2010-04-21, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Slutbesiktning" m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Vad är det för underliga "incidenter" skaraborg?

Läs gärna inlägg nr. 1449 om bl.a. "slutbesiktning".

Utöver det som nämns i detta inlägg så förekommer ytterligare händelser som får en att spärra upp ögonen. De flesta "incidenter" och andra händelser sker till större delen i Göteborg men också på andra ställen i västra Sverige. Alla dessa utspelar sig alltså efter 1965.

Om jag skulle berätta vad dessa "incidenter" handlar om så skulle jag också avslöja uppgiftslämnaren. Fastän snart 45 år har gått så är ett sådant avslöjande fortfarande helt omöjligt.

En person skrev till mig: "Kriminella skall man ha respekt för!"
Citera
2010-04-21, 23:03
Medlem
Stakbrötes avatar
Tack för svaren Skaraborg. Jag sätter mina slantar på att det är Karlsson som är i livet. Natti natti
Citera
2010-04-22, 11:30
Medlem
Citat:
Tack för svaren Skaraborg. Jag sätter mina slantar på att det är Karlsson som är i livet. Natti natti

Hur kom du fram till det? Karlsson känns som högoddsaren men vad vet jag.
Citera
2010-04-22, 11:31
Medlem
Skedde några intressanta försvinnanden dagarna efter detta? Det kan ju i så fall helt klart vara relaterat.
Citera
2010-04-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Den överlevande måste den första tiden ha legat och tryckt i Göteborg. Tiden efter den 29 juli 1965 rådde det en febril aktivitet genom att lägga ut en mängd olika villospår. Karlssons lägenhet vet vi att den tömdes på allt innehåll någon gång i slutet av 1965 ev. årsskiftet 1965/66. Ryktet gick då i Haga att Karlsson skulle vara tillbaka och att han skulle flytta. Då lär troligtvis den överlevande ha lämnat lägenheten i samband med tömningen.

Därefter blir den överlevande försedd med ett falskt men väl gångbart pass. För att sedan försvinna från Sverige fanns det då två vanliga sätt att göra detta på. Antingen att ta mönstring på en båt i Antwerpen eller den franska främlinglegionen. Jag tror att den överlevande valde Antwerpen. Väl där så får han då en sjömansbok efter det pass han har. När den överlevande efter ett antal år väl återvänder till Sverige så är det ingen som ställer några frågor. Fallet hade knappast blivit omskrivet i dagspressen och dessutom var den överlevande (med ett nytt namn) inte efterlyst för något brott.

Återigen är jag imponerad av ditt idoga arbete!

Man kan fråga sig varför en person gör sig besväret med att ordna falskt pass och fly till tryggheten för att sedan återvända. Kanske var det svårt även för en "ren" person att bosätta sig och arbeta i t.ex. Holland. Och språkkunskaperna var sådär i gänget har jag förstått. Eller bara hemlängtan?
Det var väl naturligt att bosätta sig långt från Göteborg som möjligt när man kom hem, men en äkta kålle som flyttat till t.ex. Östersund skulle blivit känd som "göteborgaren". Det var nog bara i Stockholm han kunde smälta igen.

Det där med källarförråden har jag funderat på. Kom ihåg att de flesta landshövdingehusen i Haga inte var byggda med källare, även om det fanns ett och annat. Och huset skall dessutom haft turen att få stå kvar.
Det är nog mer sannolikt att snegla på stenhusen i närheten i så fall.
Citera
2010-04-22, 13:20
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Hur kom du fram till det? Karlsson känns som högoddsaren men vad vet jag.

Det är en önskan och känsla jag har
Citera
2010-04-22, 13:44
Bannlyst
Har följt detta ämne som läsare sedan tråden startades av Skaraborg2 på Svenska Mord. Absolut så är det spännande läsning detta fall. TS. idoga arbete har säkert krävt sin man.

Om man läser dessa två trådar samtidigt så kan man utan överdrift påstå att åsikterna går isär. Kritikerna är inte nådiga i sina uttalanden, kan man säga. Det vore därför utomordentligt bra för TS. framtida trovärdighet om alla mer eller mindre fantastiska påståenden styrks med konkreta uppgifter

Några frågor till Skaraborg2:

Är det omöjligt att klargöra omständigheterna i fallet med evidensbaserade fakta?

Varför är så mycket hemligt enligt TS. efter 45 år?

Vilka risker föreligger för TS. eller någon annan om alla fakta läggs ut?

Är det styrkt att brott föreligger?

Är det omöjligt att konkretisera dina uppgifter?

Om detta hemlighetsmakeri hade undvikits så hade tråden knappast blivit ifrågasatt.
Jag kan ha en viss förståelse för att uppgifter som aldrig faktaredovisas blir ifrågasatta.

Om möjligheten finns så styrk gärna faktauppgifterna med konkreta uppgifter som fastställer relevansen.

Ser framemot vad som komma skall!
Citera
2010-04-22, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför och vad hände i anslutning till den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av Oralice
Oj här är man borta några dagar och då strömmar det in ny intressant information!

Sk2:
Citat:
Du skriver att att den person som idag är i livet har skaffat sig ny identitet och personnummer.

Jag är övertygad om att det va fullt möjligt vid denna tidpunkt och det enklaste sättet att göra detta borde vara genom kontakter i den undre världen, vilket vi vet att "våra" grabbar hade.
Citat:
(Nu är det fullt möjligt att det går att byta identitet på andra sätt, upplys mig gärna om detta.)

Om en grupp människor från den undre världen har livet ur två av tre medlemmar från "vårat" gäng och den tredje medlemmen väljer att byta identitet hur gör han det?
Inte katten tror jag att han vänder sig till herrarna som precis slagit ihjäl hans kamrater ( dvs om den tredje medlemmen nu inte var delaktig i mordet)

Ja jag har skrivit att om den överlevande är en av dessa tre som vi känner till i "Dahlsjö-gänget" så måste den personen ha bytt identitet och personnummer. Dessutom bor i Sverige. Om det däremot skulle förhålla sig på det sättet att det är en för oss helt okänd person (som kanske inte ens blev efterlyst som saknad) så behövdes kanske inte ett identitetsbyte?

Jag diskuterade framför allt med folkbokföringen detta med att erhålla ett falskt pass och sedan s.a.s. återinvandra som sjöman eller utlandssvensk. För en påhittig person med pengar och kontakter var i stort sett inget omöjligt enligt dem vid denna tid.

Att detta utspelade sig i den undre världen råder inget tvivel om. Däremot är det ingen som vet hur många det var som dog i anslutning till den 29 juli 1965?

Om den tredje och överlevande personen var Kjell-Åke Johansson så kan det finnas en anledning till att han "sparades". Han var ostraffad och därmed fanns varken foton eller fingeravtryck hos polisen. Om det var på detta sätt så fick han behålla livhanken inte p.g.a. av de övriga tyckte synd om honom utan troligtvis p.g.a. att han i sin tur fick göra gentjänster i framtiden. Detta är alltså ingenting jag vet utan enbart en ren spekulation!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 15:53.
Citera
2010-04-22, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Återigen är jag imponerad av ditt idoga arbete!

Man kan fråga sig varför en person gör sig besväret med att ordna falskt pass och fly till tryggheten för att sedan återvända. Kanske var det svårt även för en "ren" person att bosätta sig och arbeta i t.ex. Holland. Och språkkunskaperna var sådär i gänget har jag förstått. Eller bara hemlängtan?
Det var väl naturligt att bosätta sig långt från Göteborg som möjligt när man kom hem, men en äkta kålle som flyttat till t.ex. Östersund skulle blivit känd som "göteborgaren". Det var nog bara i Stockholm han kunde smälta igen.

Det där med källarförråden har jag funderat på. Kom ihåg att de flesta landshövdingehusen i Haga inte var byggda med källare, även om det fanns ett och annat. Och huset skall dessutom haft turen att få stå kvar.
Det är nog mer sannolikt att snegla på stenhusen i närheten i så fall.

Nu låg ju inte Risåsgatan i HAGA iofs utan snarare i Annedal. Visst skillde det mellan landshövdingehusen men vissa hade både källare och vind beroende på hus. Så att per automatik utesluta att källaren/utrymmet inte kunde vara beläget i ett landshövdingehus är enl min mening att dra förhastade slutsatser.
Citera
2010-04-22, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson?

Citat:

Om jag skulle sätta mina slantar på någon av Dahlsjö, Johansson och Karlsson så är det ganska uppenbart vem jag skulle sätta dessa på.

Jag är ganska övertygad om att när lillasystern till Karlsson kommer till Risåsgatan 9C någon gång efter den 10 augusti 1965 så är Karlsson redan död. Även systern själv menar att han måste ha dött i samband med sitt försvinnande eller en mycket kort tid därefter.

Karlsson skulle uppenbart haft svårigheter att kunnat ha klarat av alla dessa år. Detta menar även lillasystern. Han var alltför hemkär i sitt Göteborg. Han hade också uttalat sig om att han trivdes i denna stad och hade ingen tanke på att flytta därifrån.
Citera
2010-04-22, 16:27
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag har skrivit att om den överlevande är en av dessa tre som vi känner till i "Dahlsjö-gänget" så måste den personen ha bytt identitet och personnummer. Dessutom bor i Sverige. Om det däremot skulle förhålla sig på det sättet att det är en för oss helt okänd person (som kanske inte ens blev efterlyst som saknad) så behövdes kanske inte ett identitetsbyte?[/b]

Givetvis kan det finnas en(?) för oss okänd "medlem" i gänget, det är väl mer regel än undantag att man umgås med mycket folk i den åldern (ca 20) så det är absolut inte omöjligt att en kamrat kan ha följt med grabbarna den 29 juli.

Har du fått några "hintar" om att ytterligare person(/er) kan ha varit med grabbarna den aktuella dagen, eller är det spekulationer?.

Gillar din teori om att KÅJ kan ha "sparats" för att utföra gentjänster. Helt perfekt att låta en ostraffad och försvunnen person utföra det man vill ha utfört. Man kanske borde sälja idén till vår käre Leif Gw?
Citera
2010-04-22, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Levde i en värld där mycket kunde hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Skedde några intressanta försvinnanden dagarna efter detta? Det kan ju i så fall helt klart vara relaterat.

Här tar du verkligen upp en intressant fråga Chepo. Har själv varit inne i samma tankebanor.

Jag har gått igenom bl.a. både GP, GT och GHT tiden efter den 29 juli 1965. Under augusti och september 1965 försvann faktiskt en hel del människor från Göteborg. De flesta verkar ha återkommit men det finns också försvinnande som jag inte vet någonting om alls.

I dessa led som "Dahlsjö-gänget" umgicks i så är det det inte ens säkert att en försvunnen person blev efterlyst. Praktexemplen är ju Dahlsjö och Karlsson själva. Hade inte Kjell-Åke flyttat hem till föräldrarna innan försvinnadet och blivit mantalskriven där så hade vi i dag inte ens vetat om vilket datum dessa personer försvann.

När lillasystern anmälde brodern som saknad troligtvis först 1968 så skall polisen, enligt henne, ha sagt att hon kunde glömma det hela. Det är slut. Glöm honom. Hon blev dock något förvånad över dessa kommentarer. Polsien tog iaf emot fotot på brodern som hon hade med sig och som hon sedan aldrig fick tillbaka.

Nog rörde sig t.ex. Kjell-Åke Johansson i en värld där mycket kunde hända. En tjej i Haga som han kände (eller åtminstone visste väl vem hon var) försvann. Om jag minns rätt blev hon mördad men kroppen hittades aldrig. Återigen om jag minns rätt så skedde detta efter hans eget försvinnade. Hennes försvinnande hade troligtvis inget med hans att göra. GM och medhjälparen blev sedermera gripna för detta dåd och dömda.

På just Café Mården och porrbigrafen Rio samlades många av dessa människor "våra" grabbar umgicks med. På Rio har jag inte lyckats få fram att Dahlsjö skall ha varit där men väl en av hans bröder som var en flitig besökare. En av de personer som höll till på sandplan hade i sin tur något slags arbete på just Rio. Tyvärr är denne person avliden sedan mycket länge.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in