2013-02-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Komma nu liksom?

Du har varit Flashbackare länge och har skrivit många inlägg. Då känner du säkert till att det ofta länkas till artiklar i det aktuella ämnet för allmän kännedom. Eller hur?
Citera
2013-02-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Demokratiska rättigheter är bara kul när de leder till beslut som petronius tycker om?

Skit ner dig din jävla antidemokrat.

Ni som är emot trängselskatten har haft alla möjligheter att i allmänna val rösta på de två partier, VV och SD, som motsätter sig trängselskatten men det har endast cirka tio procent av Göteborgarna gjort. Jag hävdar därmed att beslutet att införa trängselskatter är demokratiskt legitimt även utan folkomröstning. Dessutom är ni för sent ute. Ni borde ha krävt folkomröstning redan för fem år sedan eller så, inte nu när miljardinvesteringar redan gjorts och systemets inkomster satsats på infrastruktur, spårvagnar och tåg. Det enda ni orsakar är merkostnader och de kan ni gärna få stå för själva.
Citera
2013-02-17, 19:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ni som är emot trängselskatten har haft alla möjligheter att i allmänna val rösta på de två partier, VV och SD, som motsätter sig trängselskatten men det har endast cirka tio procent av Göteborgarna gjort. Jag hävdar därmed att beslutet att införa trängselskatter är demokratiskt legitimt även utan folkomröstning. Dessutom är ni för sent ute. Ni borde ha krävt folkomröstning redan för fem år sedan eller så, inte nu när miljardinvesteringar redan gjorts och systemets inkomster satsats på infrastruktur, spårvagnar och tåg. Det enda ni orsakar är merkostnader och de kan ni gärna få stå för själva.

Haha du liksom politikerna "glömmer" att hela förslaget omarbetats sedan valet så det där är en direkt lögn och du vet om det!

Men visst, jag kan spela samma spel - ålägg er som är positiva till trängselskatterna att betala kostnaderna för installationen av systemet. Dyrare och mer ineffektivt sätt att dra in skatt står knappt att finna. Inte mer än riktigt att de som orsakar ineffektiviteten också får ta kostnaden den samma.
Citera
2013-02-17, 20:52
Medlem
Citat:

Jag har inte haft denna möjlighet, och jag är emot och drabbas i hög grad av trängselskatten.
Citera
2013-02-17, 21:02
Medlem
Blabla. Trängselskatt är fin skit och det gläder mig att alla i Ankeborg nu får betala. Rikets absolut sämsta samling bilförare förtjänar inget mindre. Kan ni sitta där o vara goa gubbar istället. Ennaennaenna.
Citera
2013-02-17, 21:41
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Hur skulle man ha röstat om man bor i de kranskommuner som inte får rösta i GBG men ändå får vara med och betala? Är det rätt att en klick beslutar om att de boende utanför ens egen kommun ska betala för den upprustning av infrastrukturen de vare sig vill eller avser nyttja?

Citera
2013-02-17, 21:43
Medlem
Citat:

Har man hunnit satsa miljarder redan? Träbgselskatten har ju knappast betalat sin egen investering ännu...

Problemet med VV och SD är att livet inte bara styrs av en enda fråga. Kanske vill man inte rösta på dessa partier p.g.a. eller avsaknaden av politik på andra områden. Där fyller en folkomröstning sitt syfte eftersom de andra partierna får folkets vilja svart på vitt och omöjligt att missuppfatta. Direkt på skatten hade varit rimligare och även belastat dom som använder kollektivtrafiken.
Citera
2013-02-17, 22:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Har man hunnit satsa miljarder redan? Träbgselskatten har ju knappast betalat sin egen investering ännu...

Problemet med VV och SD är att livet inte bara styrs av en enda fråga. Kanske vill man inte rösta på dessa partier p.g.a. eller avsaknaden av politik på andra områden. Där fyller en folkomröstning sitt syfte eftersom de andra partierna får folkets vilja svart på vitt och omöjligt att missuppfatta. Direkt på skatten hade varit rimligare och även belastat dom som använder kollektivtrafiken.

Det är väl "trevligt" att såkallade förespråkare för demokrati anser att man skall vara rasist eller enfrågepartist om man är emot trängselskattesystemet? 7-klövern har sig själv att skylla för den uppkommna situationen. Trängselskatterna 'kuppades' mer eller mindre in och har **icke** förankrats hos väljarna.
Citera
2013-02-17, 22:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Blabla. Trängselskatt är fin skit och det gläder mig att alla i Ankeborg nu får betala. Rikets absolut sämsta samling bilförare förtjänar inget mindre. Kan ni sitta där o vara goa gubbar istället. Ennaennaenna.

Korkad stockholmare får man anta. Istället för att vara kritisk till trängselskatter så anser du nu att "måste jag så skall fan de". You sir are an idiot.
Citera
2013-02-17, 22:05
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie

Ont: Ja varför ska ni inte ha det för?? Låter inte rimligt att ni ska komma undan.
Citera
2013-02-17, 22:31
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Hur skulle man ha röstat om man bor i de kranskommuner som inte får rösta i GBG men ändå får vara med och betala? Är det rätt att en klick beslutar om att de boende utanför ens egen kommun ska betala för den upprustning av infrastrukturen de vare sig vill eller avser nyttja?

Om du bosatt dig i en kranskommun får du besluta om saker som din kommun styr över. Det finns för och nackdelar med var man väljer bo så som huspriser, närhet till service, avskildhet, möjlighet att påverka och annat....
Citera
2013-02-17, 22:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Om du bosatt dig i en kranskommun får du besluta om saker som din kommun styr över. Det finns för och nackdelar med var man väljer bo så som huspriser, närhet till service, avskildhet, möjlighet att påverka och annat....

Du skulle alltså glatt åse trängselskatter på motorvägarna genom mölndal och partille kommuner exempelvis? Med det resonemanget kan det snabbt bli ohållbart att resa i sverige i takt med att fler och fler kommuner får ebb i kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in