Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Antar att du menar att privata intressen skall vara väghållare?
Iom att det galet mycket dyrare att bygga vägar i Sverige än tex på kontinenten, gör att det är omöjligt att göra affär på att "driva en väg". Underlaget är alldeles för litet och då blir vägavgiften för att nyttja vägen alldeles för dyr. Om det hade varit en god affär att driva svenska vägavsnitt i privat regi så hade vi redan haft privata avgiftsbelagda vägar. Belive me.
Låt säga att staten säljer ut E6:an från Malmö till norska gränsen. Marknadsvärdet är troligtvis långt under de ca 40-50 miljarder (baserat på att 1mil motorväg, mellan viltstängsel-viltstängsel, kostar mellan 500-800 miljoner att bygga idag) det kostat att bygga vägen.
I Sverige finns inte fordonsunderlaget att driva en sådan väg i privat regi utan att ta ut ohyggliga nyttjandeavgifter.
Fast i Göteborg har vi ju ju, om vi ser nyktert på saken, inga problem med trafiken i Göteborgs innerstad. Det vi har är störningar i det statliga vägnätet på lederna runt om Göteborg, som endast uppstår vid vissa tidsintervall på dygnet.
Finns redan idag privata intressen som är väghållare, det kallas enskilda vägar (samfällighetsföreningar som förvaltar gemensamhetsanläggningar).
Att det är dyrt att bygga väg i Sverige hänger ju delvis ihop med det som kommer varje vinter, nämligen tjäle. Att bygga vägar där det antingen är permafrost eller inte förekommer tjäle är otroligt mycket billigare.
1 mil MV kostar väl snarare 300-400 miljoner förutsatt att det inte förekommer särskilda omständigheter.
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3378202.ece
Tycker nog att det förekommer problem med trafiken i innerstaden om man använder den definition som finns avseende fritt flytande fordon och att faktisk hastighet på vägarna inte ska deviera allt för mycket från VR.
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag är principiellt emot trängselskatt. Men satan vilken skillnad på mängden bilar det är i stan sedan i måndags, känns som en spökstad vissa stunder. Var ÄR alla jag svurit åt de senaste åren? Kan det vara en gemnsam aktion för att trängselskatten skall inbringa så lite pengar som möjligt?
Bor inne i stan, trots det så kör jag ungarna till skolan varje dag eftersom vi alltid kommer för sent annars. Den sista tiden har den resan, från Svingeln ungefär till Sprängkullsgatan tagit 25-30 minuter. Idag tog det max 7.
Konsekvens: jag kommer aldrig mer åka ut ur stan (ikea, hornbach,, snyft), de som bor strax utanför det som verkställarna bedömt stan (majorna liksom..hallå) kommer aldrig mer köra in i stan. Det blir turisterna som får betla den där jävla västlänken, det kan ta åtskilliga år att få ihop pengarna (+ de år det tar för installationen att betala sig)
Eller så är det samma som förekommer i Stockholm, nämligen att människor väljer färdmedel och restider efter sina förutsättningar? Varje gång jag reser i Stockholm så förvånas jag över de idioter som sitter ensamma i plåtburkarna och spenderar timmar i köerna framför att åka tåget eller bussen och kunna fakturera hela restiden samt inte leta parkering/betala.
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vänta bara tills göteborgs näringsliv reagerar, tänk hur mycket handeln måste tappa. Lunchrestauranger som ligger på endera sidan av "berlinmuren" kan lätt tappa 25% av sin omsättning gissar jag, lägg till detta utebliven handel i olika former..
Fast all forskning visar på det motsatta förhållandet, färre bilar => ökad omsättning. Tror DU att handeln skulle finansierat de åtgärder man gjort med gångfartsområdena i göteborgs kärna om det inte medfört en ökad omsättning?
Citat:
Ursprungligen postat av deniseh
Dom som är för trängselskatten är självklart alla de som inte drabbas. De är alla dom som åker kollektivtrafik ändå, de som faktiskt kan ta sig till sitt jobb med västtrafiks värdelösa färdmedel.
De som är för trängselskatterna (iaf jag) kan självklart drabbas utav den, men det är på samma sätt som att mina skattepengar går till skola och omsorg, trots att jag i dagsläget inte nyttjar detta.
Statistiken säger ju också att majoriteten utav bilresorna är väldigt korta och lika väl kan företas gående eller per cykel. Men du kanske tar bilen 1 km till gymmet för att springa lite på löpbanden?