2013-01-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Ibland hjälper det att läsa på:

Det uppskattas att trängselskatten netto kommer ge ca 750 miljoner kronor per år. Investeringen var på ca 1 miljard. Jag får inte det till 30 år iaf. Herr Papaioannou från Vägvalet sa också igår i Studio Ett att det kommer ta ca 1,5 år att tjäna in investeringen. Sedan kan man avveckla systemet utan förlust.

http://www.vagvaletgbg.se/fragor-och-svar/trangselskatten/

ger det 750 miljoner kronor per år efter alla deras kostnader? Dvs 750 miljoner i vinst?
Citera
2013-01-03, 12:29
Moderator
Neksnors avatar
[quote=pfyfen]
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Oj. Funkar inte kollektivtrafiken om man måste åka rakt genom staden mitt i natten? Det var ju vääääldigt dåligt.

Alltså, Volvo är en ganska så stor arbetsplats i Göteborg, där många jobbar skift. Om många jobbar på natten och om det finns behov av bussar, varför är det så konstigt att bussarna går på natten?

För 7-8 år sedan (förhoppningsvis är det bättre idag) bodde jag i centrala Göteborg och jobbade på Volvo på vanlig kontorsarbetstid. Ändå tog bussarna väldigt mycket längre tid än att ta bilen, även om jag inkluderade tiden att hitta boendeparkering på gatan. Bussarna gick dessutom inte på kvällen, vilket funkade dåligt de dagar man oförutsett fick jobba över. Jag hade gärna sluppit ta bilen, just med tanke på problemet med boendeparkering varje dag, men kollektivtrafiken funkade för dåligt och var för dyr.

Borde inte kollektivtrafiken fungera bättre mellan centrum i en halvmiljon-stad och dess största arbetsplats? Jag tycker det!

Som sagt, förhoppningsvis funkar det bättre idag. Fast jag tvivlar...
Är inte bussarna till/från Volvo sedan flera år synkade med skiften?
Att de inte kör dygnet runt för att kunna hämta folk som jobbar över är väl inte så konstigt?* Eller att man inte kan åka från Volvo vid sena skiftets slut till valfri hållplats i Västtrafiks område?

* Om man är så viktig att man måste jobba över långt in på natten så kanske man kan förhandla fram betald taxi hem vid de tillfällena.
Citera
2013-01-03, 12:32
Medlem
Eniloracxs avatar
Med tanke på alla arbetsgivare som kräver körkort funderar jag över hur allt ska gå ihop.
Citera
2013-01-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Kommer även kollektivtrafiken få betala trängelskatt när de passerar tullarna? Även bussar orsakar ju en hel del trängsel så även de borde ju få pröjsa tkr man!

Du kan lägga ner med logik och rättvisa i detta ärende.

För om detta projekt hade byggt på rättvisa och sunt förnuft hade trängselskatten aldrig funnits.
Citera
2013-01-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Kommer även kollektivtrafiken få betala trängelskatt när de passerar tullarna? Även bussar orsakar ju en hel del trängsel så även de borde ju få pröjsa tkr man!
Ja ,taxi som ju kan räknas som en sorts kollektivtrafik, måste betala. Och vilka får stå för den kostnaden i slutänden....? Vi som nyttjar taxi, givetvis.
Citera
2013-01-03, 12:38
Medlem
Varför sitter det inte en enda kamera på öster/västerleden? Kan det vara så enkelt att det bor många politiker i Askim/särö/hovås? Och dem slipper gärna betala för sig när dem ska till frölunda torg.
Citera
2013-01-03, 12:41
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Varför sitter det inte en enda kamera på öster/västerleden? Kan det vara så enkelt att det bor många politiker i Askim/särö/hovås? Och dem slipper gärna betala för sig när dem ska till frölunda torg.

Det är ju en rätt bra bit utanför stan det där...
Citera
2013-01-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen

Det är backa och kärra också! Men här sätts det upp kamrer, jag kan inte tanka bilen, handla mat eller åka till tippen utan att betala!!!
Citera
2013-01-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen

Likaså är älvsborgsbron också en bit utanför stan. Dom har ju själva sagt att det är för att driva in pengar. Man kan ju fan inte köra FÖRBI stan utan att betala.
Citera
2013-01-03, 13:06
Medlem
dwgs avatar
Fan vad ni gnäller ni åker ju fan billigt.
Bara hitta nåt krypin texten väggrenen så..
Citera
2013-01-03, 13:07
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eniloracx
Med tanke på alla arbetsgivare som kräver körkort funderar jag över hur allt ska gå ihop.

Nu är det ju ingen trängselskatt på att ha körkort...
Citera
2013-01-03, 13:16
Medlem
Dreamwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Hur många röster krävs för en folkomröstning? Jag bor inte ens i Göteborg men skriver gärna under, vilket jävla fulspel av politiker.

Det kommer aldrig bli någon folkomröstning, alternativt blir det folkomröstning men det kommer inte betyda ett skit. Dags att börja klaga nu när beslutet klubbades igenom 2009? Det har plöjts ner miljarder på att utveckla ett nytt system för trängselskatt och kameror vid vägarna, det finns inte en chans i helvete att de kommer dra tillbaka det nu när det äntligen har färdigställts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in