2015-04-20, 02:02
Medlem
....ursäktar felstavningen i topic men ni förstår.

Trygghet är basic i ett samhälle.
Alla vill bl säkert.
Känna sig trygga i sitt hem.

Sverige börjar bli otryggare. Mycket mord,rån,våldtäkter.

Varför finns det inte "stängda" områden och villaområden?
Vill bo i villa eventuellt men vågar man lämna barnen själva där?

Jag tror många hade uppskattat att bo i inhängda områden med kameror grind och vakter men det verkar inte existera mer ön i ytterst få städer.

Varför? Marknaden finns.
Kommer det att öka, i såfall när?
Citera
2015-04-20, 02:30
Medlem
libbens avatar
Dagen vi börjar se GC här och där i samhället är dagen vi förlorar den trygghet vi byggt upp i samhället.
Citera
2015-04-20, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Dagen vi börjar se GC här och där i samhället är dagen vi förlorar den trygghet vi byggt upp i samhället.

För mig finns inte den tryggheten du pratar om. Hade aldrig låtit min dotter (eller mig själv) promenera i Tensta,Rinkeby,Rosengård,Angered mm när mörkret faller.
Citera
2015-04-20, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
För mig finns inte den tryggheten du pratar om. Hade aldrig låtit min dotter (eller mig själv) promenera i Tensta,Rinkeby,Rosengård,Angered mm när mörkret faller.

Bor du i Tensta, Rinkeby, Rosengård eller Angered då? Har du någonsin varit på någon av platserna eller tror du bara på Flashbacks skräckpropaganda?

Trygghet är något subjektivt som sällan har med de faktiska omständigheterna att göra.

Gated communities ger en känsla av falsk trygghet. Du förväntar dig att du är säker och sänker därför garden. Det kan lika gärna vara din rike granne som är seriemördare eller våldtäktsman som de där fattiga araberna som du säkert är livrädd för. Dessutom skapar GC:s garanterat otrygghet för personer som ska på besök i sådana, speciellt icke-vita personer med tanke på vad som hänt i USA på senaste tiden...
Citera
2015-04-20, 03:03
Medlem
Strychnos avatar
Bostad, hem och trädgård --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2015-04-20, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Bor du i Tensta, Rinkeby, Rosengård eller Angered då? Har du någonsin varit på någon av platserna eller tror du bara på Flashbacks skräckpropaganda?

Trygghet är något subjektivt som sällan har med de faktiska omständigheterna att göra.

Gated communities ger en känsla av falsk trygghet. Du förväntar dig att du är säker och sänker därför garden. Det kan lika gärna vara din rike granne som är seriemördare eller våldtäktsman som de där fattiga araberna som du säkert är livrädd för. Dessutom skapar GC:s garanterat otrygghet för personer som ska på besök i sådana, speciellt icke-vita personer med tanke på vad som hänt i USA på senaste tiden...

Skräckpropaganda = verkligheten. Du lär knappast vara speciellt bevandrad i dessa områden kvällstid.

Icke-vita (dvs negrer) skulle känna sig osäkra i GC-områden? Ja, om de bara kunde hålla sig borta från att attackera poliser så vore allt så mycket enklare för dem. Varför attackerar inga vita polisen tror du?

Sen är negrer och araber grovt överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter och grova våldsbrott. Den rika vita mannen är det INTE, pajas!

Du är uppenbarligen en billig antivit rasist. Förhoppningsvis är du själv icke-vit.
Citera
2015-04-20, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Skräckpropaganda = verkligheten. Du lär knappast vara speciellt bevandrad i dessa områden kvällstid.

Och det är du? Du har rätt i att jag inte ofta varit i områdena på kvällstid (i Malmö då, de övriga områdena har jag ingen relation till men antar att de är jämförbara), men på dagtid är de som vilka områden som helst, bara att personerna som vistas där är lite mörkare i hyn... De flesta som rör sig ute är kvinnor och småbarn på lekplatserna. Jätteläskigt.

Citat:
Icke-vita (dvs negrer) skulle känna sig osäkra i GC-områden? Ja, om de bara kunde hålla sig borta från att attackera poliser så vore allt så mycket enklare för dem. Varför attackerar inga vita polisen tror du?

Mm, för det är ju attackerat poliser som folk gjort. Verkligen. Det är då säkerhetsvakter som skjutit ihjäl folk för att de skrämts av dem. Det är inget nytt att många inskränkta vita i USA är livrädda för svarta människor. 17-årige Trayvon Martin måste ha varit skitläskig i sin huvtröja. Jävla ynkrygg som skyller på offren.

Citat:
Sen är negrer och araber grovt överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter och grova våldsbrott. Den rika vita mannen är det INTE, pajas!

Vad i helvete har det här med gated communities att göra?

Citat:
Du är uppenbarligen en billig antivit rasist. Förhoppningsvis är du själv icke-vit.

Så oväntat att det kommer personpåhopp när man argumenterar emot den erkända Flashbackåsikten. Eller hur vill du att jag ska gå och hänga mig också? Skriv det, jag vet att du vill. Yttrandefriheten får ju inte hotas av att någon har en annan åsikt än din!

Det är rätt kul det här. Jag har kallats antivit, icke-vit, södermalmshjälte, muslimälskare och jag vet inte vad. Allt för att ni ska kunna hantera att det finns personer som inte ställer upp på er syn på världen. Att det ska vara så jäkla svårt att diskutera sakfrågor utan att behöva leta upp epitet på sin meningsmotståndare för att hantera personens åsikter.
Senast redigerad av Grillo 2015-04-20 kl. 05:49.
Citera
2015-04-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
....ursäktar felstavningen i topic men ni förstår.

Trygghet är basic i ett samhälle.
Alla vill bl säkert.
Känna sig trygga i sitt hem.

Sverige börjar bli otryggare. Mycket mord,rån,våldtäkter.

Varför finns det inte "stängda" områden och villaområden?
Vill bo i villa eventuellt men vågar man lämna barnen själva där?

Jag tror många hade uppskattat att bo i inhängda områden med kameror grind och vakter men det verkar inte existera mer ön i ytterst få städer.

Varför? Marknaden finns.
Kommer det att öka, i såfall när?

Om du faktiskt bemödar dig om att kolla upp statistik på antalet mord och våldsbrott i Sverige så kan du se att Sverige blir tryggare och tryggare, i mångt och mycket. Om vi någonsin hade "behov" av gated communities, så var det förrut, inte nu.
Citera
2015-04-20, 08:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Om du faktiskt bemödar dig om att kolla upp statistik på antalet mord och våldsbrott i Sverige så kan du se att Sverige blir tryggare och tryggare, i mångt och mycket. Om vi någonsin hade "behov" av gated communities, så var det förrut, inte nu.
Verkar som om statistiken säger att våldsbrott ökat kraftigt.
https://affes.wordpress.com/2012/01/12/valdsbrott-1975-2011/
Men i en gated community är det nog främst bostadsrelaterade brott som inbrott mer intressant, och här talar Brå om för dig att antal bostadsinbrott i villa ökat från 10 000/år till 15 000/ år på tio år, från 2005 till 2014

https://minfil.org/n4u4ifbcbc/_PNG-bild__500___300_pixlar_.png

Hämtad från denna sida: http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/bostadsinbrott.html
Citera
2015-04-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan

Att statistiken har ökat kan till stor del bero på att vi förut hade en större benägenhet att inte anmäla brott förut. Det är fortfarande många våldtäktsoffer som inte anmäler pga. skam, och förut var det vanligare att bara "skaka av sig" en käftsmäll än att anmäla den (OBS! Säger inte att det är fel att anmäla). Man behöver inte dra enkla slutsatser efter att ha sett lite siffror.

OnT: Tror du inte att GC kan bli en relativt lätt måltavla för exempelvis inbrottstjuvar och liknande med tanke på att det är välbärgade som bor i dessa?
Citera
2015-04-20, 10:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renyoa
Att statistiken har ökat kan till stor del bero på att vi förut hade en större benägenhet att inte anmäla brott förut. Det är fortfarande många våldtäktsoffer som inte anmäler pga. skam, och förut var det vanligare att bara "skaka av sig" en käftsmäll än att anmäla den (OBS! Säger inte att det är fel att anmäla). Man behöver inte dra enkla slutsatser efter att ha sett lite siffror.

OnT: Tror du inte att GC kan bli en relativt lätt måltavla för exempelvis inbrottstjuvar och liknande med tanke på att det är välbärgade som bor i dessa?

Man behöver inte bege sig längre än till valfritt villakvarter i Bromma eller Östermalmsfastighet (i Stockholm) för att hitta välbärgade.
Poängen med en gated community är just att förhindra lösdriveri och vandalism inom området, att öka säkerheten genom en privat vaktstyrka och, framförallt i USA, skapa enhetliga regler för byggnader, ordning och uppförande.
I den svenska debatten diskuteras säkerhet och avskärming främst, men det finns också andra aspekter, som att man vill bo med sina likar och vill slippa tomtar som målar om sitt hus i tvåtonsfärg. En betoning av community istället för gated. Man vill förhöja gemenskapen inom bostadsområdet i första hand.
Senast redigerad av Siegfrid 2015-04-20 kl. 10:39.
Citera
2015-04-20, 10:58
Medlem
CHI9s avatar
Citat:

Jag bor i Angered. Jag har gått hem ensam på natten från krogen, varit ute på kvällstid på helger. Min flickvän har kommit hem från krogen mitt i natten ensam flera gånger. Och vi är båda vita svenskar.
Varför tror folk att dessa ställen är vilda västern för? Låter det logiskt för dig att vi i Sverige skulle ha stadsdelar där människor inte skulle kunna vistas efter solnedgång? Vi bor inte i USA, detta är inte Compton. Jag har blivit rånad två gånger i mitt liv, en gång i stan och en gång i Haga (Ett fint, rikt "vitt" område). Har aldrig varit med om något som är i närheten till otrevligt i Angered.
Gated comunitys skapar bara mer segregation. Rika har råd att skydda sig, fattiga står utanför i ännu mer misär än vad det var innan.
Ni som klagar på rinkeby, biskop osv. Ni ser väl redan nu vad segregation har skapat för typ av områden? Och då vill ni ha ÄNNU mer segregation? Ni fattar väl att det bara kommer skapa fler "ghetton" och att kriminaliteten kommer stiga, och kvar finns de hårt arbetande fattiga människorna som inte har råd att skydda sig från dessa kaosområden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in