Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
1. Jag ser av ditt inlägg att du är vänsterpartist som aldrig varit utanför Majorna/Haga (stämmer för övrigt med din bittra proletärton i punkt 3). Kolla in köerna i Tingstadstunneln och Älvsborgsbron någon gång, så fattar du vad det hela handlar om.
2. Bullshit. Bilen betalr inte sina samhällskostnader idag om man räknar in miljöpåverkan och ohälsotal.
3. "Ja e inte bitter".....
4. Kanske, men jävligt långsökt.
5. Det var väl köerna vi skulle fixa också? Inte bara miljön.
6. Skulle tvärtom tro att detta sätter ytterligare fart på miljöbilsförsäljningen (där Volvo ligger bra till), då miljöbilar förmodligen slipper trängselskatt alt får rejäl rabatt.
7. Ja, kollektivtrafiken suger i dagsläget. Men om fler åker kollektivt, ökar intäkterna och dessutom pressen att höja standarden.
Ja, jag har tjänstebil och berörs inte.
Ja, jag bor på Hisingen och har aldrig några köer till jobbet.
Ja, jag har miljöbil och parkerar gratis i stan
1. Jag är bosatt i en blå kranskommun så jag vet mycket väl vad Tingstadstunneln och Älvsborgsbron har för problem. Men överlag i resterande delar av Göteborg är det faktiskt riktigt, riktigt lugnt. Men bara för det ska inte politikerna ha rätt att roffa åt sig pengar som i bilistkassan egentligen redan finns, men som läggs på annat. Bland annat så finansieras 51% av Göteborgs Kollektivtrafik av bidrag, en sjukt ansenlig procentsats.
Skattepolitik är det enda man sysslar med i Sverige!

- En simpel schemaläggning för arbetarna på myndighet, stat, kommun, landsting och olika rekommendationer för näringslivet skulle kunna styra trafikflödet på ett exemplariskt vis. Samtidigt kan man komma åt det som en mängd doktorer talat om världen över, sömnanpassning där olika personligheter så som sömntutor eller morgonmänniskor får börja sin arbetsdag tidigt eller senare. Vill få upp siffran 10% samhällsvinst i huvudet, inte säker men det var betydande. Psykisk hälsa, trafik, vård, ekonomi - ja allt möjligt här i världen skulle bli bättre.
2. Hur vet du? Bilen är sedan länge känd som samhällsbyggare. Läs mitt inlägg tidigare om att bilen gått om bussen i miljövänlighet och följaktligen de så kallade ohälsotalen. Jag kan ju direkt säga att jag får sämre psykisk hälsa att varje morgon färdas med några totala främlingar som sitter helt knäpptysta eller högljudda utav helvete eller som bär på hosta och sjukdomar.
3. Va? Jag har ju helt rätt, det går inte att förbi klassfrågan.
4. Inte alls långsökt. Siffror i statistiken är sådant som politiker är väldigt bra på att utnyttja åt våran nackdel, bland annat progressiv skattepolitik. Mer långsökt kanske det är med "1984 scenarion", men det är fullt möjligt.
5. Det är en helhet. Problemlösningen "outside the box" fick du levererad i mitt första inlägg! Varsågod!
6. Beror på hur tullsystemet eventuellt utformas, antagligen inte så miljöinriktad som STHLMs-försöket som dessutom bara hade miljön som täckmantel. På senare tid har det ju kommit fram att det enbart handlar om pengar. Då vi om 5 år redan har många miljöklassade och närpå miljöneutrala fordon på vägarna så ger det liksom ingen vinst att gratis släppa igenom den sortens bilar som tydligen behövs för att finansiera dessa vansinnesprojekt.
7. Den suger vart du än kommer då den inte tar den mellan A och B utan C och D. Varför ska vi tvingas vänta 10 år (om det nu räcker för att få upp användandet så himla mycket) av våra liv för att få en simpel jävla kalluftanläggning/AC i bussarna?