2013-04-21, 11:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Låt oss ta 2 exempel.
1 Ökad befolkning. Vi kan ta tingsstadstunneln som exempel. Om jag inte har fel så är den dimensionerad för 80 000 bilar/dygn men det passerar idag ca 100 - 120 000. Denna trend har ökat stadigt de senaste 30 åren.

2 Ökad mobilitet. Tittar man ca 10-30 år tillbaka så har det varit relativt lätt att hitta en lägenhet, och man har haft lättare att välja en lägenhet i närheten av där man jobbar. Bostadssituationen har ritats om ganska kraftigt. Får du idag ett jobb i Kungälv och du inte vill/kan köpa en lägenhet i samma kommun har du istället tex möjligheten att skaffa dig ett boende i tex. Lerum. Iom detta kommer behovet av transporter att öka nu och i framtiden.

Varför inte flytta tyngdpunkten söderut och låta tillväxten ske i kranskommunerna?
Ingen tar väl ett jobb i Kungälv om man bor i Lerum..? Alternativt flyttar man väl då?

Du utgår från att jobben är statiska och alltid ska ligga i Göteborgs centrum? Varför inte flytta ut verksamheten från innerstaden så vi slipper all trängsel? Låt staden växa där den kan..

Problemet blir då att innerstaden dräneras och kvar av kommunen blir segregerade förorter som då de kvarvarande i innerstaden får som en belastande kvarnsten. Därför detta projekt för att förmå oss att pendla via centralen till arbetsplatser i innerstaden alternativt till andra kranskommuner och bo utanför. Vad är detta för idioti..? Troligvis lär folk fortsätta bilpendla men det som lär ske är att företagen flyttar ut verksamheten till där folk väljer att bo så att de även i fortsättningen kan ta bilen utan dessa skatter. Underligt vore ju annat.

Glöm detta projekt eftersom Göteborg är en industristad och de stora arbetsplatserna har aldrig funnits i centrum. Kontorskomplex kan man bygga även söder om staden, nära trafikleder och flygplatsen utan att utsocknes gäster och besökare först ska behöva ta tåg och sen taxi ur stadskärnan bara för att tvunget åka tåg till destinationen.

Inte underligt att utsocknes besökare i allt större utsträckning föredrar flyget och ratar tåget. Centralstation ligger i centrum och där får du åka taxi ur innerstaden med dess trängsel vilket du slipper om du tar flyget. Flygresenärena belastar ofta inte innerstaden på samma sätt eftersom de åker direkt till sin destination från flygplatsen, vilket ofta är ett kontorskomplex utanför Göterborgs innerstad.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-21 kl. 11:21.
Citera
2013-04-21, 12:24
Medlem
tryffs avatar
Det är inte jag som påstår att 5000 familjer med skattebetalare flyr varje år, det är GP. Jag har dessutom kontrollerat uppgifterna mot svensk statistisk årsbok på statsbiblioteket.
Citera
2013-04-21, 12:27
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff

På internet kan man skriva vad som helst om saker man vet ingenting om:

1. Göteborg lider av galloperande white-flight. I över 20 år har 5000 familjer om året lämnat gbg för kranskommunerna. Tyvärr är detta barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt, håller affärslivet igång och har bil. Men befolkningen minskar ju inte? Nej, för in flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare och bilköpare (förutsatt att de inte också söker sig till andra kommuner), och in flyttar invandrare som varken vill eller kan bidra till stadens ekonomi....och i många fall har de bara råd med en skrotbil om ens det. Alltså i göteborg pågår en galloperande förslummning vilket knappast kommer att leda till fler bilar framöver utan färre.

Detta försöker miljömupparna förhindra genom att försöka dra till sig arbetsplatser och bygga kontorskomplex runt Kruthusgatans gamla lastbilsterminal, som tvunget ska ligga i centrum och göra oss alla beroende av den nyckfulla kollektivtrafiken och inte bygga P-hus. Vill de inte ha oss i innerstaden bilburna så behöver de inte ha oss dit med spårbunden trafik heller.

Varför inte förlägga dessa kontorskomplex söder om staden där det finns utbyggd pendeltågstrafik som t ex Mölndalsbro? Då slipper vi den trängsel som bilarna skapar i innerstan och de anställda slipper den förhatliga trängselskatten och innerstans miljömuppar till studenter och deras lärare kan beskåda tomma öde gator utan bilar från sina utecaféer. Medelklassen bor till stor del söder och väster om staden och är bilburna. Dessutom kan man ta sig dit från det expansiva Kungsbacka via snabbtåg.

Barnfamiljerna svarar med "white flight" och lämnar kvar innerstadens befolkning till att ta ansvar för hålla uppe infrastrukturen samt ta ekonomiskt ansvar för de segregerade "mångkulturella" paradisen till utanförskapsområden. Bor man i innerstaden (Linné, Vasa) är det ett tidödande projekt att få livet att gå ihop om du har barn som ska hämtas oregelbundet till aktiviteter och inte har tillgång till bil när t ex dagisfröken kallar eftersom lille Emil verkar vara lite snuvig.
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-21 kl. 13:07.
Citera
2013-04-21, 12:56
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Låt oss ta 2 exempel.
1 Ökad befolkning. Vi kan ta tingsstadstunneln som exempel. Om jag inte har fel så är den dimensionerad för 80 000 bilar/dygn men det passerar idag ca 100 - 120 000. Denna trend har ökat stadigt de senaste 30 åren.

2 Ökad mobilitet. Tittar man ca 10-30 år tillbaka så har det varit relativt lätt att hitta en lägenhet, och man har haft lättare att välja en lägenhet i närheten av där man jobbar. Bostadssituationen har ritats om ganska kraftigt. Får du idag ett jobb i Kungälv och du inte vill/kan köpa en lägenhet i samma kommun har du istället tex möjligheten att skaffa dig ett boende i tex. Lerum. Iom detta kommer behovet av transporter att öka nu och i framtiden.

Nu frågade jag inte varför Tingstadstunneln upplever en naturlig ökning av fordon eller varför någon väljer att bosätta sig i Kungälv. Jag undrar vad lertunneln genom Göteborg är bra till.

Detta är ett så typiskt svar man får när man frågar någon av beslutsfattare eller organisationer som är pro-trängselskatt - en massa ovidkommande information och nonsens.

Snälla svara mig, rent ut, vilken fördel i reella termer ger västlänken?

Låt mig än en gång påpeka att det enda konkreta som politiker kan peka på är att Hagastationen skall serva ca 100.000 boende i Hagas närområde (som nu rymmer kanske några tusen). Inga planer finns för att ändra skapa bostäder eller arbetsplatser här. MP vurmar för förtätning av staden men motsätter sig samtidigt nyetableringar av hus som kan "förfula stadsmiljön" (läs: högre hus än 3 våningar).

Vänligen redovisa för hur västlänken förbättrar pendling in från kranskommunerna - vart finns tilläggsinvesteringarna för att få fason på Alingsåspendeln? Kungsbackapendeln? Vart finns Kungälvspendeln som du fantiserar om ovan? På vilket sätt hjälper västlänken fjärr och regiontåg när tunneln är dimensionerad för en dubbelspårig pendeltågsslinga i den centrala staden? Vart finns investeringarna för att modernisera järnvägsnätet?

Vart? Jag undrar? Jag har frågat många men allt jag får är undanglidande frågor och ett pekfinger att jag minsann måste ta mitt "miljöansvar" och inte ifrågasätta.

Nej den där förbannade tågtunneln må säkert kunna skyffla runt 5000 arbetslösa kulturarbetare per dygn mellan stadens kaféer men något reellt avtryck i regionens arbetsmarknad kommer den aldrig få, ja inte mer än än som investeringsprojekt.

Har allt läst på, och talande för hela det här projektet är att det inte ens är närheten av halvfärdigt i tanken. Grundtanken är lovvärd, att kraftigt förstora arbetsmarknadsregionen, men vägen dit går inte via en tågtunnel.

Egentligen är det meningslöst att debattera västlänken med trängselskattsfanatiker men vad gör man inte.

Miljöpotatisarnas våta dröm är att skapa en kraftigt segregerad innerstad fri från allt vad fordon och yttre påverkan heter. Ett sorts kulturpolitiskt mecka med åsiktsvakter vid portarna.

Lever du ett C02 neutralt liv?
Delar du föräldrarförsäkring?
Hatar du industrin?
Är du för mångkultur?
Har du matat en papperslös senaste veckan?

Du kan inte svara på det här med mer än floskler och ovidkommande utlägg - för det finns inget logiskt svar på frågan.
Citera
2013-04-21, 12:57
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Pendlare som reser mellan gbg och lerum kommer drabbas av mindre köer då skatten tas ut.

Oh really .. sälj årskortet på Västtrafik och skaffa en bil och ge dig ut i trafiken och se själv hur det funkar. Innerstadsmög.
Citera
2013-04-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Varför inte flytta tyngdpunkten söderut och låta tillväxten ske i kranskommunerna?
Ingen tar väl ett jobb i Kungälv om man bor i Lerum..? Alternativt flyttar man väl då?

Med den logiken borde man inte ha några pendlare. Vilket visar hur fel ute du är.
Sålänge det finns arbetslöshet kommer folk att tvingas ta jobben där de erbjuds. Till detta skall sägas att sålänge det finns brist på bostäder så kommer pendlandet att fortsätta existera då alla inte har möjlighet att köpa bostad var de vill.

Citat:
Du utgår från att jobben är statiska och alltid ska ligga i Göteborgs centrum? Varför inte flytta ut verksamheten från innerstaden så vi slipper all trängsel? Låt staden växa där den kan..

Problemet blir då att innerstaden dräneras och kvar av kommunen blir segregerade förorter som då de kvarvarande i innerstaden får som en belastande kvarnsten. Därför detta projekt för att förmå oss att pendla via centralen till arbetsplatser i innerstaden alternativt till andra kranskommuner och bo utanför. Vad är detta för idioti..? Troligvis lär folk fortsätta bilpendla men det som lär ske är att företagen flyttar ut verksamheten till där folk väljer att bo så att de även i fortsättningen kan ta bilen utan dessa skatter. Underligt vore ju annat.

Glöm detta projekt eftersom Göteborg är en industristad och de stora arbetsplatserna har aldrig funnits i centrum. Kontorskomplex kan man bygga även söder om staden, nära trafikleder och flygplatsen utan att utsocknes gäster och besökare först ska behöva ta tåg och sen taxi ur stadskärnan bara för att tvunget åka tåg till destinationen.

Inte underligt att utsocknes besökare i allt större utsträckning föredrar flyget och ratar tåget. Centralstation ligger i centrum och där får du åka taxi ur innerstaden med dess trängsel vilket du slipper om du tar flyget. Flygresenärena belastar ofta inte innerstaden på samma sätt eftersom de åker direkt till sin destination från flygplatsen, vilket ofta är ett kontorskomplex utanför Göterborgs innerstad.

Fan va du snackar skit. Jag utgår inte för att jobben är statiska, men jobben finns där konsumtionen finns, dvs marknaden och förutsättningarna. Något som inte betyder att all konsumtion skall finnas i innerstan vilket du verkar tro.
Citera
2013-04-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det är inte jag som påstår att 5000 familjer med skattebetalare flyr varje år, det är GP. Jag har dessutom kontrollerat uppgifterna mot svensk statistisk årsbok på statsbiblioteket.

Vart vill du komma med detta? Att familjer flyttar ut till kranskommuner pga drömmen om den egna villan påvisar inte att behovet av transporter minskar. Tvärtom så ökar det mobiliteten och därmed behovet av transporter.

Trenden att flytta till större städer är inget undantag för Göteborg och detta bidrar även till ökat behov av transporter.
Citera
2013-04-21, 14:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Med den logiken borde man inte ha några pendlare. Vilket visar hur fel ute du är.
Sålänge det finns arbetslöshet kommer folk att tvingas ta jobben där de erbjuds. Till detta skall sägas att sålänge det finns brist på bostäder så kommer pendlandet att fortsätta existera då alla inte har möjlighet att köpa bostad var de vill.

Fan va du snackar skit. Jag utgår inte för att jobben är statiska, men jobben finns där konsumtionen finns, dvs marknaden och förutsättningarna. Något som inte betyder att all konsumtion skall finnas i innerstan vilket du verkar tro.

Då är vi ense om att konsumtionen och och arbetsplatserna samt boendet bör söka sig utanför centrum..? BOJKOTTA INNERSTAN.. Vad är problemet? Rösta med hjulen och din köpkraft och sänk detta projekt.

Citera
2013-04-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Nu frågade jag inte varför Tingstadstunneln upplever en naturlig ökning av fordon eller varför någon väljer att bosätta sig i Kungälv. Jag undrar vad lertunneln genom Göteborg är bra till.

Detta är ett så typiskt svar man får när man frågar någon av beslutsfattare eller organisationer som är pro-trängselskatt - en massa ovidkommande information och nonsens.

Snälla svara mig, rent ut, vilken fördel i reella termer ger västlänken?

Jo det skall du få.
Det öppnat upp en möjlighet att välja tåg framför bil. Fast detta kanske inte är mycket till argument i din värld eftersom du ändå hade envisats med att ta bilen.

Citat:
Låt mig än en gång påpeka att det enda konkreta som politiker kan peka på är att Hagastationen skall serva ca 100.000 boende i Hagas närområde (som nu rymmer kanske några tusen). Inga planer finns för att ändra skapa bostäder eller arbetsplatser här. MP vurmar för förtätning av staden men motsätter sig samtidigt nyetableringar av hus som kan "förfula stadsmiljön" (läs: högre hus än 3 våningar).

Men du har ju helt fått detta om bakfoten. Syften är ju inte att bygga investera miljarder för att få en uppgång i haga, men om det ändå skall byggas en tunnel under är ju en uppgång enbart en liten investering i det stora hela

Citat:
Vänligen redovisa för hur västlänken förbättrar pendling in från kranskommunerna - vart finns tilläggsinvesteringarna för att få fason på Alingsåspendeln? Kungsbackapendeln? Vart finns Kungälvspendeln som du fantiserar om ovan? På vilket sätt hjälper västlänken fjärr och regiontåg när tunneln är dimensionerad för en dubbelspårig pendeltågsslinga i den centrala staden? Vart finns investeringarna för att modernisera järnvägsnätet?

Jo det skall jag tala om för dig. Ett problem att att det är problematiskt att bygga ut dessa pendeltåg då kapaciteten inte finns i centralstationen. Detta beror på att tågen kommer in - stannar - och åker åt motsatt håll.
Mer effektivt är istället att låta tågen fortsätta i samma riktning. och därmed behövs en tunnel.

Citat:
Vart? Jag undrar? Jag har frågat många men allt jag får är undanglidande frågor och ett pekfinger att jag minsann måste ta mitt "miljöansvar" och inte ifrågasätta.

Förmodligen för att du inte förstår bättre, eller för du på påståenden helt enkelt deklarerar att det inte är sant. Tex att trängsel hindrar förutsättningar för produktivitet för företag. Vilket kommer att bli ett växande problem i framtiden då befolkningen och trängseln kommer att öka. Något som säkert inte stämmer enl ditt "expertkunnande"
Citera
2013-04-21, 14:20
Medlem
Citat:
Oh really .. sälj årskortet på Västtrafik och skaffa en bil och ge dig ut i trafiken och se själv hur det funkar. Innerstadsmög.

Jag har bil. Och jag inser att det är ett problem för pendlare att köra genom centrum i rusningstid. Jag inser också att det kommer att underlätta när pendlare får en tåglinje som gör att dom kan ta sig från punkt A till B, snabbt och med hög leveransprecision.
Citera
2013-04-21, 14:31
Medlem
Citat:
Då är vi ense om att konsumtionen och och arbetsplatserna samt boendet bör söka sig utanför centrum..? BOJKOTTA INNERSTAN.. Vad är problemet? Rösta med hjulen och din köpkraft och sänk detta projekt.

Ja visst. De ärenden vi behöver bilen till att utföra skall läggas i innerstaden. IKEA, byggvaruhus etc. De ärenden som vi kan transportera oss till med kollektiva medel skall läggas långt utanför staden, bankärenden, klädköp, Skatteverket etc. Varför inte låta förlägga IKEAs verksamhet i läppstiftet och vise versa.
Likaså alla kontor i innerstaden.

Ponera att en stor mångd människor behöver transporteras mellan låt säga Kungälv och Lerum, visserligen kan man skapa enorma skalfördelar genom att nyttja större fordon vilket gör att fler kan nyttja vägen. Nix, detta skall vi inte göra. Vi skal istället bygga ett samhälle baserat på att alla transporter skall göras med bil

Nädu, läs på om fysiska distributionssystem grabben
Citera
2013-04-21, 15:21
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ja visst. De ärenden vi behöver bilen till att utföra skall läggas i innerstaden. IKEA, byggvaruhus etc. De ärenden som vi kan transportera oss till med kollektiva medel skall läggas långt utanför staden, bankärenden, klädköp, Skatteverket etc. Varför inte låta förlägga IKEAs verksamhet i läppstiftet och vise versa.
Likaså alla kontor i innerstaden.

Ponera att en stor mångd människor behöver transporteras mellan låt säga Kungälv och Lerum, visserligen kan man skapa enorma skalfördelar genom att nyttja större fordon vilket gör att fler kan nyttja vägen. Nix, detta skall vi inte göra. Vi skal istället bygga ett samhälle baserat på att alla transporter skall göras med bil

Nädu, läs på om fysiska distributionssystem grabben

Varför detta behov av att transportera folk genom spårbunden trafik? Varför har de styrande alltid haft en förkärlek för just kollektiv spårbunden trafik? Avskräcker inte slutmålet Auschwitz er?

Ärenden relaterade till skatteverket, banker och andra myndigheter kan man reda ut genom IT och kommunicera med utan att behöva bygga ut pendeltåg och annat.

De dagliga inköpen till hushållet samt byggvaror samt IKEA kan hushållet främst lösa med den egna bilen. Jag är glad över att detta främst ligger utanför staden. Så även hushållets behov av kunna transportera barnen till dagis, skola och fritidsaktivitetet utan att behöva utsättas för den kollektivburna "mångkulturen". Har du inte reflekterat över att en stor del av de myndigheter som idag ligger i innerstaden faktiskt redan idag genom IT kommunicerar med allmänheten? Förutom då analfabeterna hörande till "mångkulturen" som idag frekventerar ökända spårvagnslinjer in till Nordstan.

Behovet av persontransporter minskar. Rättsväsen och domstolar samt häkten måste fysiskt transportera den tilltalade men varför lägga dennna verksamhet i centrum som lider av just trängsel?

Tydligen har rättväsendet tänkt till eftersom de har verksamhet just på Aminogatan 27 i Mölndal
Senast redigerad av Rektangel 2013-04-21 kl. 15:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in