2013-01-06, 01:50
Medlem
Chanandler Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahasuka
trängselskatten var det som fick bägaren att rinna över. jag har tidigare i höst sagt upp mig från mitt relativt välbetalda jobb som krävde bil och nu börjat jobba 75 % i ett kommunalt bolag. vilket innebär en rejäl lönesänkning och i slutändan mindre inbetald skatt samt lägre konsumtion samt att jag parasiterar så mycket det bara går på göteborgs kommun. fuck you miljöpartiet!

Ja för fy fan vad du visar dem!
Citera
2013-01-06, 01:57
Medlem
mahasukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Handen på hjärtat, stämmer detta verkligen?

ja faktiskt, eller ok jag ska inte parasitera i den meningen, jag har min yrkesstolthet att tänka på och skulle aldrig vilja slappa medvetet på jobbet.

men jag satt och räknade på vad trängselskatt + omkostnader för bil (parkering, däck, skatt avbetalning etc etc) samt vad jag betalar i skatt på mitt förra jobb och kom fram till att jag lika gärna kan gå ner i arbetstid och lön för i slutändan får jag i princip ut lika mycket netto varje månad. Den gamla klyschan att det inte lönar sig att jobba i sverige stämde för mig !
Citera
2013-01-06, 02:01
Medlem
Proras avatar
Citat:
ja faktiskt, eller ok jag ska inte parasitera i den meningen, jag har min yrkesstolthet att tänka på och skulle aldrig vilja slappa medvetet på jobbet.

men jag satt och räknade på vad trängselskatt + omkostnader för bil (parkering, däck, skatt avbetalning etc etc) samt vad jag betalar i skatt på mitt förra jobb och kom fram till att jag lika gärna kan gå ner i arbetstid och lön för i slutändan får jag i princip ut lika mycket netto varje månad. Den gamla klyschan att det inte lönar sig att jobba i sverige stämde för mig !

Ok, jag tvivlar inte. Tack för ditt svar! Det känns ofta att man möter en vägg med hat om man ställer dylika frågor. Min grundtes i denna fråga är att onödig bilkörning ska undvikas.

Trängselskatten är ett måhända trubbigt sätt att få igenom detta. Hur som helst: God fortsättning!
Citera
2013-01-06, 02:11
Medlem
mahasukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ok, jag tvivlar inte. Tack för ditt svar! Det känns ofta att man möter en vägg med hat om man ställer dylika frågor. Min grundtes i denna fråga är att onödig bilkörning ska undvikas.

Trängselskatten är ett måhända trubbigt sätt att få igenom detta. Hur som helst: God fortsättning!

Tack detsamma! Trubbigt är ett mycket bra sätt att beskriva spektaklet på, men innerst inne tror jag att många vet med sig att det kommer bli bra i slutändan, men folk inklusive mig själv reagerar som små barn som får en tillsägelse när sånt händer. Får bara hoppas de lyckas lösa problemet att utlandsregistrerade fordon slipper betala, för det känns som en av de största orättvisorna just nu.
Citera
2013-01-06, 02:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Okej jag menade hur du ser på att dom trängs med dig?

Tror jag börjar få ihop bilden. Du är nästan 50 och kör som en gubbe med hög hatt trots din feta merca med massor av hästar under huven. Ser ju inte bra ut när den gamla chefsjuristen är för gasglad.
Har din bil sådan där radar som gör att man inte krockar under 30? Har ju ingen mercedes amg så jag är inte så insatt

Hahaha, inte en siffra rätt.
Precis lirat BF3 med stor framgång så helt ärligt skiter jag i dina åsikter just nu.
Kan nöja dig med att jag är en framgångsrik 40-åring.
Och nej, jag är inte fet. Tvärtom.

Nattis!
Citera
2013-01-06, 03:17
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Tror jag börjar få ihop bilden. Du är nästan 50 och kör som en gubbe med hög hatt trots din feta merca med massor av hästar under huven. Ser ju inte bra ut när den gamla chefsjuristen är för gasglad.
Har din bil sådan där radar som gör att man inte krockar under 30? Har ju ingen mercedes amg så jag är inte så insatt

Det har de nyare årsmodellerna av Volvo och det ska en del fotgängare som obetänksamt kliver ut i körbanan vara tacksamma för. HEHE

Nu undviker jag innerstaden men jag har i jobbet kört en sån bil och den tvärnitade direkt när något dök upp ovanför huven. I en egen bil skulle jag dock ta bort den så att man kan klippa en och annan av Proras typ vars självbevarelsedrift verkar underutvecklad. En evolutionär återvändsgränd som inte lär överleva urbana miljöer.

Hur tror ni trafiken och kollektivtrafiken utvecklas på måndag som är den första verkligt stora prövostunden för denna skatt? Får vi köer på andra ställen i trafiken (Angeredsbron) och kommer bussarna vara fullsatta av pendlare genom de nya bussfilerna på måndag?

Citera
2013-01-06, 03:34
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
+1

Har också haft dom tankegångarna. Övervakningsbiten tror jag på. Inte initialt, men snart... Behövs bara ett "terroristdåd" så kommer alla dessa kameror användas även för annat...

Jag är helt övertygad om att du har fel. Det finns år 2013 bättre teknik för övervakning än några lama vägkameror! Jag tror att politikerna har ko-handlat med varandra för att nå en kompromiss. Det blev inte riktigt som någon ville, en kompromissad budget helt enkelt.

F.Ö ojämlikheten i kapital och inkomster bara ökar i Sverige. Inte fan går kvällspressen ut och kampanjar och samlar 45000 namninsamlingar mot det. Tror pressen har en dold agenda... Eller så bryr sig bara folk om sig själva.
Citera
2013-01-06, 06:28
Medlem
De som är emot folkomröstning är de som har turen att bo där de slipper skatten, eller så är det idioter som bor i andra städer som skriver. Själv bor jag i gbg men kommer slippa skatten för det mesta, samtidigt som trafiken minskar. Självklart vill jag ändå ha folkomröstning för till skillnad från er andra spånhuvuden som är emot skatten så tänker jag på andra än mig själv. T ex på de i backa eller lindholmen eller på vissa ställen i runt stan som inte ens bor centralt men ändå råkar bo bredvid en äcklig kamera och måste betala för att åka till sin mataffär. Hur kul är det för dem...?

Hoppas vi får rösta och de tvingas plocka ner kamerorna.
Citera
2013-01-06, 07:19
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag kommer trängas lika mycket som innan vägtullarna nu på måndag. DET är jag helt övertygad om.
Jag bryr mig inte om trängsel. Jag har slutat bry mig för tjugo år sedan. Bara luta sig tillbaka och lyssna på nån bra podcast. Fortfarande tio gånger bättre än att passa tider/huttra på hållplatser/svettas floder utan AC/klamra sig fast för glatta livet/sitta bredvid pissluffare/tre byten/fulla skräniga ungdomar etc.

Kommer ALDRIG åka kommunalt.

Exakt mina tankegångar. Vuxna mäniskor kör bil. I min familj är det bara barnen som åker kollektivt, jag, min fru och äldsta dottern har var sin bil.
Citera
2013-01-06, 07:53
Bannlyst
Citat:

Du ljuger..du har inte slutat på ditt jobb..

Du är dessutom rejält korkad...du tror att staten tjänar på din inbetalda skatt, och tjänar mindre när du betalar mindre i skatt...
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-06 kl. 07:56.
Citera
2013-01-06, 08:59
Medlem
mahasukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Du ljuger..du har inte slutat på ditt jobb..

Du är dessutom rejält korkad...du tror att staten tjänar på din inbetalda skatt, och tjänar mindre när du betalar mindre i skatt...

Ironi/sarkasm är svårt tydligen.

Jag ljuger inte alls och jag är fullt medveten om hur det svenska skattesystemet fungerar, inte alla aspekter så klart men det grundläggande som ingår i det som kallas för allmänbildning.
Citera
2013-01-06, 10:20
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Vi får se som sagt när systemet vart igår ett tag. Jag kommer glädja mig åt att slippa de långa köerna i tingstadstunneln.

Kan du ge dig fan på att jag är. Såhär viktiga beslut skall fattas av folk som agerar på långsiktig basis och med stöd av adekvat information.

Bläddrar man lite i tråden kan en blind höna konstatera att detta kunskapsövertag inte fan finns på flashback iaf.
Det finns två framtidsscenarion: Köerna kommer vara densamma eller minskar ordentligt på grund av att avgifterna är så höga (Systemet skall betala av sig självt). Den sistnämnda leder till att dom flesta undviker passera Göteborg eller dom som bor i kranskommunens väljer att utföra sina ärenden där. Vilket scenario det blir återstår att se.

Du verkar inte tro på demokratin eftersom du föraktar oliktänkande. Alla dina inlägg består av en massa svammel utan någon som helst verklighetsförankring.

Citat:

Dom flesta nya europeiska tillverkare erbjuder någon form automatisk bromssystem. VW har ett som är laserbaserat på sina mindre bilar, VW Up. Det är inte bara dyra modeller som har aktiva säkerhetssystem.
Senast redigerad av viperino 2013-01-06 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in