2013-01-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Bussarna som kör Västtrafiks resenärer är inte direkt trafiksäkra. Trafiksäkerheten kommer då förmodligen försämras med tiden när förlust måste vändas till vinst för bussbolagen. Sedan kan man fråga sig hur bra det är för miljön när flertal bussar kör halvtomma eller med endast några passagerare.

Att trafiksäkerheten förmodligen kommer att försämras bygger du på ett antagande som passar din argumentation. Inte på sunt förnuft. Tror du förövrigt att västtrafiks ledning skulle våga ta risken att aktivt försämra trafiksäkerheten.

OnT:
-Vad menar du med att bussarna inte är trafiksäkra. En vettig motivering nu tack.
-Det finns alltid en trade-off mellan miljö och flexibilitet därav kommer vi alltid få se en och annan buss som går halvtom.
I dagsläget åker det ca 1.2 personer per bil, ställ dig frågan om detta är bra för miljön eller inte. Att transportera människor i buss innebär en del skalfördelar. Du måste titta på helheten.
Citera
2013-01-03, 23:13
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Ja, det är ju inte så att handikappade som regel har hög inkomst utan i medeltal lägre. Det är knappast någon besparing att införa en gigantisk behovsprövningsbyråkrati för att någon enstaka börshaj kan få lite skatterabatt. Och så är det väl i allmänhet en rimlig princip att individen själv inte ska drabbas av kostnader för handikapp utöver någon rimlig självrisknivå. Oavsett om hen är fattig eller ej.

Folk väljer livsstilar som kräver bil, hade de inte haft bil hade de valt andra livstilar. När det gäller tidseffektivitet måste man räkna in arbetstiden som går till att finansiera bilen också.

Väljer livsstilar som att bilda familj och skaffa barn tex. Nu förhåller det sig som så att arbetsgivaren i de flesta fall, jag har aldrig haft ett arbete där jag kan säga till chefen att du, jag vill bara arbeta 5-6 timmar om dagen nu för jag väljer att inte äga en bil. Det är oerhört lätt att säga att människor väljer en livsstil men svårt i praktiken.

Hade det tex inte fattats 90000 bostäder i landet hade jag kunnat bosätta mig närmare min arbetsplats och på så sätt slippa åka bil till jobbet. Hade det funnits goda möjligheter till barnpassning nära mitt hem hade det kanske bara varit att ta vägen om dagis innan jobbet. Tiden som går förlorad på en skruttig buss är tid som jag förlorar med min familj och det är tid som inte går att värdera i pengar. Att spendera över två timmar om dagen i kollektivtrafiken kontra en halvtimma med bil innebär nästan två månaders förlorad arbetstid om jag då väljer att åka buss. I mitt fall räcker de två månaderna till att köpa en bil jag vill ha och behöver.

Att dessutom redan betala världens högsta skatter är också en spik i kistan för att välja "livstil".
Citera
2013-01-03, 23:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Utredningen om hur detta skall funka och regleras är inte färdig än. Ring till Stockholm och fråga.

På nyheterna: Två personer har allmänt trängselskatten till DO med motivering "diskriminerar svenska förare". Varför är det bara hjon utan förmåga att ta reda på och sätta sig i de enklaste saker som är emot trängselskatten för?

(DO är alltså helt fel ställe att vända sig till av uppenbara anledningar för den som orkar läsa mer än fem meningar)
De kommr ändra det till en avgift och då kan man ta ut den för utländska fordon, sen om man kan driva in avgiften är en annan femma.
Citera
2013-01-03, 23:16
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Att trafiksäkerheten förmodligen kommer att försämras bygger du på ett antagande som passar din argumentation. Inte på sunt förnuft. Tror du förövrigt att västtrafiks ledning skulle våga ta risken att aktivt försämra trafiksäkerheten.

OnT:
-Vad menar du med att bussarna inte är trafiksäkra. En vettig motivering nu tack.
-Det finns alltid en trade-off mellan miljö och flexibilitet därav kommer vi alltid få se en och annan buss som går halvtom.
I dagsläget åker det ca 1.2 personer per bil, ställ dig frågan om detta är bra för miljön eller inte. Att transportera människor i buss innebär en del skalfördelar. Du måste titta på helheten.

http://www.expressen.se/kvp/trafikfarliga-bussar-tillbaka-i-trafik/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5318097

Här har du två länkar bland många om vilka finna bussar som rullar i kollektivtrafiken. Trafiksäkerhet var det ja...
Citera
2013-01-03, 23:17
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Hur menar du att det är dömt att misslyckas? Ja förmodligen blir det dyrare, vet dock inte om projekt av denna magnitud brukar klara budgetmålen. Det kanske du har koll på? Isåfall är detta argument inget som får mig att ändra uppfattning.

Jo vägvalets förslag är löjeväckande. Finns flertalet brister i den detaljplan som finns på deras hemsida. Har tagit upp några av bristerna tidigare i tråden.

Om du läste ordentligt det jag skrev tidigare, samt länken jag postade så kanske du förstår.

Ringleden skall lösa kö problematiken i Göteborg och du säger att Älvsborgsbron kommer att få en viss utökning av trafiken.

Trafiken till och från nybyggda lager känns ju verkligen som att det visar på ringledens fördelar och att den kommer funka.
Om projektet blir dubbelt så dyrt med störningar på trafik och affärsverksamhet i centrum under tio års tid. Är det värt kostnaden för att minska restiden med några minuter?

Trafiken över Älvsborgsbron skulle öka något för att minska över dom andra lederna. Sedan borde Volvo bolagen kanske börja planera en flytt av verksamheten. Det är inte långsiktigt bra för företag när deras produkt(er) ogillas av staden politiker. Det vore bättre att bolagen placerades på grannkommunerna.

Du behöver inte vara orolig. Jag ger dig möjligheten att drycka din latte centralt i lugn och ro. Något som Västlänken inte ger!
Citera
2013-01-03, 23:19
Medlem
Eniloracxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Nu är det ju ingen trängselskatt på att ha körkort...
Förlåt, jag tänkte längre i huvudet än jag skrev.. Eftersom de kräver körkort så vill de att man ska köra bil, antar jag? Och då tänkte jag såhär, om man ska kunna köra bil så kanske de faktiskt vill att man ska göra det. Ohmygod, awesome-brain! Jag ska skriva lika långt som jag tänker nästa gång.
Citera
2013-01-03, 23:21
Medlem
Gene Wilders avatar
Det övergår mitt förstånd hur man kan vara positiv till att betala mer skatt! Vi har redan världens högsta skatter vilket torde innebära att vi skulle kunna ha världens bästa kollektivtrafik och vägar men av någon anledning så är inte fallet så.

Bilen är fortfarande det ultimata fortskaffningsmedlet, du kommer fram snabbt, kan enkelt transporta varor, du slipper massa vidriga människor som snorar och hostar på dig i kollektivtrafiken, du slipper stå och frysa i väntan på bussen. Om kollektivtrafiken ska ha en chans måste kvaliten höjas rejält både tidsmässigt och bekvämlighetsmässigt. Sedan är det ganska dyrt att åka kollektivt också.
Citera
2013-01-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Kostnaden för trängselskatten hos transportföretagen tas ut som en avgift på fakturan för transporten, så köparen av transporten får betala den, ej transportföretaget. Och det blir ju slutkunden som betalar kostnaden, alltså vanliga människor som får betala några ören mer per liter mjölk, bensin osv.

Ja köparen får betala trängselskatten men han får ju också betala mindre för transporten. Vad tror du köparen tjänar mest på
2 timmars transport tid alt. 1,5 timmar + 18 kr i trängselskatt?

Citat:
Ett av de stora transportföretagen tar ut en fast avgift på ett par tior per transport för allt gods som passerar GBG. Oavsett om det är en halvpall eller ett större parti.

Vart vill du komma?

Citat:
Det är extremt små marginaler på transporter, max några procent bl. a. pga stor konkurrens från utländska åkare mm. Så transportföretagen har ingen chans att bära den kostnaden som trängselskatten innebär.

Du nämner ju ovan att det är kunden som drabbas och inte transportföretaget. Vart vill du komma med detta?
Citera
2013-01-03, 23:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:

OnT:

Umm skall man utgå ifrån fakta hur det ser ut *idag* när det gäller bussarna i göteborg så är det direkt skrämmande. Trafikpolisen har vid flera raider belagt ett antal av göteborgs bussar med körförbud.

Du vet mycket väl om detta men väljer att ignorera det för att det passar dig i debatten.

Vad gäller faktum att utländska bilar slipper betala trängselavgift, varför konsulterade göteborgs politiker inte oslos politiker? De har inga problem att debitera svenska bilar i efterhand exempelvis.

Tack politikerna för att ni ger utländska polska/slovakiska/bulgariska slitna riggar med skitig diesel *ännu* fler konkurrensfördelar gentemot en redan pressad svensk åkerinäring
Citera
2013-01-03, 23:24
Medlem
Gene Wilders avatar
Just det, om politikerna verkligen menade allvar med att öka kollektivtrafiken och minska trängseln på vägar så varför inte göra hela beloppet för kollektivtrafiken avdragsgillt. Då hade det blivit väsentligen billigare att åka till jobbet kollektivt framför bil och de som har möjlighet kan då spara lite pengar, de som av tvång eller tidsskäl måste åka bil straffas inte. En sådan åtgärd hade säkert minskat obefintliga trängseln mer än de planderade sjuka åtgärderna.
Citera
2013-01-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Om projektet blir dubbelt så dyrt med störningar på trafik och affärsverksamhet i centrum under tio års tid. Är det värt kostnaden för att minska restiden med några minuter?

Trafiken över Älvsborgsbron skulle öka något för att minska över dom andra lederna. Sedan borde Volvo bolagen kanske börja planera en flytt av verksamheten. Det är inte långsiktigt bra för företag när deras produkt(er) ogillas av staden politiker. Det vore bättre att bolagen placerades på grannkommunerna.

Du behöver inte vara orolig. Jag ger dig möjligheten att drycka din latte centralt i lugn och ro. Något som Västlänken inte ger!

Jag ser det inte troligt att politikerna vill att tex Volvo skulle flytta sin verksamhet. Om de mot förmodan skulle göra det så är det högst troligt att de inte flyttar till en grannkommun, utan till ett grannland. Det var väll Volvo bussar som flyttade från Säffle till Polen, kan ju inte varit bra för Sverige.
Om detta skulle hända så har vi nog en trängselskatt på 1000kr per passage, då antagligen ingen skulle ha något att göra i Gbg.
Citera
2013-01-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Just det, om politikerna verkligen menade allvar med att öka kollektivtrafiken och minska trängseln på vägar så varför inte göra hela beloppet för kollektivtrafiken avdragsgillt. Då hade det blivit väsentligen billigare att åka till jobbet kollektivt framför bil och de som har möjlighet kan då spara lite pengar, de som av tvång eller tidsskäl måste åka bil straffas inte. En sådan åtgärd hade säkert minskat obefintliga trängseln mer än de planderade sjuka åtgärderna.

Det är sant, undra varför de inte gör så? Miljön hade blivit bättre och trängseln hade minskat, men som vanligt skiter de i det. Det är pengarna de vill åt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in