Johanssons mäktiga närvaro, Dahlsjö på Mården och Karlsson.
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Tack för artikeln Skaraborg2!
Karlsson var säkert ogripbar för Svedelids medvetande vid den tidpunkt då HJ-artikeln skrevs.
För mig som läsare av tråden
Om Karlsson har det ju funnits omdömen på ett tidigt stadium: uppskattad granne, flicktycke, vinnande leende, mån om sin lillasyster, lättledd, dryckesbenägen et.c.
Om man är tillfällig passagerare i en bil och knappt lägger märke till föraren men väl lägger märke till passageraren till höger om honom, beror det, kanske snarare än att föraren är speciellt flyktig till sitt väsen, på att man sitter rakt bakom honom och inte ser honom under resans gång, och att han måste ägna en betydande del av sin uppmärksamhet åt trafiken, medan mannen till höger om honom kan vända sig om och prata på obekymrat, och visa sitt ansikte under tiden.
Men för Svedelids artikel kanske det var bra att skapa en positiv mystifikation av okunskapen, att göra en grej av den för dramats skull. Skriver man en artikel så måste man säga något, annars blir det ju ingen text
. Detta är på gott och ont.
Karlsson var säkert ogripbar för Svedelids medvetande vid den tidpunkt då HJ-artikeln skrevs.
För mig som läsare av tråden
Citat:
Dahlsjö var länge helt anonym, förutom till namnet. Sedan blev hans storebror en källa och vi fick veta lite om honom. Fler källor tillkom. Johansson väckte undran då han var så mycket yngre än de andra två, hans mäktiga närvaro på det första fotografiet och den eventualiteten att han var "mannen i tröjan" väckte misstankar. Vittnen tillkommer och nyanserar bilden, purung barrnafader, starkt fäst vid modern, ville sluta på sitt jobb, vilket det nu var. Tydligen en känslig själ också.
har han varit den som kommit mig närmast, i synnerhet i början.
Om Karlsson har det ju funnits omdömen på ett tidigt stadium: uppskattad granne, flicktycke, vinnande leende, mån om sin lillasyster, lättledd, dryckesbenägen et.c.
Om man är tillfällig passagerare i en bil och knappt lägger märke till föraren men väl lägger märke till passageraren till höger om honom, beror det, kanske snarare än att föraren är speciellt flyktig till sitt väsen, på att man sitter rakt bakom honom och inte ser honom under resans gång, och att han måste ägna en betydande del av sin uppmärksamhet åt trafiken, medan mannen till höger om honom kan vända sig om och prata på obekymrat, och visa sitt ansikte under tiden.
Men för Svedelids artikel kanske det var bra att skapa en positiv mystifikation av okunskapen, att göra en grej av den för dramats skull. Skriver man en artikel så måste man säga något, annars blir det ju ingen text
. Detta är på gott och ont.Tack för uppskattningen av artikeln Sven-Gustaf.
Det råder samma sak med mig angående Karlsson. Ja det första fotot på Johansson var verkligen mäktigt. Ev. kan detta foto ha tagits när han konfirmerades 1963? Ingen vet i dag med säkerhet? Personligen tror jag att det är taget senare med tanke på hans mogna och "vuxna" utseende - antingen 1964 eller 1965. Jag vet att hans barn skall ha detta foto på fadern i original.
Du har ju som vanligt rätt i ditt resenomang ang. detta med passagerare och förare av en bil. Vad som dock är förvånande är att ingen ser ut att minnas Karlsson från Mården till skillnad mot Dahlsjö. En liten händelse som har levat kvar hos folk om Dahlsjö är den som utspelade sig på Mården den 8 juni 1965. Denna dag fyllde han 21 år och alla pratade och skämtade med honom att nu fick han för första gången gå till bolaget och köpa sprit lagligt. Detta hade födelsedagsbarnet då redan gjort.
Efter samtal med Karlssons anhöriga, så måste jag dock säga att på något sätt så har Karlsson blivit "ogripbar". Detta beroende på att han flyttade hemifrån tidigt. Han måste då ha varit ca 17 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-11 kl. 13:30.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-11 kl. 13:30.