2013-01-07, 18:25
Medlem
Gothenburgers avatar
Nått snille på Trafikverket har sänkt hastigheten till 80 knutar på E6:an ?
Har det att göra med införandet av trängselskatten? Det kan det ju inte ha? I så fall borde Trafikverket istället höjt hastigheten till 140Km/h då biltrafiken tydligen minskar nått oerhört nu framöver? Mindre trafik = högre fart såklart.
Nu kommer det säkert nån redigböx och påpekar att hastighetssänkningen "inte har något alls med straffskatten i Gbg att göra, utan det är ett steg i nollvisionen" el dyl.

Om man nu vill att pendling från kranskommunerna skall ske kollektivt så kan man ju för fan börja med att se till att det finns dedikerade matarbussar som dunkar in till stan varje kvart??? Det räcker tex inte att det går en buss/pendeltåg varje kvart från Kungsbacka centrum in till Gbg. Det måste gå dedikerade direktbussar från (i Kungsbackas fall):

Frillesås - Gbg
Åsa - Gbg
Fjärås - Gbg
Gottskär- Gbg
Onsala - Gbg
Mariedal Gbg
Västra Hagen - Gbg
Halla - Gbg
Lerkil - Gbg
Vallda Sandö - Gbg
Vallda - Gbg
Särö - Gbg
Kullavik - Gbg

....osv
Direktbussar från vischan är det som gäller för att göra kollektivtrafiken användbar. Detta blir ju så klart oerhört dyrt då vi har så litet underlag för pendling i Göteborgsregionen. Det är ju inte direkt Tokyoområdet vi snackar om.

Det är FAN INTE OK att det skall ta 1½ timme att transportera sig 4 mil med kollektivtrafik år 2012. Sverige är ett U-land vad det gäller kollektivtrafik. Speciellt då inne i Gbg. Monorail är ett ord som politikerna i gbg borde lära sig så att dom slutar köpa italienskt spårvagnsskit som skräpar ner Göteborgs vägnät. Upp i luften med skiten.

Vägtull - visst, men ge först folk vettiga alternativ att 1. Undvika Göteborg 2. Åka kolllektivt snabbt och enkelt inom (åtminstone 5 mils radie från Gbg).

Nu väntar vi med spänning på ändamålsglidningen gällande tullkamerorna. Polisen är, som ni kanske vet, redan på hugget. Vad blir nästa steg tro?

------har idag pröjsat totalt 24 spänn för att passera Göteborg, tack så mycket------
Citera
2013-01-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det är FAN INTE OK att det skall ta 1½ timme att transportera sig 4 mil med kollektivtrafik år 2012.

Eller så är det inte okej att 2012 bo 4 mil från sin arbetsplats...
Citera
2013-01-07, 18:44
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Problemet till detta är ju att i det mångårigt sossestyrda Göteborg nekas alla jävla bygglov för flerboenden.

Vafan Miljöpartiet vill att folk skall åka med en kollektivtrafik som idag enligt mig inte existerar. Samtidigt som detta vill de korta ner resvägar mellan folks bostäder och arbeten. MEN TILL SIST så samarbetar de även med Socialdemokraterna och då i främsta hand Annelie Hulthén som håller sin röda näve tillsammans med idioten Kia Andréasson om alla byggplaner till framtida bostadshus.

Hur jävla absurt inkompetenta får politiker lov att bli? Lever vi i ett I-land? Man kan fan undra ibland alltså.....

Göteborg är påväg att bli en B-stad, det är synd, mycket synd.

edit: felstavning
Citera
2013-01-07, 19:01
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb

Welcome to reality dude. Har du sovit gott?

EDIT: 4mil. Det är inte direkt månen tur och retur vi snackar om.
Senast redigerad av Gothenburger 2013-01-07 kl. 19:04.
Citera
2013-01-07, 19:09
Medlem
Widilinskis avatar
Citat:
Monorail är ett ord som politikerna i gbg borde lära sig så att dom slutar köpa italienskt spårvagnsskit som skräpar ner Göteborgs vägnät. Upp i luften med skiten.

Det här har jag sagt att dom borde göra enda sen dom börja prata om sitt jävla västlänkenpaket. Det är för jävla dyrt att bygga under marken mot att skicka upp det ett par meter i luften, Göteborgs jävla sumpmark är skitkass att bygga på så det kommer försvåra tunnelbanebygget ännu mer (och dom kommer förmodligen få göra massa ombyggnationer med åren pga sumpmarken, kolla på IKEA i kållered, man kan promenera under byggnaden nu och det är väl en 30 år sedan det byggdes nu?).

Monorail ger en så mycket mer storstadskänsla också, varit i några städer där dom har detta och det ser riktigt snyggt ut tycker jag!

Göteborgs politiker är nog fan dumma i huvudet. Sista gången jag röstade på MP/S för Göteborg. Så sjukt besviken
Citera
2013-01-07, 19:24
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widilinski
Det här har jag sagt att dom borde göra enda sen dom börja prata om sitt jävla västlänkenpaket. Det är för jävla dyrt att bygga under marken mot att skicka upp det ett par meter i luften, Göteborgs jävla sumpmark är skitkass att bygga på så det kommer försvåra tunnelbanebygget ännu mer (och dom kommer förmodligen få göra massa ombyggnationer med åren pga sumpmarken, kolla på IKEA i kållered, man kan promenera under byggnaden nu och det är väl en 30 år sedan det byggdes nu?).

Monorail ger en så mycket mer storstadskänsla också, varit i några städer där dom har detta och det ser riktigt snyggt ut tycker jag!

Göteborgs politiker är nog fan dumma i huvudet. Sista gången jag röstade på MP/S för Göteborg. Så sjukt besviken

Jag har då aldrig gjort det men är fullständigt övertygad om att många överger dem nu.
Detta är galenskap och känslan är att folk för en gångs skull är redo att rösta med fötterna.
Citera
2013-01-07, 19:27
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widilinski

Vi behöver politiker med visioner och ideer. Idag är tyvärr den meningen en paradox Ta bara det allmänna "skyskrapeföraktet" hos dinosaurerna. Det är bara en massa jävla "tyckare" som sitter på beslutsknapparna i Göteborg, i tron att dom representerar "folket". Hade det varit annorlunda så hade vi haft en ny, levande, stadsdel runt Heden idag, istället för babblande lallon till politiker som håller Haga som nått avundsvärt som andra städer borde ta efter. Inget ont om Haga, men det är inte så framtidens moderna autonoma stadsdelar ser ut.
Citera
2013-01-07, 19:38
Medlem
Nu har jag invigt mitt provåkarkort, som Göteborgs Spårvägar bjuder på. Ja, de gick till oss som bor där kollektivtrafiken är väl utbyggd, ni andra skall väl betala tullarna tänker jag. Så ser jag GP-rubriken att biljettpriserna kommer att höjas rejält de kommande åren. Inte mer än rättvist kan man tycka att alla får vara med och betala. Fast i det här fallet är det samma kategori som drabbas. Vi, som tycker att det blir för dyrt med biltullarna och därför övergår till att åka kommunalt, skall snart skinnas igen.

Men jag har min plan och prövade den redan före jul: på morgonen blir det buss och spårvagn, men hem tar jag en 1,5 timmes rask promenad och behöver sedan inte tänka på någon kvällspromenad för hälsans skull. Jag märker att det blir lättare att ta till bilen på helgerna, den har ju också fått stå och vila sig under veckan. Eftersom jag för mina arbetsresor valde vägar utan trängsel, vet jag inte riktigt hur mitt förändrade resmönster kommer att gynna någon. Cykel skulle också kunna vara ett alternativ, men då kommer snart den påtvingade ”sommartiden” och se, gå upp i svinottan gör jag inte.

Det är i alla fall härligt att se att det finns en upprorsanda bland göteborgare och inte bara en kvävande ”göteborgsanda”.
Citera
2013-01-07, 19:43
Medlem
Citat:
Nått snille på Trafikverket har sänkt hastigheten till 80 knutar på E6:an ?

La också märke till att man sänkt hastighetsgränserna på norrleden. 70 till 60 och 90 till 80.
Citera
2013-01-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Nu har jag invigt mitt provåkarkort, som Göteborgs Spårvägar bjuder på.

Fick också ett 14 dagars provåkarkort. Använde det när jag åkte hem från julbordet före jul.
Citera
2013-01-07, 19:54
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det finns olika prismodeller. Men visst i detta fallet blir det ju bättre för transportören, då denna får samma betalning för något som tar mindre tid -> mer produktivitet. Med tanke på att någon i tråden berättade hur transport företag har så små marginaler så är detta jättebra eller hur?

Nej det finns inte olika prismodeller, du betalar aldrig för tiden en transport tar (om du inte håller på och surrar om taxi, kurir, schakt o.dyl).

Slutkunden får en högre kostnad för transporten.
Citera
2013-01-07, 19:55
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
La också märke till att man sänkt hastighetsgränserna på norrleden. 70 till 60 och 90 till 80.

Åkte förbi norrleden klockan 17:00 idag mot kungälv/bäckebol var det kö på flera km och alla bilar rörde sig typ 5 km i timmen. Aldrig sett norrleden så kraftigt övertrafikerad.

btw jag fick också 3 provåkarkort från västtrafik sålde varje kort för 350 kr på tradera st dvs tjänade 1050 kr helt gratis

trängselskatten kommer faila, fy fan. Jag som avskyr Sverigedemokraterna kommer bli tvungen att rösta på dom trotts att jag själv är invandrare. Vad ska man göra när det inte finns partier som ger alternativ till trängselskatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in