2013-05-14, 10:30
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
GP visar en ny opinionsundersökning där så mycket som 59 procent vill ha en folkomröstning. Kia Andreasson skyller på dåligt urval men den kritiken håller inte, med den logiken kan vi lika gärna skrota alla opinionsundersökningar då ett urval på 1000 personer mycket väl kan anses representera folkviljan, dessutom är detta inte på riksnivå som exempelvis undersökningar rörande politiska sympatier. Vidare är det intressant att se att 70 % av Miljöpartiets väljare inte vill ha en omröstning, det är en mycket bra indikation på att om du sympatiserar med Miljöpartiet är du en anti-demokrat och bilhatare. Visa folkviljan i valet 2014, sänk MP i vallgraven!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1668541-goteborgarna-vill-ha-folkomrostning
Citera
2013-05-14, 11:19
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
GP visar en ny opinionsundersökning där så mycket som 59 procent vill ha en folkomröstning. Kia Andreasson skyller på dåligt urval men den kritiken håller inte, med den logiken kan vi lika gärna skrota alla opinionsundersökningar då ett urval på 1000 personer mycket väl kan anses representera folkviljan, dessutom är detta inte på riksnivå som exempelvis undersökningar rörande politiska sympatier. Vidare är det intressant att se att 70 % av Miljöpartiets väljare inte vill ha en omröstning, det är en mycket bra indikation på att om du sympatiserar med Miljöpartiet är du en anti-demokrat och bilhatare. Visa folkviljan i valet 2014, sänk MP i vallgraven!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1668541-goteborgarna-vill-ha-folkomrostning

Höga siffror, betydligt högre än vad jag ändå trodde på måste jag säga.
Citera
2013-05-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Skulle inte du nonchalera mina inlägg i fortsättningen som du skrev förra veckan???

Om du är kapabel till att föra en normal diskussion är jag villig at ge dig en chans. Men du verkar vara tillbaka i samma spår då det kanske är bäst

Citat:
Hehe vet inte om du är totalt bombad eller röker banan eller något...
Tror du att det räcker med att 10% skall få ett förslag att kapsejsa??? När man nu fört hela opinonen bakom ljuset med andra verkligheter än den vi sitter i dag så kanske man kan räkna med att över 7 av 10 är jävligt förbannade!

Detta är precis varför jag inte har någon lust att diskutera med dig. Du begriper inte poängen och svarar på en helt annan fråga.

Många har deklarerat att man både är mot TS och skattehöjning. Därmed kommer staten säga nej till VSP då medfinansiering var dealen.
Du förstår du kanske att det blir svårt att få till VSP. Lösningen blir följaktligen en statlig omröstning som tvingar staten att stå för HELA notan.
Citera
2013-05-14, 16:07
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fluff995, ska vi ha en folkomröstning kring något där nyttorna helt klart överstiger kostnaderna?

Öh, ja?

Folk skall få avgöra om de anser att nyttorna överstiger kostnaderna.
Det är inte klargjort om nyttorna överstiger kostnaderna förrän folket sagt sitt.
Innan folket sagt sitt är detta endast ett fåtal personers personliga åsikt, alltså ett påstående utan värde.
Folket vet bäst.
Anser man inte detta är man inte demokrat.

Citat:
Eller är det bara för att _du_ inte är av denna åsikt?

Se post #2057, #2059, #2062. De är öppna för allmänheten.
Min åsikt i frågan om VSP/Trängselavgift är fullständigt irrelevant. Det var inte VSP/Trängselavgiftens meriter jag diskuterade, utan sättet beslutet om VSP/Trängselavgift fattats.

Citat:
Det argument som förs fram är ju att "bilarna bär sina kostnader", återigen saknas någon sorts källhänvisning.

Detta är ingenting jag sagt, eller hänvisat till.
Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så missförstår vi varandra.
Det jag diskuterat är sättet beslutet om VSP/Trängselskatt fattats.

För att förtydliga;
Jag anser att beslutet om VSP/Trängselskatt ej fattats på tillräcklig demokratisk grund.
Min ståndpunkt är att man borde ha hållit folkomröstning i denna fråga från början, då det är ett för stort beslut för politiska representanter att fatta på egen hand. Det är dessutom uppenbart att det finns stor folklig oenighet i frågan, vilket politikerna varit mycket väl medvetna om.

Vidare är min ståndpunkt att en retroaktiv folkomröstning nu måste hållas.
Inte för att det är den bästa lösningen rent ekonomiskt, utan för att det folkliga förtroendet för makthavarna är värdefullare än de merkostnader som en folkomröstning och eventuellt avbrott för VSP/Trängselavgift skulle innebära.

I förlängningen har jag även fört diskussion om vikten av direktdemokrati, den representativa demokratins begränsningar, och de oundvikliga konsekvenserna av att frångå demokrati - rent generellt.
Det vill säga, ej i relation till just frågan om VSP/Trängselskatt.
Detta eftersom vissa i tråden ansett att populasen (Eller som jag ser det; samhällets samlade kunskap) är för korkad för att fatta beslut om sin egen existens, och istället borde låta små expertgrupper (utan kunskap utanför sitt egna snäva expertisfält) fatta besluten åt dem istället.

Detta är naturligtvis en åsikt man får ha. Vad jag har försökt förklara är att i ett sådant system har politikerna ingen plats, då de inte är experter på något annat än att representera den folkliga viljan. Alternativet till demokratiskt styre är alltså inte politikerstyre, som vissa anser. Utan expertstyre.
Senast redigerad av fluff995 2013-05-14 kl. 16:10.
Citera
2013-05-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Öh, ja?

Det är inte klargjort om nyttorna överstiger kostnaderna förrän folket sagt sitt.
Innan folket sagt sitt är detta endast ett fåtal personers personliga åsikt, alltså ett påstående utan värde.
Folket vet bäst.

Paradoxen är ju att när folk blir tvungna att betala så tycker man plötsligt inte att nyttan längre överstiger kostnaden.

Som jag påpekat tidigare så är konsekvenserna av ett nej svåra att överblicka. Sedan vill ju motståndarna få det till att enbart handlar om ett ja/nej till TS.

Även om jag inte är för linjen så hade det varit mer seriöst att presentera t.ex. följande alternativ.

1: Ja till TS
2: Nej till TS och skattehöjning på 3000kr familj/år i Göteborg-
3: Nej till TS och skattehöjning på X kr/familj/år i Regionen
Citera
2013-05-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Åren gick och flera paket följde, men Göran Johansson tyckte hela tiden att Göteborg hamnade i bakvatten jämfört med Stockholm.

Hade Göran Johansson rätt om utsläppen? Åter framför datorn kollar jag. Det visar sig att sedan 2006, då många remissvar på järnvägsutredningen tryckte hårt på miljön som skäl för att bygga Västlänken, har nya bilars utsläpp av växthusgasen koldioxid minskat med 27 procent.

Trafikverket räknar dessutom med att bilarnas bränsleförbrukning, och därmed utsläppen, kan halveras till år 2030. Ja, ännu mera om elbilarna får ett genombrott.

Och trängseln?

Faktum är att antalet bilar på gatorna i centrala Göteborg nu är mindre än någon gång sedan mätningarna inleddes år 1970. Och trots att trafiken ökat kraftigt på lederna utanför centrum visar kommunens egna miljörapporter en nedåtgående trend för de hälsovådliga utsläpp som kan relateras till trafiken.

Dessutom blir Västlänkens effekt på biltrafiken marginell. Enligt en konsultrapport till Trafikverket kan tågtunneln leda till att trafiken på infartslederna minskar med fyra procent, lika mycket som biltrafiken normalt ökar med på två år.

Fast trängsel och omtanke om miljön var alltså inte huvudskälen för att införa trängselskatten. De argumenten har lyfts fram senare, för att göra skatten mindre svårsmält.

"

Att Göteborg hamnar i bakvattnet hänger väl även samman med att t.ex. Trollhättan fått en stor del infrastruktur i västra götaland och det ser vi hur det gick.

Jojo, antalet bilar är färre... Att bränsleförbrukningen kan minska är en sak, men du har återigen något som begränsar, yta.

Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Nej det är ingen rättighet att äga bil men ett tecken på välstånd. Ett välstånd som numera är svårare för de mindre bemedlade att uppnå.

Fast tittar du i yngre generationer så är det inte en bil som är tecken på välstånd. Brytpunkten bör ligga någonstans vid 35-årsåldern idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Trängelskatten i Göteborg är inget annat än ytterligare ett sätt att suga ut bilisterna. Det är jävligt enkelt att ta avgifter från dessa då de inte har något annat alternativ här i Göteborg eftersom kollektivtrafiken är under all kritik. Dessutom kommer staden att förvandlas till en arbetsplats under de kommande 75 åren. Men då är väl miljömupparna nöjda antar jag. Är man mot bilism är man mot utveckling och då borde man enligt min åsikt elimineras.

Konstigt nog så verkar fördelarna med att ha förutsägbara och kortare restider inte riktigt gå hem hos alla. Vissa uppskattar tydligen bilköer och restid.

Citat:
Rimligt avstånd inne i stan? Hmmm jag promenerar till stranden med mina barn och badar i helt ren luft, det är nära det jag tycker är viktigt!
Det jag behöver handla tar jag/vi på väg hem från jobbet vilket numera INTE är i Gbg utan söder om denna häx-kommun!

Du kanske kan presentera någon form av statistik att folk som skaffar barn INTE vill flytta ut i från staden? Har helt annan erfarenhet efter 30år i arbetslivet där man hört hur kollegor gjort genom åren.

Promenerar till stranden och badar utan barn.

http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/kronikor/varfor-byggs-det-som-ingen-vill-ha/
Fast vad vet jag, majoriteten av kollegorna bor i innerstaden med småbarn.
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/barnen-tar-over-innerstaden_1410375.svd

Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Öh, ja?

Folket vet bäst.

Se post #2057, #2059, #2062. De är öppna för allmänheten.
Min åsikt i frågan om VSP/Trängselavgift är fullständigt irrelevant. Det var inte VSP/Trängselavgiftens meriter jag diskuterade, utan sättet beslutet om VSP/Trängselavgift fattats.

Detta är ingenting jag sagt, eller hänvisat till.
Antingen blandar du ihop mig med någon annan, eller så missförstår vi varandra.
Det jag diskuterat är sättet beslutet om VSP/Trängselskatt fattats.

För att förtydliga;
Jag anser att beslutet om VSP/Trängselskatt ej fattats på tillräcklig demokratisk grund.
Min ståndpunkt är att man borde ha hållit folkomröstning i denna fråga från början, då det är ett för stort beslut för politiska representanter att fatta på egen hand. Det är dessutom uppenbart att det finns stor folklig oenighet i frågan, vilket politikerna varit mycket väl medvetna om.

Vidare är min ståndpunkt att en retroaktiv folkomröstning nu måste hållas.
Inte för att det är den bästa lösningen rent ekonomiskt, utan för att det folkliga förtroendet för makthavarna är värdefullare än de merkostnader som en folkomröstning och eventuellt avbrott för VSP/Trängselavgift skulle innebära.

I förlängningen har jag även fört diskussion om vikten av direktdemokrati, den representativa demokratins begränsningar, och de oundvikliga konsekvenserna av att frångå demokrati - rent generellt.
Det vill säga, ej i relation till just frågan om VSP/Trängselskatt.
Detta eftersom vissa i tråden ansett att populasen (Eller som jag ser det; samhällets samlade kunskap) är för korkad för att fatta beslut om sin egen existens, och istället borde låta små expertgrupper (utan kunskap utanför sitt egna snäva expertisfält) fatta besluten åt dem istället.

Detta är naturligtvis en åsikt man får ha. Vad jag har försökt förklara är att i ett sådant system har politikerna ingen plats, då de inte är experter på något annat än att representera den folkliga viljan. Alternativet till demokratiskt styre är alltså inte politikerstyre, som vissa anser. Utan expertstyre.

Allt var inte menat till dig.

Ska "folk" värdera något som rent objektivt redan är värderat. Tyvärr så ser ju folk bara till den egna plånboken, inte till att värdera sin egen restid. Vilket jag påpekat ett flertal gånger, det räcker med 4 minuters kortare restid för att räkna hem trängselskatten.

"Samhällets" samlade kunskap ser ju endast till sin egen plånbok, inte till samhällets bästa. Fast kan det vara så att jag är partisk när jag tillhör den här konsultgruppen som är verksam inom denna sektor?
Citera
2013-05-14, 21:44
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Ska "folk" värdera något som rent objektivt redan är värderat. Tyvärr så ser ju folk bara till den egna plånboken, inte till att värdera sin egen restid. Vilket jag påpekat ett flertal gånger, det räcker med 4 minuters kortare restid för att räkna hem trängselskatten.

"Samhällets" samlade kunskap ser ju endast till sin egen plånbok, inte till samhällets bästa. Fast kan det vara så att jag är partisk när jag tillhör den här konsultgruppen som är verksam inom denna sektor?

Självklart skall folk, och inte konsultgrupper, fälla det slutliga avgörandet.
Vill folk rösta med plånboken så får de göra det.
Folk vet naturligtvis själva bäst vad som är bäst för dem själva. Inte du.
Citera
2013-05-14, 22:04
Medlem
Citat:
Att Göteborg hamnar i bakvattnet hänger väl även samman med att t.ex. Trollhättan fått en stor del infrastruktur i västra götaland och det ser vi hur det gick.

Jojo, antalet bilar är färre... Att bränsleförbrukningen kan minska är en sak, men du har återigen något som begränsar, yta.

Fast tittar du i yngre generationer så är det inte en bil som är tecken på välstånd. Brytpunkten bör ligga någonstans vid 35-årsåldern idag.

Konstigt nog så verkar fördelarna med att ha förutsägbara och kortare restider inte riktigt gå hem hos alla. Vissa uppskattar tydligen bilköer och restid.

Promenerar till stranden och badar utan barn.

http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/kronikor/varfor-byggs-det-som-ingen-vill-ha/

Allt var inte menat till dig.

För vem då?
Citera
2013-05-14, 22:41
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Citat:
Konstigt nog så verkar fördelarna med att ha förutsägbara och kortare restider inte riktigt gå hem hos alla. Vissa uppskattar tydligen bilköer och restid
För majoriteten av fabriksarbetarna, du vet dem som inte skall ha något att säga till om enligt din sorts logik har det inte hänt ett skit vad det gäller restider. Det var nämligen så att ni satte upp en betalstation mitt på älvsborgsbron, enbart för att suga ut bilisterna så mycket som möjligt då trängsel är det minst er sort bryr sig om. Ingen som jobbar på Volvo har fått bättre restider, däremot har majoriteten av arbetarna som inte har råd att lösa en leasingbil via företaget fått drastiskt försämrade levnadskostnader då de får betala för trängseln som de själva inte upplever. Och ärligt talat, om trängelskatt nu hade varit så bra som skivat bröd som er sort tycker hade nog folket insett det. Det är vad demokrati handlar om, folkviljan. Inte vad några skrivbordsnissar som knappt sett en vanlig medborgare har bestämt sig för är rätt och riktigt. Ni som är för trängelskatt och mot en omröstning är anti-demokrater och skall behandlas som sådana.
Citera
2013-05-15, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Om du är kapabel till att föra en normal diskussion är jag villig at ge dig en chans. Men du verkar vara tillbaka i samma spår då det kanske är bäst

Detta är precis varför jag inte har någon lust att diskutera med dig. Du begriper inte poängen och svarar på en helt annan fråga.

Många har deklarerat att man både är mot TS och skattehöjning. Därmed kommer staten säga nej till VSP då medfinansiering var dealen.
Du förstår du kanske att det blir svårt att få till VSP. Lösningen blir följaktligen en statlig omröstning som tvingar staten att stå för HELA notan.

Är du emot en folkomröstning också?

Men fattar du inte att det bara är en minoritet som är intresserad av VSP??? Det ända vi har behov av idag är en ny Götaälvbro.
Citera
2013-05-15, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Paradoxen är ju att när folk blir tvungna att betala så tycker man plötsligt inte att nyttan längre överstiger kostnaden.

Som jag påpekat tidigare så är konsekvenserna av ett nej svåra att överblicka. Sedan vill ju motståndarna få det till att enbart handlar om ett ja/nej till TS.

Även om jag inte är för linjen så hade det varit mer seriöst att presentera t.ex. följande alternativ.

1: Ja till TS
2: Nej till TS och skattehöjning på 3000kr familj/år i Göteborg-
3: Nej till TS och skattehöjning på X kr/familj/år i Regionen

Men du tycker det är ok för en vanlig familj med en extra avgift på 10-14000 iTS????
Citera
2013-05-15, 09:10
Bannlyst
Citat:
Att Promenerar till stranden och badar utan barn.

?

Fast du får promenera jävligt långt i så fall! Eller badar du i Vallgraven?
Men du och det andra i Latte-vänstern sitter väl hellst på ett fik i stan och förfasar er över det hemska bilisterna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in