2013-01-03, 09:22
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
5. Ifall detta projekt genomförs i GBG om sådär 5 år så är vi i en tid då vår bilpark i princip är miljöneutral, både gällande avgaser och buller. Så där faller miljöargumentet fatalt.
Hoppas att ni egoister tänker till/om lite mer.

Njae. För det första kommer det att ta ytterligare 20 år minst innan alla bilar är elbilar eller miljöbilar. Sedan så tillkommer både buller från däck/asfalt plus partiklar från däck/asfalt. Ur miljösynpunkt är de där små partiklarna lika illa som utsläppen från förbränningsmotorer. Ekvationen färre bilar bättre luft är rätt enkel, även med så kallade "miljöbilar".

Sedan är det ju precis tvärtom. De som kör bil varje dag är ju egoisterna. Klart det ska kosta lite att täppa till in och utfarter!
Själv kör jag när jag känner för det, men är egentligen inte beroende av bil, det är kanske vanesak, vet ej.
Citera
2013-01-03, 09:42
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Absolut, man bör successivt dra ner på västtrafik och låta privata aktörer ta över.
Det innebär bland annat att alla subventioner bör dras in så det är möjligt att konkurrera.
Idag kostar t.ex. en resa till Partille/ Mölndal (1 mil utanför) ca 100-160 kr medräknat skatterna som uppgår till två gånger biljettintäkterna. [http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Regionstyrelsens%20kansli/Ekonomiavdelningen/Budget/V%C3%A4sttrafik%20AB%20Detaljbudget%202012.pdf s.17, budgeterad resultaträkning]

Biljett mellan Partille och Mölndal kostar 28,30:-, en taxiresa 250 kronor.

De faktiska kostnaden är ungefär två gånger biljettintäkterna i genomsnitt , resten går via regionalskatten, c:a 30 skatteören, om jag minns rätt.
Däremot är naturligtvis inte biljettintäkterna hälften av kostnaden på all verksamhet. Längre sträckor är mer subventionerade, och inte minst är högfrekventerade linjer mindre subventionerade än lågt utnyttjande linjer.

Jämför den faktiska kostnaden på linje 100 mellan Borås och Göteborg som går var 10:e minut med dubbeldäckare med hög beläggning med en biljettkostnad på 82,40:- ( eller 1500 i månaden) och t.ex. flexlinjerna inom Göteborg eller den anropsstyrda närtrafiken i landsbygdskommuner.
T.ex. kostar det 34 kronor att åka från vilken adress som helst i Grästorp till centralorten. Det är bara att ringa så kommer de och hämtar dig.

Citat:
Bilen hämtar dig på avtalad tid vid den adress där du befinner dig, t ex hemma,
och kör dig till den Närtrafikhållplats du önskat resa till. När bilen hämtar dig är
det viktigt att du står ute och är klar att åka med. När du reser hem hämtar bilen
dig på en Närtrafikhållplats.
biljettpris
Du betalar din resa med Närtrafik kontant till bilens förare. Priset följer utvecklingen
för Västtrafiks övriga biljetter (i december 2012 kostar resan 34 kronor).

http://www.vasttrafik.se/Global/N%C3%A4rtrafikfoldrar/nt_gr%C3%A4storp.pdf

Biljettpriset på GBG-Borås kan jämföras med den privata aktören Swebus´pris på allt mellan 39 och 109 kronor. Alternativet för en pensionär utan bil som skall till vårdcentralen i Grästorp är taxi. Är det två mil så kostar det en sisådär 350 kronor.

Syftet med delvis skattefinansierad kollektivtrafik är samma som syftet med sjuk-, arbetslöshet- och pensionssystemet, omfördelning av kostnader och intäkter. Det är inte meningen att det skall vara rättvist, så det är inget att gnälla över.
Citera
2013-01-03, 09:42
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Stora delar av trafiken kommer i och med tullarna att flytta från lederna som är avsedda för stor trafikmängd till "smitvägar" i kranskommunerna. Smitvägarna är givetvis lite längre så det blir längre transporter.

Gissar att bil vs människa olyckorna kring Göteborg kommer att öka framöver i och med ökad trafik på småvägar och i lantlig miljö.

Hur ser miljösmurfarna i tråden på detta?
Citera
2013-01-03, 09:44
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Jävla fittigt gnäll på bekväma människor med bil. Det är inte synd om er. Har du inte råd att köra nu (??!!) får du ju sälja din bil.
Jävla lipsill.Sen borde bensinen vara dubbelt så dyr som den är idag också.

Med reservation för att jag inte skulle välja riktigt samma ord så håller jag med dig. Det är väldigt gnäll för något som jag tror kan bli en bra grej. Tänker lite att har man råd att ha bil (lite beroende på hur man räknar, men med försäkring, värdeminskning, bensin, underhåll så kostar det väl sisådär 5000 kronor per månad ungefär) så har man också råd att betala lite trängselskatt om man nu behöver åka in och ut ur stan hela tiden. Åtminstone resonerar JAG så. Jag har råd!
Sedan kanske man kunde gjort det på nått snyggare sätt, nån sa att det drabbar fattiga värre, det stämmer väl, men skulle man t. ex. ha ett representativt system där nån med hög inkomst får betala fyra gånger mer för att passera än nån med låg inkomst så skulle det troligen leda till mygel i stil med att skriva över bilen på frugan som är hemma med barn och har noll i inkomst etc etc etc.

Har sett två intressanta artiklar på temat trängselskatt, dels den här:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/bilens-roll-blir-en-annan/ citerar ur den "...Sedan ett antal år ökar inte biltrafiken i västvärlden...Allt fler vill bo i städer. Sverige är det land i Europa där denna utveckling går snabbast. Här förtätas städerna, eftersom marken måste användas på ett effektivt sätt. Det har lett till att kollektivtrafik och cyklar har fått bättre förhållanden, och kunnat öka sin andel av trafiken."

Och dels den här artikeln:
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/fel-sak-att-rosta-om
Som egentligen säger att det är inte troligt att det blir någon folkomröstning om trängselskatten, och om det blir det är folkomröstningen bara rådgivande, inte styrande.

I förlängningen tror jag man får tänka lite som så att jag som privat bilist kanske får ta smällen i form av att det blir krångligare/dyrare att åka in och ut ur Göteborg för att staden som helhet ska bli bättre.
Citera
2013-01-03, 09:48
Avstängd
jugbandbluess avatar
trängselskatt i innerstan = utmärkt
biltullar i områden utan trängsel = helt efterblivet

är det samma geni som ritat detta som ritat muren kring västbanken? man kan nästan tro det.

morsan som är halvt handikappad kör aldrig in i stan, utan handlar i sin förort. ingen trängsel där men gott om tullar. kan någon förklara hur det är rimligt? ett dagcentermiffo med till hälften uppätna pastellkritor skulle kunna rita detta bättre.
Citera
2013-01-03, 09:48
Bannlyst
Citat:
Nu är vi både riktigt offtopic då du inte verkar kunna hålla dig till ämnet.

Jag förstår att det blir jobbigt för dig att avhandla flera saker samtidigt.

Citat:
Vill du har en lektion i ekonomi så får vi ta det någon annanstans.

Nu är det ju dom ekonomiska doktrinerna som du lär dig, och därmed skulle lära mig, som vi diskuterar här, och som vi ser över hela världen att dom inte fungerar...

Citat:
Ta sedan denna summan och gångra med en faktor 2-3 så får du i runda slängar vad biljetten kostar om du räknar med skatten som västtrafik tar emot från staten.

Men du ser ju bara det du vill se. Du ser att DU subventionerar Västtrafik, men vad händer med alla andra skattepengar? Vad är det som har byggt alla vägar? Skattepengar....du pluggar förstod jag...hur betalar vi det...skattepengar...

Alla betalar för alla, det är ju så ekonomin fungerar...det är det som är så roligt med ekonomin, för för att du ska kunna tjäna mycket pengar, så måste någon annan HA mycket pengar, och för att någon annan ska HA mycket pengar...så måste du betala mycket pengar...

Men när du vill göra ideologi av det här så ser du bara det du betalar, och i din värld så är den privatiserade bilprovningen mycket finare, trots att den är precis lika påtvingad som den "statliga"...
Citera
2013-01-03, 09:57
Medlem
sverige är ett kommunistland
Citera
2013-01-03, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
De faktiska kostnaden är ungefär två gånger biljettintäkterna i genomsnitt , resten går via regionalskatten, c:a 30 skatteören, om jag minns rätt.

Västtrafik är ju inte mer subventionerat än något annat. Om vi betalar ca. 70% i skatt (med moms och annat) så är ju 70% av ekonomin subventionerad, staten fördelar pengar, från alla, till ett fåtal.

Citat:
Jämför den faktiska kostnaden på linje 100 mellan Borås och Göteborg som går var 10:e minut med dubbeldäckare med hög beläggning med en biljettkostnad på 82,40:- ( eller 1500 i månaden)

Ja vad menar du att den faktiska kostnaden är? Vissa turer går ju i princip utan beläggning, tomma bussar...

Citat:
Biljettpriset på GBG-Borås kan jämföras med den privata aktören Swebus´pris på allt mellan 39 och 109 kronor. Alternativet för en pensionär utan bil som skall till vårdcentralen i Grästorp är taxi. Är det två mil så kostar det en sisådär 350 kronor.

Och vilket av dom menar du är rätt? Ett stort problem idag är ju att vi har en ekonomi där man tar betalt inte vad saker KOSTAR, utan hur mycket man kan få betalt. Problemet ur företagssynpunkt (och det är ju det vi ser nu när allt fler, och till slut alla företag, kommer gå i konkurs) är att man har kostnader på 100kr, men tar 50kr, och så lånar man pengar för att täcka upp förlusterna, i hopp om att det "vänder"...

Citat:
Syftet med delvis skattefinansierad kollektivtrafik är samma som syftet med sjuk-, arbetslöshet- och pensionssystemet, omfördelning av kostnader och intäkter. Det är inte meningen att det skall vara rättvist, så det är inget att gnälla över.

Nja...gnälla hjälper ju inte, men man kan ju göra något åt saken, eftersom vi ser för typ 10e gången i ordningen nu att det inte fungerar.
Citera
2013-01-03, 10:00
Medlem
KillarBees avatar
Jag förstår inte varför alla kallar det "trängelskatt" det är ju inget skatt.. det är en "trängsel"-tull..

Med tanke på att man måste betala 500kr i förseningsavgift om man missar att betala innan förfallodatumet vilket är sista vardagen två månader efter man passerat en trängeltullskamera ÄVEN om man inte fått en AVI hemskickad..

I och runt Göteborg bor det runt 500000 personer? Vi säger att minst 50,000 passerar tullarna per månad, då är det minst 50,000 olika AVIs som skall skickas ut?

I miljöaspekt: 50,000 räkningar / brev, såvidare man inte har autogiro. Slöseri på papper > miljövänlig?

Hur många kommer dem missa i månaden som tyvärr kommer få denna extra kostnad på ytterliggare 500 svenska riksdaler?

skål!
Citera
2013-01-03, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av r2d2r2d2
Stora delar av trafiken kommer i och med tullarna att flytta från lederna som är avsedda för stor trafikmängd till "smitvägar" i kranskommunerna. Smitvägarna är givetvis lite längre så det blir längre transporter.

Mycket är dom, politikerna, men dumma är dom inte...du behöver inte köra så långt för att det ska bli dyrare än att/om man betalar trängselskatt. Så ekonomiskt så är det ju korkat.

Däremot vore det roligt om något bensinbolag sänkte priset för kunder som på något sätt kan visa att man har kört omvägar för att slippa trängselskatt, och hellre ger dom pengarna till Statoil eller OKQ8.
Citera
2013-01-03, 10:14
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Mycket är dom, politikerna, men dumma är dom inte...du behöver inte köra så långt för att det ska bli dyrare än att/om man betalar trängselskatt. Så ekonomiskt så är det ju korkat.

Däremot vore det roligt om något bensinbolag sänkte priset för kunder som på något sätt kan visa att man har kört omvägar för att slippa trängselskatt, och hellre ger dom pengarna till Statoil eller OKQ8.

Nu vill inte jag ge ut några tips men det finns pengar att tjäna på smitvägar ja - följden blir förstörda miljöer kring Göteborg och olyckor mellan bil och barn som skall till skolan, äldre människor och cyklister.

Så här blir det när Sveriges mest korrumperade sossar och r*v-slickande folkpartister får härja fritt.....
Citera
2013-01-03, 10:14
Bannlyst
Om man kollar kartan över alla "tullkameror" så ser det ut som minst 1 finns på E20 stämmer detta? I så fall får dom människor som åker på E20 förbi/genom Göteborg betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in