2009-08-03, 00:51
Medlem
CrapStacks avatar
Glömde en sak angående Johansson

Såg i anteckningarna efter samtalet med Stig Ankar (K-Å två år äldre bror) att K-Å var plattbröstad (vad det nu exakt innebär), familjen hade iaf för avsikt att åtgärda detta genom att bekosta en operation (tror att han sa att de skulle betala en del av den).
Detta var alltså en familjemedlem som man brydde sig om och inte sket i till skillnad från de två övriga i järngänget, där familjerna inte verkade bry sig nämnvärt (med reservation för att vi inte har pratat med någon Dahlsjöare ännu).
Det kanske inte var så viktigt, men man kan nog anta att om man är älskad av sin familj så tror jag inte att man håller sig undan en längre tid frivilligt utan att meddela familjen. Slutsatsen är naturligtvis att han dog efter inte alltför lång tid efter han försvann, detta utesluter ju inte att han hållt sig undan frivilligt en kortare tid (månader kanske ett år) innan han dog.
Eller vad säger ni?
Citera
2009-08-03, 01:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson - en älskad familjemedlem.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Såg i anteckningarna efter samtalet med Stig Ankar (K-Å två år äldre bror) att K-Å var plattbröstad (vad det nu exakt innebär), familjen hade iaf för avsikt att åtgärda detta genom att bekosta en operation (tror att han sa att de skulle betala en del av den).
Detta var alltså en familjemedlem som man brydde sig om och inte sket i till skillnad från de två övriga i järngänget, där familjerna inte verkade bry sig nämnvärt (med reservation för att vi inte har pratat med någon Dahlsjöare ännu).
Det kanske inte var så viktigt, men man kan nog anta att om man är älskad av sin familj så tror jag inte att man håller sig undan en längre tid frivilligt utan att meddela familjen. Slutsatsen är naturligtvis att han dog efter inte alltför lång tid efter han försvann, detta utesluter ju inte att han hållt sig undan frivilligt en kortare tid (månader kanske ett år) innan han dog.
Eller vad säger ni?

Just detta säger väldigt mycket hur älskad han var av sin familj. Nej Karlssons familj hade minsann inte ställt upp med så mycket som en krona, om det hade gällt honom.

Det var just detta som jag har skrivit förut. Johansson kom från en helt annan bakgrund än Dahlsjö och Karlsson. Detta kan man själv läsa sig till i olika register.

Ja det är svårt att säga hur länge K-Å var i livet efter att han försvann? Idag är han givetvis död sedan mycket länge men hur länge var han i livet? Min personliga uppfattning är att han skulle kunna ha levat längre än ett år, under förutsättning att han begav sig utomlands?
Citera
2009-08-03, 08:07
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Kjell Åke Johansson

Gissar att Johansson hade en deformering som kallas trattbröst, innebär att bröstbenet är "intryckt" mitt i bröstkorgen, i väldigt svåra fall kan t ex hjärta mm påverkas. Idag rekommenderar man att detta korrigeras med operation i sena tonåren, antagligen detta familjen ville hjälpa honom med (deformerad bröstkorg kan även uppstå vid t ex rakitis/engelska sjukan men då brukar kroppen ta stryk även på andra sätt och detta verkar ju inte stämma på Kjell Åke).

Ja Johansson verkar ha haft helt andra familjeförhållanden, hans ålder stämmer inte och han verkar ha varit en helt annan typ än de andra - hur kom det sig att de höll ihop?? Var det den deformerade bröstkorgen (som möjligen resulterat i mobbning från jämnåriga) som fick Johansson att vända sig till lite äldre och mer toleranta kamrater?
Citera
2009-08-03, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på Gay Roger Karlsson. 09.08.03.

Idag kom ett foto samt ett mindre tidningsurklipp på Karlsson från hans äldre bror.

Fotot är ett större s/v sådant sådant som visar när han konfirmerades, troligtvis 1957. På baksidan är det textat: Gay Roger Karlsson född 1943.

Det andra är ett foto från en tidning som har ingått i en större artikel. Tyvärr har endast fotot på honom i militäruniform sparats. Så här står det iaf under fotot: "Gay Karlsson är ensamstående. Han har inga anhöriga, ingen har anmält honom försvunnen. Men vittnen påstår att tre pojkar klev in i den duvblå Volvon".

Alltså åter igen nämns "den duvblå". Dessutom vittnen.

Dessa foton kommer också att läggas ut i tråden, men det kommer att ta ett tag.

Detta urklipp samt fotot skickades till brodern av hans styvmor, efter att fadern hade avlidit 1981.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-03 kl. 13:57.
Citera
2009-08-03, 15:00
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Idag kom ett foto samt ett mindre tidningsurklipp på Karlsson från hans äldre bror.

Fotot är ett större s/v sådant sådant som visar när han konfirmerades, troligtvis 1957. På baksidan är det textat: Gay Roger Karlsson född 1943.

Det andra är ett foto från en tidning som har ingått i en större artikel. Tyvärr har endast fotot på honom i militäruniform sparats. Så här står det iaf under fotot: "Gay Karlsson är ensamstående. Han har inga anhöriga, ingen har anmält honom försvunnen. Men vittnen påstår att tre pojkar klev in i den duvblå Volvon".

Alltså åter igen nämns "den duvblå". Dessutom vittnen.

Dessa foton kommer också att läggas ut i tråden, men det kommer att ta ett tag.

Detta urklipp samt fotot skickades till brodern av hans styvmor, efter att fadern hade avlidit 1981.

Ska bli kul att se hur Herr GRK såg ut.
Det står inget när artikeln var publicerad?
Vittnen såg att han klev in?
Citera
2009-08-03, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget datum när detta publicerades.

Citat:
Ska bli kul att se hur Herr GRK såg ut.
Det står inget när artikeln var publicerad?
Vittnen såg att han klev in?

Tyvärr inget datum CrapStack. På baksidan så handlar det om ett annat försvinnade men detta skedde redan den 1 januari 1965. Så här står det bl.a. också på baksidan: "Stolen står fortfarande kvar". Jag tolkar detta att det har gått ett ganska bra tag från 1 januari 1965 tills detta publicerades?

Ja just det. Vittnen påstod sig ha sett trion stiga in i den duvblå Volvon.

Eftersom det står "den duvblå Volvon" så tyder denna text på att "den duvblå" hade varit en hel del på tapeten i massmedia innan. Vad tror ni?
Citera
2009-08-03, 16:00
Medlem
S2 och Crapstack, det måste väl ha stått en del i tidningarna på riksnivå när det begav sig. Tänker på GP, SvD, DN Expressen Aftonbladet m.fl. Där kanske man kan få mer klarhet i vilka vittnena var som såg de tre i PV:n.

Ngt för en arkivforskare att ta tag i...
Citera
2009-08-03, 16:06
Bannlyst
Bilder

Skaraborg2!

När i tiden kan vi förvänta oss att bilderna är tillgängliga här?

Bra jobbat av dig här Skaraborg2!
Citera
2009-08-03, 16:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborgs-Posten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
S2 och Crapstack, det måste väl ha stått en del i tidningarna på riksnivå när det begav sig. Tänker på GP, SvD, DN Expressen Aftonbladet m.fl. Där kanske man kan få mer klarhet i vilka vittnena var som såg de tre i PV:n.

Ngt för en arkivforskare att ta tag i...

Ja det måste det ju ha gjort Lage Vrängare. Själv kommer jag mest ihåg GP som var den tidningen man läste utöver länstidningen. I GP minns jag väl att det skrevs en hel del om Dahlsjö och grabbarna. Även ett svagt minne av GT.
Av de andra som du nämnde, läste man aldrig vissa av dem och de andra endast sporadiskt.

Det kommer med andra ord att bli ett riktigt "hästjobb" framöver.
Citera
2009-08-03, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information och foton.

Det kommer snart att komma mycket intressant information som rör "Dahlsjö-gänget".

Bilderna på Karlsson, som jag skrev förut, kommer att läggas ut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-03 kl. 21:44.
Citera
2009-08-03, 23:15
Bannlyst
Citat:
Hon kände förmodligen igen personen från ett utav de tre fotona som är postade i tråden som han som stod i dörren, Skara skriver väl ungefär "han kanske inte var helt okänd iaf".
Var på semester en tid och har förmodligen missat några sidor. Menar du att fotona har postats i tråden tidigare eller bara omnämnts? Om de har postats så måste jag ha missat dem, om inte så vet jag vad du menar.
Citera
2009-08-03, 23:26
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Var på semester en tid och har förmodligen missat några sidor. Menar du att fotona har postats i tråden tidigare eller bara omnämnts? Om de har postats så måste jag ha missat dem, om inte så vet jag vad du menar.

Jag har fattat det som om Skara har skickat dessa bilder till GRK:s syster, inlägg #498 . Av dessa kände hon alltså igen någon (uppfattar jag det som igen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in