Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Är det TS/VSP som sådant du argumenterar emot eller är det att det inte förankrats via en folkomröstning som du vänder dig emot? Om det är det förstnämnda så kan du väl visa vilka alternativ som ger samma måluppfyllnad?
Som jag redan förklarat är det
sättet beslutet om TS/VSP fattats på som jag kritiserar.
Sedan är jag själv negativt inställd till sättet man valt att finansiera VSP på, och ställer mig frågande till projektets balans mellan smak och kostnad. Mer järnväg, älvförbindelser och dylik förbättring av infrastruktur är naturligtvis alltid bra, men är det
tillräckligt bra i förhållande till kostnaden? Är tidpunkten den rätta för att dra igång utbyggnaden? Måste allt göra på en gång? Och så vidare.
Men som sagt var, det är inte VSP eller TS meriter jag debatterar. Endast sättet beslutet om VSP/TS fattats på. Diskussioner om måluppfyllnad får du alltså ta med någon annan, vi skall inte blanda bort korten här.
Citat:
Varför ska *jag* som nyttjar väg X men inte Y betala för Y?
Tro mig, precis så är det och vi kommer inte få någon sorts sammanhängande struktur utan allt handlar om NIMBY:ism på olika hög nivå.
Det är din personliga åsikt. Jag väljer att inte tro dig.
Som jag sagt tidigare anser jag det inte vara ett problem att folk röstar i egenintresse, utan tvärtom en grundförutsättning för att det demokratiska systemet skall fungera.
Röstar folk i eget intresse kan de göra en mycket väl avvägd bedömning av sina behov. Får folk för sig att istället rösta i andra människors intresse får de gissa sig till vad dessa människor har för behov. Då blir överrensstämmelsen mycket lägre.
Det positiva med att alla människor håller på sina egna intressen (NIMBY:ism, som du kallar det) är att man mynnar ut i mycket bra kompromisser, där alla blir lika (miss)nöjda. Utan NIMBY:ism, inga kompromisser. Utan kompromisser, ingen rättvisa.
Citat:
För att ännu en gång dra parallellen till sjukvården, varför kan vi inte ha folkomröstningar om var sjukhusen ska finnas, och vem som ska få vara läkare nästa vecka? Inom sjukvården så får expertisen sköta sitt jobb, inom transportplanering så får man det inte. Ska nog sadla om till läkarskråt, man blir inte ifrågasatt dagligen när man gör sitt jobb där.
Läs post #2117 igen. Har redan svarat på detta.
Folkomröstningar kan vi ha om precis vad som helst, förutsatt att en ansenlig mängd röstberättigade invånare (ribban är för närvarande satt till 10 procent) anser att frågan är viktig nog att folkomrösta om. Det är ytterst sällan Göteborgs kommuns invånare ids/förmår organisera sig i sådan omfattning; Ett krav på folkomröstning enligt kommunallagens alla regler bör därför tas på största allvar.
Parallellen till sjukvård tycker jag inte är särskilt bra, och dessutom en retorisk halmgubbe.
Ingen har påstått att man skall folkomrösta om hur experter skall sköta sitt jobb, varken inom sjukvård eller transportplanering.
Det är dock skillnad på att låta verksamma inom vården bestämma arbetsschema för personal, och att låta dem på egen hand fatta beslut om att (på kommunal nivå, därtill) dra igång ett utbyggnadsprojekt för 35 miljarder kronor.
Frågor av den magnituden dyker mycket sällan upp på kommunal nivå. Det skulle inte innebära en folkomröstning var och varannan vecka, utan på sin höjd kanske en eller två gånger per årtionde. Det finns därför inga praktiska hinder för att fatta beslutet genom folkomröstning.
Min personliga uppfattning är, som jag tagit upp i post #2076, att stora beslut
per automatik skall fattas genom folkomröstning, på nationell såväl som kommunal nivå. Representanterna i en representativ demokrati kan få fatta de mindre och medelstora besluten; stora beslut skall för säkerhets skull alltid kräva beslutande (ej rådgivande) folkomröstningar.
Vad gränsen mellan små och stora beslut går kan förstås vara svårt att avgöra, och metoderna för att avgöra detta är en intressant diskussion som kan tas i någon annan tråd.
I korthet: Vad som utgör ett stort beslut på nationell nivå har jag ingen bra metod för att avgöra - man får kanske helt enkelt fastslå ett antal typer av beslut (typ grundlagsändring) som alltid skall klassas som särskilt viktiga.
På kommunal nivå kan man kanske ha någon form av någorlunda oberoende länsstyrelse-liknande instans som får gå in och hojta till om den anser ett beslut övergå kommunledningens förmåga. Vad vet jag? Detta är något av ett sidospår.
Citat:
Fast återigen så är ju en folkomröstnings resultat inte bindande på något sätt, och ibland måste man ta obekväma beslut. Det om något är ju tyvärr politiker oftast ovilliga att göra.
Vad den folkliga viljan är får man ju veta vid valen.
De flesta folkomröstningar är enligt lag rådgivande. Och detta är i sig mycket underligt.
Personligen tror jag att man ursprungligen beslutade att begränsa folkomröstningar på detta sätt för att ge politikern en sista utväg att nyttja endast i de allra digraste krissituationer, där man av någon anledning verkligen
måste gå emot folkviljan.
Denna utväg har (miss)brukats mer än det var tänkt sedan reglerna först infördes i någon regeringsform någon gång i tiden.
Man har flera gånger gått emot valresultatet (utformning av tjänstepension 1957, införandet av högertrafik 1967, kärnkraften 1980) fastän det inte på något sätt varit enda alternativet.
Mycket troligt att det finns ytterligare exempel på kommunal nivå.
Under alla omständigheter så väntar man helst tills man prickar rätt tillfälle i opinionen (Alla folkomröstningar).
Om man kan så utformar man gärna folkomröstningen på ett sätt så att valet står mellan pest och kolera (Kärnkraften 1980 igen), och alternativet folk egentligen vill rösta på inte finns som alternativ alls.
Att en folkomröstning är "rådgivande" borde egentligen tolkas som att den är de facto beslutande. Att folkomröstningens dignitet urholkats är mindre nogräknade politikers verk. Det handlar inte om obekväma beslut som måste fattas, utan om dåliga förlorare i maktposition.
Den folkliga viljan, eller kanske snarare de folkliga förhoppningarna, får man en
indikation på genom kommunval, landstingsval och riksdagsval. Men det man får
veta är egentligen bara vilken valplattform de gillar bäst överlag, inte vad de tycker i en enskild fråga.
Trängselskatten är uppenbarligen en fråga där väljarna inte tyckt som de styrande partierna, fastän de av andra anledningar valt att rösta på dem ändå.
Tyvärr verkar folk tro att ett valresultat är ett kontrakt man som väljare skriver på, där man förbinder sig att under fyra års tid gå med på precis hur undermålig service som helst från partierna eftersom man valt att anlita dem.
Så är det inte. Folkvalda politiker skall naturligtvis sträva efter att föra den politik de gått till val på, men endast i den mån politiken faktiskt sammanfaller med folkviljan. Det är ett ansvar de har, en grundförutsättning för att den representativa demokratin skall fungera.
Systemet är inte menat att vara något politiker skall kunna springa och gömma sig bakom. Att möjligheten sedan finns, betyder inte att man skall utnyttja den i tid och otid. Våra folkvalda politiska representanter har fått ett förtroende, inte ett carte blanche. Förtroendet skall, av både principiella och praktiska skäl, inte missbrukas.
Citat:
Trängselskatten i Stockholm var ju också väldigt negativt mottagen bland kranskommunerna, men det vände snabbt när man såg fördelarna. Kötiderna är kortare nu än de var innan TS infördes, samma sak gäller ju i Göteborg.
Stockholm är Stockholm, och Göteborg är Göteborg. Två skilda situationer.
Det är lite som med sannolikhetsinlärning när man tar körkort; går du enbart på vad som troligtvis kommer hända, eller vad som hänt förut, kommer du förr eller senare köra i diket.
Det kan hända att Stockholmarna idag är nöjda med trängselskatten. Det kan också hända att de, om det inte införts trängselskatt, idag varit lika nöjda med att
inte ha trängselskatt. Det kan också hända att de om tio år återigen kommer vara negativa till trängselskatten.
Detta kan vi endast spekulera i.
Under alla omständigheter fick Stockholm med omnejd en -eller snarare två- folkomröstningar. Vi i Göteborg har inte fått någon.
Man kan inte fatta beslut baserat på att man anser sig veta att de som berörs av beslutet kommer ändra sig och bli nöjda i slutändan. Så kan man hantera barn på ett dagis. Det går inte att driva ett land på det sättet, och fortfarande kalla det demokratiskt. Då måste man först omyndigförklara hela befolkningen.