Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Nu drar ju billismen in ca 100 miljarder i oplika kostnader, tex sjukvården för trafik är 16 miljarder (2011) och detta är då även inräknat olyckor med bussar, tåg och lastbilar. Så sluta snacka skit!
Men snälla lilla vän, nu är det väl ändå dags att du presenterar i alla fall en källa som ger dina påståenden stöd. _Jag_ har länkat in forskningsrapporter, tillgänglig statistik, men du lägger endast in påståenden utan referenser. Upp till bevis?
Citat:
Nej inte i Gbg i alla fall, här gör man precis tvärtom! Byger om hälftena av alla filer till bussfiler som står tomma 99% av tiden! I övriga världen anpassar man vägar efter antal fordn vilken vilken logik som hellst bygger på!
Är så jävla trött på denna kommunen som styrs av någon form av tokar som gör allt för att jävlas med bilister och ändå lever tack vare bilindustrin!
Allt handlar om mängden resenärer man vill prioritera. Har man kollektivtrafikstarka stråk så ska ju dessa prioriteras före bilen. Enkel logik, fullsatt buss > mer nytta än en person i bil. Övriga delar av världen anpassar efter antal resenärer, se ovan. Varför väljer man då att riva stadsmotorvägar i USA, Korea medan vi i Sverige fortsätter anlägga dessa.
Citat:
Vet inte om du helt skanar kunskaper i statistik och mattematik....
43% och många därtill är sk trafikanter som bara passerar gbg, dvs trafikanter som inte lever i regionen. Vi andra som åker bil till jobb mm betalar runt 800kr/månad om vi jobbar normala tider.
Men hoppas du är nöjd med din åsikt om häxskatten när jag och många med mej som tjänar bra lugnt
kan åka vidare i bilen till och från jobbet. Medan den ensamstående mamman/pappan som skall lämna barn på dagis mm på väg till och från jobbet nu inte längre har råd med en så stor extra-kostnad utan sitter numera ytterligare 1,5-2.5 timmar/dag extra på en buss/spårvagn!
Ett jävla gnällande, det finns ju för majoriteten arbeten nära både hem/förskola, men vill man inte så ser man inte.
Sen kan man ju ta bort andra utgifter och ändå ha bilens frihet.
Citat:
Dom flesta liksom jag räknade nog inte för några år sedan att vi skulle få en extra utgift på runt 1000kr per månad om vi sökte jobb i Gbg.....
Jag lovar, hade mitt och sambons arbete legat i en annan kommun så hade vi flytt gbg direkt!
Återigen, ingen tvingar dig ju att jobba där du jobbar. Varför då inte välja ett annat yrke? (Iofs tveksam till hur arbetande du är med tanke på mängden inlägg under normal arbetstid).
Citat:
Vart jag vill komma?? Du och en annan tokvänster människa här på FB lämnar totalt fel siffror så det är väl inte konstigt att någon reagerar????
Man rälnar idag med att bilismen drar in 3 ggr sin egen kostnad efter chockhöjning av bilskatt (drygt 100%) samt chockhöjda skatter på koldioxid skatter samt moms mm! Så varför sitta och ljuga som ni 2 försöker göra????
Nänänä, varken vänster eller tokig. Däremot pragmatisk och att den som nyttjar något ska betala för det. _DU_ räknar med att bilismen drar in detta, det vore intressant med iaf en källa som ger dig stöd i dina påståenden. Har inte sett en enda källhänvisning från "din" sida.
Citat:
Är vi gnällspikar för att vi tycker att det är jävligt orättvist att få en extra avgift på ca 11 000 kr pär år!!!!????
Livet är inte rättvist, inse det och gå vidare? Nyttjar man något så ska man också betala för det. Lägger mest troligt in betydligt mer statlig skatt än vad du gör, och tycker detta är en bra sak.
Citat:
För min del som bor i en kommun precis söder om Gbg ca 1.5 timma att ta buss mm till mitt jobb på Hisingen, med bilen tar det 14-16minuter (innan häxskattern infördes så tog det ca 25-30min) Dvs så skulle det ta mej 2,5h extra varje dag att åka kollektivt...
Då ska vi se, med samma tidsvärdering av restid som Trafikverket använder så medför detta att du med nuvarande restider som du nämner skulle skapa en nytta för dig på ((120+145)/2 -(78+68)/2) => ca 60 kronor per dag, maxbeloppet för TS är 60 kronor, du når normalt upp till 36 om du reser i värsta tiderna. Ergo med den tidsvärdering som är normalt så får du en vinst av din resa.