Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Nu blir det ju mer av filosofiska frågor, hur långt ska/bör "direktdemokratin" få sträcka sig och hur ska detta finansieras?
Ett par följder handlar ju även om legitimiteten vid en folkomröstning med lågt deltagande. Hur ska ett deltagande på 25% hanteras?
...
Att 10 % av de röstberättigade vill rösta om något tycker jag inte är tillräckligt för att tvinga fram en omröstning, handlar det om 30 - 40 % så känns vettigare med tvång på omröstning. Sedan är ju omröstningen bara rådgivande, vilket inte känns helt vettigt. Utan att veta hur lagtexten ser ut så tycker jag att man vid en omröstning bör ställa den fråga som namninsamlingen krävde, det bör dessutom vara krav på en fråga som besvaras ja/nej. Röstdeltagandet påverkar givetvis legitimiteten, men en större fråga tycker jag är när den här typen av omröstningar ska hållas. En viss fast tid under året, eller inom ex 3 - 6 månader efter att kravet framställts?
Danskarna har tydligen någon knasig regel om parlamentsval, senast 4(?) år efter senaste valet ska nytt val hållas. Så om majoriteten lyckas jaga upp opinionssiffran så kan de utlysa nyval ungefär direkt och sitta en period till.
Att i en eventuell omröstning ha en annan fråga än den som krävdes ser jag som uteslutet.