2012-10-21, 00:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FREDDY50
Enligt Västtrafik så kommer personer börja åka kollektivt mer när trängselskatten kommer..
Men då kommer jag att tänka på när det redan nu är fullt på i stort sett varenda buss och spårvagn som går i Göteborg på morgon kvisten runt 07:00 - 08:30, varför har de inte pratat om att sätta in fler bussar och spårvagnar?

Jag ser bara fördelar med att sätta in fler kollektiva fordon..
Exempelvis så slipper folk stå och tränga > mer kollektiva fordon = håller tid tabellen bättre > därför att då slipper buss/spårvagn stå och vänta på folk som ska på..

Är det någon annan som har fördelar och eller nackdelar med det? Skulle varit intressant att läsa vad ni tycker..
GP hade en artikel 19/10, sidan 13, del 1.

Lite sammanfattning av siffrorna:

8 expressbusslinjer istället för dagens 5.
Grön: Kungälv - Mölnlycke
Röd: Lilla Varholmen - Landvetter
Blå: Särö - Olofstorp - Gråbo
Lila: Torslanda - Mölndal - Mölnlycke
Orange: Sjövik - Göteborg (verkar komplettera Blå)
Gul: Torslanda - Jonsered
Svart: Torslanda - Vallhamra
Rosa: Kärra - Billdal

8 stombusslinjer istället för dagens 4.

20 reservbussar i beredskap utplacerade på olika platser på vardagarna.

50 nya bussar, 22 nya pendeltåg och 12 nya regionaltåg.

Endast spårvagnar och stombussar i Brunnsparken. (Verkar vara ungefär samma linjer som nu)

Inga expressbussar på Nils Ericson terminalen. (Verkar delvis handla om att sprida byten för att minska trängseln)

37 minuter för tåg Göteborg - Trollhättan (Vet ej om/var det stannar längs linjen)

Men är det inte dumt att göra så här stora förändringar (trängselskatten) mitt i vintern?
Runt påsklovet (mars/april) hade väl varit bättre eftersom det antagligen är mindre snökaos då?
Citera
2012-10-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Finns grejer att köpa och det kommer jag med garanti att göra

Förövrigt börjar Göteborg likna gamla Berlin. Trängselskatten är likt berlinmuren, fattas bara gränskontroll vid varje station.
Vilka "grejer" finns att köpa?
Citera
2012-11-01, 09:33
Medlem
Sperssons avatar
.
Trängselskatten är inget annat än en förklädd höjning av den statliga skatten.

Staten behöver få in mer pengar, och befolkningen blir lurade som vanligt.
Ingen ifrågasätter vad staten gör med alla pengar.
Hur kan man missbruka ekonomin till den grad att man tvingas införa trängselskatt?
Citera
2012-11-01, 17:52
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Trängselskatten är inget annat än en förklädd höjning av den statliga skatten.

Staten behöver få in mer pengar, och befolkningen blir lurade som vanligt.
Ingen ifrågasätter vad staten gör med alla pengar.
Hur kan man missbruka ekonomin till den grad att man tvingas införa trängselskatt?

Och att över 20% av dessa pengar försvinner i ren administration. Där snackar vi missbruk.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/Trangselskatt-i-goteborg/Fragor--svar/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg11/Hur-fungerar-trangselskatten-generellt-systemmassigt-och-betalningsmassigt-1/
Citera
2012-11-01, 18:00
Medlem
Nlesjems avatar
Undrar vad handlarna skall göra när omsätningen dalar,många flyttar nog sin verksamhet.
När gbg kommer vara en än större byggarbetsplats är ju detta skäl nog till flytt.
En nitlott skulle jag tro.För gbg stad.
Citera
2012-11-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Undrar vad handlarna skall göra när omsätningen dalar,många flyttar nog sin verksamhet.
När gbg kommer vara en än större byggarbetsplats är ju detta skäl nog till flytt.
En nitlott skulle jag tro.För gbg stad.

Intressant, den påstådda korrelationen mellan bilkörning och handel är vag. Visst, bilburna handlar för något mer pengar per gång, men handlar å andra sidan betydligt mer sällan. Totalsumman för handlarna blir större för kunder som går eller cyklar dit.

Folk talar om att stadskärnorna dör ut, det är snarare externa handelscentrum som dör ut.
Citera
2012-11-03, 04:26
Medlem
Kan någon ge mig argument på varför rörelsehindrade slipper trängselavgifter?
Citera
2012-11-05, 17:49
Medlem
Hur resonerar trafikverket när de ska avgiftsbelägga E6, som är en europväg?

Och vad är främsta argumenten mot att inte bara lägga Västlänken-satsningen på skattesedeln (kommun) istället för att punktskatta för väg/tunnel och brobyggen?

Hörde någonstans att det kommer åka runt 33% fler resenärer i kollektivtrafiken. Hur har de tänkt sig att centrala Göteborg ska ha kapaciteten att klara av det? Att åka spårvagn på morgon och eftermiddag (mellan rambergsvallen och chalmers t ex) idag tar redan 5-10 minuter längre tid än det "ska" ta, på grund av all väntan vid lilla bommen, brunns, kungspots, valand etc.

Varför ska föräldrar med barn på dagis, eller familjer som storhandlar och behöver ha bil för transport av varor eller möbler bestraffas för att de handlar mycket på en och samma gång?

Jag förstår inte riktigt hur detta beslutet är genomtänkt eller välgrundat.

Men jag kan erkänna att jag inte är helt inläst, men om någon har koll får de gärna upplysa mig...
Vänliga hälsningar.
Citera
2012-11-05, 18:06
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1
Var står detta? Räcker det inte med de förbannade gratisparkeringarna??
Citera
2012-11-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Var står detta? Räcker det inte med de förbannade gratisparkeringarna??

Här!
Citera
2012-11-05, 19:45
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1

Jag skulle tippa på att vissa rörelsehindrade har problem att ta sig fram i kollektivtrafiken även om det oftast är handikappanpassad.
Citera
2012-11-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Jag skulle tippa på att vissa rörelsehindrade har problem att ta sig fram i kollektivtrafiken även om det oftast är handikappanpassad.

Jo det kan jag förstå, men då kan väl dom också betala trängselskatt om bil behövs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in