2010-04-30, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Titta bort från den duvblå.

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Mycket intressanta uppgifter, Skaraborg2. Jag undrar hur mycket jag får revidera min hypotes angående vad som hände.

Re: ingjutning i Älvsborgsbron så är min uppfattning att det vi vet talar emot det. Jag anser att då dessa tre försvann hade gjutarbetena fortskridit så långt att det för en utomstående inte var möjligt att dölja 1-3 kroppar där någon gjutning skulle ske, om nu några gjutningar alls skulle ske. Notisen daterad 23 juli 1965 i Skaraborg2's inlägg nr 2081 ovan talar starkt emot att några större gjutningar pågick, tvärtom verkar de stora gjutarbetena vara färdiga och ha varit färdiga ett bra tag. Den lättast åtkomliga delen att gömma kroppar i vore kabelankarna (där kablarna som bär upp bron fästs) men dessa måste ha varit färdiga om de skulle börja dra kablarna. Då blir frågan om det var möjligt för utomstående att ta sig in på området inte särskilt relevant, att gömma 1-3 kroppar på en byggarbetsplats vore ett säkert sätt att få dem upptäckta snabbt.

Slutsatsen baserad på datum då de försvann och hur långt gjutarbetena kommit då blir att de inte blev ingjutna i Älvsborgsbron.
Citat:
Eller vad tror övriga skribenter?

(Detta påminner mig om att när det schaktades för Götatunneln så hittades mänskliga kvarlevor, ett skelett, under någon typ av brofäste vid Pustervik. Det troliga var att kroppen placerats där någon gång senast på 50-talet baserat på att kroppen låg under en struktur som byggts då och andra fynd. Vad jag vet är personen fortfarande oidentifierad.)

Alla adresser och områden långt från Haga är enligt uppgift inte av intresse. Det var i Haga och Annedal allt skedde. Skansen Kronan hade en central betydelse i en viss sak.

Vi skall inte bry oss om den duvblå.

Det som kom att ske var inte trevligt utan snarare tvärtom och i alla högsta grad kriminellt. Detta kom att ha förrödande verkningar på ett stort antal människor. Än i dag kan man se dessa verkningar och allt detta berodde på en bagatell!
Citera
2010-05-01, 00:10
Medlem
hallberg-rassys avatar
Kabelankrarna som det skrevs om tidigare har renoverats sedan 1965, det vet jag. Så då skulle eventuella lik hittats. Vidare så är det så att jag tror åtkomsten till brobygget var extremt begränsat eftersom man ville undivka skadogörelse. En bro måste ju hålla. Jag tror storyn om liken i brobygget är en så kallad "urban legend".

Skaraborg2: Skall vi ignorera den duvblå? Jag vill egentligen, även om den inte är centralt inblandad, veta var den tog vägen. Mest av nyfikenhet.

Och en sak till: Har Hymme något med detta att göra eller är det bara slumpen som gjorde att han försvann samma dag?
Citera
2010-05-01, 00:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Slutsatsen baserad på datum då de försvann och hur långt gjutarbetena kommit då blir att de inte blev ingjutna i Älvsborgsbron.
Eller vad tror övriga skribenter?

Jag håller helt med dig. Brobyggets någorlunda sammanträffande med försvinnandet, i tiden, är väl precis vad som behövs för att sådana här rykten ska uppstå. Bron var spektakulär - varför inte ge de försvunna en spektakulär avslutning?
Citera
2010-05-01, 12:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen slump.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Kabelankrarna som det skrevs om tidigare har renoverats sedan 1965, det vet jag. Så då skulle eventuella lik hittats. Vidare så är det så att jag tror åtkomsten till brobygget var extremt begränsat eftersom man ville undivka skadogörelse. En bro måste ju hålla. Jag tror storyn om liken i brobygget är en så kallad "urban legend".

Citat:
Skaraborg2: Skall vi ignorera den duvblå? Jag vill egentligen, även om den inte är centralt inblandad, veta var den tog vägen. Mest av nyfikenhet.
Och en sak till: Har Hymme något med detta att göra eller är det bara slumpen som gjorde att han försvann samma dag?

Jag vet inte det - ännu. Det skall iaf inte ha varit den duvblå som sprängdes. Det började med en bagatell och det hela avslutades med att folk fick sätta livet till.

Nej det var inte slumpen som gjorde detta. Den som det faktiskt är mest synd om är just "Hymme". Han hade inte ett dyft med detta att göra och umgicks inte i dessa kretsar som "Dahlsjö-gänget" gjorde.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-01 kl. 12:14.
Citera
2010-05-01, 13:08
Medlem
Ruvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Än i dag kan man se dessa verkningar och allt detta berodde på en bagatell!
Mycket intressant, jag har följt denna tråd länge nu men velat överlåta diskussionerna åt de mer insatta.

Vad är det för verkningar de inblandade känner av även idag? Är det den biten att en av de inblandade lever och verkar(under rädsla?) i mellansverige idag?

Förövarna som begick det mycket hemska dådet mot Dahlsjögänget lär ju vara rätt gamla nu, finns det verkligen en risk att de ger igen om vissa saker blir avslöjade som du inte får avslöja? Eller är det bara ren allmän försiktighet som gäller, utifall att?
Citera
2010-05-01, 13:58
Medlem
getosts avatar
Vad sa jag om att fokusera på detaljer i sammanhanget ; )
Citera
2010-05-01, 14:02
Medlem
asans avatar
13 timmar har det tagit att läsa genom hela tråden, det har varit värt varenda minut.

Tack för en spännande tråd som jag kommer följa så länge den finns.

Den person av dessa unga män som jag är mest intresserad av är Dahlsjö själv, varför vet jag inte, kanske är det för att jag anser att han ser bra ut på kortet.

Hoppas på mer info och en förklaring till vad som hänt de olika personerna.
Citera
2010-05-01, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Älvsborgsbron och ryktet som uppstod.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag håller helt med dig. Brobyggets någorlunda sammanträffande med försvinnandet, i tiden, är väl precis vad som behövs för att sådana här rykten ska uppstå. Bron var spektakulär - varför inte ge de försvunna en spektakulär avslutning?

Ja Sven-Gustaf jag tror att detta rykte uppstod i den undre världen i stil med "Pass dig din djävel så att du också inte blir inmurad i Älvsborgsbron". Allt passade så bra ihop. De försvunna och den ännu inte färdiga bron. Var ett utmärkt märkt sätt att visa folk vad som gällde i detta "laglösa land" som rådde i Haga vid denna tid.

Dock blev ingen i "Dahlsjö-gänget" instoppad i bron.
Citera
2010-05-01, 14:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fokusering på detaljer.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Vad sa jag om att fokusera på detaljer i sammanhanget ; )

Vilka detaljer menar du det skall fokuseras på i sammanhanget?
Citera
2010-05-01, 14:33
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vet inte det - ännu. Det skall iaf inte ha varit den duvblå som sprängdes. Det började med en bagatell och det hela avslutades med att folk fick sätta livet till.

Nej det var inte slumpen som gjorde detta. Den som det faktiskt är mest synd om är just "Hymme". Han hade inte ett dyft med detta att göra och umgicks inte i dessa kretsar som "Dahlsjö-gänget" gjorde.

Nej, jag trodde inte heller att den duvblå sprängdes. Det hade varit för enkelt, kort sagt. Det stämmer liksom inte ihop med händelseförloppet. Fortfarande är jag lite nyfiken på den vita PVn som nämns tidigare i tråden. Inte tror jag heller den sprängdes, vill jag förtydliga.

Tack. Jag tror inte på slumpen nämligen. Jag blev bara fundersam när Hymmes inblanding i det hela mer och mer försvunnit från diskutionen.
Citera
2010-05-01, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Så djävla vidrigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruvil
Mycket intressant, jag har följt denna tråd länge nu men velat överlåta diskussionerna åt de mer insatta.

Vad är det för verkningar de inblandade känner av även idag? Är det den biten att en av de inblandade lever och verkar(under rädsla?) i mellansverige idag?

Förövarna som begick det mycket hemska dådet mot Dahlsjögänget lär ju vara rätt gamla nu, finns det verkligen en risk att de ger igen om vissa saker blir avslöjade som du inte får avslöja? Eller är det bara ren allmän försiktighet som gäller, utifall att?

Tack för att du tycker att tråden är intressant Ruvil. Här kan alla som vill diskutera vare sig man är insatt eller ej. Bara man är intresserad av fallet.

Kan inte gå in på dessa verkningar - inte just nu iaf.

Alla som har haft med fallet är i dag ganska till åren komna. Information får ibland inhämntas från olika vårdinrättningar men det finns folk som ännu vet exakt vad som hände!

Eftersom det hela utspelade sig i den undra världen så skall man vara försiktig. De få som finns kvar är rätt gamla men det finns yngre släktingar. Naturligtvis så är det också en ren allmän försiktighet som gäller.

Det var så djävla vidrigt det som kom att hända att jag har vaknat vid ett flertal tillfällen i natt och legat och funderat på händelseförloppet! Detta sker i något som kallas för "X-punkten" i Haga. Då skall man komma ihåg att jag bara känner till en del. Verkligheten överträffar faktiskt dikten.

När exakt detta sker vet jag inte? Det har troligtvis skett antingen på kvällen den 29 juli eller under natten mot den 30 juli 1965.
Citera
2010-05-01, 15:20
Medlem
MoLoKs avatar
Låter som antingen någon slags styckning eller att några personer svultit ihjäl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in