2013-05-22, 22:42
Medlem
MeanMEs avatar
Och som ett brev på posten går nu 5 företag ut och propagerar för VSP och hittar på hur otroligt mycket fantasipengar det kommer att kosta dem... När ska folk fatta att detta har inget med trafik att göra utan att stödja (bygg)företag?

Och sossedjävlarna gnyr på och strider för byggnadsfacket i vanlig ordning.
Övriga skattebetalares pengar har de aldrig brytt sig om.
Går det inte och sätta detta djävla kommunalförmäktige i ett par spårvagnar och skicka dem ner i älven? Man kan ju ta ett par gamla spårvagnar så blir ju kostnaden försumbar...

Och vilka argument de ger sedan?
-Vad säger man till en småbarnsmamma som är beroende av bilen?
-Det är av avgörande betydelse för hennes barn och kommande generationer!?!

Det är så man vill kräkas, så detta skulle vara det enda alternativet för en trafiklösning i Göteborg? Kringled runt hela staden verkar de inte ha hört talas om...

Fy faan säger jag bara.
Citera
2013-05-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och som ett brev på posten går nu 5 företag ut och propagerar för VSP och hittar på hur otroligt mycket fantasipengar det kommer att kosta dem... När ska folk fatta att detta har inget med trafik att göra utan att stödja byggföretag?

Och sossedjävlarna gnyr på och strider för byggnadsfacket i vanlig ordning.
Övriga skattebetalares pengar har de aldrig brytt sig om.
Går det inte och sätta detta djävla kommunalförmäktige i ett par spårvagnar och skicka dem ner i älven? Man kan ju ta ett par gamla spårvagnar så blir ju kostnaden försumbar...

Och vilka argument de ger sedan?
-Vad säger man till en småbarnsmamma som är beroende av bilen?
-Det är av avgörande betydelse för hennes barn och kommande generationer!?!

Det är så man vill kräkas, så detta skulle vara det enda alternativet för en trafiklösning i Göteborg?
Kringled runt hela staden verkar de inte ha hört talas om...

Fy faan säger jag bara.

Fast företagen har ju rätt i att en missanvänd infrastruktur kostar enorma pengar.

"Beroende av bilen", det sägs endast utav någon som inte ens tänker tanken på att det för majoriteten utav oss finns det alternativ, kanske inte varje dag men någon. Färre privatbilar på vägarna => mer plats åt de som faktiskt måste röra sig med bilen.
Citera
2013-05-22, 22:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast företagen har ju rätt i att en missanvänd infrastruktur kostar enorma pengar.

"Beroende av bilen", det sägs endast utav någon som inte ens tänker tanken på att det för majoriteten utav oss finns det alternativ, kanske inte varje dag men någon. Färre privatbilar på vägarna => mer plats åt de som faktiskt måste röra sig med bilen.
Varför håller du inte bara käften din djävla politikerdjävel?

Var finns den kringled som verkligen ger riktiga miljö och trafikförbättringar inne i Göteborg?
Senast redigerad av MeanME 2013-05-22 kl. 22:55.
Citera
2013-05-22, 23:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nu blir det ju mer av filosofiska frågor, hur långt ska/bör "direktdemokratin" få sträcka sig och hur ska detta finansieras?

Ett par följder handlar ju även om legitimiteten vid en folkomröstning med lågt deltagande. Hur ska ett deltagande på 25% hanteras?

...
Att 10 % av de röstberättigade vill rösta om något tycker jag inte är tillräckligt för att tvinga fram en omröstning, handlar det om 30 - 40 % så känns vettigare med tvång på omröstning. Sedan är ju omröstningen bara rådgivande, vilket inte känns helt vettigt. Utan att veta hur lagtexten ser ut så tycker jag att man vid en omröstning bör ställa den fråga som namninsamlingen krävde, det bör dessutom vara krav på en fråga som besvaras ja/nej. Röstdeltagandet påverkar givetvis legitimiteten, men en större fråga tycker jag är när den här typen av omröstningar ska hållas. En viss fast tid under året, eller inom ex 3 - 6 månader efter att kravet framställts?
Danskarna har tydligen någon knasig regel om parlamentsval, senast 4(?) år efter senaste valet ska nytt val hållas. Så om majoriteten lyckas jaga upp opinionssiffran så kan de utlysa nyval ungefär direkt och sitta en period till.

Att i en eventuell omröstning ha en annan fråga än den som krävdes ser jag som uteslutet.
Citera
2013-05-23, 07:54
Medlem
foool13s avatar
Jag letar efter artikeln i Gp, (GT) där Anneli Hulthén i stort sett lovar folkomröstning om trängselskatten.. Den är en gammal artikel från 2009,2010 någon gång, jag upptäckte och har sett länken i den här tråden tidigare men jag hittar inte den nu...
Nån som har koll..
Citera
2013-05-23, 17:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu blir det ju mer av filosofiska frågor, hur långt ska/bör "direktdemokratin" få sträcka sig och hur ska detta finansieras?

Du kan ju se det som så att möjligheten till folkomröstningar även i representativ demokrati är en sorts politisk spärr som i alla fall hindrar att politikerna får totalt storhetsvansinne och sätter igång storskaliga politiska projekt som det borde vara bättre att inte genomföra därför att det finns vettigare alternativ. Då är det inte säkert att kostnaden egentligen är så hög. Finansieringen består i att slöseri med skattepengar förhindras. Men att politikerna hatar när denna spärr sätts in är mer eller mindre självskrivet.
Citera
2013-05-23, 18:32
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Jag letar efter artikeln i Gp, (GT) där Anneli Hulthén i stort sett lovar folkomröstning om trängselskatten.. Den är en gammal artikel från 2009,2010 någon gång, jag upptäckte och har sett länken i den här tråden tidigare men jag hittar inte den nu...
Nån som har koll..

Verkar som man skall gå ännu längre tillbaka i tiden. Här talas redan om 2006...
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2013/05/05/olustig-historieforfalskning-av-gps-ledare/

Jag har inte granskat alla detaljer, en stund med google kan nog hjälpa.
Citera
2013-05-23, 20:38
Medlem
viperinos avatar
Eftersom det är göteborgarna som skall leva med den här stora satsningen bör dom vara med att rösta. Enligt vissa av politikerna är västsvenska paketet är ett statiskt paket och måste genomföras annars kommer regionen tyna bort. Känner ni igen argumenten från euro kampanjen. Sedan känns den inte genomtänkt och utrett ordentligt. Att nämna att man har haft seminarium runt omkring projektet är inte jämställt som att den är utrett. Ta bara Västlänken. Från början skulle den kosta 18 miljarder och nu uppe i ca 24 miljarder. Några sakkunniga som gått in djupare i frågan och kommit fram till siffror närmare 50 miljarder. Klarar av kommunen och regeringen en sådan fördyring?

Tycker att debatten från övriga partier handlar enbart om att smutskasta moderaterna, bl.a. kalla dom svikare och icke visionärer. Dom flesta nämner gamla relationer man haft mellan partigrupperingarna som nu är förstörda. För någon som inte umgås i dom kretsarna låter det som inavel. Jämför det med fotboll. Tänk er om alla supportrar hejat på samma lag och ingen på motståndarna. I sund demokrati finns olika viljor och visioner. Alla kan inte ha samma åsikt!

Jag jämför det med EG (EU) och euro omröstningen. Tänk om den dåvarande regeringen hade valt att rösta ja till euro och skitit i omröstning.
Senast redigerad av viperino 2013-05-23 kl. 21:19.
Citera
2013-05-23, 21:15
Medlem
David Pruttons avatar
Direktsändning från kvällens beslut:
http://www.expressen.se/gt/live-se-debatten-om-folkomrostningen-har/

Edit:
Politikereliten förlorade i kommunfullmäktige.

Betyder i sak inte mycket, men minen hus Hulthén & co kommer jag leva länge på.
Senast redigerad av David Prutton 2013-05-23 kl. 21:45.
Citera
2013-05-23, 21:47
Medlem
Rektangels avatar
Det blir folkomröstning,

En seger för demokratin.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1687588-live-det-blir-en-folkomrostning

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-23 kl. 21:53.
Citera
2013-05-23, 21:47
Medlem
Äntligen. Seger för göteborgarna!!

Storstädning 2014 också sen är allt på plats.
Citera
2013-05-23, 21:54
Medlem
Rektangels avatar
I valet 2014 straffar vi de politiska partier som inte vill lyssna på folkviljan.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in