2013-04-29, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Nej dom kommer att betala ca 40% resten betalar redan skattebetalarna.
Så det är redan en demokratisk lösning. Alltså utöver den majoritet av finansieringen som skattebetalarna står för så får man betala ju mer man använder. Precis som i fallet med många andra sammhällskonstruktioner.

Men snälla människa nu är du tillbaka där igen!
N E J D E T F U N G E R A R Ì N T E S Å ! Kollektivtrafiken som kommer använda större delen av skiten betalar INTE mera.....
Kan inte vara lät för dej när du snubblar på dina lösningar fram och tillbaka om hur finansieraingen borde ske mest demokratiskt.....
Senast redigerad av Kalasbyxmannen 2013-04-29 kl. 14:12. Anledning: Felstavat
Citera
2013-04-29, 14:17
Bannlyst
Citat:
Lustig retorik du har. Vägen lilla lisa tar till jobbet har finansierats till största delen av staten (ja visst vi betalar vägskatt men det räcker inte till att bekosta infrastrukturen) och denna behöver byggas ut och kostnaden tycker du att alla oavsett om de har bil eller inte skall vara med och betala.
Sedan säger du att ingen annan betalar för att ensamstående lisa tar bilen till jobbet

Men snälla människa billismen finansierade innan chockhöjningnen av vägskatten (ca +115%) över 200% av kostnaden för vägarna, tror du på fullt allvar att denna summa + allt annat som beskattas på drivmedel tex INTE skulle räcka flera gånger om att betala för infrastrukturen!

Ok, argumnetara gärna finansiering men kom fasen inte med rent falska fakta uppgifter om vart pengarna tar vägen!
Citera
2013-04-29, 14:20
Bannlyst
Citat:
Glömde svara på denna fråga.

Vad som är rimligt är svårt att säga. Jag tycker inte att dagens köer är rimliga iaf. Från bäckebol till ullevi motet kan det utan problem ta 50min i rusning, för att på kvällen ta Högst 10.

För min del som bor i en kommun precis söder om Gbg ca 1.5 timma att ta buss mm till mitt jobb på
Hisingen, med bilen tar det 14-16minuter (innan häxskattern infördes så tog det ca 25-30min)
Dvs så skulle det ta mej 2,5h extra varje dag att åka kollektivt...
Citera
2013-04-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Är vi gnällspikar för att vi tycker att det är jävligt orättvist att få en extra avgift på ca 11 000 kr pär år!!!!????

Ja ni är gnällspikar för att ni inte vill vara med och betala för att bygga upp infrastruktur som ni utnyttjar.
Vad som är orättvist är att belasta skattebetalarna med ytterligare börda (Dom står redan för majoriteten av finansieringen)

Men du tycker att det är rättvist att pensinärerna som varken nyttjar bil eller kollektivtrafik skall vara med och betala.
Citera
2013-04-29, 16:10
Medlem
Citat:
Men snälla människa nu är du tillbaka där igen!
N E J D E T F U N G E R A R Ì N T E S Å ! Kollektivtrafiken som kommer använda större delen av skiten betalar INTE mera.....
Kan inte vara lät för dej när du snubblar på dina lösningar fram och tillbaka om hur finansieraingen borde ske mest demokratiskt.....

idiot.
Kollektivtrafiken skall ju subventioneras så att folk vill använda den.

Låt säga att man bygger ny infrastruktur med tillhörande tåg tunnel och ett månadskort som kostar så mycket att tunneln står oanvänd och folk istället väljer att köpa bil och betala TS.
Då är systemet som mest effektivt i dina ögon? Va smart du är.

Du måste vara den enda i tråden som inte fattar. Dessutom betalar man ju redan mer ju mer man använder kollektivtrafiken.
Vem betalar mest av följande personer?
-Den som åker 1 ggr på enkel biljett eller den som köper månadskort och åker varje dag?
-Den som åker inom 1 zon eller den som åker inom flera zoner?
Citera
2013-04-29, 16:14
Medlem
Citat:
Men snälla människa billismen finansierade innan chockhöjningnen av vägskatten (ca +115%) över 200% av kostnaden för vägarna, tror du på fullt allvar att denna summa + allt annat som beskattas på drivmedel tex INTE skulle räcka flera gånger om att betala för infrastrukturen!

Ok, argumnetara gärna finansiering men kom fasen inte med rent falska fakta uppgifter om vart pengarna tar vägen!

Trafikskatten finansierar infrastrukturen men störta delen bekostas av staten. Så att påstå att bilismen ensamma finansierar infrastrukturen är helt fel.

Om du vill göra kopplingen att momsen på bränsle finansierar infrastrukturen så kan jag tala om att konsumtionen av varor och tjänster är större än energi.
Citera
2013-04-29, 16:17
Medlem
Citat:
För min del som bor i en kommun precis söder om Gbg ca 1.5 timma att ta buss mm till mitt jobb på
Hisingen, med bilen tar det 14-16minuter (innan häxskattern infördes så tog det ca 25-30min)
Dvs så skulle det ta mej 2,5h extra varje dag att åka kollektivt...

Jag har hänvisat till statistik tidigare i tråden. Trafiken in och ut i stan har ökat kraftigt sett 20-30 år tillbaka. Du får nog revidera dina 14-16 min om du har tänkt att åka bil till jobbet livet ut.

1 Hitta en samåkare
2 Kör till en pendelparkering.
3 Finn dig i att betala. Du kan ju trösta dig med att du kommer fram fortare med mindre bilar på vägarna
Citera
2013-04-29, 18:47
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Jag har hänvisat till statistik tidigare i tråden. Trafiken in och ut i stan har ökat kraftigt sett 20-30 år tillbaka. Du får nog revidera dina 14-16 min om du har tänkt att åka bil till jobbet livet ut.

1 Hitta en samåkare
2 Kör till en pendelparkering.
3 Finn dig i att betala. Du kan ju trösta dig med att du kommer fram fortare med mindre bilar på vägarna
Ett fjärde sätt att hantera trängelskatten är att börja jobba på ett ställe där de betalar åt en om man är brukare av förmånsbil. T.ex. Volvo då de knappast tjänar på att färre kör bil i Göteborg och speciellt inte om färre kör just deras bilar.
Citera
2013-04-29, 19:57
Medlem
Citat:
Nu drar ju billismen in ca 100 miljarder i oplika kostnader, tex sjukvården för trafik är 16 miljarder (2011) och detta är då även inräknat olyckor med bussar, tåg och lastbilar. Så sluta snacka skit!

Men snälla lilla vän, nu är det väl ändå dags att du presenterar i alla fall en källa som ger dina påståenden stöd. _Jag_ har länkat in forskningsrapporter, tillgänglig statistik, men du lägger endast in påståenden utan referenser. Upp till bevis?

Citat:
Nej inte i Gbg i alla fall, här gör man precis tvärtom! Byger om hälftena av alla filer till bussfiler som står tomma 99% av tiden! I övriga världen anpassar man vägar efter antal fordn vilken vilken logik som hellst bygger på!

Är så jävla trött på denna kommunen som styrs av någon form av tokar som gör allt för att jävlas med bilister och ändå lever tack vare bilindustrin!

Allt handlar om mängden resenärer man vill prioritera. Har man kollektivtrafikstarka stråk så ska ju dessa prioriteras före bilen. Enkel logik, fullsatt buss > mer nytta än en person i bil. Övriga delar av världen anpassar efter antal resenärer, se ovan. Varför väljer man då att riva stadsmotorvägar i USA, Korea medan vi i Sverige fortsätter anlägga dessa.

Citat:
Vet inte om du helt skanar kunskaper i statistik och mattematik....
43% och många därtill är sk trafikanter som bara passerar gbg, dvs trafikanter som inte lever i regionen. Vi andra som åker bil till jobb mm betalar runt 800kr/månad om vi jobbar normala tider.

Men hoppas du är nöjd med din åsikt om häxskatten när jag och många med mej som tjänar bra lugnt
kan åka vidare i bilen till och från jobbet. Medan den ensamstående mamman/pappan som skall lämna barn på dagis mm på väg till och från jobbet nu inte längre har råd med en så stor extra-kostnad utan sitter numera ytterligare 1,5-2.5 timmar/dag extra på en buss/spårvagn!

Ett jävla gnällande, det finns ju för majoriteten arbeten nära både hem/förskola, men vill man inte så ser man inte.

Sen kan man ju ta bort andra utgifter och ändå ha bilens frihet.

Citat:
Dom flesta liksom jag räknade nog inte för några år sedan att vi skulle få en extra utgift på runt 1000kr per månad om vi sökte jobb i Gbg.....
Jag lovar, hade mitt och sambons arbete legat i en annan kommun så hade vi flytt gbg direkt!

Återigen, ingen tvingar dig ju att jobba där du jobbar. Varför då inte välja ett annat yrke? (Iofs tveksam till hur arbetande du är med tanke på mängden inlägg under normal arbetstid).

Citat:
Vart jag vill komma?? Du och en annan tokvänster människa här på FB lämnar totalt fel siffror så det är väl inte konstigt att någon reagerar????
Man rälnar idag med att bilismen drar in 3 ggr sin egen kostnad efter chockhöjning av bilskatt (drygt 100%) samt chockhöjda skatter på koldioxid skatter samt moms mm! Så varför sitta och ljuga som ni 2 försöker göra????

Nänänä, varken vänster eller tokig. Däremot pragmatisk och att den som nyttjar något ska betala för det. _DU_ räknar med att bilismen drar in detta, det vore intressant med iaf en källa som ger dig stöd i dina påståenden. Har inte sett en enda källhänvisning från "din" sida.

Citat:
Är vi gnällspikar för att vi tycker att det är jävligt orättvist att få en extra avgift på ca 11 000 kr pär år!!!!????

Livet är inte rättvist, inse det och gå vidare? Nyttjar man något så ska man också betala för det. Lägger mest troligt in betydligt mer statlig skatt än vad du gör, och tycker detta är en bra sak.

Citat:
För min del som bor i en kommun precis söder om Gbg ca 1.5 timma att ta buss mm till mitt jobb på Hisingen, med bilen tar det 14-16minuter (innan häxskattern infördes så tog det ca 25-30min) Dvs så skulle det ta mej 2,5h extra varje dag att åka kollektivt...

Då ska vi se, med samma tidsvärdering av restid som Trafikverket använder så medför detta att du med nuvarande restider som du nämner skulle skapa en nytta för dig på ((120+145)/2 -(78+68)/2) => ca 60 kronor per dag, maxbeloppet för TS är 60 kronor, du når normalt upp till 36 om du reser i värsta tiderna. Ergo med den tidsvärdering som är normalt så får du en vinst av din resa.
Citera
2013-04-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Skulle så klart inte funka. Kameran tar en bild och registrerar passagen automatiskt. Det faktum att den inte ser skillnad på LT-skyltar och svenska skyltar hjälper inte. Räkningen kommer sen till svenska ägaren per automatik. Och vad skall man göra då? Överklaga och säga att det var en LT-bil? Då tittar de på bilden och ser att skylten sitter på den svenska bilen och man åker dit för det stenhårt. Skylten får inte manipuleras.

Om man nu skulle vilja begå brott med seriöst straffvärde för att smita från skatten är du nog bättre att sno en utländsk skylt från en bil från annat land än just LT och falskskylta bilen. Då slipper man betala tills man åker dit i vanlig kontroll och DÅ sitter man djupt i skiten.

Skylten manipuleras överhuvud taget inte. Man har endast "dekorerat" bilen. Antar att man får måla sin bil lite hur som helst. Skattebeslutet överklagas, och man säger att bilen ej körts genom någon tull. Då skrivs den av efter granskning då de ser att det är litauisk bil.
Citera
2013-04-30, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ja ni är gnällspikar för att ni inte vill vara med och betala för att bygga upp infrastruktur som ni utnyttjar.
Vad som är orättvist är att belasta skattebetalarna med ytterligare börda (Dom står redan för majoriteten av finansieringen)

Men du tycker att det är rättvist att pensinärerna som varken nyttjar bil eller kollektivtrafik skall vara med och betala.

Jag vet inte om du bara är jävligt trögtänkt eller bara dum....
Jag har gett dej flera fakta till vad man får betala för att ha bil, sedan svarar du så jävla korkat!
Vadå vara med och betala för infrastruktur??? Vi betalar redan innan trängselskatten för 3 ggr vad infrastruktur, sjukvård mm kostar samhället.
Kan du inte bara erkänna att du hatar bilismen och vill straffa de som kör bil. Annars faller ju din logik platt som flera av oss påpekat många gånger nu?
Citera
2013-04-30, 10:35
Bannlyst
Citat:
Trafikskatten finansierar infrastrukturen men störta delen bekostas av staten. Så att påstå att bilismen ensamma finansierar infrastrukturen är helt fel.

Om du vill göra kopplingen att momsen på bränsle finansierar infrastrukturen så kan jag tala om att konsumtionen av varor och tjänster är större än energi.

Va???? Jag menar att Moms på skatten på drivmedel, vad faan har det med varor och tjänster att göra???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in