig passagerare i en bil och knappt lägger märke till föraren men väl lägger märke till passageraren till höger om honom, beror det, kanske snarare än att föraren är speciellt flyktig till sitt väsen, på att man sitter rakt bakom honom och inte ser honom under resans gång, och att han måste ägna en betydande del av sin uppmärksamhet åt trafiken, medan mannen till höger om honom kan vända sig om och prata på obekymrat, och visa sitt ansikte under tiden.

Men för Svedelids artikel kanske det var bra att skapa en positiv mystifikation av okunskapen, att göra en grej av den för dramats skull. Skriver man en artikel så måste man säga något, annars blir det ju ingen text . Detta är på gott och ont.

Som vanligt en kondenserad replik. Jag lyfter på hatten. Jag är lite kluven, Gay är nog även för mig den som kanske kommit mig nära i denna tråd. Samtidigt är det onekligen ngt undflyende över hans gestalt, och nog är det väl så att det är/var (var?) ;-) ngt som inte gick att s a s ta på med honom och hans persona, såvitt vi fått den presenterad i tråden.

Eller kanske är jag lite romantiserande.
Citera
2010-04-11, 22:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej troligt att Dahlsjö och Johansson körde den duvblå.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Man kan tänka på att inte alla som kör bil har körkort. Bland halvkriminella element på 60-talet i en storstad var det nog många som körde bil oavsett körkort eller inte. Personligen tror jag inte man kan utesluta någon av de inblandade som chaufför vid endera tillfällen då bilen var i rörelse.

Ja det var säkert många i dessa kretsar som körde bil utan körkort i Göteborg vid denna tid.

Personligen så tror jag faktiskt att man kan utesluta både Dahlsjö och Johansson som förare av den duvblå. Att någon annan utanför denna trio kan ha framfört bilen är däremot troligt.

Det var väl känt att Dahlsjö inte kunde köra bil. Om detta skämtades det bl.a. om på Mården. När den äldre brodern sålde Volvon till Dahlsjö så frågade han honom vad han skulle ha den till eftersom han själv inte kunde köra den. Det var då han sa att Gay Karlsson skulle vara chaufför.

Även om Kjell-Åke Johansson var en mycket mogen ung man så var han ändock bara fyllda 16 år när han försvann. Han hade ingen egen moped men brukade ibland låna en dansk knallert som han körde omkring på. Ingen av de tillfrågade såg någonsin Kjell-Åke köra en bil. Inte troligt att han sommaren 1965 var kapabel att köra den duvblå - åtminstone inte i tung stadstrafik.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-11 kl. 22:36.
Citera
2010-04-12, 22:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson - något undflyende över hans gestalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Som vanligt en kondenserad replik. Jag lyfter på hatten. Jag är lite kluven, Gay är nog även för mig den som kanske kommit mig nära i denna tråd. Samtidigt är det onekligen ngt undflyende över hans gestalt, och nog är det väl så att det är/var (var?) ;-) ngt som inte gick att s a s ta på med honom och hans persona, såvitt vi fått den presenterad i tråden.

Eller kanske är jag lite romantiserande.

Ja han är också för mig en något undflyende person. Svårt på något sätt att få ett grepp om. Också på något sätt den mest tragiske.

Så som han har blivit presenterad här, så kommer uppgifterna från hans lillasyster, äldre bror och styvmodern. Dessutom från olika register - det lilla som nu finns om honom där. Till skillnad mot t.ex. Kjell-Åke.

Jag måste säga att de personer jag har kommit närmast under resans gång är Kjell-Åke och Gay. Den mest intressante av dessa tre är utan tvekan just Kjell-Åke Johansson. Han lär inte ha varit en dussinmänniska precis.

Ja jag har lyft på hatten många gånger för Sven-Gustafs alldeles utmärkta samt mycket skarpsynta inlägg.
Citera
2010-04-18, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika personer på sandplan och Café Mården 1965.

Får en hel del e-mails samt PM här på Flashback som har med "Dahlsjö-gänget" att göra.

Nu är det bekräftat att Café Mården låg i dåvarande hörnan av Landsvägsgatan 24 och Bergsgatan 3. Det var, som förut omnämnts, på Bergsgatan som den duvblå stod parkerad. I dag efter ombyggnationen blir det Landsvägsgatan 26 fast den riktiga hörnan blir egentligen någon slags plantering med buskar.

På Mården samlades det personer av allehanda slag. Förutom Kjell-Åke och Dahlsjö fanns iaf "den glade farbrodern" och "Jeanette". "Den glade farbrodern" var en glad och trevlig person som var tjuv.

På sandplan på Frigångsgatan samlades 1965 ungdomar som Kjell-Åke, Kent-Åke, Eva, Ann, Joakim, Tommy, Rose-Marie och Yvonne. Det fanns naturligtvis fler men det är dessa namn som hitills har framkommit. Åtmnstone två av dem är i dag avlidna, två av dem lever, tre av dem okänt vad de gör och bor och så Kjell-Åke som obefintlig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-18 kl. 21:28.
Citera
2010-04-19, 00:42
Medlem
Det var ju bra att du har fått reda på exakt var café Mården låg Skaraborg.Eftersom tydligen
detta café spelar en betydande roll. Frågade själv för en tid sedan på Stadsmuséets faktarum om detta men dom kunde inte hjälpa mig. Annars kan dom mycket om Göteborgiana där.

Just Bergsgatan som nämns här var en av dom platser där Kjell-Åke skulle ha setts i september 1965 "I närheten av Cocacola fabriken" som låg där. Om det nu var sant. Kjell-Åke måste ha känt Haga området som sin egen ficka.Men han kunde nog inte gå många steg där utan att träffa på en bekant!

Fick du reda på något nytt och intressant under ditt senaste Göteborgsbesök Skaraborg?
Citera
2010-04-19, 16:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
En lever än i dag!

Som jag har skrivit förut så inkommer en hel del information från olika håll och kanter om tiden innan den 29 juli 1965 men även en del efter detta ödesdigra datum. Här är en sådan uppgift.

Än i dag så lever och verkar en av de som ingick i "Dahlsjö-gänget". Denne person bor i en viss del av Sverige. Helt otroligt men så förhåller det sig!
Citera
2010-04-19, 16:35
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag har skrivit förut så inkommer en hel del information från olika håll och kanter om tiden innan den 29 juli 1965 men även en del efter detta ödesdigra datum. Här är en sådan uppgift.

Än i dag så lever och verkar en av de som ingick i "Dahlsjö-gänget". Denne person bor i en viss del av Sverige. Helt otroligt men så förhåller det sig!

Fantastisk spännande, måste få veta mer. Jag kräver det
Citera
2010-04-19, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke kände Haga som sin egen ficka.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Det var ju bra att du har fått reda på exakt var café Mården låg Skaraborg.Eftersom tydligen
detta café spelar en betydande roll. Frågade själv för en tid sedan på Stadsmuséets faktarum om detta men dom kunde inte hjälpa mig. Annars kan dom mycket om Göteborgiana där.

Just Bergsgatan som nämns här var en av dom platser där Kjell-Åke skulle ha setts i september 1965 "I närheten av Cocacola fabriken" som låg där. Om det nu var sant. Kjell-Åke måste ha känt Haga området som sin egen ficka.Men han kunde nog inte gå många steg där utan att träffa på en bekant!

Fick du reda på något nytt och intressant under ditt senaste Göteborgsbesök Skaraborg?

Ja Mården (som egentligen måste ha hetat Café Lisa Olsson) och porrbiografen som hade jukebox spelade en central roll i vad som sedan kom att utpspela sig. Denna porrbiograf har jag de senaste dagarna fått två olika namn på, Cinematograph och Rio. Det måste med största sannolikhet ha legat i hörnet av Landsvägsgatan och Lilla Risåsgatan. Har själv stått i denna hörna tillsammans med "ciceronen". H*n fick bestämt den känslan men kan inte säga detta till 100%.

Kjell-Åke var ju infödd hagabo och kände till denna stadsdel som sin egen ficka. Som du också så riktigt påpekade så kunde han inte ta många steg där utan att bli igenkänd.

Jag gick s.a.s. i "Dahlsjö-gängets" fotspår 45 år efteråt - så gott det nu går. Det mest intressanta från den senaste göteborgsresan var att få reda på var och när den sista kända iaktagelsen gjordes av Kjell-Åke. Intressant var ju också dessa gator runt Skansen Kronan som också har en central roll i det hela. Som tur var så har jag vid varje tillfälle haft en "ciceron" med mig - fast olika.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-19 kl. 19:34.
Citera
2010-04-19, 21:15
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Nu har du släppt en bomb, Skaraborg2. Ser fram emot fortsättningen!
Citera
2010-04-19, 21:25
Medlem
Sensationellt. Vill absolut veta mer.
Citera
2010-04-19, 22:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detta är ingen saga.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Fantastisk spännande, måste få veta mer. Jag kräver det

Ja det är verkligen spännande - precis som i en bra deckare. Fast detta är hämtat ur levande livet.

Det är heller ingen saga utan allt är förklarbart.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-19 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in