2013-01-11, 17:21
Medlem
Fassls avatar
Finns det några planer på att spränga skiten i luften? Alternativt att riva/välta skiten.
Citera
2013-01-11, 17:44
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vet inte hur många av er som köpt en lins men hur som helst så fungerar det inte. Vill ni veta mer fråga på och om ni inte tror mig så köp och bli missnöjda istället.

http://www.biltull.nu/

http://www.potatisgris.se/

Varsågod och lämna litet konsumentupplysning! Vi vill veta varför det inte fungerar.
Citera
2013-01-11, 17:49
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nix, E6 byggdes långt innan sverige blev medlem i Eu.

Han kanske avsåg utbyggnaden av E6 till motorväg?

Sammanfattning av min första arbetsvecka med vägtull (passerar Gbg från söder till norr ToR varje vardag)

1. Mindre trafik Åbromotet-Olskroksmotet. Speciellt på eftermiddagen söderut.
2. Tidsvinst för min del: ca 8min på eftermiddagen och 10-12 min på morgonen (runt sexhacket)
3. Trafikmängden Kungsbacka - Åbromotet i stort sett samma. Trafiken klumpar dock ihop sig iom att farten har sänkts på sträckan och det är i stort sett "vänsterfilskö" ända ner förbi Särömotet. Precis som innan alltså.
4. Sjukt lite trafik på lunchen på lederna runt om stan mot vad det var innan.
5. Ingen kö i södergående norr om Tingstadstunneln (här tjockade det alltid ihop sig vid GP-huset oavsett tid på dagen)

Slutsats. Flexande kontorslallon som flexar hem med bilen 15:30 verkar vara ett minne blott?
Citera
2013-01-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tbgit
kamerorna klarar få tag i nummerplåten utan att passera genom stationen.

Kolla det här och återkom!
Om det stämmer är det ju barockt då många stationer är placerade just vid rondeller och andra trafiklägen där kameran utan problem kan snappa upp dig av misstag.
Citera
2013-01-11, 18:31
Medlem
Trustys avatar
Först inkomstskatt, vägavgift, skatt på bensinen och trängselskatt. Inte mycke pengar kvar!
Ta bort västtrafik från monopol och låt privata företag bygga vägar.

Skit snack att det behövs till västsvenska paketet. Ni som är för en trängselskatt, hur är ni funtade? Bort med trängselskatten så kan ni som är för den betala.
Citera
2013-01-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusty
Först inkomstskatt, vägavgift, skatt på bensinen och trängselskatt. Inte mycke pengar kvar!

Skit snack att det behövs till västsvenska paketet. Ni som är för en trängselskatt, hur är ni funtade? Bort med trängselskatten så kan ni som är för den betala.

Vägavgifter har vi knappast i Sverige generellt.

Västtrafik har inget monopol, du får starta kollektivtrafikföretag om du vill. Sen är det ju bara privata företag som anlägger vägarna, visst oftast på uppdrag av myndigheter så som Trafikverket eller kommunerna.

Hur jag är funtad, den som orsakar ett problem ska självfallet betala för lösningen. Oavsett om det är rökning som orsakar lungcancer eller fordonstrafiken som orsakar köer.
Citera
2013-01-11, 19:30
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trusty

Antar att du menar att privata intressen skall vara väghållare?
Iom att det galet mycket dyrare att bygga vägar i Sverige än tex på kontinenten, gör att det är omöjligt att göra affär på att "driva en väg". Underlaget är alldeles för litet och då blir vägavgiften för att nyttja vägen alldeles för dyr. Om det hade varit en god affär att driva svenska vägavsnitt i privat regi så hade vi redan haft privata avgiftsbelagda vägar. Belive me.

Låt säga att staten säljer ut E6:an från Malmö till norska gränsen. Marknadsvärdet är troligtvis långt under de ca 40-50 miljarder (baserat på att 1mil motorväg, mellan viltstängsel-viltstängsel, kostar mellan 500-800 miljoner att bygga idag) det kostat att bygga vägen.

I Sverige finns inte fordonsunderlaget att driva en sådan väg i privat regi utan att ta ut ohyggliga nyttjandeavgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur jag är funtad, den som orsakar ett problem ska självfallet betala för lösningen.

Fast i Göteborg har vi ju ju, om vi ser nyktert på saken, inga problem med trafiken i Göteborgs innerstad. Det vi har är störningar i det statliga vägnätet på lederna runt om Göteborg, som endast uppstår vid vissa tidsintervall på dygnet.
Senast redigerad av Gothenburger 2013-01-11 kl. 19:36.
Citera
2013-01-11, 19:48
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Sammanfattning av min första arbetsvecka med vägtull (passerar Gbg från söder till norr ToR varje vardag)

3. Trafikmängden Kungsbacka - Åbromotet i stort sett samma. Trafiken klumpar dock ihop sig iom att farten har sänkts på sträckan och det är i stort sett "vänsterfilskö" ända ner förbi Särömotet. Precis som innan alltså.

Nu vet ju inte jag när du kör men jag kör Kungsbackaleden fram till Åbromotet och denna vecka har jag i princip hållit 90-100 hela vägen.

Min sträcka som tidigare tog upp emot en timme till jobbet kör jag nu på 45-46 minuter.

Är framme i Västra Frölunda runt halv 8.
Citera
2013-01-11, 21:11
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fassl
Finns det några planer på att spränga skiten i luften? Alternativt att riva/välta skiten.

Faktum är att väldigt få hot har framförts mot denna utrustning. Och med tanke på alla fantasifulla galenskaper som brukar framföras på Flashback kan man nog sluta sig att ingen är intresserad av detta. Med tanke på att ganska få ger sig på fartkameror ute i skogen kan man nog tänka sig att folk drar sig för att sabotera något i stan.
Citera
2013-01-11, 21:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Nu vet ju inte jag när du kör men jag kör Kungsbackaleden fram till Åbromotet och denna vecka har jag i princip hållit 90-100 hela vägen.

Min sträcka som tidigare tog upp emot en timme till jobbet kör jag nu på 45-46 minuter.

Är framme i Västra Frölunda runt halv 8.

Jag åker nog ca en timme före dig på morgonen (norrut)
Senast redigerad av Gothenburger 2013-01-11 kl. 21:40.
Citera
2013-01-11, 23:13
Medlem
allegragellers avatar
Jag är principiellt emot trängselskatt. Men satan vilken skillnad på mängden bilar det är i stan sedan i måndags, känns som en spökstad vissa stunder. Var ÄR alla jag svurit åt de senaste åren? Kan det vara en gemnsam aktion för att trängselskatten skall inbringa så lite pengar som möjligt?

Bor inne i stan, trots det så kör jag ungarna till skolan varje dag eftersom vi alltid kommer för sent annars. Den sista tiden har den resan, från Svingeln ungefär till Sprängkullsgatan tagit 25-30 minuter. Idag tog det max 7.

Konsekvens: jag kommer aldrig mer åka ut ur stan (ikea, hornbach,, snyft), de som bor strax utanför det som verkställarna bedömt stan (majorna liksom..hallå) kommer aldrig mer köra in i stan. Det blir turisterna som får betla den där jävla västlänken, det kan ta åtskilliga år att få ihop pengarna (+ de år det tar för installationen att betala sig)
Citera
2013-01-11, 23:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Konsekvens: jag kommer aldrig mer åka ut ur stan (ikea, hornbach,, snyft), de som bor strax utanför det som verkställarna bedömt stan (majorna liksom..hallå) kommer aldrig mer köra in i stan. Det blir turisterna som får betla den där jävla västlänken, det kan ta åtskilliga år att få ihop pengarna (+ de år det tar för installationen att betala sig)

Vänta bara tills göteborgs näringsliv reagerar, tänk hur mycket handeln måste tappa. Lunchrestauranger som ligger på endera sidan av "berlinmuren" kan lätt tappa 25% av sin omsättning gissar jag, lägg till detta utebliven handel i olika former..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in