2013-05-03, 15:32
Medlem
kvskvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Och där kom det argumentet igen, utan både källa och uppräkning. Samt att skatter från X inte kan låsas för finansiering av åtgärd X.

Vill man få en ökad framkomlighet så är en skatt/avgift som läggs direkt på resan det effektivaste sättet att styra transportefterfrågan.

Kan inte du/ni som hävdar detta återkomma med siffror som stödjer det, behöver inte vara för 2013 men för något år borde det väl finnas?

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/103529&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@10 0413

Nästan 70% av bensinpriset är skatt enligt okq8 är du nöjd nu?
Alltså ca 10 kr/litern.

Det finns ingen anledning med trängselskatt när bilister är så fruktansvärt beskattade redan.
Om man ska beskatta vägar så får man i så fall beskatta de nya vägarna som byggs tills kostnaden är täckt. inte gamla befintliga vägar. Fast med 70% skatt på bensinpriset så finns det pengar att ta först.

http://www.miljomal.nu/

"Den totala körsträckan med bil i Sverige var 6,1 miljarder mil under år 2011"

Bensinskatten inbringar ca 61 miljarder per år. Då får vi inte glömma fordonsskatten som inte är inräknat där. Räknar på en förbrukning på 1l/milen då möjligtvis något högt men har ingen siffra för genomsnitt.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____34762.aspx

Andelen fordon i trafik ca 4 400 000 ska vi räkna på en fordonskatt på ca 1000 för att räkna väldigt lågt.

4 400 000 x 1000 = 4 500 000 000 alltså ca 4,5miljarder extra där för fordonskatten väldigt lågt räknat. Vet inte om det finns och hur många bilar som är skattebefriade.
Senast redigerad av kvskvs 2013-05-03 kl. 15:57.
Citera
2013-05-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvskvs
http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/103529&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@10 0413

Nästan 70% av bensinpriset är skatt enligt okq8 är du nöjd nu?
Alltså ca 10 kr/litern.

Det finns ingen anledning med trängselskatt när bilister är så fruktansvärt beskattade redan.
Om man ska beskatta vägar så får man i så fall beskatta de nya vägarna som byggs tills kostnaden är täckt. inte gamla befintliga vägar. Fast med 70% skatt på bensinpriset så finns det pengar att ta först.

http://www.miljomal.nu/

"Den totala körsträckan med bil i Sverige var 6,1 miljarder mil under år 2011"

Bensinskatten inbringar ca 61 miljarder per år. Då får vi inte glömma fordonsskatten som inte är inräknat där. Räknar på en förbrukning på 1l/milen då möjligtvis något högt men har ingen siffra för genomsnitt.

Västsvenska paketet gynnar ju främst västsverige. Du hänvisar till vad alla bilister i hela Sverige betalar i skatt och på den grunden bygger du din ståndpunkt att göteborgarna skall slippa betala trängselskatt. Lite pinsam slutsats hehe

En annan sak jag tycker att du har missat i ditt resonemang är hur satsningarna skall kunna svälja det kommande behovet av mer trafik som kommer bli ett faktum när framkomligheten blir bättre.

Idag är tex tingstadstunneln överbelastad (dimensionerad för 100 000 bilar/dag och det passerar ca 120 000 bilar/dag)

Detta problem löser man på 2 sätt:
1. Använd ekonomiska styrmedel för att få folk att avstå från att ta bilen, tex trängselskatt
2. Bygg kontinuerligt ut nya tunnlar/lösningar eftersom ny trafik kommer att induceras.

Med alternativ 2 så har vi ett ytterligare problem. Skatten på drivmedel tillfaller staten och nya vägar konkurrerar med landyta där man annars kan bygga butiker och skapa jobb ---> pengar till kommunen.

Nya vägar får kommunen vara med och bekosta underhåll för. Hur finansieras detta om kommunen inte är förhindrad att ta ut avgift för de vägar som de är skyldiga att underhålla?
Citera
2013-05-03, 18:33
Medlem
kvskvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Västsvenska paketet gynnar ju främst västsverige. Du hänvisar till vad alla bilister i hela Sverige betalar i skatt och på den grunden bygger du din ståndpunkt att göteborgarna skall slippa betala trängselskatt. Lite pinsam slutsats hehe

Vadå ingen har frågat efter specifika uppgifter endast i Göteborg, men eftersom du gör det nu. Ca 7 miljarder på år betalar bilarna i skatt bara genom köra runt i Göteborg stad, ska vi räkna hela västra götaland vilket vi borde så är det dubbla summan på ca 14 miljarder
http://www.nejtrangselskattgbg.se/2012/11/28/marklig-okning-av-antal-korda-mil-i-stockholms-lan/[/quote]

Beräknad kostnad är 1 miljard per år (i 25 år), men säg 2 då det eventuellt skulle bli dyrare. Sen passare det väldigt många bilar på Göteborgs vägar så givetvis är det av stor vikt för Sverige och därför ska givetvis andra kommuner vara med och bidra. Eller sköter varje stad sig själv nu eller? Så fungerar det inte riktigt i ett land.

Citat:
En annan sak jag tycker att du har missat i ditt resonemang är hur satsningarna skall kunna svälja det kommande behovet av mer trafik som kommer bli ett faktum när framkomligheten blir bättre.

Idag är tex tingstadstunneln överbelastad (dimensionerad för 100 000 bilar/dag och det passerar ca 120 000 bilar/dag)

1. Använd ekonomiska styrmedel för att få folk att avstå från att ta bilen, tex trängselskatt
2. Bygg kontinuerligt ut nya tunnlar/lösningar eftersom ny trafik kommer att induceras.

Med alternativ 2 så har vi ett ytterligare problem. Skatten på drivmedel tillfaller staten och nya vägar konkurrerar med landyta där man annars kan bygga butiker och skapa jobb ---> pengar till kommunen.

Nya vägar får kommunen vara med och bekosta underhåll för. Hur finansieras detta om kommunen inte är förhindrad att ta ut avgift för de vägar som de är skyldiga att underhålla?

Nya vägar och mer trafik leder till mer inkomster via bensinskatten. Sen mycket i det västsvenska paketet har inte med biltrafiken att göra. Varför ska inte de som åker kommunalt straffskattas då?

Kommunaltrafiken är förövrigt pinsam i Göteborg, massa spårvagnar borta som leder till att spårvagnarna är överfulla och hoppar över hållplatser.
Senast redigerad av kvskvs 2013-05-03 kl. 18:36.
Citera
2013-05-03, 20:18
Medlem
Citat:
Nya vägar och mer trafik leder till mer inkomster via bensinskatten. Sen mycket i det västsvenska paketet har inte med biltrafiken att göra. Varför ska inte de som åker kommunalt straffskattas då?

Om ja tolkar dig rätt så skal vi bygga ett Göteborg som i högre grad är beroende av olja?
En annan sak du nämner är att bilisterna betalar så mycket skatt! Om dessa bilister istället hade åkt kollektivt och konsumerat pengarna, hur mycket hade detta genererat i skatt när pengarna fortsätter att förädlas.
Dvs moms på köp, vinst på skatt, arbetsgivaravgift på lön, ---> lön som konsumeras osv

Citat:
Kommunaltrafiken är förövrigt pinsam i Göteborg, massa spårvagnar borta som leder till att spårvagnarna är överfulla och hoppar över hållplatser.

jag ser inte hur ett nej i trängselskattsfrågan skall förbättra detta.
Citera
2013-05-04, 01:19
Bannlyst
Citat:

Skulle inte du försvinna med dina jävla tokvänster idiotier tyckta jag att jag läte nyss!
Citera
2013-05-04, 01:24
Bannlyst
Körde grabben idag till Frölundaborg (träning) skitade ner eran jävla stad med 5km extra avgser pga att då slapp jag betala den jävla häxskatten, hoppas ni är nöjda era jävla flummare!
Den närmaste vägen är 9.8km men att köra runt blir vägen 1.5 mil. Tror INTE att jag är ensam, hur faaaan tänker ni i flumvänstern och miljöpartiet????
Citera
2013-05-04, 01:26
Bannlyst
Citat:
Om ja tolkar dig rätt så skal vi bygga ett Göteborg som i högre grad är beroende av olja?
En annan sak du nämner är att bilisterna betalar så mycket skatt! Om dessa bilister istället hade åkt kollektivt och konsumerat pengarna, hur mycket hade detta genererat i skatt när pengarna fortsätter att förädlas.
Dvs moms på köp, vinst på skatt, arbetsgivaravgift på lön, ---> lön som konsumeras osv

jag ser inte hur ett nej i trängselskattsfrågan skall förbättra detta.

Hur stämmer denna idé med den du spydde ur dej ang. att det som utnyttjade 4G skulle minsann betalas av det som använde det?????
Citera
2013-05-04, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Skulle inte du försvinna med dina jävla tokvänster idiotier tyckta jag att jag läte nyss!

Punkt för diskussionen med dig.
Citera
2013-05-04, 01:41
Medlem
Citat:
Hur stämmer denna idé med den du spydde ur dej ang. att det som utnyttjade 4G skulle minsann betalas av det som använde det?????

För det första så var inte detta någon idé utan en frågeställning till min opponent
Du har visat på sällsynt dåligt omdöme och förmåga att tolka in saker tidigare i tråden, och du har bevislgen lika illa omdöme nu.
Detta svar har ingen koppling med 4G exemplet vilket du uppenbarligen inte har fattat.
Senast redigerad av plainvanilla 2013-05-04 kl. 01:46.
Citera
2013-05-04, 05:51
Medlem
Citat:
Körde grabben idag till Frölundaborg (träning) skitade ner eran jävla stad med 5km extra avgser pga att då slapp jag betala den jävla häxskatten, hoppas ni är nöjda era jävla flummare!
Den närmaste vägen är 9.8km men att köra runt blir vägen 1.5 mil. Tror INTE att jag är ensam, hur faaaan tänker ni i flumvänstern och miljöpartiet????

Men blir inte detta något av ett logiskt självmål? Vad är din kostnad per mil för att framföra bilen?
Citera
2013-05-04, 10:37
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Men blir inte detta något av ett logiskt självmål? Vad är din kostnad per mil för att framföra bilen?

Du har inte förstått att många protesterar mot denna häxskatt genom att aktivt motarbeta den genom att bojkotta innerstan samt bryr sig inte om att man personligen får köra längre sträckor utan huvudsaken är att sabotera denna skatt så att den slår tillbaka mot centrum . Du inser tydligen inte att folk i gemen är förbannade.

Detta så att de själva i innerstaden tillsammans med den alltmer påträngande kollektivburna mångkulturen själva får bära upp sin infrastruktur alternativt drabbas av den smygande butiksdöden.

Personligen far jag och min familj hellre till Kungsmässan i Kungsbacka och handlar sällanköpsvaror än åker till innerstaden eller t ex Ringön, Backaplan eller Bäckebol som jag gjorde förr. Detta gäller även under helger. Även Frölunda Torg undviker jag eftersom den ligger inom Göteborgs Kommun men det händer att vi stundtals åker dit.
Jag betalar hellre till bensinbolagen än till Kia Andreasson och undviker att mina barn ger en slant till Västtrafik för att ytterligare bidraga till att bilismen trängs undan. De får skjuts av mig för att de inte i onödan ska berikas av den mångkulturella gemenskapen på bussar och spårvagnar.

Jag har aktivt sett till att aktiviteter i innerstaden undviks. Det finns alltid alternativ utanför och jag uppmuntrar att andra föräldrar tänker likadant.

Det är faktiskt ni själva som åtar er att likt Nordkorea helt isolera er för att likt andra navelskådande ideologer leva efter era självspäkande dogmer. Folk i gemen är förbannade och det vet ni eftersom ni knappast lär vinna en folkomröstning. Ni kan inte vinna en sakdebatt och övertyga folkflertalet i regionen.

Förr tankade jag bilen och kunde handla på systemet inom straffområdet men nu har jag och min familj inte spenderat en krona där på flera månader. Vi struntar om vi får åka längre sträckor eftersom vi mår bra av tanken att vi därigenom genom helt marknadsmässiga metoder förflyttar den framtida efterfrågan av butiksetableringar ut ur staden....Innerstadsborna och den kollektivburna mångkulturen kan bära upp Nordstan och innerstaden själva.

Köpkraften är bilburen.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-04 kl. 10:53.
Citera
2013-05-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Köpkraften är bilburen.

Jag antar att det inte är lönt att diskutera men jag ger det ett försök.

Om du protesterar mot skatten genom att undvika stan, så fortsätt du med det.

Vad menar du med att köpkraften är bilburen? Att all köpkraft är bil buren eller att delar av köpkraften är bilburen?

Jag kan ha förståelse för ditt resonemang om man tittar på situationen i dagsläget, men då vsp är en långsiktig lösning så är det rimligen mer träffsäkert att se på saken i det långa perspektivet.
För att få en jämförelse. Titta på hur det ser ut i stockholm där tunnelbanan har bra förmåga att förflytta stora kvantiteter människor. Ur detta undrar jag hur du ser på följande frågor:
-Hur mycket av konsumtionen i centrum är bilburen?
-Av den konsumtionen som sker i centrum, hur mycket behövs bil för att transportera det som normalt köps i centrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in