Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-10, 19:48
  #133
Medlem
groovesnuss avatar
I mitt fall är de enda förlorarna affärsinnehavarna innanför trängselzonen. Jag bor och jobbar utanför det hela och kommer sluta åka in till stan och handla/fika/etc. De resor som blir in i zonen kommer vara efter 18.30 (då det är gratis) för biobesök, idrottsevenemang etc.
Så. inga trängselpengar från mig och mindre omsättning inne i stan. Eller rättare sagt , från min arbetsgivare då jag har tjänstebil.
Citera
2010-02-14, 12:32
  #134
Medlem
Rent privatekonomiskt bryr jag mig personligen inte nämnvärt, men från en principiell ståndpunkt tycker jag att ytterligare ett steg vidare i kontrollsamhället är av ondo. Det inskränker än mer den personliga integriteten. Alla de tjänstebilsåkare som nyttjar sin redan hårt beskattade tjänstebil för privat körning, kan nu kontrolleras och kartläggas av arbetsgivaren och statliga myndigheter.

Ur ekonomisk och principiell aspekt torde tullarna vara förkastliga av flera skäl:
1. För sämre lottade människor blir dessa vägtullar en spärr och en klassmarkör, precis som fallet är i London. Segregationen i Göteborg ökar. Människor utestängs och begränsas från en likvärdig access till kultur, arbete och socialt umgänge. De med god ekonomi märker inte av tullen om den så kostar 60 kr/dag, de kör in till och ut ur stan helt obemärkt - precis som förut med den skillnaden att de har mer rum på gator, vägar och parkeringsplateser eftersom de slipper trängas med sina fattigare medmänniskor (i exv Tingstadstunneln och på Älvsborgbron). Det för oss in på nästa aspekt.
2. Nuvarande vägnät är skattefinansierat av alla som betalat skatter, oavsett inkomstnivå.
Citera
2010-02-14, 12:48
  #135
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olssonkurt
Rent privatekonomiskt bryr jag mig personligen inte nämnvärt, men från en principiell ståndpunkt tycker jag att ytterligare ett steg vidare i kontrollsamhället är av ondo. Det inskränker än mer den personliga integriteten. Alla de tjänstebilsåkare som nyttjar sin redan hårt beskattade tjänstebil för privat körning, kan nu kontrolleras och kartläggas av arbetsgivaren och statliga myndigheter.

Ur ekonomisk och principiell aspekt torde tullarna vara förkastliga av flera skäl:
1. För sämre lottade människor blir dessa vägtullar en spärr och en klassmarkör, precis som fallet är i London. Segregationen i Göteborg ökar. Människor utestängs och begränsas från en likvärdig access till kultur, arbete och socialt umgänge. De med god ekonomi märker inte av tullen om den så kostar 60 kr/dag, de kör in till och ut ur stan helt obemärkt - precis som förut med den skillnaden att de har mer rum på gator, vägar och parkeringsplateser eftersom de slipper trängas med sina fattigare medmänniskor (i exv Tingstadstunneln och på Älvsborgbron). Det för oss in på nästa aspekt.
2. Nuvarande vägnät är skattefinansierat av alla som betalat skatter, oavsett inkomstnivå.

Jag tror inte att trängselskatten kommer att ha ngn nämnvärd effekt på trafiksituationen.

Trängsel uppstår för att folk inte kan köra korrekt och bl a skapar köer genom att köra för fort vid fel tillfälle och inte hålla avstånd.
Citera
2010-02-14, 15:03
  #136
Medlem
Tror effekterna i göteborg är svåra att förutse. Torde vara få andra städer som infört trängselavgift utan ett alternativ att köra runt finns. Göteborg blir på så sätt unikt.
Citera
2010-02-16, 02:09
  #137
Medlem
DesktopZquaress avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....en-ar-olaglig-

Alla motståndare passiviseras genom att de tror de "gör-något-åt-saken" genom att gå med i detta Facebook-grupp

http://www.facebook.com/search/?q=tr....3934187295..1
Citera
2010-02-16, 20:10
  #138
Medlem
Passar inte det där oss svenskar bra? Istället för att knyta näven i fickan så kan man gå med i en facebook-grupp.
Citera
2010-02-25, 18:21
  #139
Medlem
DesktopZquaress avatar
Då har vi t.o.m ett parti som ska motarbeta trängselskatten. Theo Papaioannou tycker verkligen illa om detta.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-trangselskatt
Citera
2010-03-14, 18:11
  #140
Medlem
Nordisk Ungdom genomförde en aktion mot Jan Hallberg, oppositionsledare för moderaterna i Göteborg. Saxat från pressmeddelandet:

"Vi kommer aldrig acceptera att politikerna stänger oss ute från vår egen stad. Enbart administrationen för projektet kommer att kosta 5,7 miljarder kronor på 25 år, pengar som skulle göra mer nytta i vården och skolan."

http://www.nordiskungdom.com/2010/03...skt-skitsnack/
Citera
2010-03-15, 06:43
  #141
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marbas
Nordisk Ungdom genomförde en aktion mot Jan Hallberg, oppositionsledare för moderaterna i Göteborg. Saxat från pressmeddelandet:

"Vi kommer aldrig acceptera att politikerna stänger oss ute från vår egen stad. Enbart administrationen för projektet kommer att kosta 5,7 miljarder kronor på 25 år, pengar som skulle göra mer nytta i vården och skolan."

http://www.nordiskungdom.com/2010/03...skt-skitsnack/
Nordisk Ungdom tänkte aldrig tanken att trängselavgiften kanske drar in mer pengar till Göteborg än den kostar i drift?
Citera
2010-03-15, 14:33
  #142
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Nordisk Ungdom tänkte aldrig tanken att trängselavgiften kanske drar in mer pengar till Göteborg än den kostar i drift?

Ser man till Stockholm så blev driften dubbelt så dyr som det budgeterades och tar många år innan den går med vinst. Och man kan gör andra saker för de pengarna som är betydligt bättre speciellt för miljön.

Det billigaste man kan göra både för miljö och trängsel är att bygga ut kollektivtrafiken. Ta bort spårvagnar och ersätta med trådbussar (kanske inte det billigaste men på lång sikt)
Pga billigare drift och under håll. Även mindre buller.
När de kör i stan koppla in sig på el för att sedan om de måste ut på landsvägar köra på boigas.

För hela Sverige
Sen samarbeta med Sveriges andra kommuner om tågtrafik så att folk som ska besöka Göteborg på tex semester och även kanske affärsresor åker tåg. Det är på tok för dyrt i dag. Från Stockholm till Göteborg ska det oavsett tid på dygnet vara billigare med tåg för 4 personer än med bil vilket det inte är nu.

Anser att man inte ska satsa på trängsel utan på miljö som helhet.
Citera
2010-03-15, 14:50
  #143
Medlem
Någon som tycker att det är mindre köer i sthlm efter införandet av trängselskatter?
Inte jag i alla fall.

Jag ser det som ännu en anledning att beskatta skiten ur oss, som vanligt i detta sosse-samhälle.
Har man tullarna tillräckligt länge i drift så klingar det i kassan.
Citera
2010-03-15, 14:57
  #144
Medlem
ChristianXs avatar
Hulthen och Hallberg chattade om trängselskatten på gp.se och Hulthen var kristallklar i sina svar... eller kanske inte...

Citat:
Daniel: När trängselskatten kom på tal första gången så skulle det ske en folkomröstning om denna. Varför har ni kört över medborgarna och beslutat om att införa den utan folkomröstningen????

Anneli Hulthén: Trängselskatten ingår i det största infrastrukturpaket som vi kanske någonsin diskuterat. Med pengarna ska vi bland annat bygga västlänk, ny Götaälvbro samt Marieholmstunneln. Första gången trängselskatt diskuterades fanns inte detta förslag.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....n-i-chattduell
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback