Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fluff995, ska vi ha en folkomröstning kring något där nyttorna helt klart överstiger kostnaderna?
Öh, ja?
Folk skall få avgöra om de anser att nyttorna överstiger kostnaderna.
Det är inte klargjort om nyttorna överstiger kostnaderna förrän folket sagt sitt.
Innan folket sagt sitt är detta endast ett fåtal personers personliga åsikt, alltså ett påstående utan värde.
Folket vet bäst.
Anser man inte detta är man inte demokrat.
Citat:
Eller är det bara för att _du_ inte är av denna åsikt?
Se post #2057, #2059, #2062. De är öppna för allmänheten.
Min åsikt i frågan om VSP/Trängselavgift är fullständigt irrelevant. Det var inte VSP/Trängselavgiftens meriter jag diskuterade, utan
sättet beslutet om VSP/Trängselavgift fattats.
Citat:
Det argument som förs fram är ju att "bilarna bär sina kostnader", återigen saknas någon sorts källhänvisning.
Detta är ingenting jag sagt, eller hänvisat till.
Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så missförstår vi varandra.
Det jag diskuterat är sättet beslutet om VSP/Trängselskatt fattats.
För att förtydliga;
Jag anser att beslutet om VSP/Trängselskatt ej fattats på tillräcklig demokratisk grund.
Min ståndpunkt är att man borde ha hållit folkomröstning i denna fråga från början, då det är ett för stort beslut för politiska representanter att fatta på egen hand. Det är dessutom uppenbart att det finns stor folklig oenighet i frågan, vilket politikerna varit mycket väl medvetna om.
Vidare är min ståndpunkt att en
retroaktiv folkomröstning nu måste hållas.
Inte för att det är den bästa lösningen rent ekonomiskt, utan för att det folkliga förtroendet för makthavarna är värdefullare än de merkostnader som en folkomröstning och eventuellt avbrott för VSP/Trängselavgift skulle innebära.
I förlängningen har jag även fört diskussion om vikten av direktdemokrati, den representativa demokratins begränsningar, och de oundvikliga konsekvenserna av att frångå demokrati -
rent generellt.
Det vill säga, ej i relation till just frågan om VSP/Trängselskatt.
Detta eftersom vissa i tråden ansett att populasen (Eller som jag ser det; samhällets samlade kunskap) är för korkad för att fatta beslut om sin egen existens, och istället borde låta små expertgrupper (utan kunskap utanför sitt egna snäva expertisfält) fatta besluten åt dem istället.
Detta är naturligtvis en åsikt man får ha. Vad jag har försökt förklara är att i ett sådant system har politikerna ingen plats, då de inte är experter på något annat än att representera den folkliga viljan. Alternativet till demokratiskt styre är alltså inte politikerstyre, som vissa anser. Utan expertstyre.