2013-01-05, 21:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Japp. Förståelsen finns. Kvarstår gör det faktum att hälften av bilresorna är under 5 km. Jag må fäktas mot väderkvarnar, men det är dessa jag vill ha bort. Får jag bättra på önskelistan önskar jag bort alla arroganta bilister. Visst, 95% vet att bete sig, men den lilla resten är en skam för mänskligheten. Senast i torsdag höll jag på att bli påkörd av en Range Rover i Örgryte som tyckte att störst går först.

Återigen, detta är inte rätt forum, men det spiller över. När folk i bil beter sig som svin blir man ju inte mindre glad över att de får betala för sig också.

För övrigt: hur gick det till på 1700-talet när folk hämtade och lämnade på dagis? Finns det dokumenterade klagomål skrivna med gåspenna?

Om du vore medveten om de mest elementära väjningreglerna har cyklar nästan utan undantag att väja för bilar. Praktiskt taget alltid förutom då den är bevakad (ljusreglerad). Vid en cykelöverfart har cyklisterna att väja för den trafik som befinner sej på gatan/vägen.

Grön gubbe innebär att man som svängande trafikant (bilist) har att väja för gående och inte för cyklister som tror att de är gående på hjul. Inget kan förmå mej att lyfta foten från en gaspedal då.

Jag väjer inte för cyklister och ingen kan bli straffad för att man följer trafikreglerna och jag har märken efter gummit från en cykel på min nummerplåt. Jag lyfte inte ens foten från gaspedalen.
Han fick leda cykeln från platsen med hjulet som en åtta och jag fortsatte efter att ha ringt polisens ledningscentral och lämnat ut mina personuppgifter. Bara man klipper dem reglementsenligt så har man inget att vara rädd för.

https://www.flashback.org/t1845290

Var du glad för att du har ditt öde centrum för dej själv och kan cykla till och från focus för att storhandla men den dagen du blir sjuk eller gammal har du att ta färdtjänst utifrån staden för att handla samt betala trängselskatt. Ungefär som de Backabor nu tvingas till, eftersom de mist sitt systembolag på Selma Lagerlöfs Torg och har att skaffa bil för att nå köpcentrat andra sidan motorvägen och betala trängselskatt.

Hoppas då att du nekas färdtjänst och har att köpa bil eftersom utflyttningen från Göteborg gjort att det enda återstående skatteunderlaget till att bekosta denna förmån bor i Biskpsgården och Angered.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 21:35.
Citera
2013-01-05, 21:25
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om du vore medveten om de mest elementära väjningreglerna har cyklar nästan utan undantag att väja för bilar. Praktiskt taget alltid förutom då den är bevakad (ljusreglerad). Vid en cykelöverfart har cyklisterna att väja för den trafik som befinner sej på gatan/vägen.

Grön gubbe innebär att man som svängande trafikant bilist har att väja för gående och inte för cyklister som tror att de är gående på hjul. Inget kan förmå mej att lyfta foten från en gaspedal då.

Jag väjer inte för cyklister och ingen kan bli straffad för att man följer trafikreglerna och jag har märken efter gummit från en cykel på min nummerplåt. Jag lyfte inte ens foten från gaspedalen.
Han fick leda cykeln från platsen med hjulet som en åtta och jag forsatte efter att ha ringt polisens ledningscentral och lämnat ut mina personuppgifter. Bara man klipper dem reglementsenligt så har man inget att vara rädd för.

https://www.flashback.org/t1845290

Var du glad för att du har ditt öde centrum för dej själv och kan cykla till och från focus för att storhandla men den dagen du blir sjuk eller gammal har du att ta färdtjänst utifrån staden för att handla samt betala trängselskatt. Ungefär som de Backabor nu tvingas till, eftersom de mist sitt systembolag på Selma Lagerlöfs Torg och har att skaffa bil för att nå köpcentrat andra sidan motorvägen och betala trängselskatt.

Hoppas då att du nekas färdtjänst och har att köpa bil eftersom utflyttningen från Göteborg gjort att det enda återstående skatteunderlaget till att bekosta denna förmån bor i Biskpsgården och Angered.

Om du packar in dina floskler i korrekt svensk grammatik vore mycket vunnet. Vem snackar om cyklar? Jag höll på att bli påkörd när jag korsade en gata till fots, dumjävel! Sen att du inte har någon hyfs, ja, det skiter jag i.
Senast redigerad av Prora 2013-01-05 kl. 21:32.
Citera
2013-01-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
SKÄMT
Bäst vore såklart med diktatur i Göteborg, där du får arbete och bostad tilldelad.
Om du arbetar på Hisingen så får du en bostad på Hisingen.
Om du arbetar i Mölndal så får du en bostad i Mölndal.
Trängseln på vägarna försvinner och restider minimeras.
/SKÄMT

Du må skämta, men du har en poäng. Skulle man komma tillrätta med bostadsbristen kunde fler bo nära sin arbetsplats och transportbehovet skulle minska. Så få igång byggandet och resandet borde minska.
Citera
2013-01-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Kunden betalar mindre till transportören (enligt dig, jag är tveksam, jag tror priserna kommer ligga kvar) men kunden betalar ju själv vägskatt. Så staten tar ett företags inkomst, och gör den till sin inkomst.
Om du hyr en lastbil per timma och transporttiden blir mindre. Vad drar du för slutsats av detta?

Citat:
Du kommer liksom inte från det hur du än vrider och vänder, om staten börjar ta betalt för något som man inte har tagit betalt för tidigare, så...
...så ja vadå? Vad händer om staten börjar ta betalt för något man inte gjort tidigare?

Citat:
Om vi tänker oss det motsatta...att Telia slutar ta betalt för telefoni, så menar du att vi skulle börja prata i telefon HELA tiden? Och Telia skulle inte förlora något på det, eftersom....!?

Ehh va? Hur kopplar du detta till det jag skrivit?

Citat:
Och igen, vad är det staten gör med sina pengar? Staten är ju bara ett begrepp, dom har inga pengar, det är fortfarande bara vi människor som använder ekonomin. Så om staten får in mer pengar, så får dom ju antingen ett överskott, och varför ska staten lägga pengar på hög?
Eller så måste dom också betala ut mer pengar...och isf. till vem?
Men ditt spån för det första så används pengarna till västsvenska paketet.

Och det fetstilta. Har du hört talas om ekonomiska styrmedel????

Citat:
Så då förlorar ju företaget ekonomiskt, men tjänar tidsmässigt. Men dom förlorar ekonomiskt...och troligtvis går det inte ihop. Dom skulle då behöva höja sin omsättning, men det förutsätter ju att det finns ett obegränsat antal transporter där ute som behöver göras, och transporter är det vi vill minska med trängselskatten...du får inte ihop det där hur gärna du än vill...

Men det var du fan va du va trög då.
Vad leder till bäst effektivitet mycket köer och lång transporttid. Eller lite köer och kort transporttid?
Tjänar företagen på att göra sin verksamhet effektivare eller ineffektivare.

Citat:
Ett faktum jag inte tror har undgått någon i tråden...

hehe kan du precisera dig lite med tanke på hur svårt du har att förstå ovanstående argument
Citera
2013-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Har du sett utvecklingen utanför centralen (eller kring linné)? De borttagna bilfälten (ersatta med bussfält) skapar enorma köer som sträcker sig långt ut i lederna och blockerar huvudtrafik bland annat. Nya Centrala göteborg verkar skissat av en haschtomte.

Håller med fan. Man skulle gjort allt rätt från början så hade vi sluppit alla bekymmer. Av just denna anledning skall man ge beslutsrätten till haschtomtarna på flashback, eller
Citera
2013-01-05, 21:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Om du packar in dina floskler i korrekt svensk grammatik vore mycket vunnet. Vem snackar om cyklar? Jag höll på att bli påkörd när jag korsade en gata till fots, dumjävel! Sen att du inte har någon hyfs, ja, det skiter jag i.

Håll dej till övergångställen.

Jag uppmanar alla som är uppretade över denna skatt att på ren pin kiv undvika handla på köpcentra i centrum utan handla i den egna kommunerna. Gynna det egna köpcentrat vid motorvägen och tanka vid den lokala tappen och besök krogarna i den egna stadsdelen för att i möjligaste mån förmå centrum och utanförskapsenklaverna att drabbas av butiksdöden.

Av ren princip och jag lovar att ni som är rasande p g a denna extra skatt då mår allt bättre.
Ta Angeredsbron och gynna hellre den lokala mackägaren före de som hatar er och vill beskatta er till döds. Handla till och från jobbet så att ni om möjligt undviker passera tullstationerna i högtrafik och bojkotta de köpcentra som ligger i centrum. Betala inte via autogiro utan manuellt så att systemet belastas med kostnader och inte blir ett smidigt sätt att komma åt dina slantar.

Låt dem inte få era pengar utan gynna hellre ert lokala näringsliv, så att butiksdöden inte drabbar er själva och ert eget område. Eftersom de flesta frekventa cyklistmarodörerna bor i Majorna och öster om S:t Sigfridsplan så handlar ni definitivt inte i deras revir. De har att bära upp sin egen infrastruktur och och vi bilburna underhåller våra egna.

Vi som konsumenter väljer själva vem och vilka i vill gynna och välj då även konsekvent bort centrum och butiken där Ahmed är föreståndare och köp inte tidningen och särskilt inte Aftonbladet.
Nyheterna kan man få via mobiltelefonen.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 21:59.
Citera
2013-01-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det är detta som tyvärr är det felaktiga med hela trängselskatten. Säga åt medborgare att låta bilen stå när det i nuläget inte erbjuds ett alternativt resemedel.

Du visar dig okunnig i ämnet då du skriver "Därför kommer kollektivtrafiken att byggas ut."

Enligt Transportstyrelsen som du själv tidigare i tråden använde som källa skall inkomsten ifrån trängselskatten gå till att finansiera nybyggen av väg och järnväg i Västra Götaland. Inte ett öre kommer gå till kollektivtrafiken.

Jo det erbjuds ett alternativt resmedel. Och att säga att det inte erbjuds kollektivtrafik nattetid då taxan inte tas ut håller inte.

Ang utbyggnad av kollektivtrafik:
/...Syftet med trängselskatten är dels att förbättra framkomligheten och miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av Göteborg och dels att bidra till finansieringen av investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg,.../
Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/

Projekt K2020: Investeringar i kollektivtrafiken för att öka antalet resor.
Källa: http://www.grkom.se/download/18.1e25427613027c4885180001816/V%C3%A4stsvenska+paketet+G%C3%B6teborgs+Stad.pdf

Okunnig ja.
Citera
2013-01-05, 22:05
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Håll dej till övergångställen.

Jag uppmanar alla som är uppretade över denna skatt att på ren pin kiv undvika handla på köpcentra i centrum utan handla i den egna kommunerna. Gynna det egna köpcentrat vid motorvägen och tanka vid den lokala tappen och besök krogarna i den egna stadsdelen för att i möjligaste mån förmå centrum och utanförskapsenklaverna att drabbas av butiksdöden.

Av ren princip och jag lovar att ni som är rasande p g a denna extra skatt då mår allt bättre.
Ta Angeredsbron och gynna hellre den lokala mackägaren före de som hatar er och vill beskatta er till döds. Handla till och från jobbet så att ni om möjligt undviker passera tullstationerna i högtrafik och bojkotta de köpcentra som ligger i centrum. Betala inte via autogiro utan manuellt så att systemet belastas med kostnader och inte blir ett smidigt sätt att komma åt dina slantar.

Låt dem inte få era pengar utan gynna hellre ert lokala näringsliv, så att butiksdöden inte drabbar er själva och ert eget område. Eftersom de flesta frekventa cyklistmarodörerna bor i Majorna och öster om S:t Sigfridsplan så handlar ni definitivt inte i deras revir. De har att bära upp sin egen infrastruktur och och vi bilburna underhåller våra egna.

Vi som konsumenter väljer själva vem och vilka i vill gynna och välj då även konsekvent bort centrum och butiken där Ahmed är föreståndare och köp inte tidningen och särskilt inte Aftonbladet.
Nyheterna kan man få via mobiltelefonen.

Högstämda brösttoner där.
Vi får väl se vad som händer.
Max två veckor och sedan är allt som förut.
Fast med runt 20% mindre biltrafik.
Bra va?
Citera
2013-01-05, 22:07
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:

Har du inte ens råd med cykel?

Klart, svårt att spara ihop till en hoj om man pröjsar 150 spänn om dagen på latte.

Bara en fråga; använde du övergångsstället eller genade du? Svara ärligt...

Eller förresten, skit samma. Huvudsaken är att jag kan glida runt i fet tysk bil med rattvärme och komfort i överflöd. Hädanefter kommer jag växla ner en växel när jag kommer innanför muteborgs kommungräns. Två växlar om jag åker förbi en -30 hipster med skägg och keps. Se det som en slags konstinstallation vettja. Kulturellt så det förslår.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2013-01-05 kl. 22:18.
Citera
2013-01-05, 22:11
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Vilken bra fråga. Här får du en till.
Om inte du börjar att ta ansvar för miljön, vem ska då börja?

Varför skall Sverige alltid vara bäst med allt, och du har fortfande inte svarat på frågan om vad det spelar för roll att vi har skatt när 2 miljarder människor eldar med kolkraftverk och kör bil utan tullar....
Citera
2013-01-05, 22:16
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Har du inte ens råd med cykel?

Klart, svårt att spara ihop till en hoj om man pröjsar 150 spänn om dagen på latte.

Bara en fråga; använde du övergångsstället eller genade du? Svara ärligt...

I dessa sammanhang har det inte varit tal om att ha råd med det ena eller andra. Varför skulle det vara relevant. Är du ytterligare än av dessa korkade ungdomar som mäter allt i pengar men saknar all form av bildning och utbildning.

Som jag skrev: jag korsade gatan och en bil ville inte väja. Och om en idiot som du nödvändigtvis skulle analysera situationer ur ett pekuniärt perspektiv, hur hade du reagerat? Och nu måste du svara,oaktat att du är en obildad apa.

Jag dricker inte kaffe.
Citera
2013-01-05, 22:17
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Varför skall Sverige alltid vara bäst med allt, och du har fortfande inte svarat på frågan om vad det spelar för roll att vi har skatt när 2 miljarder människor eldar med kolkraftverk och kör bil utan tullar....

Vem ska börja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in