2013-01-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ni som är emot. Skulle vara lite kul att höra hur västsvenska länken skall finansieras utan skatten?

Du som är för. Skulle vara lite kul att höra varför västsvenska länken måste byggas? Och varför den inte kan finansieras av användarna d.v.s. biljettköparna?
Citera
2013-01-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Resonemanget om att man betalar bränsleskatt tycker jag inte håller då det även skall betala externa kostnader, tex kostnader för olyckor, luftföroreningar etc

Vilket snömos. Om min bilskatt ska bekosta bilismens nackdelar borde systemet även få ta del av fördelarna. Vad är en ambulanstransport värd?
Citera
2013-01-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nej, det han/hon säger att det sättet ni försöker på ALDRIG kommer fungera, och där har han/hon helt rätt...

Som jag ser är detta det enda lagliga sättet. Det återstår att se. Vad än resultatet blir av detta så ska det bli grymt intressant.

Citat:
Tvärtom, det är läskigt att så många är som du...så naiva, så godtrogna...

Kanske är det så att jag är naiv. Jag kanske vill tro innerst inne att det finns nån uns av demokrati i detta land.

Men även om det inte är så, så blir ju inte saken bättre av att jag bara gillar läget.
Citera
2013-01-03, 14:41
Medlem
Citat:
Självklart blir det en klassfråga. Allt fler har inte råd ens med kollektivtrafiken, och betalar inte, det var därför dom höjde priserna...

Att resa kollektivt i göteborg kostar ca 500 kr /månad vilket är mindre än vad det kostar att ha bil. Hur tänker du kring frågan om klassfråga när du nämner att vissa inte har råd att åka kollektivt

Citat:
Du får ha en egen åsikt, däremot får du inte ha egna fakta, och i det här fallet har du fel...

Du pratar om typ 10.000kr per år, det är en extra månadslön som man skulle behöva...

Har du en månadslön på 10 000 så är det kanske gränsfall om du har bil men ok, denna grupp kommer givetvis hamna i kläm, men då kommer ju frågan om denna grupp är jätterepresentativ och nästa fråga är om du utifrån detta kan dra slutsatsen att trängselskatt skapar klassklyftor.

Idag är flexibel trafik, läs bil, alldeles för billigt och inte hållbart. Därav måste incitament skapas för att reducera mängden trafik. Då kommer tyvärr vissa grupper i kläm eftersom pengar är de starkaste incitamenten för att välja transportmetoder.
Har du andra förslag så lyft fram dessa.

Citat:
Varför kommer det det?
Antalet bilar har ökat med 40% på 10 år om jag minns rätt. Göteborgsregionen växer och viktiga genomfartsleder som E6 blir mer belastade då andra städer också expanderar. Dessutom gör mer inflyttning och fler bostäder i göteborg att mer bilar tillkommer vilket ökar trängsel och försämrar framkomligheten
Citera
2013-01-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Du som är för. Skulle vara lite kul att höra varför västsvenska länken måste byggas? Och varför den inte kan finansieras av användarna d.v.s. biljettköparna?

1 Biljettköparna bidrar ju till minskad trängsel att dom ensamma skall stå för kostnaderna ser jag inte som rimligt
2 Skulle biljettköparna bära kostnaderna så blir biljettpriser högre vilket innebär att incitamentet för att åka kollektivt minskar. Vilket gör att fler kommer ta bil och bidra till trängseln. Knappast rimligt om du tänker efter. Eller ser du framför dig en stad där alla åker bil. Har du funderat över vilka köer det skulle skapa?
Citera
2013-01-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Har hon ett handikapptillstånd (tänker på att du skriver att hon är halvt handikappad)? Då kan man ansöka om att slippa trängselskatt. En rullstolsburen bekant behöver ej betala.

Hur är egentligen motiveringen för att låta den som har handikapptillstånd slippa trängselskatt?
Citera
2013-01-03, 14:46
Medlem
Måste säga att den här är för jävla bad ass. Dock är priset lite saftigt och farbror blå blir nog inte så glad om man blir upptäckt.

http://www.potatisgris.se/p/56/c/64/Parkeringsskylt/Skyltvandare
Citera
2013-01-03, 14:48
Medlem
Citat:
Vilket snömos. Om min bilskatt ska bekosta bilismens nackdelar borde systemet även få ta del av fördelarna. Vad är en ambulanstransport värd?

Vänta lite nu. Vägtransport bidrar även till externa kostnader som påverkar miljö och hälsa men som inte är inkluderade i kostnaden du betalat för att utföra din service. Denna kostnad får bäras av samhället.
Vilka fördelar talar du om?
Citera
2013-01-03, 14:48
Medlem
Nån gång har ju ändå våra jävla skattepengar gått till att bygga vägarna överhuvudtaget. Nu ska vi betala för att dem inte kunde byggt rätt från början och tänkt långsiktigt och byggt vägarna i ett bättre system/större vägar så det inte hade behövt finnas ett problem nu right?
Alla vi knegare betalar ju redan för alla andra, och utför alla jobb för att samhället ska funka, det är nog ganska lätt att sitta på röven i en fet kostym och bestämma att dom behöver mer pengar men på riktigt, detta är löjligt sätt att få det.
Jag tappar förtroendet mer och mer för samhället..
Citera
2013-01-03, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zavala
Nån gång har ju ändå våra jävla skattepengar gått till att bygga vägarna överhuvudtaget. Nu ska vi betala för att dem inte kunde byggt rätt från början och tänkt långsiktigt och byggt vägarna i ett bättre system/större vägar så det inte hade behövt finnas ett problem nu right?
Alla vi knegare betalar ju redan för alla andra, och utför alla jobb för att samhället ska funka, det är nog ganska lätt att sitta på röven i en fet kostym och bestämma att dom behöver mer pengar men på riktigt, detta är löjligt sätt att få det.
Jag tappar förtroendet mer och mer för samhället..

I ett normalläge hade bilskatt och andra budgeterade medel med råge räckt till vägunderhåll, nya broar, förlängda perronger och Allah vet vad som de trixat in i "Västsvenska paketet" men eftersom vi har en extremt stor kostnadsmassa som i princip inte får diskuteras så behöver pengar dras in på annat vis och då kom de kluriga goa gubbarna och tanterna i GBG på detta med att straffa bilister som tangerar Muteborg.
Citera
2013-01-03, 15:02
Medlem
paleolibertarians avatar
En maktdemonstration och ett ypperligt bevis för att staten™ (i det här fallet på kommunal nivå) kan driva igenom litet av vad som helst utan några egentliga långtida repressalier. Det är tragiskt att bevittna det faktum att bara beslutet kommer ifrån någonting som heter stat -- så är alla förprogrammerade att passivt acceptera och tänka; "det är nog antagligen för vår egen skull ändå". Vad ska man kalla det, Stockholmsyndromet på makronivå? Svenskar i kommun och på ett nationellt plan betalar redan för vägar och infrastrukturella projekt, samt absurda miljöskatter via EU-direktiv, så snälla... att detta skulle vara p.g.a anledningen att; "det är bra för miljön" är så äckligt av politikerna. Jag tror det var han värdelösa komikern Betnér som en gång faktiskt träffande sa att Al Gore var nya påven och att miljörörelsen hade tagit över kyrkans roll som det dåliga samvetet, och det stämmer. Genom att hänvisa till masspsykotiska osanningar som miljöhotet kan man verkligen trycka ner småmänniskorna hur mycket som helst.

Principiellt har jag ingenting emot att vägarna har vägtullar inkluderandes kamerateknik för att beskatta trafikanter, på villkoret att vägarna är frivilliga (läs: privata). Att man som skattebetalare genom tvång ska bli beskattad för byggadet av vägar, underhåll och sedermera nu också att åka på dem (som man tidigare redan finansierat) är helt sinnessjukt. Den som legitimerar denna inskräkning är en allvarligt indoktrinerad individ. För övrigt talade jag med en amerikan för inte så länge sedan och vi kom in på statlig kontroll och dess samtida successiva utvidgning, då nämnde jag dessa nya elektroniska vägtullar, och då berättade han att de redan under en tid hade installerat liknande kamerateknik i hans delstat, dock inte för att beskatta fordon utan för att övervaka (genom bildregistrering av licensplåtar som skickas till en servercentral) fordonens och ägarnas nuvarande och alltida position samt förflyttning. Och han trodde inte ett dugg på att det ekonomiska incitamentet för att minska trafiken var huvudsyftet med Sveriges trängselskatt när jag förklarade upplägget. Personligen tror jag det är litet av båda, men det tål att tänkas på. Jag t.ex. kanske inte vill att staten ska veta om jag åkte med min egen bil till Stockholms eller Göteborgs innerstad om jag inte känner för det, de frågade mig aldrig om saken. Så stirra er inte blinda på sådana sinnessjuka bortförklaringar som "miljöpåverkan" etc.

Hoppas fler har fått en ögonöppnare om chimären demokrati, där folket (som det var tänkt skulle ha makten) ständigt blir överkörda, inte bara på större nivå som vid exempelvis invandringspolitiken som det också finns ett stort folkligt motstånd emot, utan även lokalt som bevisades här när i princip (en absolut folklig majoritet) alla är emot ett förslag som ändå drivs igenom.
Senast redigerad av paleolibertarian 2013-01-03 kl. 15:22.
Citera
2013-01-03, 15:04
Bannlyst
Citat:

Den är värd precis så mycket som vi betalar för den, så det blir +/- noll.

Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Som jag ser är detta det enda lagliga sättet. Det återstår att se. Vad än resultatet blir av detta så ska det bli grymt intressant.

Fast det ÄR inte intressant, det är lika intressant som en uppgjord fotbollsmatch som du har sett en gång tidigare. Det finns ingen spänning där...

Vad som är lagligt eller inte blir ju delvis irrelevant när man har en konflikt med dom som bestämmer lagarna..

Citat:
Kanske är det så att jag är naiv. Jag kanske vill tro innerst inne att det finns nån uns av demokrati i detta land.

Jag tar tillbaka det...du är inte naiv, du är korkad...

Citat:
Men även om det inte är så, så blir ju inte saken bättre av att jag bara gillar läget.

Nej, och det enda som är dummare än att göra ingenting är att göra något man vet inte kommer fungera...så...du vinner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in