Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-27, 15:03
  #1
Medlem
Självklart skulle ett GC redan på planeringsstadiet uppfattas som kontroversiellt i Sverige. Massmedia och folkhemsnostalgiker skulle förfasas.

Men hur skulle det kunna gå till i praktiken? Ett bostadsbolag eller annat större företag tar reda på intresse och fixar prospekt. Hur fungerar markköp av den storleken? Finansiering? Jag föreställer mig ett större villaområde inhägnat av hög säker mur med vaktbolag som patrullerar samt givetvis infartskontroll.

Finns det någon med erfarenhet av relaterade branscher som känner för att diskutera detta vidare? Eller som är bekant med amerikanska GC?
Citera
2008-02-27, 15:09
  #2
Medlem
TengilKatos avatar
GC i Sverige är bara en tidsfråga bort. Det känns som att det första GC skulle uppstå i Skåne eller utanför Göteborg. Frågan är hur man ska avgöra vilka som ska få bo där. Etniska svenskar till 100%?
Citera
2008-02-27, 15:10
  #3
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
GC i Sverige är bara en tidsfråga bort. Det känns som att det första GC skulle uppstå i Skåne eller utanför Göteborg. Frågan är hur man ska avgöra vilka som ska få bo där. Etniska svenskar till 100%?

Nej, men ett fläckfritt brottsregister (förutom p-bot och annat tjafs då...), 0 betalningsanmärkningar, prata och skriva svenska klanderfritt.
Citera
2008-02-27, 15:13
  #4
Medlem
Bestinnans avatar
Tror faktiskt att det kommer uppstå inom några år. Dock lite tråkigt när de kommer, tycker inte att det ska behövas.
Citera
2008-02-27, 15:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradlee
Självklart skulle ett GC redan på planeringsstadiet uppfattas som kontroversiellt i Sverige. Massmedia och folkhemsnostalgiker skulle förfasas.

Men hur skulle det kunna gå till i praktiken? Ett bostadsbolag eller annat större företag tar reda på intresse och fixar prospekt. Hur fungerar markköp av den storleken? Finansiering? Jag föreställer mig ett större villaområde inhägnat av hög säker mur med vaktbolag som patrullerar samt givetvis infartskontroll.

Finns det någon med erfarenhet av relaterade branscher som känner för att diskutera detta vidare? Eller som är bekant med amerikanska GC?

Det ska väl inte vara några problem, eller? Frågan är om det är nödvändigt i Sverige idag eller om det bara är onödigt och att det är förklaringen till att det inte finns. Idag är det ju redan ganska så segregerat ...

Btw, om du har fått för dig att gated communities i USA är renrasiga vita kollektiv har du fel. Jag vet av erfarenhet att det är rasblandat. Det kommer att vara väldigt svårt att diskriminera invandrare om det är vad du syftade på ...
Citera
2008-02-27, 15:23
  #6
Avstängd
Saxon_Flixs avatar
Det finns väl redan ett i Malmö? De har ju en egen pool och allt? Ingen malmö bo som kan bekräfta detta?
Citera
2008-02-27, 15:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarianen
Det ska väl inte vara några problem, eller? Frågan är om det är nödvändigt i Sverige idag eller om det bara är onödigt och att det är förklaringen till att det inte finns. Idag är det ju redan ganska så segregerat ...

Btw, om du har fått för dig att gated communities i USA är renrasiga vita kollektiv har du fel. Jag vet av erfarenhet att det är rasblandat. Det kommer att vara väldigt svårt att diskriminera invandrare om det är vad du syftade på ...

Visst är det ekonomiskt segregerat redan. Men i sydvästra Skåne kan ibland även stabila områden drabbas av slödder pga korta avstånd i t ex Malmö med omnejd. Kanske främst i storstadsregionerna som GC är intressant.

Bara för att förtydliga: hudfärgen i ett GC tycker jag i princip är ointressant - det är kultur och attityd som är avgörande för att ett samhälle inte ska raseras. Och Sverige är på väg dit.

Det måste vara så att om inte kostnaden för att bosätta sig i ett GC ska bli oöverstiglig tror jag man måste ha någon sorts godkännandeprocess som inte DO eller annan myndighet med politisk agenda kan anmärka på.
Citera
2008-02-27, 15:34
  #8
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxon_Flix
Det finns väl redan ett i Malmö? De har ju en egen pool och allt? Ingen malmö bo som kan bekräfta detta?

Pool vet jag inte men jag är rätt säker på att det finns ett.
Ligger ute i limhamn vid det gamla kalkbrottet.
Blev nyfiken på vad det var när det stod något om att det var kameraövervakat osv, sökte på namnet på stället och har för mig att det var bostäder.

Mindre charmiga bostäder dock. Inget beverly hills direkt.


Ska ta och kolla upp det i morgon när jag har vägarna förbi.
__________________
Senast redigerad av Apspektakel 2008-02-27 kl. 15:39.
Citera
2008-02-27, 15:40
  #9
Medlem
Babianens avatar
Vad skulle vara meningen med det?

När invandrarna flyttar in, blir man ju inlåst tillsammans med dem.
Citera
2008-02-27, 15:53
  #10
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Vad skulle vara meningen med det?

När invandrarna flyttar in, blir man ju inlåst tillsammans med dem.



Vore jag kvinna skulle jag ha ett eget område för bara kvinnor för att slippa oss män. Det är ju faktiskt vi män som står för allt ont här i världen.
Citera
2008-02-27, 16:01
  #11
Medlem
Har släkt som bor i s.k GC's i Oregon. Verkar extremt smidigt och bekvämt. Intressant är också att i just deras samhälle, så är det en mix av människor, alla hus kostar inte lika mycket osv, och alla familjer drar inte in 300k dollar om året. De har även "town meetings" som jag har förstått det och folk känner varandra, och ser efter varandras ungar på kvällarna när de är ute. En trygg och väldigt hälsosam miljö helt enkelt.

Är inte hundra på hur deras process för inflyttning ser ut, kan dock kolla upp det och återkomma.

Påminner ju en hel del om en typisk svensk radhusidyll för 25 år sedan, och även min egen uppväxt.

Jag är inte alls negativt inställd till en sådan utveckling i sverige, det kommer antagligen komma fram i den naturliga process som sverige nu går igenom.
Citera
2008-02-27, 16:04
  #12
Medlem
Enklaste sättet att få det att funka bra är ju såklart att ha en strikt "whites only"-policy. Detta går nog att ordna trots kosmopolitregimens anti-vita lagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback