2013-01-03, 15:05
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
hehe, argumentationen är på hög nivå märker jag. Jag är inte av uppfattningen att kollektivtrafiken suger (jag har bil förövrigt) men det är ju en subjektiv bedömning.

Folk får fortfarande friheten, du kommer fortfarande kunna åka bil om du nu missat det.
Hur vill du kunna åka bil? Där det är bra framkomlighet eller där alla åker bil istället för kollektivt dvs extrem trängsel. Kom ihåg då också att antalet bilar i stan kommer att öka och öka med åren.
Det är lätt att inte se problemen med Göteborgs kollektivtrafik när man själv har en personbil som livlina.

Folk får friheten, om de har råd. Att äga en bil är redan för dyrt för många. Det borde istället vara straffavgift på bilägande hos dem som bor i centrala stan och redan har nära till allt.

Bor man i en kranskommun eller i "betongen" utanför stadskärnan så är det förödande att behöva betala en extra avgift bara för att man redan är välbärgad (vilket praktiskt taget alla som bor i centrum är) och har råd med en lägenhet i Vasa eller Linné! Varför skall fotfolket betala för att lattemorsorna och skvallerjournalisterna inte vill att de skall andas in avgaser?!

Problemet med "trängseln" är snarare värdelös och korrumperad stadsplanering, inte för många människor i en, internationellt sett, byhåla!
Citera
2013-01-03, 15:09
Medlem
Kaaris avatar
Bra, då slipper jag att bli påkörd när jag cyklar.
Senast redigerad av Kaari 2013-01-03 kl. 15:17.
Citera
2013-01-03, 15:13
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Vänta lite nu. Vägtransport bidrar även till externa kostnader som påverkar miljö och hälsa men som inte är inkluderade i kostnaden du betalat för att utföra din service. Denna kostnad får bäras av samhället.
Vilka fördelar talar du om?

Du talar bara om nackdelarna med biltrafik vilket är synnerligen märkligt!?

Kommunikation är förutsättningen får ett samhälle och hittills har bilen varit mest effektiv. I dagsläget är biltrafik en förutsättning för produktiviteten i ett välmående ekonomiskt samhälle. Vad tror du händer med BNP om medborgarna i ett land ställer bilen? Varför bygger samhället vägar för att främja tillväxten i vissa regioner?
Citera
2013-01-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det är lätt att inte se problemen med Göteborgs kollektivtrafik när man själv har en personbil som livlina.

Folk får friheten, om de har råd. Att äga en bil är redan för dyrt för många. Det borde istället vara straffavgift på bilägande hos dem som bor i centrala stan och redan har nära till allt.

Bor man i en kranskommun eller i "betongen" utanför stadskärnan så är det förödande att behöva betala en extra avgift bara för att man redan är välbärgad (vilket praktiskt taget alla som bor i centrum är) och har råd med en lägenhet i Vasa eller Linné! Varför skall fotfolket betala för att lattemorsorna och skvallerjournalisterna inte vill att de skall andas in avgaser?!

Problemet med "trängseln" är snarare värdelös och korrumperad stadsplanering, inte för många människor i en, internationellt sett, byhåla!

Nu är det ju inte i linne och vasa som trängseln är som mest påtaglig. Utan i ledarna in och ut till stan. Hur löser du detta?
Citera
2013-01-03, 15:22
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolers
Resurser fördelas om i stadsbudgeten, precis som man gör i ett företag när man vill satsa på något. Reinfelt vill satsa på invandring, förr satsade man på infrastruktur.

Funderar på varför staten själva inte har råd att finansiera vår infrastruktur längre.

Eller så kanske det har att göra med att vid har
en regering som tror att skattesänkningar är det enda medlet som verkligen fungerar i finanspolitiken?
Det har lett till att budgetutrymmet har blivit mindre, över 100 miljarder kronor. Det hade man kunnat bygga mycket infrastruktur för. Vet inte vad regeringen budgeterar åt Migrationsverket samt vad de övriga kostnaderna är men poängen är att du silar mygg och sväljer kameler med en sådan inställning.
Citera
2013-01-03, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Eller så kanske det har att göra med att vid har
en regering som tror att skattesänkningar är det enda medlet som verkligen fungerar i finanspolitiken?
Det har lett till att budgetutrymmet har blivit mindre, över 100 miljarder kronor. Det hade man kunnat bygga mycket infrastruktur för. Vet inte vad regeringen budgeterar åt Migrationsverket samt vad de övriga kostnaderna är men poängen är att du silar mygg och sväljer kameler med en sådan inställning.

Och å andra sidan finns dom som du, som tror att skattehöjingar är den enda lösningen, och ni har lika fel båda två...och ingen lyssnar..
Citera
2013-01-03, 15:37
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Nu är det ju inte i linne och vasa som trängseln är som mest påtaglig. Utan i ledarna in och ut till stan. Hur löser du detta?

Här är ett förslag: http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/gota-ringen/
Citera
2013-01-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Fast det ÄR inte intressant, det är lika intressant som en uppgjord fotbollsmatch som du har sett en gång tidigare. Det finns ingen spänning där...

Vad som är lagligt eller inte blir ju delvis irrelevant när man har en konflikt med dom som bestämmer lagarna..

Vad jag förstått så är detta det största initiativet för en folkomröstning någonsin. Så jag tycker det ska bli lite spännande iaf.

Vad som är lagligt eller ej är visst relevant. Om det hade vart lagligt att såga ner kamerorna så hade jag gjort det. Och det hade således inte funnits några kameror kvar.

Citat:
Jag tar tillbaka det...du är inte naiv, du är korkad...

Varför?

Citat:
Nej, och det enda som är dummare än att göra ingenting är att göra något man vet inte kommer fungera...så...du vinner...

Vi kan väl skjuta upp denna diskussionen till 2014. Sen får vi se. Om du har fel kan väl du för alltid hålla din käft.
Citera
2013-01-03, 15:44
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Och å andra sidan finns dom som du, som tror att skattehöjingar är den enda lösningen, och ni har lika fel båda två...och ingen lyssnar..

Nej då. Jag är pragmatisk.
Citera
2013-01-03, 16:29
Medlem
epic-norrmans avatar
Undrar hur dom fick ihop att ett kommunalt bolag kunde hämta ut avgifter på en Europaväg?
Men men, jag har sätt mycket konstigt i detta land

Det som är bra är att fler folk kan dricka alkohol efter jobbet då man inte har bilen med sig.
Jag slår ett slag för folkhälsan
Citera
2013-01-03, 16:31
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epic-norrman
Undrar hur dom fick ihop att ett kommunalt bolag kunde hämta ut avgifter på en Europaväg?
......

Vad får dig att tro att det är ett kommunalt bolag som tar ut skatten? Den betalas till transportstyrelsen...
Citera
2013-01-03, 16:56
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Hur är egentligen motiveringen för att låta den som har handikapptillstånd slippa trängselskatt?

Skulle tro skälet är att de till skillnad från alla jävla latgrisar faktiskt har väldigt svårt att ta sig fram utan bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in