2013-01-03, 00:08
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ni som är emot. Skulle vara lite kul att höra hur västsvenska länken skall finansieras utan skatten?

Nu skulle inte jag vilja påstå att den är nödvändig, precis som det är lika hjärndött att pumpa in mer pengar i västtrafik som är nästintill värdelöst.

Vill man nu finansiera såpass stora projekt får man givetvis budgetera utifrån de skatter som finns, dvs statliga och kommunala -skatter.

Vi har redan ett skattetryck runt 50% vilket bör kunna finansiera ett välfärdssamhälle utan dess like men så ser inte verkligheten ut.

Desto mer skatt vi betalar, desto sämre blir samhället.
Effektiviteten i den offentliga sektorn är frånvarande.
Citera
2013-01-03, 00:09
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Nej bor i Sthlm. Har följt denna tråden i flera månader men kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig detta.
Ja, att man inte kan passera förbi stan utan att betala är det mest dåliga med detta.

Och det jäkliga är att det är självförvållat. Vi har röstat dit politikerna som beslutat detta.
Citera
2013-01-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ni som är emot. Skulle vara lite kul att höra hur västsvenska länken skall finansieras utan skatten?
Det ska den inte göra eftersom Västlänken är idiotisk och bör skrotas. Ska den ändå byggas får man naturligtvis ta pengarna från den ordinarie skatten vi betalar, förslagsvis kan man i gengäld skära ner lite på de x antal miljarder som varje år spenderas på massinvandringen.
Citera
2013-01-03, 00:16
Medlem
Den enda trängsel som finns i Göteborg är den som spårvagnarna ställer till med genom att alltid få grönt, ett helvete att ta sig från allén ner till centralen. Bott i Göteborg bilpendlar numera in till centrum och har under 5 års tid aldrig köat mer än max 15-20 minuter och detta sällan. Trafiken och trängseln i Göteborgs centrum är så liten att ett trängselskattsystem där aldrig skulle bära sina kostnader. Nyckeln var att få med Tunneln ca 130 000 fordon/dygn (bara Essingeleden har fler) och Älvsborgsbron 70-90 000 fordon/dygn.
Citera
2013-01-03, 00:20
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Juli blir trängselskattefritt. Har för mig att den månaden innehåller en bunt vardagar.

Det stora problemet är hur det snedvrider konkurrensen. Skatten tas bara ut på svenskregistrerade fordon. Alltså kommer en redan hårt konkurrensutsatt åkeri- och servicenäring bara stå ännu sämre rustad för att möta våra nya EU-medlemsstater. Det är redan ett problem med brevlådeföretag i baltstaterna, har en känsla av att mycket mer av godset som går till och från hamnen kommer hamna på sådana eller utländska bilar i framtiden. En sådan bil kommer in fulltankad med 1200 liter skitigare diesel, kör inrikestrafik en vecka eller så för att sedan vända hemma med ett lass från och ett lass till Sverge igen. Vill man inte åka hem har det redan växt upp mobila, öststatregistrerade tankstationer som åker runt och stjäl ihop diesel och säljer till skrupellösa landsmän.

Svenska åkeriägare borde framföra till EU att man nu inte kan konkurera på lika villkor.

Är Sverige det enda landet som kallar denna avgiften för skatt? Och kan man låta utländska företag betala skatt i Sverige? Eller är detta problemet? I Norge heter det bompeng. I andra länder kallas det avgift eller tull.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gtullar_i_norska_st%C3%A4der
Kolla bilden på en betalstation vid norska E6, där har man löst att alla oavsett nation får betala.

http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-europa/avgifter-och-restriktioner/
Citat:
Skylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer --- Den som bryter mot förbudet fotograferas. Ofta dröjer det ett år innan böterna letat sig hem till dig i Sverige.
Där ser man. Italienare kan alltså kräva in pengar från Sverige. Så varför går det inte att dra in trängselskatt från utländska fordon här?
Citera
2013-01-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflespecial
Hört talas om att du betalar sjukt mycket skatt på allt bränsle du köper? Eller vägskatt?

Vägskatten uppgår till ca 20 miljarder om jag minns rätt. (någon med källa för gärna rätta detta om det inte stämmer)

Resonemanget om att man betalar bränsleskatt tycker jag inte håller då det även skall betala externa kostnader, tex kostnader för olyckor, luftföroreningar etc
Citera
2013-01-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det ska den inte göra eftersom Västlänken är idiotisk och bör skrotas. Ska den ändå byggas får man naturligtvis ta pengarna från den ordinarie skatten vi betalar, förslagsvis kan man i gengäld skära ner lite på de x antal miljarder som varje år spenderas på massinvandringen.

Varför är den idiotisk?
Citera
2013-01-03, 00:27
Medlem
Godhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflespecial
Hört talas om att du betalar sjukt mycket skatt på allt bränsle du köper? Eller vägskatt?
Ja, men det är ju självklart att ni bilister får stå den kostnaden. Vi som inte kör bil har inte lust att sponsra era kostnader.
Citera
2013-01-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Nu skulle inte jag vilja påstå att den är nödvändig, precis som det är lika hjärndött att pumpa in mer pengar i västtrafik som är nästintill värdelöst.

Alternativet är att lägga mindre på västtrafik om jag förstår dig rätt?

Citat:
Vill man nu finansiera såpass stora projekt får man givetvis budgetera utifrån de skatter som finns, dvs statliga och kommunala -skatter.

Vi har redan ett skattetryck runt 50% vilket bör kunna finansiera ett välfärdssamhälle utan dess like men så ser inte verkligheten ut.
På något sätt så måste 14 miljarder skjutas till, till projektet. Skall dessa tas någonstans, troligtvis från höjda skatter om man inte lyckas hitta dessa pengar någonstans.
Spontant så tycker jag att det är rimligare att de som brukar vägarna får betala för det istället för att kostnaderna läggs på alla

Citat:
Desto mer skatt vi betalar, desto sämre blir samhället.
Effektiviteten i den offentliga sektorn är frånvarande.

Det sista håller jag med om.
Gällande det första så är ju frågan vad man får tillbaka som är det intressanta och inte vad man betalar.
Citera
2013-01-03, 00:31
Medlem
Skumläste tågutredningen rörande västlänken och motiven för att placera en station i Haga, man har tittat på hur många människor man där når inom en viss radie, vilket känns meningslöst då arbetsplatserna inte är hur många som helst där + att de flesta som bor där jobbar eller pluggar på gångavstånd i stan. Som jag förstår det är tanken att man i anslutning till Hagastationen vill bygga busshållplatser för att dra in stombussar hit för att minska trycket på centralen men framför allt att göra så Hagastationen används alls.

Det enklaste är nog att flytta Volvo och SKF till Haga för att kunna nå en rimlig belastning. Kostnad för stationen kan säkert vara 1-1,5 miljarder.
Citera
2013-01-03, 00:42
Medlem
Citat:
Alternativet är att lägga mindre på västtrafik om jag förstår dig rätt?

På något sätt så måste 14 miljarder skjutas till, till projektet. Skall dessa tas någonstans, troligtvis från höjda skatter om man inte lyckas hitta dessa pengar någonstans.
Spontant så tycker jag att det är rimligare att de som brukar vägarna får betala för det istället för att kostnaderna läggs på alla

Det sista håller jag med om.
Gällande det första så är ju frågan vad man får tillbaka som är det intressanta och inte vad man betalar.
Jag förstår inte varför du menar att de som kör på vägarna ska betala för en tågtunnel. Låter verkligen väldigt logiskt.
Nej hade kunnat tänka mig att betala om de hade byggt en ny älvförbindelse för E6an. Det är ju där alla står. En ny tunnel och en ringled då hade jag tom kört förbi fotoboxarna några extra gånger.
Citera
2013-01-03, 00:43
Medlem
schwansteins avatar
Tror det har postats tidigare i tråden.
En sådan här borde ju vara intressant för många Göteborgare.
Vågar man använda sig av en sådan?

http://plate-flipper.com/

Läser man kommentarerna under youtube-klippet så ser jag att det finns fler svenskar intresserade!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in