2013-01-02, 18:36
Medlem
raugers avatar
Var precis på en tripp i staden och upptäckte till min stora förvåning att betalstationerna är placerade UTANFÖR innerstaden på de stora lederna. En betalstation var placerad mitt på E20 vid munkebäcksmotet. Ytterligare en var placerad vid Gårdamotet (?) i höjd med Ullevi. Det betyder att man alltså betalar trängelskatt även om man inte ens har avsikt att åka in till staden. Dessutom betalar man alltså dubbla avgifter om man kommer från E6 från Mölndal på väg mot E20 mot Alingsås.

Detta är ju helt vansinnigt. Hur fasen fick de igenom detta förslaget?
Citera
2013-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Att stå och frysa på trottoaren... eller att skrapa rutorna på bilen går nog på ett ut.

Man skrapar inte rutor längre. Man avisar med spray....
Citera
2013-01-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger

Bor du i göteborg och precis vaknat?
Citera
2013-01-02, 18:42
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Bor du i göteborg och precis vaknat?
Nej bor i Sthlm. Har följt denna tråden i flera månader men kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig detta.
Citera
2013-01-02, 18:43
Medlem
Citat:
Var precis på en tripp i staden och upptäckte till min stora förvåning att betalstationerna är placerade UTANFÖR innerstaden på de stora lederna. En betalstation var placerad mitt på E20 vid munkebäcksmotet. Ytterligare en var placerad vid Gårdamotet (?) i höjd med Ullevi. Det betyder att man alltså betalar trängelskatt även om man inte ens har avsikt att åka in till staden. Dessutom betalar man alltså dubbla avgifter om man kommer från E6 från Mölndal på väg mot E20 mot Alingsås.

Du betalar bara en gång om du passerar flera stationer inom 60 minuter, du blir debiterad för det högsta beloppet,
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg1112/

Om det nu är till någon tröst i dessa skit tider i detta land.
Citera
2013-01-02, 18:55
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trattis
Du betalar bara en gång om du passerar flera stationer inom 60 minuter, du blir debiterad för det högsta beloppet,
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg1112/

Om det nu är till någon tröst i dessa skit tider i detta land.
Ah nice, den regeln existerar inte i Stockholm vad jag känner till. Men fortfarande fel att ta betalt för bilister som inte har avsikt att åka in i staden.
Citera
2013-01-02, 19:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragontail7
Jag får betala när jag ska köra ut till hästen...jag kör från Frölunda ut över älvsborgsbron och där efter ut till säve. Dvs jag får betala för att åka till landet när jag inte ens åker mot stan. Förjävligt.
Sjukt, vore bättre införa en extraskatt för alla GBG innevånare på 20 kr om dan.
Citera
2013-01-02, 19:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ah nice, den regeln existerar inte i Stockholm vad jag känner till. Men fortfarande fel att ta betalt för bilister som inte har avsikt att åka in i staden.
Lidingöbor slipper trängselskatt om man ex. kör ut från stan inom 30 min.
Citera
2013-01-02, 19:35
Medlem
39ans avatar
Finns tydligen gott om gnällspikar när det gäller biltullar , dom futtiga kronor det handlar om kan man både ha o mista. Men INGEN jävel gnäller om bensinpriset som är bra mycket värre och vägtrafikskatten likaså. Dom borde höja tullarna till 100 spänn så det går att komma in till stan utan att stå i kö i 45 min

Citera
2013-01-02, 19:47
Medlem
Fox--Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39an
Finns tydligen gott om gnällspikar när det gäller biltullar , dom futtiga kronor det handlar om kan man både ha o mista. Men INGEN jävel gnäller om bensinpriset som är bra mycket värre och vägtrafikskatten likaså. Dom borde höja tullarna till 100 spänn så det går att komma in till stan utan att stå i kö i 45 min

Folk klagar inte på biltullarna, utan på vart de är placerade. Staten har ljugit för folket kan man säga genom det här beslutet. Visst är det bra med trängselskatt, MEN där tullarna är placerade drabbar de alla oavsett vart man ska på ett ungefär.
Citera
2013-01-02, 21:17
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wizz
Väntar på resultatet och om det fungerar så kommer det monteras på bilen direkt.

De funkar. Om du tittar uppifrån ser man inte ett skit. Har provat.
Citera
2013-01-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39an

Tycker faktiskt att det är väldigt många som även gnäller om bränslepriser.

Tullarna må vara småpengar för min och andras del, dock inte för alla (det ska man komma ihåg). För egen del stör jag mig mer på själva principen att Sverige hela tiden hittar nya sätt att bestraffa och skatta sönder sina medbogare på.

Vidare är jag emot själva placeringen av betalstationerna. Man har verkligen gödslat med dem. Det blir verkligen tydligt att syftet är att roffa åt sig så mycket pengar, på så kort tid som möjligt.

Konsekvenserna av placeringarna kommer också bli att man, i många fall, kommer att köra omvägar och spy ut mer avgaser än vad man gjorde innan.
Senast redigerad av pf10 2013-01-02 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in