2009-08-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Fyfan. VARFÖR ingen folkomröstning?

Därför att Göteborgarna knappast kan rösta om vägtull på E6an. Den dag det finns en väg runt Göteborg kan man diskutera saken. Idag finns ingen bra alternativ väg för trafiken.
Citera
2009-08-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Skojar du? Det resonemanget faller på så många plan. För det första så bytar inte ens i närheten av de flesta bilägare bil var 5:e år. För det andra även om man har en "miljöbil" idag avger den en massa skit och är inte i närheten av att vara miljöneutral.

Skojar du? El och vätgasbilmarknaden kommer att explodera när dess drivmedel enbart kommer att kosta 3 kr milen och bilarna finns hos handlarna. Visst kommer inte alla att uppdatera sig direkt, men att för den sakens skull sätta upp biltullar är befängt. Samhällsstrukturering ska ske långsiktigt, inte över en miljötrendsnatt. Det är först om sådär 5 år som man fått upp tullarna och det tar ytterligare 7 år för dem att gå med vinst. Om 12 år kan jag garantera dig att majoriteten av bilarna är helt miljöneutrala medan bussparken med dess långtradiga offentliga upphandlingar inte är det.

Och du påstår att miljöbilarna idag släpper ut mycket avgaser. Eftersom jag har goda vänner som är ingenjörer på både Volvo AB och PV så kan jag meddela att en standardbuss med i genomsnitt 18 av 58 möjliga passagerare (SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys) släpper ut 70g CO2/km per passagerare (1200g/km per buss) och då är Volvo ABs bussar bland de bränsle och CO2-effektivaste i världen. Det motsvarar hela 12st Volvo V50 DrivE (104g/km), alltså den genomsnittliga storleken på bil i Sverige. Mestadels en person i bilen, men det finns plats för 4 till och 2 färdande är faktiskt väldigt vanligt! Jag skulle därmed vilja slå en skål för att BILEN HAR GÅTT OM BUSSEN I MILJÖVÄNLIGHET!

Dessutom ska bussen servas mycket oftare då den går konstant hela dagarna vilket resulterar i tätare oljebyten och tvätt av extremt stora nedsketna ytor, vi talar om en buss! Bilen har även den förmågan att ta sig från A till just ditt B på minsta möjliga sträcka och tid medan man med buss oftast får byta för att flänga hit och dit; vilket resulterar i längre sträckor, högre bränsleförbrukning och följaktligen utsläpp av CO2.

Ni såkallade "miljönissar" vet så lite, ni är tagna bakifrån av systemet!
Senast redigerad av TeddyC 2009-08-20 kl. 23:32.
Citera
2009-08-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
1. Jag ser av ditt inlägg att du är vänsterpartist som aldrig varit utanför Majorna/Haga (stämmer för övrigt med din bittra proletärton i punkt 3). Kolla in köerna i Tingstadstunneln och Älvsborgsbron någon gång, så fattar du vad det hela handlar om.

2. Bullshit. Bilen betalr inte sina samhällskostnader idag om man räknar in miljöpåverkan och ohälsotal.

3. "Ja e inte bitter".....

4. Kanske, men jävligt långsökt.

5. Det var väl köerna vi skulle fixa också? Inte bara miljön.

6. Skulle tvärtom tro att detta sätter ytterligare fart på miljöbilsförsäljningen (där Volvo ligger bra till), då miljöbilar förmodligen slipper trängselskatt alt får rejäl rabatt.

7. Ja, kollektivtrafiken suger i dagsläget. Men om fler åker kollektivt, ökar intäkterna och dessutom pressen att höja standarden.

Ja, jag har tjänstebil och berörs inte.
Ja, jag bor på Hisingen och har aldrig några köer till jobbet.
Ja, jag har miljöbil och parkerar gratis i stan

1. Jag är bosatt i en blå kranskommun så jag vet mycket väl vad Tingstadstunneln och Älvsborgsbron har för problem. Men överlag i resterande delar av Göteborg är det faktiskt riktigt, riktigt lugnt. Men bara för det ska inte politikerna ha rätt att roffa åt sig pengar som i bilistkassan egentligen redan finns, men som läggs på annat. Bland annat så finansieras 51% av Göteborgs Kollektivtrafik av bidrag, en sjukt ansenlig procentsats.

Skattepolitik är det enda man sysslar med i Sverige! - En simpel schemaläggning för arbetarna på myndighet, stat, kommun, landsting och olika rekommendationer för näringslivet skulle kunna styra trafikflödet på ett exemplariskt vis. Samtidigt kan man komma åt det som en mängd doktorer talat om världen över, sömnanpassning där olika personligheter så som sömntutor eller morgonmänniskor får börja sin arbetsdag tidigt eller senare. Vill få upp siffran 10% samhällsvinst i huvudet, inte säker men det var betydande. Psykisk hälsa, trafik, vård, ekonomi - ja allt möjligt här i världen skulle bli bättre.

2. Hur vet du? Bilen är sedan länge känd som samhällsbyggare. Läs mitt inlägg tidigare om att bilen gått om bussen i miljövänlighet och följaktligen de så kallade ohälsotalen. Jag kan ju direkt säga att jag får sämre psykisk hälsa att varje morgon färdas med några totala främlingar som sitter helt knäpptysta eller högljudda utav helvete eller som bär på hosta och sjukdomar.

3. Va? Jag har ju helt rätt, det går inte att förbi klassfrågan.

4. Inte alls långsökt. Siffror i statistiken är sådant som politiker är väldigt bra på att utnyttja åt våran nackdel, bland annat progressiv skattepolitik. Mer långsökt kanske det är med "1984 scenarion", men det är fullt möjligt.

5. Det är en helhet. Problemlösningen "outside the box" fick du levererad i mitt första inlägg! Varsågod!

6. Beror på hur tullsystemet eventuellt utformas, antagligen inte så miljöinriktad som STHLMs-försöket som dessutom bara hade miljön som täckmantel. På senare tid har det ju kommit fram att det enbart handlar om pengar. Då vi om 5 år redan har många miljöklassade och närpå miljöneutrala fordon på vägarna så ger det liksom ingen vinst att gratis släppa igenom den sortens bilar som tydligen behövs för att finansiera dessa vansinnesprojekt.

7. Den suger vart du än kommer då den inte tar den mellan A och B utan C och D. Varför ska vi tvingas vänta 10 år (om det nu räcker för att få upp användandet så himla mycket) av våra liv för att få en simpel jävla kalluftanläggning/AC i bussarna?
Senast redigerad av TeddyC 2009-08-20 kl. 23:33.
Citera
2009-08-20, 23:28
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philiphan
Rätt åt er GBG'are.
Citera
2009-08-21, 10:46
Medlem
marimekkos avatar
Vägtull på E6:an förbi Göteborg? Dummaste idén jag hört på hela året som om den genomförs kommer ha en stor inverkan på västsveriges redan ansträngda industri. Att lastbilarna skulle köra den andra vägen är helt enkelt inget alternativ, det tar mer än dubbelt så lång tid och vägarna är inte anpassade för tungt gods.
Senast redigerad av marimekko 2009-08-21 kl. 10:51.
Citera
2009-08-21, 15:08
Medlem
Bergsmongos avatar
Skulle vara mycket intressant att veta var någonstans alla dessa tullar skulle placeras. Sätter man dem för långt ut, ("De flesta menar att stationerna i ett trängselskattesystem kommer att hamna nära eller på andra sidan kommungränsen, alltså på platser som Kärra, Landvetter, Agnesberg, Partille, Kållered, Billdal och Torslanda." http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=512386 ), så kommer många göteborgare inte bry sig, de håller sig innanför tullarna. Däremot pendlare från till exempel Kungälv, Lindome osv lär ju bli rätt förbannade av att vara tvungna att betala 10000kr om året för att minska trafiken i staden. Jag hade inte tackat nej till det, jag rör mig inte utanför kommungränsen med bil. Mindre trafik i centrum som bekostas av pendare, javisst .

Sätter man tullarna för centralt så blir det en enorm mängd tullar. Det finns ju minst tio alternativa vägar för alla leder som man kan "smita" igenom.
Citera
2009-08-21, 17:18
Medlem
Dåligt gensvar eller helt enkelt att jag lyckats trycka ner alla argument för under "Bilar,båtar och fordon" då Trängselskatt mer har med politik än fordon i sig att göra. Tråden bör följaktligen flyttas till Inrikes Politik, så tack på förhand moderatorer där!
Citera
2009-08-26, 18:27
Medlem
unsungs avatar
Göteborg säger ja till trängselskatt

Citat:
Den planerade storsatsningen på infrastrukturen i Västsverige får brett stöd från Göteborgs politiker. En enig kommunstyrelse ställde sig på onsdagen bakom planerna.

http://ekuriren.se/nyheter/inrikes/1.459509
Citera
2009-08-27, 21:06
Medlem
Riff-Ralfs avatar
Vad fan? Jag skulle ha ett uns av förståelse om det skulle kosta extra att köra in i centrum, men att politikerna ska finansiera sina kursgårdar genom alla stackarna som bara drar förbi Mölndal på motorvägen är ju vansinne.

Snart tar dom väl 50 spänn/varvet i rondellen i Götene också...

Det är väl snart lika bra att höja fordonsskatten?
Citera
2009-08-27, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riff-Ralf
Snart tar dom väl 50 spänn/varvet i rondellen i Götene också...

Ingen dum idé...

TYcker också det hela är korkat. Bättre att ta betalt för att använda alla dessa nya broar och tunnlar man ska bygga sen man beskattat genomfartstrafiken på europavägen.
Citera
2009-08-28, 08:46
Medlem
Tammers avatar
Politikerna i Göteborg har väl lillebrorskomplex mot de i Stockholm, nu vill de också ha biltullar precis som storebror. På samma sätt som Stockholms politiker ville ha samma som de i London, där fanns ju minsann biltullar. Och det fungerade jättebra minsann. Vänta bara, snart står Malmö på tur. Sen resten av landets städer, alla vill vara med. Och resten av landet täcks av fartkameror, fint.
Citera
2009-08-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
Skojar du? El och vätgasbilmarknaden kommer att explodera när dess drivmedel enbart kommer att kosta 3 kr milen och bilarna finns hos handlarna. Visst kommer inte alla att uppdatera sig direkt, men att för den sakens skull sätta upp biltullar är befängt. Samhällsstrukturering ska ske långsiktigt, inte över en miljötrendsnatt. Det är först om sådär 5 år som man fått upp tullarna och det tar ytterligare 7 år för dem att gå med vinst. Om 12 år kan jag garantera dig att majoriteten av bilarna är helt miljöneutrala medan bussparken med dess långtradiga offentliga upphandlingar inte är det.

Tror du verkligen att drivmedel någonsin kommer att kosta 3kr milen! Har du aldrig funderat på varför disel och etanol kostar nästan lika mycket som bensin trotts att det är billigare att producera? Allt handlar om skatt och inte om miljön. Även om ett helt miljövänlig alternativt bränsle tas fram kommer det att kosta över 10kr/milen att använda. När det kommer till elbilar läggs den summan säkert på bilskatten precis som dom gjort med dieseln idag.

Citat:
Och du påstår att miljöbilarna idag släpper ut mycket avgaser. Eftersom jag har goda vänner som är ingenjörer på både Volvo AB och PV så kan jag meddela att en standardbuss med i genomsnitt 18 av 58 möjliga passagerare (SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys) släpper ut 70g CO2/km per passagerare (1200g/km per buss) och då är Volvo ABs bussar bland de bränsle och CO2-effektivaste i världen. Det motsvarar hela 12st Volvo V50 DrivE (104g/km), alltså den genomsnittliga storleken på bil i Sverige. Mestadels en person i bilen, men det finns plats för 4 till och 2 färdande är faktiskt väldigt vanligt! Jag skulle därmed vilja slå en skål för att BILEN HAR GÅTT OM BUSSEN I MILJÖVÄNLIGHET!
Du förutsätter att alla bussar är gamla och bara är fylld med 30% av sin kapacitet men alla svenska kör omkring i nya Volvo och är 100% fyllda hela tiden? Resonemanget haltar.

Citat:
Dessutom ska bussen servas mycket oftare då den går konstant hela dagarna vilket resulterar i tätare oljebyten och tvätt av extremt stora nedsketna ytor, vi talar om en buss! Bilen har även den förmågan att ta sig från A till just ditt B på minsta möjliga sträcka och tid medan man med buss oftast får byta för att flänga hit och dit; vilket resulterar i längre sträckor, högre bränsleförbrukning och följaktligen utsläpp av CO2.

Ni såkallade "miljönissar" vet så lite, ni är tagna bakifrån av systemet!

Trams, trams,trams
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in