2008-09-05, 18:45
Medlem
Uncle Dukes avatar
gated communities behövs ju inte på samma sätt i Sverige som i många andra länder, där staketen och vakterna ofta är till för att hålla borta kriminella narkomaner, hemlösa och andra personer med lite eller inget att frukta. i de flesta lite mindre svenska städer (ja, faktiskt även sådana där det bor människor som är födda utanför Sveriges gränser! ) kan man ställa olåsta cyklar i trädgården och rentav sova med öppen bakdörr, utan att bli rånad på alla sina ägodelar eller få halsen avskuren i sömnen...
Senast redigerad av Uncle Duke 2008-09-05 kl. 18:49.
Citera
2008-10-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
gated communities behövs ju inte på samma sätt i Sverige som i många andra länder,
Fast fler och fler tycker att det behövs.....
Citat:
En av tre vill bo inhägnat
Publicerad: 23 oktober 2008, 00.06. Senast ändrad: 23 oktober 2008, 00.28
En av tre svenskar vill bo i ett inhägnat område med portkod eller lås. Det framgår av en rapport som presenteras idag om svenskarnas behov och önskemål kring sitt boende. Göran Cars, professor i samhällsplanering, befarar att så kallade ”gated communities” kommer att dyka upp på flera håll i Sverige.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1928535.svd

.
Citera
2008-10-27, 10:37
Medlem
Brookuss avatar
"Gated" matbutik nästa steg i USA

Amerikanarna tar ännu ett steg för att distansera sig från kräken:

Citat:
Svenskarna verkar tycka att det blir allt mer ok att bo i inhägnade områden. Precis som i USA. Där har det blivit trendigt med affärer bara för medlemmar – kanske är det nästa steg även här?

Till Park Slope i Brooklyn flyttar hippa Manhattaniter när de vill skaffa barn och bil men fort*farande känna att de bor på Manhattan. Med schyssta restauranger, barer och personlig tränare finns där lägenheter för de som har gott om pengar men inte så gott om pengar att de har råd att byta sina enrumslägenheter i East Village mot något större när det väntas tillökning.

Där finns också mataffären Park Slope Coop. Det är ett kooperativ, men kanske inte riktigt som konsumentföreningen här i Sverige. Där måste man vara medlem för att handla den ekologiska maten och det är ett kooperativ i den meningen att medlemmarna betalar en inträdesavgift och varje månad måste jobba minst fyra timmar i veckan.

Tanken från början var att bra mat inte skulle vara en klassfråga – men i och med medelklassifieringen i området ses affären av många som en liberal medelklassklubb för matsnobbar.

–Jag får rysningar av hela den här barnvagnsmaffian, säger min kompis Paul och skakar på huvudet när diskussionen om ”Coop-folket” oundvikligen kommer upp vid middagen.

Han hör till dem som inte *anser sig vara en del av medelklassifieringen av Brooklyn. Trots att han är vit, gay, liberal och jobbar på världens största bank. Han kommer nämligen *ursprungligen från en kalifornisk fattig militärfamilj.

För trots att den ekologiska *maten må vara billigare än i den exklusiva butiken bredvid, är det fortfarande billigare att gå till ett närbeläget fattigt område och handla din mat. Så om helgerna brukar Paul ta sin tygpåse och istället promenera till någon av de stora kedjorna Key Foods, Rite Aid eller Associated Foods. Inte för att han inte har råd att handla i exklusiv liten affär utan för att, som han säger:

–Jag vill handla min mat tillsammans med vanliga människor. Det är därför jag bosatte mig i Brooklyn. Tycker man inte om det riktiga Brooklyn kanske man ska flytta någon annanstans.
http://www.e24.se/lifestyle/vinmat/artikel_813467.e24
Citera
2008-10-27, 19:33
Medlem
Som någon skrev i en artikel, vi har redan gated communities, det är kodlås på i princip varenda flerfamiljshus, den stora skillnaden är bara att vi inte har råd att hålla oss med portvakt.
Citera
2008-10-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Som någon skrev i en artikel, vi har redan gated communities, det är kodlås på i princip varenda flerfamiljshus, den stora skillnaden är bara att vi inte har råd att hålla oss med portvakt.

Gated community är ett helt område som är inhägnat, och det refererar både till villa-områden och lägenhets-områden. Att ha kodlås på porten är en helt annan sak.

Däremot var artikeln du refererar till riktigt konstig. Beskrev ett villaområde som gated community bara för att det fanns en bom vid inkörsfarten.
Citera
2008-11-02, 01:09
Medlem
Lord Ralphs avatar
Motståndarna till det här måste ju milt sagt vara idioter.
Varför ska folk inte få leva med bommar och lås om det gör att de känner sig trygga? Det är ju samhället det är fel på om man vill leva i GC inte folket som vill leva där.
Jag skulle gärna bosätta mig i ett gated community för att slippa alla drägg och äckel som härjar runt.
Citera
2008-11-03, 14:00
Bannlyst
Ang. "Gated Mataffär" det skulle nog kunna vara ett vinnande koncept här. Jag tror många skulle vilja betala en slant extra för att slippa handla i samma affär som löske negrer och andra stinkande svartmuskingar. Journalist maffian som jämt pratar sig varma för mångkultur skulle bli de första att vilja bli medlemmar.
Citera
2008-11-03, 16:04
Bannlyst
Citat:
Hur ser intagningskriterierna i ditt dröm-GC ut?

Endast europeiska personer ska få flytta dit.
Citera
2016-08-08, 22:49
Medlem
Ördögs avatar
Efter nästan åtta år kanske även denna tråd kan bumpas? Sverige har fått sina första Gated Communities - eller grindsamhällen, som de tydligen kallas på svenska. Enligt dagens DI vill allt fler svenskar bo inom sådana områden - för trygghetens skull. Varför just tryggheten blivit en bristvara i Folkhemmet behöver vi väl inte spekulera om?

Fler svenskar vill bo instängt
http://www.di.se/artiklar/2016/8/8/fler-svenskar-vill-bo-instangt/

Ämnet kan med fördel diskuteras på olika delforum, men jag valde denna tråd:
(FB) Dags att införa Gated Communities? Det är krig!

Ämnet kan som synes diskuteras under olika rubriker, och gör det också.
(FB) Skapa en gated community i Sverige?
(FB) Poppelpark, lås ute mångkulturen. (Gated community)
(FB) Gnosjö kommun får ett gated community
(FB) Victoria Park - "gated community" i Malmö
(FB) Gated community - konsekvenser?
(FB) Gated communities
(FB) Varför är det så lite "Gated communities"[/quote]
Senast redigerad av Ördög 2016-08-08 kl. 23:09.
Citera
2016-08-09, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Efter nästan åtta år kanske även denna tråd kan bumpas? Sverige har fått sina första Gated Communities - eller grindsamhällen, som de tydligen kallas på svenska. Enligt dagens DI vill allt fler svenskar bo inom sådana områden - för trygghetens skull. Varför just tryggheten blivit en bristvara i Folkhemmet behöver vi väl inte spekulera om?

Fler svenskar vill bo instängt
http://www.di.se/artiklar/2016/8/8/fler-svenskar-vill-bo-instangt/

Ämnet kan med fördel diskuteras på olika delforum, men jag valde denna tråd:
(FB) Dags att införa Gated Communities? Det är krig!

Ämnet kan som synes diskuteras under olika rubriker, och gör det också.
(FB) Skapa en gated community i Sverige?
(FB) Poppelpark, lås ute mångkulturen. (Gated community)
(FB) Gnosjö kommun får ett gated community
(FB) Victoria Park - "gated community" i Malmö
(FB) Gated community - konsekvenser?
(FB) Gated communities
(FB) Varför är det så lite "Gated communities"

Japp, det är ett populärt ämne. Jag tror jag hittade ytterligare några...

https://www.flashback.org/sok/Gated+communities
Citera
2017-09-15, 16:25
Medlem
Ördögs avatar
Gästskribent Jakob Modéer: Grindsamhällen – Sveriges framtida bostadsform?
https://detgodasamhallet.com/2017/09/15/gastskribent-jakob-modeer-grindsamhallen-sveriges-framtida-bostadsform/
Citat:
Tycka vad man vill om det så verkar grindsamhällen vara en naturlig och eftersökt bostadsform i samhällen med höga inkomstklyftor, bristande offentlig sektor, och där folk uppfattar att segregationen, brottsligheten och otryggheten ökar. I dagens Sverige är det väl få som tror att vi är ett nytt Sydafrika eller USA, men desto fler som undrar vart det svenska samhället är på väg. Att inkomstklyftorna har ökat i Sverige de senaste tio åren är väldokumenterat, och för att inse att segregationen, brottsligheten och otryggheten ökar krävs inte mer än en titt i dagspressen.

Svenska grindsamhällen som Victoria Park i Malmö, Strandudden i Gnosjö och Poppel Park i Kungsbacka erbjuder bostadsägarna trygghet och livsstilsboende, med tillgång till tennis, parker, lekplatser och promenadstråk. Intressant nog påminner denna meny av livskvalitet mig om Björkhaga, det då nybyggda bostadsområde i Skanör där jag växte upp på 1970-talet. Här hade vi barn tillgång till offentlig fotbollsplan, tennisbanor, lekplatser, skidbacke (de snöade mer i Skåne på den tiden), cykelbanor som ledde oss hela vägen till skolan, ICA Göransson eller golfbanan, skogsmark för hundpromenader och trädklättring. Och all denna livskvalitet utan varken staket eller vakter (förutom en eller två av områdets pensionärer). På den tiden kunde familjen och civilsamhället, i samarbete med den offentliga sektorn, alltså upprätthålla en inre frid, trygghet och gemenskap.
Citera
2017-10-23, 20:53
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Ang. "Gated Mataffär" det skulle nog kunna vara ett vinnande koncept här. Jag tror många skulle vilja betala en slant extra för att slippa handla i samma affär som löske negrer och andra stinkande svartmuskingar. Journalist maffian som jämt pratar sig varma för mångkultur skulle bli de första att vilja bli medlemmar.

Jag bor på en plats i Sverige där vi indirekt har så. Mycket bekvämt.
Billighetsshoppingen på en annan butik, ger en bra vardaglig referens till vad man slipper på andra stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in