2013-05-26, 10:40
Medlem
Chief Wiggums avatar
Kritiken kommer bla. från trafikverket och riksrevisionen. Det står på den sidan som du menar saknar källor

Din kritik däremot är löst tyckande och saknar helt källor och referenser...
Citera
2013-05-26, 10:49
Medlem
Naikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag är för trängselskatt och i princip även för direktdemokrati av Schweizisk typ. Jag säger däremot nej till folkomröstning eftersom sådana skall föregå avgörande beslut.

Nu när folkomröstning skall hållas anser jag dock att resultatet skall följas. Folket skall bestämma även om de inte vet vad de röstar om.

Säger folket nej till trängselskatt anser jag att följande skall göras:

Hela infrastrukturpaketet stoppas omedelbart, dvs även Göta älv-bro och Marieholmstunnel. Göta älv-bron stängs för biltrafik för att förlänga livslängden så gott det går. För att motverka trafikkollaps i innerstan byggs ytterligare bussfiler men jag tror inte detta räcker utan vi måste även helt stänga flera stråk, t ex det förbi centralstationen som ju inte heller behövs när bron stängs för biltrafik. Bussfiler införs även i Tingstadstunneln.

Bilisterna får trängas i Tingstadstunneln till dess de är beredda att betala för alternativen.

Vad är det här för jävla utpressning? Är du helt dum i huvudet? Tror du att vi gör det här för att vi tycker det är kul? Skulle vara kul att se dig som politiker...
Citera
2013-05-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naikon
Vad är det här för jävla utpressning? Är du helt dum i huvudet? Tror du att vi gör det här för att vi tycker det är kul? Skulle vara kul att se dig som politiker...

Utpressning? Trängselskatten skulle lösa två problem, finansiering av infrastruktur och trängsel i stan. Utan trängselskatt faller finansieringen och därmed även t ex de älvförbindelser jag nämner. Trängseln får istället lösas med billigare metoder, t ex avstängd bro och fler bussfiler. Du bestämmer själv i folkomröstningen men måste naturligtvis som vuxen veta att val får konsekvenser.
Citera
2013-05-26, 11:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
I Göteborg kan du ju köra andra alternativa vägar, men det kanske inte fungerar att köra på dessa?...

Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Fast det går ju att köra förbi Gbg utan att betala, precis som du kan köra förbi Stockholm utan att passera genom via E4...

Fast VSP innehåller ju en hel del saker som underlättar för bilisterna.

Är du helt dum i skallen? Ska du från Halland till Bohuslän måste du genom Tingstadstunneln bara för att passera Göteborg och får betala trängselskatt. Detta även om du inte ens kör av genomfartsleden utan bara passerar. Även om du tar R45 strax innan Tingstadstunneln eftersom R45 ligger inom tullområdet.

All fjärrtrafik söderifrån får betala trängselskatt när de passerar Göteborg oavsett om de ska mot Bohuslän eller väljer att ta R45 mot Karlstad. E4 går inte och har aldrig gått genom Göteborg utan går från Helsingborg via Stockholm och norrut.

Dessutom är TS så illvilligt utformad att de boende på Hisingen (norr om Göteborg) i E6:ans sträckning måste betala för att passera den för att åka över till sitt närmaste köpcentra som de har på andra sidan motorvägen. De ska knappast ner till centrum inne i själva Göteborgs stadskärna utan vill bara ta bilen 200-500 meter för att handla. Dessutom en sträckning där kollektivtrafik inte finns annat än under rusningstrafik. Detta för att kunna pungslå de som tar bilen till sin arbetsplatser till denna del av Hisingen och då oftast från kranskommuner eller andra delar av Hisingen. Detta eftersom boendet ligger på ena sidan och arbetsplatser och köpcentrat på den andra.

Från Stocholms perspektiv är kanske Bohuslän en avkrok och landsända men från Skandinaviens perspektiv är det en viktig länk ner till kontinenten eftersom E6 passerar Göteborg och förbinder halva västra Skandinavien med kontinenten inklusive Norge. Detta känner du inte till eftersom du enbart kan relatera till E4 när du och dina gelikar ska till kontinenten och ska ni till Göteborg så tar ni antingen E20 eller R40 som går via Örebro respektive Jönköping.

Att åka ännu längre österut från Norge eller Karlstad runt Göteborg (hört talas om Vänern?) är inget alternativ såvida du inte vill leda trafiken via öde grusvägar och genom stora skogsområden som inte är utbyggda för att ta emot denna trafik och dessutom blir en omväg på drygt 10 mil.

Att du som 08 bara kan relatera med E4 som går till en avkrok som Norrland gör att du inte begriper omfattningen av den trafik som på sikt bör ledas runt Göteborg. Din lösning är tydligen att straffa den nyttotrafik och annan fjärrtrafik som inte har andra alternativ än att åka genom GBG och ta Tingstadstunneln. Det finns två alternativ och det är R45 och Älvsborgsbron som även de tar ut trängselskatt.

Om du inte vet vad du talar om och inte kan det mest elementära om stadens och Sveriges geografi föreslår jag att du kniper käft.

Jag föreslår att du tar grundskolans geografibok och läser på lite om Sveriges geografi och vilka sträckningar de större vägarna i landet har alternativ går ut och nattvandrar så att inte alla övriga bilfientliga i din förort förmår elda upp de återstående bilar ni har kvar.

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 12:02.
Citera
2013-05-26, 12:02
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Utpressning? Trängselskatten skulle lösa två problem, finansiering av infrastruktur och trängsel i stan. Utan trängselskatt faller finansieringen och därmed även t ex de älvförbindelser jag nämner. Trängseln får istället lösas med billigare metoder, t ex avstängd bro och fler bussfiler. Du bestämmer själv i folkomröstningen men måste naturligtvis som vuxen veta att val får konsekvenser.

Jag måste reservera mig mot den retorik som TS-förespråkarna gärna använder.
Vad är det som gör fallet Göteborg så unikt att det bara MÅSTE finansieras genom TS?
Ni vill gärna göra sken av att det inte går med alternativa finansiering.

Missförstå mig rätt - jag har full förståelse för att det används som ett argument (och för sakens skull kan jag avslöja att jag själv inte är hundra på vad jag tycker i sakfrågan) men det är ju ett ytterst dåligt argument.

Ingen ska inbilla mig eller medborgarna att TS är ett måste för något alls och det är väl det som många reagerat på och genomskådat. Det är förbannad lugn att påstå att utan TS är domedagen här - vilket är exakt den retorik som används.

Ja, det kanske vill till en skattehöjning - om den saken tror jag Göteborgarna klarar alldeles utmärkt att ta ställning till. Även andra alternativa finaniseringar och modifikatationer av VSP borde ses över rejält en gång till - det är uppenbart att så inte skett i önskvärd omfattning.

Allt för att Kalle Anka gänget till patrask som vi har som politiker i denna staden inte ser till att förankra en sådan stor trafiksatsning ordentligt INNAN man skriver på en massa avtal.
Citera
2013-05-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Så pga Marieholmstunnel och ny Götaälvbro så ska man slösa bort pengar på västlänken!!?? Förvandla centrala Göteborg till en byggarbetsplats i 10 (tio!) år med stora trafikproblem som följd?

Citat: Kostnad/nytta-analys med traditionella metoder visar negativ samhällsnytta. Trafikverket beräknade mer än 11 miljarder kronor i negativ samhällsnytta. Alternativ finns som ger samma kapacitetshöjning till ungefär halva kostnaden.

Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken

Detta för att en liten grupp pendlare ska spara minuter i restid?

För 1,5 miljoner SEK per pendlare kan man flyga dessa med privathelikopter istället...

Du verkar vara lite bakåtsträvande tycker jag. 10 år går relativt snabbt, möjligt att västlänken som ensamt projekt ger en negativ samhällsnytta enligt de cost benefit analyser som gjorts, gäller att se från ett större perspektiv. Ser vi på många av de samhällsekonomiskastudier som baserar sig på hela trängelskatten så genererar de flesta en positiv samhällsnytta för medborgarna. En av trafikverket gjord analys finns att hitta här:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/55102/forslag_till_revideringar_av_trangselskattesysteme t_i_goteborg.pdf

Denna analys visar ett positivt resultat om ca 105 milj kr.

Har även sett studier på området som baserat sig på samhällsekonomiskanalys utifrån specifika gruppers perspektiv i göteborg. Bland annat för de som avstår från att använda sitt fordon till följd av trängelskatten. För dessa individer har motsvarande kalkyler visat negativ samhällsnytta omkring 115 miljkr. Dessa personer vilka inte kan ta del av många av de fördelar som trängselskatten väntas medföra. Utifrån Kaldor & Hicks rättvise kriterium så är de dessa personer som ska kompenseras till följd av trängselskatten snarare än de bilförare som faktiskt får ta del av privelegierna som trängselskatten väntas medföra i större grad.

Du måste ju förstå att i stort sett alla specifika infrastruktur satsningar utifrån liknande kalkyler kommer att visa ett negativt resultat, det är ju därför privataktörer i så liten mån spelar på den marknaden och varför kommun, stat etc tar på sig dessa satsningar, finansiering genom trängselskatt är en valbar form.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du tycker det väger upp. Det tycker definitivt inte jag och många med mig, därav kravet på folkomröstning.

De fördelar jag räknade upp i tidigare var ju bara några av de man kan vänta sig som bilist. Minskad bränslekostnad, mindre buller, bättre hälsa, miljö och livskvalitet är också positiva effekter.
Senast redigerad av jojesos 2013-05-26 kl. 12:12.
Citera
2013-05-26, 12:44
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenit99
.
Höjning av kommunalskatten ca 50 öre kan väl inte vara fel i kombination med en mer logisk trängselskatt , man betalar bara när man kör in i city inte ut,betalningen på E6 kan ske om man har ca 3 timmar att göra återresa på, inte som idag 1 timma,Att korsa E6 till köpcentrum skall inte kosta något,självklart men de styrande tänkte inte till där,,det drabbar ju inte dom , ingen av dom bor ju där.

Exakt... Problemet är att de stora arbetsplatserna inte ligger i centrum och medelklassen till stora delar redan bor i kranskommunerna alternativt södra Göteborg och redan idag kör runt det bilfientliga och trånga centrum och att skatteunderlaget då inte räcker till. Därför är Älvsborgsbron belagd med avgift.

Stadskärnan kan inte växa mer utan expansionen sker idag utanför och främst söder om denna.
För Henrik21 skull vill jag klargör att denna Älvsborgsbro ligger väster om stadskärnan och förbinder medelklassens villaområden söder om Göteborg med Hisingen där Volvo och hamnen ligger.

Därför nu denna idiotiska satsning på spårbunden trafik in till stadskärnan där flertalet i kranskommunerna ändå måste byta till nån pendellinje till Hisingen som ännu inte är utbyggd eller planerad. Dessutom en längre resväg i kilometer. Varför vill de leda in all denna lokala trafik till Centralstationen och stadskärnan som redan idag är belastad? Bussarna runt centralen står idag redan i kö i bussfilerna för att i tur och ordning kunna hämta och släppa av de få resande som trots allt väljer bussen till Hisingen via centrum.

Var det inte trängsel vi skulle ha bort och en buss kräver faktiskt större utrymme i centrum än de bilar som på trafikleder kör runt centrum. Nils Ericssongatan är inte längre framkomlig. Inte ens för de bussar som kör i bussfilen utan får köa de med. Detta gör att resande till och från centralen inte kan ta taxi eftersom taxi inte får nyttja kollektivfältet, trafikinfakt då uppstår och gör att affärsresande nästa gång överväger flyget och åker taxi runt centrum till sin destination.

Att man tagit bort körfält över stampbroarna och byggt en cykelbana (!!!) underlättar inte precis för kollektivtrafiken (buss) att nå centralstationen och idag har vi enbart två körfält varav en är för bussar och en för taxi & bilar samt en cykelbana. Jag har ännu inte sett nån tågresenär eller affärresenär från nåt hotell med bagage cykla till centralen och denna cykelbana är alltid tom.

Vi hade innan tre körfält och få busslinjer och smidig passage för alla. I regel får man idag vänta där i flaskhalsen och se ljusignalerna slå om flera gånger innan man hinner passera varav en del står i korsningen och blockerar för övrig passerande trafik.

De som vill åka på denna påtänkta infrastruktur VSP kan ju själva bekosta den via biljettpriser alternativt den kommunala skattsedeln och inte vi andra som väljer att bruka den infrastruktur som redan finns och är betald? Då slipper vi i kranskommunerna bekosta ett projekt som vi aldrig har till avsikt att nyttja då vi kör runt stadskärnan. Älvsborgsbron och Tingstadstunneln finns och är redan betalda. De som har nytta av VSP kan betala denna via biljettpriser alternativt att via skattsedeln i Göteborg och kranskommunerna.
Varför ska enbart bilister och nyttotrafiken bekosta denna utbyggnad av ny infrasruktur och inte de som efter att den är utbyggd av sina nyttjare via biljettpriser alternativt via skattsedeln?

Nä...Politikerna har fattat detta beslut utan att sälja det till allmänheten och i främst syfte att straffa bilster som utmålas som bilburna äldre lågutbildade medelåldersmän som knappast hör till MP.s väljarkår. Detta projekt har ett demokratiskt underskott och det är främst detta som gör att det nu exploderar i ansiktet på våra politiker som försökt kuppa igenom det utan allmänheten fått ta ställning till ett eller flera alternativ.

Jag medger att staden behöver utbyggd infrastruktur men det ska gynna regionen och beskostas av oss alla via skattsedeln och inte brukas som straffskatt på bilburna som till stora delar inte får någon nytta av satsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....otstandaren-ut

Så här ser den typiske motståndaren ut:
•Saknar högskoleutbildning
•Är politiskt ointresserad
•Har lågt förtroende för politiker
•Bor utanför betalstationerna
•Är över 40 år
•Står till höger politiskt

Man kan inte genomdriva projekt för att straffa majoritetsbefolkningen (vita bilburna heterosexuella män) och dess livsföring eftersom denna grupp bär upp samhället utan att då projektet haverar p g a sitt demokratiska undeskott. Att MP lyckats kuppa igenom detta beror på att de i en stark ställning som tredje största partimen detta lär knappast bestå efter 2014 efter detta schabbel. Moderaterna som nu främst har att se med oro när SD växer tvekar mycket riktigt när det gäller att köra över de egna grupperna som främst hör till majoritetsgrupperna.

Innerstadscyklister, lattedrickande feminister och studenter och den kollektivburna mångkulturen är tillsammans inte en majoritet utan hör till olika minoritetsgrupper och därför denna profilering som just visar att det är majoritetsbefolkningen som nu ryter tillbaka. Ta rätt slutsats av den profileringen.

Att vi som är bilburna anses vara lågutbildade beror på att vi förr kunde gå direkt från gymnasiet till ett bra arbete med bra framtidsutsikter varav många i de äldre generationerna nu har positioner som är långt högre än deras utbildning. Idag är det tvärtom så att många välutbildade tvingas ta arbeten långt under sin kompetensnivå och detta faktum skulle då tas som intäkt för att de generationer som inte tvingades kvar i skolbänken ytterligare några år är dumma i skallen..?

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 13:22.
Citera
2013-05-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Så pga Marieholmstunnel och ny Götaälvbro så ska man slösa bort pengar på västlänken!!?? Förvandla centrala Göteborg till en byggarbetsplats i 10 (tio!) år med stora trafikproblem som följd?

Citat: Kostnad/nytta-analys med traditionella metoder visar negativ samhällsnytta. Trafikverket beräknade mer än 11 miljarder kronor i negativ samhällsnytta. Alternativ finns som ger samma kapacitetshöjning till ungefär halva kostnaden.

Källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken

Detta för att en liten grupp pendlare ska spara minuter i restid?

För 1,5 miljoner SEK per pendlare kan man flyga dessa med privathelikopter istället...

Kan inte du ta och hänvisa till rapporten där detta står skrivet?
Det finns ju nämligen fler rapporter som pekar på att västlänken är viktig för att:
  • Skapa större arbetsmarknad
  • Skapa möjligheter för ett attraktivare göteborg för boenden mot: Göteborg -Uddevalla och framt: Göteborg -Trollhättan, vänersborg och framåt: Göteborg- Alingsås, Herrljunga och framåt: Göteborg - Landvetter, Borås: Göteborg - Kungsbacka, Varberg och framåt.
  • Skapa konkurrenskraftig kollektivtrafik
  • Förbättra kvaliten och leveranskapaciteten i näringslivets transporter och förstärka västragötaland som konkurrenskraftig för etablering av industrier och företag

Om du tror att västlänken Enbart är till för en liten grupp pendlare och inga andra - så är du dum. Riktigt dum
Citera
2013-05-26, 13:18
Medlem
Inget parti kommer kämpa för att avveckla systemet när dom väll hamnat vid makten. Kritiken är redan tagen av det förra folkvalda och dom nya kommer bara räkna pengarna. 4 år fram vid nästa vall är det redan 5 år sedan dom togs i bruk och elden har dött.
Citera
2013-05-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Innerstadscyklister, lattedrickande feminister och studenter och den kollektivburna mångkulturen är tillsammans inte en majoritet utan hör till olika minoritetsgrupper och därför denna profilering som just visar att det är majoritetsbefolkningen som nu ryter tillbaka. Ta rätt slutsats av den profileringen.

Att vi som är bilburna anses vara lågutbildade beror på att vi förr kunde gå direkt från gymnasiet till ett bra arbete med bra framtidsutsikter varav många i de äldre generationerna nu har positioner som är långt högre än deras utbildning. Idag är det tvärtom så att många välutbildade tvingas ta arbeten långt under sin kompetensnivå och detta faktum skulle då tas som intäkt för att de generationer som inte tvingades kvar i skolbänken ytterligare några år är dumma i skallen..?

Det är inte särskilt svårt att räkna ut att du är lågutbildad när man läser första stycket, där du implicit säger att västsvenska paketet är till för en grupp feminister och cyklister. Om du för ett ögonblick kan glömma denna grupp en stund och istället reflektera över vad västsvenska paketet innebär för:
  • Framtida bostadsmarknad
  • Framtida arbetsmarknad
  • Presumtiva företags etablering i Göteborgsregionen
  • Befintliga företags möjligheter till effektiva transporter i framtiden
Citera
2013-05-26, 13:57
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det är inte särskilt svårt att räkna ut att du är lågutbildad när man läser första stycket, där du implicit säger att västsvenska paketet är till för en grupp feminister och cyklister. Om du för ett ögonblick kan glömma denna grupp en stund och istället reflektera över vad västsvenska paketet innebär för:
  • Framtida bostadsmarknad
  • Framtida arbetsmarknad
  • Presumtiva företags etablering i Göteborgsregionen
  • Befintliga företags möjligheter till effektiva transporter i framtiden

Jag medger att vi behöver uppgradera infrastrukturen men inte att detta ska kuppas igenom av politiker som även har en agenda att straffa den stora majoritetsbefolkningen som bär upp staden, är bilburen då få alternativ finns och till stor del utgör skatteunderlaget.

Idiotin runt Stampbroarna lyser ju av hat mot just de bilburna som har att sitta i köer och se denna tomma cykelbana som få utnyttjar. Förstår du inte att folk blir förbannade då detta bara är ett sätt att medvetet djälvas och dessutom gör att även bussarna i linjetrafik hamnar i köer. De bussar som är stora och skrymmande och främst försvårar framkomligheten för varandra..? De har även orsakat tillbud då folk ränner runt dessa bussar i deras döda vinklar. Dessa stora bussar med vrålande motorer i stillastående trafik med få passagerare ska vi ha att belasta innerstaden..?

Detta till en tågstation där folk väljer att åka med spårbunden trafik..? Idioti.

Varför inte i demokratisk ordning debattera detta samt ge alternativ som vi i regionen har att ta ställning till? Är inte det demokratiska underskottet en belastning menar du? Om ni tror på ert förlag får ni väl rimligen sälja in det bättre hos allmänheten? Att enbart hänvisa till att ni har högre utbildning och därför vet bättre är inte ett giltligt argument. Inte i en demokrati vartfall.

Hur gick det med den utlovade folkomröstning som politikerna först utlovade? Du tror inte en stor del av bitterheten ligger i just detta och inte i själva projketet i sig? Efter efter vissa modifikationer där man tar bort udden just mot bilburna medelålders kanske detta har lättare att få gehör..?
Även bland de som inte hör till MP-väljarkår..?

Den grupp som brukar kallas majoritetsbefolkning i alla länder och till stora delar utgör skatteunderlaget och är självförsörjande och inte så beroende av politiska beslut i allmänhet. Den grupp som alla "världsförbättrare" ser som samhällets största problem trots att de inte bränner bilar eller kastar sten.

Jag tror moderaterna i staden har en bättre syn på demokrati än dina gelikar.

Du menar att stora delar av medelklassen boende i villaområden i kranskommuner och är bilburna är lågutbildade och inte begriper sitt eget bästa, ska hålla käft ? Vilken utbildning har de politiker som fattat beslutet..?

I vartfall har jag högre utbildning än dem, det lilla som jag tagit del av. Jag förstår inte relevansen eftersom jag anser att alla oavsett utbildning ska ha rätt att få sin röst hörd. Har vi inte demokrati..? Allas rätt till lika värde och en medborgare, en röst?

Vilka tror du gynnas av detta vid valet 2014, då vi troligen får andra partier i vågmästarställning?
Nu exploderar hela skiten i nyllet på beslutsfattarna just därför att de inte förankrat beslutet hos allmänheten.

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 14:35.
Citera
2013-05-26, 14:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Ptja, han är miljöexpert inom kollektivtrafikbranschen, så han borde väl ha hyfsad koll på resvanorna.
Studenter bor inte i kranskommunerna, majoriteten av alla bor redan inne i stan och de som inte gör det vill flytta dit. Det är därför du inte ser några studentbostäder i en kranskommun.
Trafiken till kungälv, kungsbacka eller lerum för den delen är ju inte jättetung på morgonen, det är ju när man kommit igenom hjärtinfarkten i göteborg som det släpper.
Problemet är att du bara tittar på restid, givetvis går det snabbare att åka direkt gamlestan->haga än att stanna på hållplatser mellan varje. Det du inte tar hänsyn till är all tid du förlorar på varje byte. Att ta spårvagnen till gamlestan, vänta 15 minuter på pendeltåget, för att sedan åka till haga och byta där. Lycka till att köra in ca 20 minuter på en resa som tar 14minuter med spårvagnen

Överlag så är det kollektivtrafiksförespråkarnas största problem, de säger titta hur snabbt det går att ta sig från A till B med bussen, problemet är att jag ska ta mig från mitt hem till D och ska jag göra det med kollektivtrafiken så måste jag gå till A åka till B, byta åka till C och tillslut gå till D. Simsalabim så har man förvandlat en 20minuters bilresa till 1h kollektivtrafikresa.
En sidnot är att det är väldigt lustigt när miljöpartiet pratar om sänk arbetstid och mer kollektivtresande. Får de igenom sina idéer så kommer du jobba 1h mindre om dagen och resa 2 timmar mer. Det är så man bygger BNP i fantasinsvärld. Men men det var som sagt en sidnot.
Titeln miljömupp garanterar inte att man kan räkna och i ett debattinlägg finns inget krav på att ta upp fakta som motsäger din ståndpunkt.
Det finns, även om de antagligen är få, studenter som pendlar mer än 10 mil till Göteborg (jag hade inte orkat), så det behöver inte bara handla om att bo i kranskommun, det handlar om att kunna bo i en annan stad, man skulle exempelvis kunna bo och plugga i Trollhättan och samtidigt läsa någon kurs i Göteborg.
Exemplet Gamlestan - Haga var just ett exempel, om alternativet är att byta till annan spårvagn vid Brunnsparken så kan byte till tåg i Gamlestan vara väldigt realistiskt.

Det där med restiderna varierar ju, det finns givetvis sträckor där kollektivtrafiken är usel, men det finns sträckor, där det är obefintlig tidsskillnad mellan bil och kollektivtrafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in